28.2. 2015 Aleš Dragoun Aleš Dragoun - asd.png

Citroën DS 21: Francouzská bohyně na videu od Petrolicious

DS ve své době šokovala svět a dnes pořád udivuje svými tvary i vyspělou technikou. Rozhodně nevypadá jako šedesát let staré auto.

Citroën DS přinesl v roce 1955 do automobilového světa revoluci a definoval budoucnost designu. Flaminio Bertoni, jemuž automobilka lví podíl na vzhledu dlouho upírala, odvedl perfektní práci. Vůz vypadal jako z jiného světa, ostatní soupeři proti němu najednou působili neuvěřitelně zastarale. Není divu, že hned první den autosalonu v Paříži, kde byl vystaven, si jej závazně objednalo 12 tisíc lidí! Ještě když po dvaceti letech končila jeho výroba, byl v mnoha směrech modernější než konkurence. Netýká se to jen hydropneumatického odpružení z pera Paula Magèse, ale i samonatáčecích světlometů a vynikající bezpečnosti. Motor při čelním nárazu neohrozil posádku v kabině, ale sklouzl pod vůz. Hydropneumatika poskytovala doslova nebeský komfort. Jen na korozi si museli dávat majitelé pozor, pozinkované plechy byly hudbou daleké budoucnosti.

Francouzi začali autu přezdívat „déesse“ (bohyně), existovala ale i levnější verze ID. DS, produkt poválečného kosmického věku, odměnil výrobce za inovační úsilí opravdu štědře, vždyť vzniklo 1,46 milionu aut. O jeho popularitě tedy netřeba pochybovat. Nelze nepřipomenout ještě jedno jméno, které se do historie tohoto modelu zapsalo nesmazatelným písmem po technické stránce: původem letecký inženýr André Lefèbvre.

Američan Jeff Suhy na videu z dílen Petrolicious přirovnává revoluci, kterou „bohyně“ způsobila, k tomu, co dokázala začátkem 90. let skupina Nirvana v hudbě. Přirozeně má na mysli tu slavnější americkou grungeovou Nirvanu s Kurtem Cobainem a Davem Grohlem. Má určitě pravdu, protože deska Nevermind (1991) je jedním z nejzásadnějších alb minimálně 90. let, možná i celé rockové historie. Nebyla nijak extrémně novátorská, ale ač se rozhodně nejednalo o mainstream, válcovala všemožné hitparády. Suhy v té době pracoval v Los Angeles u A&M Records.

Jeho nahnědlý vůz typu DS 21 s krémovou střechou už má inovovanou příď, pochází z roku 1969. Řazení ale stále zůstávalo na sloupku. Velký citroën není sportovní auto (byť zaznamenal i velké úspěchy v rallye), pohodovou jízdu si s ním ale člověk užije. O prodeji nemůže být řeči, tohle je zkrátka láska na celý zbytek života. Jeff Suhy už v minulosti vlastnil i kupé SM, ve kterém však utopil spoustu peněz a nakonec šlo do světa. Jeho současnou krásku udržoval po 40 let původní majitel a servis mu dělal po celou dobu vždy jeden a tentýž mechanik. Dvojitý šíp tehdy v USA docela úspěšně působil.

VETERÁN.AUTO.CZ: Citroën DS – francouzská bohyně








Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před…

Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron? Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron?

Čekání je skoro u konce. Vážný soupeř pro superauto…

 



Jak se testovaly pneumatiky v roce 1984? U Michelinu hodně extrémně... Jak se testovaly pneumatiky v roce 1984? U Michelinu hodně extrémně...

Francouzský Michelin natočil v roce 1984 propagační film,…

Nejbizarnější volanty historie: Čím vším jde řídit auto? Nejbizarnější volanty historie: Čím vším jde řídit auto?

Automobilové volanty nemusejí mít zdaleka jen kulatý…

 



 
Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Dnes 18:50

S rostoucí nabídkou je pro výrobce stále těžší vymýšlet názvy svých aut. Z toho důvodu najímají různé specialisty nebo zakládají speciální oddělení zaměřená na tuto problematiku.




Blesk.cz

Strasti Jandové nekončí: Bouračka, zlomenina, vši a teď nemoc jater!

Strasti Jandové nekončí: Bouračka, zlomenina, vši a…

Jedna pohroma na druhou se valí na zpěvačku Martu Jandovou (43). Poté, co si v létě zlomila nohu, pak měl její…

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest sdílí na internetu: Své vypracované tělo ukázal i v Praze

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest…

Matt Olesiak (28) je nejen úspěšný doktor, ale také miláček internetu. Matt, který pochází z Varšavy, ale…

 

iSport.cz

Brankář Koubek vychytal v Rennes první nulu. Učím se tu bránit, říká

Brankář Koubek vychytal v Rennes první nulu. Učím se…

Po turbulentním začátku to vypadá, že sezona Tomáše Koubka se začíná v dobrém slova smyslu ustalovat.…

Ztráta pro Spartu! Kadlec má trhlinu ve svalu, bude chybět několik týdnů

Ztráta pro Spartu! Kadlec má trhlinu ve svalu, bude…

Fotbalisté Sparty se budou muset v nejbližších zápasech obejít bez útočníka Václava Kadlece, který si v úvodu…

 

Reflex.cz

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

Začíná to vypadat, že sestavování nové vládní koalice není tentokrát až tak důležité jako po jiných volbách.…

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí, ale často volí zcela iracionálně. Smiřme se s tím

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí,…

Řečeno s klasikem – Volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Ano, autorem…