28.2. 2015 Aleš Dragoun Aleš Dragoun - asd.png

Citroën DS 21: Francouzská bohyně na videu od Petrolicious

DS ve své době šokovala svět a dnes pořád udivuje svými tvary i vyspělou technikou. Rozhodně nevypadá jako šedesát let staré auto.

Citroën DS přinesl v roce 1955 do automobilového světa revoluci a definoval budoucnost designu. Flaminio Bertoni, jemuž automobilka lví podíl na vzhledu dlouho upírala, odvedl perfektní práci. Vůz vypadal jako z jiného světa, ostatní soupeři proti němu najednou působili neuvěřitelně zastarale. Není divu, že hned první den autosalonu v Paříži, kde byl vystaven, si jej závazně objednalo 12 tisíc lidí! Ještě když po dvaceti letech končila jeho výroba, byl v mnoha směrech modernější než konkurence. Netýká se to jen hydropneumatického odpružení z pera Paula Magèse, ale i samonatáčecích světlometů a vynikající bezpečnosti. Motor při čelním nárazu neohrozil posádku v kabině, ale sklouzl pod vůz. Hydropneumatika poskytovala doslova nebeský komfort. Jen na korozi si museli dávat majitelé pozor, pozinkované plechy byly hudbou daleké budoucnosti.

Francouzi začali autu přezdívat „déesse“ (bohyně), existovala ale i levnější verze ID. DS, produkt poválečného kosmického věku, odměnil výrobce za inovační úsilí opravdu štědře, vždyť vzniklo 1,46 milionu aut. O jeho popularitě tedy netřeba pochybovat. Nelze nepřipomenout ještě jedno jméno, které se do historie tohoto modelu zapsalo nesmazatelným písmem po technické stránce: původem letecký inženýr André Lefèbvre.

Američan Jeff Suhy na videu z dílen Petrolicious přirovnává revoluci, kterou „bohyně“ způsobila, k tomu, co dokázala začátkem 90. let skupina Nirvana v hudbě. Přirozeně má na mysli tu slavnější americkou grungeovou Nirvanu s Kurtem Cobainem a Davem Grohlem. Má určitě pravdu, protože deska Nevermind (1991) je jedním z nejzásadnějších alb minimálně 90. let, možná i celé rockové historie. Nebyla nijak extrémně novátorská, ale ač se rozhodně nejednalo o mainstream, válcovala všemožné hitparády. Suhy v té době pracoval v Los Angeles u A&M Records.

Jeho nahnědlý vůz typu DS 21 s krémovou střechou už má inovovanou příď, pochází z roku 1969. Řazení ale stále zůstávalo na sloupku. Velký citroën není sportovní auto (byť zaznamenal i velké úspěchy v rallye), pohodovou jízdu si s ním ale člověk užije. O prodeji nemůže být řeči, tohle je zkrátka láska na celý zbytek života. Jeff Suhy už v minulosti vlastnil i kupé SM, ve kterém však utopil spoustu peněz a nakonec šlo do světa. Jeho současnou krásku udržoval po 40 let původní majitel a servis mu dělal po celou dobu vždy jeden a tentýž mechanik. Dvojitý šíp tehdy v USA docela úspěšně působil.

VETERÁN.AUTO.CZ: Citroën DS – francouzská bohyně








Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nové Suzuki Jimny natočeno v terénu. Podívejte se, co malý off-road zvládne! Nové Suzuki Jimny natočeno v terénu. Podívejte se, co malý off-road zvládne!

Nové Suzuki Jimny se nám již oficiálně představilo a nyní…

Kolo vyrobené z tisíců papírů A4? Vydrží více, než si myslíte! Kolo vyrobené z tisíců papírů A4? Vydrží více, než si myslíte!

Kluci z ruského Youtube kanálu Garage 54 se opět…

 



Michelin PLR: Stonožka na základě Citroënu DS testovala pneumatiky Michelin PLR: Stonožka na základě Citroënu DS testovala pneumatiky

Francouzský Michelin v sedmdesátých letech postavil…

Jak se testovaly pneumatiky v roce 1984? U Michelinu hodně extrémně... Jak se testovaly pneumatiky v roce 1984? U Michelinu hodně extrémně...

Francouzský Michelin natočil v roce 1984 propagační film,…

 



 
Vettel na mokré trati boural, GP Německa 2018 vyhrál Hamilton

Vettel na mokré trati boural, GP Německa 2018 vyhrál Hamilton

Dnes 14:31

Lewis Hamilton po startu ze 14. místa vyhrál Velkou cenu Německa 2018 a dostal se do čela šampionátu. Sebastian Vettel nedokončil poté, co na mokré trati boural.




Blesk.cz

Adobe chystá plnohodnotný Photoshop i pro iPad. Ještě to ale chvilku potrvá

Adobe chystá plnohodnotný Photoshop i pro iPad.…

Na mobilních zařízeních máme spoustu grafických editorů včetně několika od Adobe, bohužel ale ve značně…

Havajské ostrovy: Lákají na vulkány, odlehlé pláže a žhavé celebrity

Havajské ostrovy: Lákají na vulkány, odlehlé pláže a…

Pokud toužíte po absolutním ráji a nekonečné pohodě, zamiřte na jeden z Havajských ostrovů uprostřed Tichého…

 

iSport.cz

Divočina v Německu: Vettel 15 kol před koncem boural, slavil Hamilton

Divočina v Německu: Vettel 15 kol před koncem…

Startoval až ze 14. místa, ale stejně si nakonec dojel pro triumf. Lewis Hamilton ve Velké ceně Německa formule…

Zlatan v dešti

Zlatan v dešti "utopil" Dočkala a perlil: Mohl jsem…

Pověsti o něm nelhaly, zjišťuje americká MLS. Zlatan Ibrahimovic je král, umí to s míčem a má pořádnou…

 

Reflex.cz

Kopr v kuchyni: Je křehký i dominantní, milovaný i nenáviděný

Kopr v kuchyni: Je křehký i dominantní, milovaný i…

Koprovku buď milujete, nebo nesnášíte. Být vůči ní lhostejný prakticky nejde. Asi měsíc v roce koprovku bezmezně…

Kapela TH!S během posledního tajného koncertu pomáhala bourat stan Reflexu

Kapela TH!S během posledního tajného koncertu…

Poslední tajný koncert Reflexu se na Colours odehrál v režii kapely TH!S. Gang kolem herce a režiséra Vojty…