Citroën C4 Sedan 1.6 16V – Francouz s čínským pasem

Citroën C4 Sedan 1.6 16V – Francouz s čínským pasem

 
 

Citroën zkouší v Evropě prorazit s modelem, vzniklým na objednávku čínského trhu. Čím by si tedy tento sedan měl zasloužit pozornost?

Citroen C4 Sedan má zajímavý životní příběh. V Číně si lidé potrpí na tříprostorové vozy a kdo přijede v hatchbacku, na toho se sousedé dívají skrz prsty. Citroen před dvěma lety uviděl šanci v podobě velmi dynamicky se rozvíjejícího trhu a tak nelenil, vzal nám dobře známou C4, přidělal kufr, prodloužil rozvor a bylo hotovo. Je pravděpodobné, že pověření designéři si protrpěli několik bezesných nocí, když se pokoušeli „naroubovat“ kufr tam, kde se s ním prostě nepočítalo. Na fotografiích se výsledek může zdát poněkud nesourodý, v reálu nás design zavazadelníku se zadními svítilnami bumerangovitého tvaru spíše potěšil. Faktem zůstává, že na trhu jsou přítomni konkurenti, kteří estetické požadavky splňují o něco lépe.

Prostor především

Hlavní devizou nového sedanu je prostornost. Díky rozvoru prodlouženému z 2608 mm na 2712 mm poskytuje C4 Sedan zadním cestujícím nadbytek místa pro nohy. Jak přední tak i zadní sedadla jsou velkoryse dimenzovaná a ani prostorově výraznější pasažéři se v nich nebudou cítit stísněně.

Zavazadlový prostor má v základním uspořádání 513 litrů, pokud je třeba, lze jej rozšířit sklopením zadních sedadel, dělených v poměru 2/3. Oproti hatchbacku tak zaznamenáváme znatelný nárůst, u klasického Citroenu C4 je totiž objem zavazadelníku roven obvyklým 320 l. Šířka zavazadlového prostoru mezi podběhy činí 1045 mm, jeho délka u dna je 1215 mm. Velikost i tvar vstupního otvoru do kufru je bez výhrad, normálně vzrostlý člověk ale nemá šanci dosáhnout na věci, umístěné na jeho konci aniž by se ušpinil o zadní nárazník. Zejména dámy pak budou muset na nákladovou hranu doslova nalehnout, chtějí-li se rukama dostat až k zadním sedadlům k zatoulanému deštníku či tašce s nákupem. Nesnadný úkol neulehčuje ani poměrně vysoko umístěná hrana zavazadlového prostoru, nacházející se ve výšce 79 cm nad vozovkou.

Jakmile ale dojde na náklad, C4 Sedan je opravdový pomocník. Do svých útrob toho pobere opravdu hodně, i když faktem je, že v poslední době se pětisetlitrový objem kufru stává u sedanů nižší střední třídy spíše pravidlem než výjimkou.

Kůže? Alcantara? Látka? Ne, semiš!

Interiér vozu je laděn do klasicky konzervativních barev. V této třídě nepříliš obvyklou skutečností je také přítomnost výdechů klimatizace na konci středového tunelu před zadními sedadly. Cestující ve druhé řadě tak mají možnost ovládat intenzitu cirkulace k nim přicházejícího vzduchu jakož i jeho směr. Teplotu ale zvolit nemohou – klimatizace je klasicky dvouzónová. Díky zástavbě ventilátoru ale zmizel odkládací prostor ve střední loketní opěrce, což zase nepotěší řidiče a jeho spolujezdce.

obrázek [300 x 391] V testované verzi byla sedadla díky úrovni výbavy Exclusive čalouněná velurem. Velur (nebo chcete-li hezky česky semiš) je na dotek velmi příjemný, tělo po něm v sedačkách neklouže (i přesto, že jsou tvarovány spíše komfortně a postrádají výraznější boční vedení) a v sedadlech se tak velmi rychle cítíte jako v domácím křesle. Nevýhodou tohoto potahu je problematičtější čištění, protože chloupky na sebe velmi ochotně vážou nečistoty. Během testu jsme si také všimli jedné zvláštnosti a to faktu, že se železnou pravidelností dostávala osoba vystupující z vozu při zavírání dveří malou ránu, způsobenou statickou elektřinou. Semiš a lidské tělo totiž zřejmě fungují stejně jako ebonitová tyč a liščí ocas ve slavném fyzikálním pokusu, kterého jsme byli na základní škole všichni svědky. Ale konec legrace, na řadu totiž přichází důležitá otázka a to, jak tedy C4 Sedan vlastně jezdí.

