28.2. 2015 Aleš Dragoun Aleš Dragoun - asd.png

Citroën DS 21: Francouzská bohyně na videu od Petrolicious

DS ve své době šokovala svět a dnes pořád udivuje svými tvary i vyspělou technikou. Rozhodně nevypadá jako šedesát let staré auto.

Citroën DS přinesl v roce 1955 do automobilového světa revoluci a definoval budoucnost designu. Flaminio Bertoni, jemuž automobilka lví podíl na vzhledu dlouho upírala, odvedl perfektní práci. Vůz vypadal jako z jiného světa, ostatní soupeři proti němu najednou působili neuvěřitelně zastarale. Není divu, že hned první den autosalonu v Paříži, kde byl vystaven, si jej závazně objednalo 12 tisíc lidí! Ještě když po dvaceti letech končila jeho výroba, byl v mnoha směrech modernější než konkurence. Netýká se to jen hydropneumatického odpružení z pera Paula Magèse, ale i samonatáčecích světlometů a vynikající bezpečnosti. Motor při čelním nárazu neohrozil posádku v kabině, ale sklouzl pod vůz. Hydropneumatika poskytovala doslova nebeský komfort. Jen na korozi si museli dávat majitelé pozor, pozinkované plechy byly hudbou daleké budoucnosti.

Francouzi začali autu přezdívat „déesse“ (bohyně), existovala ale i levnější verze ID. DS, produkt poválečného kosmického věku, odměnil výrobce za inovační úsilí opravdu štědře, vždyť vzniklo 1,46 milionu aut. O jeho popularitě tedy netřeba pochybovat. Nelze nepřipomenout ještě jedno jméno, které se do historie tohoto modelu zapsalo nesmazatelným písmem po technické stránce: původem letecký inženýr André Lefèbvre.

Američan Jeff Suhy na videu z dílen Petrolicious přirovnává revoluci, kterou „bohyně“ způsobila, k tomu, co dokázala začátkem 90. let skupina Nirvana v hudbě. Přirozeně má na mysli tu slavnější americkou grungeovou Nirvanu s Kurtem Cobainem a Davem Grohlem. Má určitě pravdu, protože deska Nevermind (1991) je jedním z nejzásadnějších alb minimálně 90. let, možná i celé rockové historie. Nebyla nijak extrémně novátorská, ale ač se rozhodně nejednalo o mainstream, válcovala všemožné hitparády. Suhy v té době pracoval v Los Angeles u A&M Records.

Jeho nahnědlý vůz typu DS 21 s krémovou střechou už má inovovanou příď, pochází z roku 1969. Řazení ale stále zůstávalo na sloupku. Velký citroën není sportovní auto (byť zaznamenal i velké úspěchy v rallye), pohodovou jízdu si s ním ale člověk užije. O prodeji nemůže být řeči, tohle je zkrátka láska na celý zbytek života. Jeff Suhy už v minulosti vlastnil i kupé SM, ve kterém však utopil spoustu peněz a nakonec šlo do světa. Jeho současnou krásku udržoval po 40 let původní majitel a servis mu dělal po celou dobu vždy jeden a tentýž mechanik. Dvojitý šíp tehdy v USA docela úspěšně působil.

VETERÁN.AUTO.CZ: Citroën DS – francouzská bohyně








Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

 



Jak se testovaly pneumatiky v roce 1984? U Michelinu hodně extrémně... Jak se testovaly pneumatiky v roce 1984? U Michelinu hodně extrémně...

Francouzský Michelin natočil v roce 1984 propagační film,…

Nejbizarnější volanty historie: Čím vším jde řídit auto? Nejbizarnější volanty historie: Čím vším jde řídit auto?

Automobilové volanty nemusejí mít zdaleka jen kulatý…

 



 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Dnes 15:25

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Chorvatskem otřásají exploze: Lesní požár způsobil výbuchy min z války

Chorvatskem otřásají exploze: Lesní požár způsobil…

Lesní požár, který se rozšířil do jižního Chorvatska ze sousední Černé Hory, zřejmě v noci na dnešek způsobil…

 

iSport.cz

Šušnjar byl oporou Teplic, v zimě uteče zadarmo. Vyřazen z kádru ale nebude

Šušnjar byl oporou Teplic, v zimě uteče zadarmo.…

Ještě před půlrokem ho nikdo neznal. Do Teplic přišel jako náhrada za Michaela Lüftnera a prvotní pochybnosti…

Došlo mi, že nahradím Jágra. V Česku neumíme přijímat kritiku, říká Vrbata

Došlo mi, že nahradím Jágra. V Česku neumíme…

Pro 36letého kanonýra Radima Vrbatu je Florida už sedmou štací v NHL. Když mu před necelým měsícem zástupci…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…