1.5. 2015 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Citroën Jumper Kombi Plus 3.0 HDI: Pohodlná střela

 

Citroën Jumper Kombi s nejsilnějším motorem 3.0 HDi letěl po dálnici jako střela. Odolný třílitr je pro dlouhé trasy jako stvořený.

Zájemci o dvě nebo tři řady sedadel v Jumperu bez dělicí přepážky mohou vybírat z devíti verzí. Z motorů 2.2 HDi/80/96 kW a třílitru s výkonem 130 kW jsme vybrali ten vrcholný. Ve furgonech i kombi verzích se s ním na silnicích příliš často nesetkáváme, ale do určité míry je to velká škoda. Proč?

Odolný

Není třeba skrývat, že jednotka označovaná 3.0 HDi má geny značky Iveco, která jej vyvíjela primárně do velmi zatěžovaného modelu Daily. Z tohoto důvodu má agregát poctivý objem oleje a jeho předčištění odstředivým filtrem. Inu motor stavěný do těžkých podmínek musí být na ně pořádně připravený. Pro majitele například Jumperu Kombi to představuje obrovskou výhodu ve spolehlivosti a výdrži agregátu hravě půl milionu kilometrů. V tom je jádro pudla – kdo s Jumperem ujede takovou porci, aby se mu silný a robustní motor vyplatil? Do poslední modernizace modelu Jumper bychom mohli argumentovat potížemi se vstřikovači u motorů 2.2 HDi v 80 a 96 kW, ale tomu by měl být se zavedením nových vstřikovačů Continental konec. Zaujal nás tedy bez ohledu na předpokládanou odolnost čtyřválce 2.2 HDi nejsilnější 3.0 HDi v kombi provedení?

Polykač kilometrů

Jízdu po dálnici jsme si skvěle užívali, protože koncový převod byl zvolen s ohledem na sílu motoru. Při 130 km/h agregát točil 2300 min-1 a měl v zásobě ještě dost síly udržet toto tempo hravě i ve stoupání za Berounem. Pokud bychom čtyřválci popustili více uzdu, museli bychom mít obavy z velké pokuty.

Mimořádné dynamice Jumperu pomáhala nejmenší karoserie L1H1, která se však v tuzemsku s třílitrem nenabízí. Motor 3.0 HDi je aktuálně spojen jen s větším provedením L2H2, které ve srovnání s testovaným nabízí nejen více místa pro zavazadla, ale zejména pohodlnější pohyb cestujících ve vozidle zejména při vstupu ke třetí řadě sedadel.

Otázka peněz?

Cenový odstup třílitru od silnější jednotky 2.2 HDi činí nemalých padesát tisíc korun bez daně, což může na první pohled odradit. Kdo by však do celkových nákladů na vozidlo zakalkuloval opravu staršího provedení motoru 2.2 HDi při cca 200.000 kilometrů, určitě by pořídil odolný a silnější třílitr. I s ním se dá jezdit do devíti litrů na sto kilometrů, když rozumný řidič využívá velkého točivého momentu až 400 N.m od 1400 min-1. Motor v pohodě a bez vibrací snášel poloviční zátěž od 1200 min-1, což se podepsalo na výše zmíněné příznivé spotřebě. Je fakt, že agregát se vykazuje poněkud syrovým zvukem, ale to k masivním a odolným motorům poctivé konstrukce vcelku patří a nelze jim nic vyčítat.

Dvě úrovně

Jumper Kombi po poslední modernizaci je k dostání ve dvou úrovních vybavení. Základní stupeň nazvaný prostě Kombi zahrnuje standardně jen dvě řady sedadel a za lavici ve třetí řadě se připlácí nemalých 17 000 korun. Kdo má zájem o pohodlnější samostatné sedačky pro každého cestujícího, musí volit lepší úroveň Kombi Plus. To byl také případ zkoušeného vozidla. Cenový rozdíl mezi úrovněmi Kombi a Kombi Plus činí podle ceníku 50 175 korun bez daně. V této částce kromě samostatných sedadel ve druhé i třetí řadě se ukrývá také stropní police za čelním sklem, přídavné topení vzadu, ochranný kryt pod předními sedadly, automatické stěrače, přední mlhové světlomety a komfortní odpružení. Zejména poslední položka je pro cestující vzhledem ke stavu našich silnici velmi důležitá. Nejedná se však o pneumatické odpružení, to je za příplatek 43 500 korun k oběma úrovním.

Nikdo se asi nebude divit, že objemnější motor 3.0 HDi dostal standardně zesílený akumulátor.

