reklama


Citroen C3 Pluriel - automobil pěti tváří

Citroen C3 Pluriel - automobil pěti tváří

 
 

Francouzská automobilka Citroen patří ke skupině výrobců, kteří přivádějí na svět originální automobily, které se stávají legendami. Připomeňme již desítky let vyráběné modely s hydropneumatickým pérováním (patent byl odprodán například automobilce Rolls-Royce) nebo malý, jednoduchý a nezničitelný Citroen 2CV, který znamenal mnoho pro poválečnou motorizaci Francie.

Právě legenda jménem 2CV byla asi na počátku tvorby designu nové generace malých Citroenů. Vznikl tak Citroen C3 a v roce 1999 byla na frankfurtském autosalónu představena studie Citroen Pluriel, která se nyní dostává do výroby pod označením C3 Pluriel. Pluriel ukazuje, jak jednoduchá myšlenka zvýší několikrát užitnou hodnotu automobilu a to bez nároku na složité a drahé novinky v oblasti techniky.

Design původní studie jistě zaujal mnohé návštěvníky svou koncepcí, ale asi málokdo si dovedl představit takový automobil v autosalónu. Výrobci však jsou tlačeni tvrdou konkurencí na trhu ke stále lepším, zajímavějším, líbivějším a praktičtějším automobilům. Velkosériová produkce sice "živí" automobilky, ale bez automobilů budujících image výrobce se brzy obejde málokdo. Citroen C3 Pluriel chce nabídnout více než běžný automobil pro volný čas, nabízí originalitu a variabilitu, které mají oslovit mladé zákazníky.

Pluriel je automobil pěti tváří. Brzy jej budete moci potkat na silnici jako klasický třídveřový hatchback, hatchback s panoramatickou otevřenou střechou, kabriolet, spider, nebo spider Pick-up.

C3 Pluriel je postaven na společné platformě s modelem C3 a také základní silueta jasně identifikuje příslušnost k rodině C3. Jako třídveřový hatchback bude používán ke každodenním jízdám hlavně po městě. Již na této základní úpravě je několik, pro danou třídu neobvyklých řešení. Všechna boční okna jsou elektricky stahovatelná a protože chybí prostřední sloupek, čtyři cestující se mohou kochat panoramatickým rozhledem všemi směry a užívat neobvyklé volnosti, kontaktu s okolím.

Pluriel je vysoký 1,56 m (o 3 cm vyšší než C3), 1,7 m široký a 3,93 m dlouhý, což jej řadí k největším automobilům své třídy. Usměvavá tvář Plurielu má vysoko umístěné světlomety, jejichž součástí jsou i ukazatele směru ve formě originálních "kapek světla" v horní části sdružené svítilny. Boční profil je tvořen průnikem dvou jednoduchých oblouků: konvexní křivka kapoty navazuje na velký nepřerušovaný oblouk čelního skla, střechy, zadního skla a zadní stěny. Jednodušeji snad není možno automobil nakreslit. Profil je zvýrazněn dvoubarevným lakováním automobilu. Oblouk střechy může mít světle šedou barvu aluminia nebo tmavší šedou barvu a to podle zvolené hlavní barvy karosérie. Barevné uspořádání s tmavou horní částí vozu, přirozeně každému napovídá, že Pluriel může být i kabriolet. Dvoubarevné provedení navíc opticky snižuje poměrně vysokou karosérii. Pohledem zepředu i zezadu lze přiřadit automobil k rodině Citroen díky velkým logům automobilky na kapotě a zadním víku.

Vnitřní prostor získává novou dimenzi díky daleko vpřed posunutému a klenutému čelnímu sklu. Čtyři dospělí cestující sedí na výše umístěných sedadlech a zejména řidiči se nabízí dokonalý přehled o dění kolem vozu. Přístrojová deska z modelu C3 prošla designérským zušlechtěním. V interiéru se uplatňuje na výplních dveří a sedadlech barva laku karosérie a otevřený automobil je barevně sladěn v harmonický celek. Zavazadlový prostor o objemu 267 l je přístupný buď otevřením zadního skla, nebo současným vyklopením spodní části zadní stěny.

Prvním stupněm ke zcela otevřenému automobilu, je složení vícevrstvé střechy. Nad hlavami cestujících se tak otevře, během několika sekund, velký prostor. Dále může pokračovat konverze Plurielu úplným složením střechy do rámu zadního okna, který je dále zasunut do zadní části zavazadlového prostoru, čímž je jeho objem omezen na 137 l. Vzniká tak ale kabriolet, s typickou siluetou Plurielu, bez středního sloupku.

Třetím stádiem proměny je odmontování dvou obloukových nosníků. Toto řešení je jedinečné mezi dosud sériově vyráběnými automobily. Bez jakéhokoli nářadí lze vyjmout dva 11,5 kg těžké nosníky a vytvořit s Plurielu "spider", se siluetou úplně otevřeného automobilu, u něhož vyniká velikost čelního skla, účinně chránícího posádku před větrem za jízdy. Problém může nastat za nepříznivého počasí, protože obloukové nosníky musí zůstat doma.