Jízda poněkud nefrancouzská

Prodloužení rozvoru sice udělalo z C4 Sedan o něco klidnější vůz, milovníci typických měkkých a maximálně komfortních modelů ale budou zklamáni. Podvozek je naladěn spíše tvrději (na poměry Citroenu určitě), tužší jsou také sedadla pro cestující. Nebojte, nejedná se o žádná potažená prkna. Sezení sice není tak komfortně měkké jako u starších Citroenů, hlavně na delších cestách jejich kvality ale jistě oceníte. Naopak čistě typické je gumové a nepřesné řazení, které být maturantem, dělá v září reparát.

Volant je také čistě citroenovský, má pevný střed a na něm spoustu tlačítek. To je na jednu stranu dobře, protože máte důležité ovládací funkce vždy na dosah, na stranu druhou je jich tam přehršel a není úplně snadné se v nich rychle orientovat. Na horní straně sloupku řízení je umístěn osamocený otáčkoměr, pro zbylé jízdní údaje musíte očima zabrousit doprava na prostředek vrchní část palubní desky. Zde jsou trochu neorganizovaně zobrazovány údaje o rychlosti, ujetých kilometrech nebo informace z palubního počítače. Ještě, že jsou údaje na hlavním displeji i při ostrém slunci dobře čitelné.

obrázek [555 x 372]
 

Sportovní jízda rozhodně není silnou doménou většiny Citroenů a C4 Sedan taktéž moc bodů v kategorii generování adrenalinu nepobere. Benzinový agregát s objemem válců 1,6 l a výkonem 80 kW, přítomný v testovaném voze, ostudu ale rozhodně nedělá. Ve středních otáčkách má překvapivě dost elánu, který sice s rychlostí a tím i většími odpory znatelně vyprchává, majitel ale určitě nikdy nebude nechtěnou brzdou provozu.

Jeho předností je přiměřený apetit, který řidičovu kapsu při rostoucích cenách pohonných hmot jistě potěší. Během testu jsme v městském provozu při klidné jízdě zaznamenali spotřebu 8,5 l benzinu na 100 km, při jízdě mimo obec devadesátikilometrovou rychlostí si agregát vyžádal šest a půl litru Naturalu na 100 kilometrů a při dálniční vložce, uhánějíce maximální povolenou rychlostí, uváděl palubní počítač spotřebu 7,4 l/100 km. To jsou na syrový vůz se zimním obutím poměrně sympatická čísla. Když je ale automobil nucen vydávat ze sebe vše co dokáže, není problém jezdit ve městě za 12 a na okresních silnicích za 10 litrů.

Plastový Číňan

Plastové blatníky a nárazníky nám nevadí, automobil s cenovkou přes půl milionu korun by si ale určitě zasloužil kůží potažený volant a hlavici řadící páky. Slícování plastových dílů interiéru bylo standardní, přesto by na něm mohli u Citroenu ještě trošku zapracovat. O řazení, které se chová jako by bylo převzaté ještě z legendární „Kachny“ 2CV toho také bylo napsáno dost a dost.

Pozitiva jsou jasná – za přibližně půl milionu korun dostane zákazník solidně vybavený automobil, nabízející posádce relativně komfortní svezení a nadprůměrný vnitřní prostor. Do výčtu kladů přidejme ještě velký zavazadelník a vidíme, že ačkoliv tento model někteří komentátoři přivítali v Evropě s jistými rozpaky, kvality vozu jsou dostatečné.

První cena vozu459.500,-Kč (1,6i 16V, 80 kW, Pallas)
První cena vozu s testovanou motorizací459.500,-Kč (1,6i 16V, 80 kW, Pallas)
Základní cena testovaného vozu484.500,-Kč (1,6i 16V, 80 kW, Exclusive)
Cena testovaného vozu vč. příplatků516.500,-Kč (1,6i 16V, 80 kW, Exclusive)

Plusy

  • živý a úsporný zážehový motor 1,6 l
  • příjemné velurové čalounění
  • prostor na zadních sedadlech
  • velikost zavazadlového prostoru

Minusy

  • nepřesné řazení
  • odtažité řízení
  • plastový volant i v nejvyšším stupni výbavy
Spolupracujeme s TipCars.com