Omládnutí

Stylistické změny loňského roku Jumperu velmi prospěly. Zejména se nám zamlouvaly hlavní světlomety opatřené LED technologií. Nová mřížka chladiče vypadala nejen poutavěji, ale také propouštěla více vzduchu k chladiči motoru a klimatizace. Řidič minibusu jistě také ocení velké nášlapy v rozích předního nárazníku, aby mohl pohodlně a bez nebezpečí umazání sebe pěkně vyčistit čelní sklo.

V interiéru se v rámci modernizace objevil velký a přehledný displej v horní části přístrojové desky. Veškeré nastavení rádia s CD či telefonu jsme měli k dispozici na volantu, což považujeme za lepší a bezpečnější řešení než dotykový displej odvádějící řidiče od soustředění na dopravní situaci.

Jumper Kombi byl dovybaven systémem hlídání jízdního pruhu. Fungoval velmi dobře i při zašpiněném vodorovném značení silnic a na dálnici jsme jej rádi využívali. Tento systém by mohl být ve spojení s třílitrovým agregátem součástí standardního vybavení, protože tato motorizace je určená zejména pro rychlý a zároveň úsporný dálniční režim.

Plusy

  • Silný motor
  • Dlouhý koncový převod
  • Komfortní odpružení

Minusy

  • K motoru 3.0 HDi možnost jen L2H2

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 3.0 HDi
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 2999
Chlazeni kapalinou
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/min-1) 130/3600
Točivý moment (N.m/min-1) 400/1400
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon předních kol
Délka/šířka/výška (mm) 4963/2050/2254
Rozvor (mm) 3000
Provozní hmotnost (kg) 2419
Celková hmotnost (kg) 3150
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 2000
Objem nákladového prostoru (m3) 1
Nejvyšší rychlost (km/h) 140
Nadrž paliva (l) 90
Spotřeba paliva (l/100 km) 10,1/6,7/8,0
Cena (Kč bez DPH) 834 182*
* Pro firmy možnost slevy od 23 %
Spolupracujeme s TipCars.com
Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě

Ministerstvo zahraničí Spojených států vyslovilo souhlas…

Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů

Britský hráč hodlá do konce roku zdvojnásobit počet svých…

Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví

Americký výrobce elektromobilů Tesla bude vyrábět v Číně,…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
7 dostupných zajímavých kupé. Před pěti lety byla k mání, dnes už ne 7 dostupných zajímavých kupé. Před pěti lety byla k mání, dnes už ne

Crossovery, velká i malá SUV. To je oblast, na které se…

Mercedes-Benz vypustil do světa nový trailer na třídu X. V Česku se už prodává Mercedes-Benz vypustil do světa nový trailer na třídu X. V Česku se už prodává

V novém klipu od Mercedesu na třídu X si kromě jí samotné…

 



Poznali byste v této žluté dodávce nejnovější Citroën Jumper? Poznali byste v této žluté dodávce nejnovější Citroën Jumper?

Proslulý užitkový automobil od Citroënu oslaví letos…

Citroën Jumper a Peugeot Boxer s novými motory Euro 6 Citroën Jumper a Peugeot Boxer s novými motory Euro 6

Největší zástupci lehkých užitkových vozidel značek…

 



 
Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Včera

S rostoucí nabídkou je pro výrobce stále těžší vymýšlet názvy svých aut. Z toho důvodu najímají různé specialisty nebo zakládají speciální oddělení zaměřená na tuto problematiku.




Blesk.cz

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest sdílí na internetu: Své vypracované tělo ukázal i v Praze

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest…

Matt Olesiak (28) je nejen úspěšný doktor, ale také miláček internetu. Matt, který pochází z Varšavy, ale…

Pod šéfem finanční správy se viklá židle: Zaorálek chce jeho konec, má vysvětlit „popravy“

Pod šéfem finanční správy se viklá židle: Zaorálek…

Šéf finanční správy Martin Janeček a náměstkyně ministra financí Alena Schillerová budou na zasedání vlády 6.…

 

iSport.cz

Elitní český dráhař o ježdění v Japonsku: Džungle! Sebrali mi telefon

Elitní český dráhař o ježdění v Japonsku: Džungle!…

Dráhovému cyklistovi Tomáši Bábkovi obhajoba titulu mistra Evropy v keirinu nevyšla. Na šampionátu v Berlíně…

Zamořeno zámořím. Levní hráči z Kanady tu kazí ceny, tvrdí Ihnačák

Zamořeno zámořím. Levní hráči z Kanady tu kazí ceny,…

Evropu má procestovanou. A nepotřebuje k tomu cestovky, Brian Ihnačák (32) se zaměřením na ofenzivní hokejovou…

 

Reflex.cz

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

Začíná to vypadat, že sestavování nové vládní koalice není tentokrát až tak důležité jako po jiných volbách.…

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí, ale často volí zcela iracionálně. Smiřme se s tím

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí,…

Řečeno s klasikem – Volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Ano, autorem…