Poslední z pěti možných variant karosérie je Spider Pick-up. Výklopná stěna je sklopena dolů a prostor pro zavazadla (například rozměrné sportovní potřeby) je maximálně zvětšen sklopením zadních sedadel. Vznikne tak 175 cm dlouhá ložná plocha. Nakládání těžkých předmětů je usnadněno 100 kg nosností vyklopené zadní stěny.

C3 Pluriel bude dodáván se zážehovými motory 1,4 (54 kW) a 1,6 16V (80 kW) a později asi také s turbodieselem HDI. Silnější z obou benzínových motorů je standardně k dispozici s převodovkou SensoDrive, známou již z ostatních cé trojek. Tato převodovka umožňuje spolu s automatickou spojkou jak plně "automatický" režim volby převodových stupňů, tak i "sekvenční řazení" ovládané pohybem řadící páky vpřed a vzad.

Karosérie Plurielu byla navržena dle standardů pro kabriolety a proto i otevřená karosérie bez podélných oblouků má dostatečnou tuhost, srovnatelnou s tuhostí karosérie uzavřené C3. Náležitá pozornost byla samozřejmě věnována i ochraně cestujících při převrácení automobilu na střechu. Zesílený rám čelního skla a vyztužený rám v zadních sedadlech a opěrkách hlav jsou nejdůležitější prvky ochrany při převrácení spideru. V dalších variantách uspořádání karosérie je možno počítat navíc s vyztužením podélnými nosníky. Pluriel splňuje všechny normy bezpečnosti při převrácení automobilu.

Designérskou jedinečnost Plurielu dokazuje i jeho vystavení ve slavném muzeu moderního umění Centre Georges Pompidou v centru Paříže, kde jej budou obdivovat návštěvníci až do 3. února 2003.

Podle vyjádření automobilky je výrobní kapacita 70000 kusů ročně. V Čechách má být Pluriel prodáván s cenou kolem 500.000,- Kč.

Proti modřanskému sportovnímu centru se postavil plánovací úřád Proti modřanskému sportovnímu centru se postavil plánovací úřád

Podle pražského Institutu plánování a rozvoje jde o…

Projev vděku: Asad uzavřel ekonomické smlouvy s Íránem Projev vděku: Asad uzavřel ekonomické smlouvy s Íránem

Íránská vláda a představitelé vlivných republikánských…

Loterním nelegálům hrozí pokuta 50 milionů. A doměření daně Loterním nelegálům hrozí pokuta 50 milionů. A doměření daně

Některé české sázkové firmy nejsou se současným stavem…

Trump je nejneoblíbenějším prezidentem v historii - prý je jako hvězda wrestlingu Trump je nejneoblíbenějším prezidentem v historii - prý je jako hvězda wrestlingu

Zvolený americký prezident Donald Trump překonal již nyní…

 
 

Tapety

Citroën C3 Pluriel Citroën C3 Pluriel
Citroën C3 Pluriel Citroën C3 Pluriel
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Změna na stupních vítězů nejúspěšnějších značek aut v Evropě Změna na stupních vítězů nejúspěšnějších značek aut v Evropě

Na pozici nejprodávanější značky aut v Evropě sice stále…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 






 
Eadon Green Black Cuillin: Do Ženevy míří nová automobilka, o které nevíme nic

Eadon Green Black Cuillin: Do Ženevy míří nová automobilka, o které nevíme nic

Dnes 15:56

Na ženevském autosalonu bude mít premiéru automobil Black Cuillin od doposud neznámého výrobce Eadon Green.




Blesk.cz

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v Antutu dominují iPhony a Čína

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v…

Podzimní premiéry máme za sebou, nová generace špičkových smartphonů se dostala na trh a Antutu má dostatek dat,…

V Modřanech nevznikne sportovní centrum: Odborníci se bojí záplav

V Modřanech nevznikne sportovní centrum: Odborníci…

Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR) nedoporučil stavbu sportovního centra na hranici Modřan…

 

iSport.cz

Program Australian Open: Berdych i Kristýna Plíšková hrají na centrkurtu

Program Australian Open: Berdych i Kristýna Plíšková…

Kristýna Plíšková a Tomáš Berdych si o osmifinále Australian Open zahrají v pátek v Melbourne Parku na…

Musím to vstřebat, hlesl Vukadinovič. Od Zlína však dostane prémii

Musím to vstřebat, hlesl Vukadinovič. Od Zlína však…

Dostal nejlepší nabídku na hráče za celých 16 let, co stojí v čele zlínského fotbalu. Přesto ji Zdeněk Červenka…

 

Reflex.cz

Konec selfíček u Památníku holocaustu? Unikátní projekt upozorňuje na nevhodné fotky turistů

Konec selfíček u Památníku holocaustu? Unikátní…

Dělají stojky, skáčou po šedých kvádrech a u toho do objektivu špulí rty. Mladí návštěvníci Památníku holocaustu…

Kdo přijde a kdo nepřijde na inauguraci Trumpa. Exprezidenti nakonec ano, mnoho demokratů ne

Kdo přijde a kdo nepřijde na inauguraci Trumpa.…

Na páteční inauguraci Donalda Trumpa nakonec dorazí i bývalí američtí prezidenti s výjimkou George Bushe…

 
 
reklama