Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Citroen C3 Pluriel - automobil pěti tváří

Tomáš Zajíček
Francouzská automobilka Citroen patří ke skupině výrobců, kteří přivádějí na svět originální automobily, které se stávají legendami. Připomeňme již desítky let vyráběné modely s hydropneumatickým pérováním (patent byl odprodán například automobilce...

Právě legenda jménem 2CV byla asi na počátku tvorby designu nové generace malých Citroenů. Vznikl tak Citroen C3 a v roce 1999 byla na frankfurtském autosalónu představena studie Citroen Pluriel, která se nyní dostává do výroby pod označením C3 Pluriel. Pluriel ukazuje, jak jednoduchá myšlenka zvýší několikrát užitnou hodnotu automobilu a to bez nároku na složité a drahé novinky v oblasti techniky.

Design původní studie jistě zaujal mnohé návštěvníky svou koncepcí, ale asi málokdo si dovedl představit takový automobil v autosalónu. Výrobci však jsou tlačeni tvrdou konkurencí na trhu ke stále lepším, zajímavějším, líbivějším a praktičtějším automobilům. Velkosériová produkce sice "živí" automobilky, ale bez automobilů budujících image výrobce se brzy obejde málokdo. Citroen C3 Pluriel chce nabídnout více než běžný automobil pro volný čas, nabízí originalitu a variabilitu, které mají oslovit mladé zákazníky.

Pluriel je automobil pěti tváří. Brzy jej budete moci potkat na silnici jako klasický třídveřový hatchback, hatchback s panoramatickou otevřenou střechou, kabriolet, spider, nebo spider Pick-up.

C3 Pluriel je postaven na společné platformě s modelem C3 a také základní silueta jasně identifikuje příslušnost k rodině C3. Jako třídveřový hatchback bude používán ke každodenním jízdám hlavně po městě. Již na této základní úpravě je několik, pro danou třídu neobvyklých řešení. Všechna boční okna jsou elektricky stahovatelná a protože chybí prostřední sloupek, čtyři cestující se mohou kochat panoramatickým rozhledem všemi směry a užívat neobvyklé volnosti, kontaktu s okolím.

Pluriel je vysoký 1,56 m (o 3 cm vyšší než C3), 1,7 m široký a 3,93 m dlouhý, což jej řadí k největším automobilům své třídy. Usměvavá tvář Plurielu má vysoko umístěné světlomety, jejichž součástí jsou i ukazatele směru ve formě originálních "kapek světla" v horní části sdružené svítilny. Boční profil je tvořen průnikem dvou jednoduchých oblouků: konvexní křivka kapoty navazuje na velký nepřerušovaný oblouk čelního skla, střechy, zadního skla a zadní stěny. Jednodušeji snad není možno automobil nakreslit. Profil je zvýrazněn dvoubarevným lakováním automobilu. Oblouk střechy může mít světle šedou barvu aluminia nebo tmavší šedou barvu a to podle zvolené hlavní barvy karosérie. Barevné uspořádání s tmavou horní částí vozu, přirozeně každému napovídá, že Pluriel může být i kabriolet. Dvoubarevné provedení navíc opticky snižuje poměrně vysokou karosérii. Pohledem zepředu i zezadu lze přiřadit automobil k rodině Citroen díky velkým logům automobilky na kapotě a zadním víku.

Vnitřní prostor získává novou dimenzi díky daleko vpřed posunutému a klenutému čelnímu sklu. Čtyři dospělí cestující sedí na výše umístěných sedadlech a zejména řidiči se nabízí dokonalý přehled o dění kolem vozu. Přístrojová deska z modelu C3 prošla designérským zušlechtěním. V interiéru se uplatňuje na výplních dveří a sedadlech barva laku karosérie a otevřený automobil je barevně sladěn v harmonický celek. Zavazadlový prostor o objemu 267 l je přístupný buď otevřením zadního skla, nebo současným vyklopením spodní části zadní stěny.

Prvním stupněm ke zcela otevřenému automobilu, je složení vícevrstvé střechy. Nad hlavami cestujících se tak otevře, během několika sekund, velký prostor. Dále může pokračovat konverze Plurielu úplným složením střechy do rámu zadního okna, který je dále zasunut do zadní části zavazadlového prostoru, čímž je jeho objem omezen na 137 l. Vzniká tak ale kabriolet, s typickou siluetou Plurielu, bez středního sloupku.

Třetím stádiem proměny je odmontování dvou obloukových nosníků. Toto řešení je jedinečné mezi dosud sériově vyráběnými automobily. Bez jakéhokoli nářadí lze vyjmout dva 11,5 kg těžké nosníky a vytvořit s Plurielu "spider", se siluetou úplně otevřeného automobilu, u něhož vyniká velikost čelního skla, účinně chránícího posádku před větrem za jízdy. Problém může nastat za nepříznivého počasí, protože obloukové nosníky musí zůstat doma.

Poslední z pěti možných variant karosérie je Spider Pick-up. Výklopná stěna je sklopena dolů a prostor pro zavazadla (například rozměrné sportovní potřeby) je maximálně zvětšen sklopením zadních sedadel. Vznikne tak 175 cm dlouhá ložná plocha. Nakládání těžkých předmětů je usnadněno 100 kg nosností vyklopené zadní stěny.

C3 Pluriel bude dodáván se zážehovými motory 1,4 (54 kW) a 1,6 16V (80 kW) a později asi také s turbodieselem HDI. Silnější z obou benzínových motorů je standardně k dispozici s převodovkou SensoDrive, známou již z ostatních cé trojek. Tato převodovka umožňuje spolu s automatickou spojkou jak plně "automatický" režim volby převodových stupňů, tak i "sekvenční řazení" ovládané pohybem řadící páky vpřed a vzad.

Karosérie Plurielu byla navržena dle standardů pro kabriolety a proto i otevřená karosérie bez podélných oblouků má dostatečnou tuhost, srovnatelnou s tuhostí karosérie uzavřené C3. Náležitá pozornost byla samozřejmě věnována i ochraně cestujících při převrácení automobilu na střechu. Zesílený rám čelního skla a vyztužený rám v zadních sedadlech a opěrkách hlav jsou nejdůležitější prvky ochrany při převrácení spideru. V dalších variantách uspořádání karosérie je možno počítat navíc s vyztužením podélnými nosníky. Pluriel splňuje všechny normy bezpečnosti při převrácení automobilu.

Designérskou jedinečnost Plurielu dokazuje i jeho vystavení ve slavném muzeu moderního umění Centre Georges Pompidou v centru Paříže, kde jej budou obdivovat návštěvníci až do 3. února 2003.

Podle vyjádření automobilky je výrobní kapacita 70000 kusů ročně. V Čechách má být Pluriel prodáván s cenou kolem 500.000,- Kč.

Tomáš Zajíček