Citroën C4 Sedan 1.6 16V

Cena v základní výbavě: 484 500 Kč Cena v testované výbavě: 516 500 Kč

Základní výbava:Čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, okenní airbagy vpředu i vzadu, přední mlhové světlomety, automatické zamykání dveří za jízdy s možností odpojení, ABS + EBD + EBA, samočinná aktivace světlometů při prudkém brzdění, variabilní posilovač řízení, tempomat s omezovačem rychlosti, palubní počítač, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání předních oken, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektronický imobilizér, všechna sedadla s výškově nastavitelnými opěrkami hlavy a tříbodovými pásy, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelná sedadla řidiče, 16palcová kola s celoplošnými kryty „Azzana“, autorádio s CD přehrávačem – šesti reproduktory a ovládáním na volantu, automatická klimatizace s pylovým filtrem, odkládací kapsy ve dveřích a v opěradlech předních sedadel, kliky dveří v barvě karoserie, dotykové lišty v barvě vozu

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+ 13.000 Kč), 4 hliníkové 16palcové disky kol „Sepang“ s pneumatikami o rozměru 215/55, mechanické zabezpečení řadící páky (+ 5.500,- Kč)

Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě

Ženy v Evropské unii vydělávají na hodinu méně než muži,…

Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů

Plzeňský Prazdroj rozšíří za více než 280 milionů korun…

Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích

Úhradová vyhláška, která byla jedním ze spouštěčů…

Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB

Česká měna k euru zpevnila na silnější úroveň, než měla…

 
Technické údaje
Motor Citroën C4 Sedan 1.6 16V
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1587
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 80 / 5800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 147 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 185
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.1 / 6 / 7.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 513 / -
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1317 / 448
Rozměr pneu:215/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4771
b) šířka (mm): 1773
c) výška (mm): 1512
d) rozvor (mm): 2712
e) rozchod vpředu (mm): 1505
f) rozchod vzadu (mm): 1510
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 800 / 980
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):950
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Citroën C4 Sedan 1.6 16V
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 6
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 3
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,62
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 



Citroën C-Quatre: První skici nového levného sedanu Citroën C-Quatre: První skici nového levného sedanu

Francouzská značka Citroën hodlá letos představit druhou…

Ojetý Citroën C4: Na pohled rychlejší než v reálu Ojetý Citroën C4: Na pohled rychlejší než v reálu

První generace C4 v provedení kupé je velice pohledná,…

 



 
Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Včera

Jaká jsou ta nejlepší MPV na trhu? Podle českých zákazníků Hyundai ix20, Opel Meriva nebo VW Touran. Hodně se daří i osobním dodávkám.




Blesk.cz

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími kanony. Gundam Versus je zběsilá řežba s roboty

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími…

Souboje obřích robotů nejsou oblíbeností výhradně Japonců. Filmy jako Pacific Rim ukázaly, že toto téma mají…

Brambory z Česka, nebo z dovozu? Pěstitelé řekli, jaké by si určitě nekoupili

Brambory z Česka, nebo z dovozu? Pěstitelé řekli,…

Brambory jsou nedílnou součástí jídelníčku většiny Čechů. Jíme je vařené, pečené a nejen o Vánocích je přidáváme…

 

iSport.cz

Se Sadílkem v PSV počítají. Podepsal lukrativní smlouvu do roku 2020

Se Sadílkem v PSV počítají. Podepsal lukrativní…

Český fotbalový talent Michal Sadílek podepsal v PSV Eindhoven novou smlouvu až do roku 2020. Původní kontrakt…

Jak v lize naplňují potenciál? Plzeň a Olomouc na 100%, nejhorší Sparta

Jak v lize naplňují potenciál? Plzeň a Olomouc na…

Liga je ve své třetině, přesto už vykrystalizoval jeden obrovský favorit na zisk titulu. Překvapivě se nejedná o…

 

Reflex.cz

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého zákona. Stát přece není biřic, politici nejsou vrchnost

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého…

Hloučky kuřáků před hospodami, cigaretový dým a hluk pod okny bytů, štamgasti, kteří se dívají na fotbal přes…

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena na působivých fotografiích

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena…

Visel na tenkém laně 200 metrů nad zemí v nejhlubší přírodní šachtě na světě, prozkoumal nejtemnější zákoutí…