Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Portugalská Rally 2011 – Citroën (i) díky taktice vítězí, Ogier překonává Loeba (+ fotogalerie)

Michal Otruba
Diskuze (12)
Sebastien Ogier stejně jako loni ovládnul portugalské tratě, Petter Solberg zase na konci soutěže prováděl kejkle a překvapení. Semerád udržel celkové vedení PWRC.

Po shrnutí první a druhé etapy Portugalské Rally přinášíme zpravodajství i z posledního dne této šotolinové soutěže. V neděli byly na programu již pouze čtyři měřené testy (včetně závěrečné Power Stage), které ovšem měřily 104,9 km. Jak tedy dění na třetím letošním podniku WRC pokračovalo?

Dopoledne se Citroëny Ogiera ani Loeba nikam nehnaly a tak první dvě místa úvodní zkoušky obsadily tovární Fordy Hirvonena a Latvaly (+2,3). Z bronzového stupínku jim sekundoval Petter Solberg (+4,3). V celkovém pořadí došlo na čelních příčkách k jediné změně – Hirvonen se dostal před Wilsona (+10,6), který předkem vozu trefil kámen, na čtvrté místo.

V následujícím testu si místa zase prohodili zpět, protože Hirvonen dojel až desátý se ztrátou 1:33,5. Důvodem je stejně jako u Latvalova vozu o den dříve prasklá poloosa Fiesty WRC. Vložku vyhrává Petter Solberg, který neustále ukrajuje z náskoku před ním umístěného Villagry. Ogier ani Loeb nikam nespěchají, hlavně mladý Seb říká, že je těžké se pořádně soustředit. Následuje polední servis.

Petter je pořádně rozjetý a tak je nejrychlejší i v předposlední rychlostní zkoušce a posunuje se před Villagru. Hirvonenovi opravili v servisu vůz a tak si připisuje třetí místo (+17,8) a celkově jde zase o 17,1 před Wilsona juniora. Technika nově vyzdobené Fiesty WRC pozlobila Henninga Solberga, který padá ze šesté až na devátou příčku. Všichni ostatní šetří techniku a koncentrují se na bonusovou Power Stage.

Power Stage

Před televizními kamerami se nejlépe cítil Loeb, závěrečný test dlouhý 31 km zajel nejrychleji a tudíž si připisuje 3 body navíc. O 1,7 sekundy pomalejší byl Latvala (2 body) a 1 bod si na své konto navíc přidá Ogier. Jako čtvrtý dorazil Petter Solberg, který chtěl stáhnout půlminutku na Raikkonena jedoucího před ním. A to se mu podařilo. Petter se tak po pátečním dvacátém místě nakonec raduje ze šesté příčky – i když mu po dojetí do cíle řádně zatrnulo. Do technické zóny před cílovou rampou totiž přijel se zpožděním 17 minut a dostal tak penalizaci téměř tři minuty! To by znamenalo propad na osmé místo! Vše se ale vzápětí vysvětlilo – Petter čekal jako vedoucí jezdec Power Stage před kamerami (což musí), pak ale nestihnul přejezd a včas dorazit do časové kontroly. Následovala penalizace, která mu byla ale vzápětí odebrána. Ať žije chaos!

Pátý soutěž dokončil Mathew Wilson, který sice pomýšlel na bramborové umístění, ale pokud Hirvonenovi nestávkuje auto, tak na něj “Matěj“ rychlostně rozhodně nemá. Čtvrtý Hirvonen chtěl skončit určitě výše, ale po technických problémech a defektech je rád i za 12 bodů. Navíc se stále udržel ve vedení celého šampionátu. Bronzový stupínek si s více než tříminutovou ztrátou připisuje Latvala, taktéž jako Hirvonena jej omezovala zlomená poloosa.

Ze stříbra se může radovat Sebastien Loeb, který získal 3 body navíc za vítězství Power Stage. Pokud by jej v sobotu nebrzdil prášící Hirvonen, kdo ví zda by na něj Ogier stačil. Ale to je pouze kdyby a na to se nehraje, taková je prostě rally.

Druhé vítězství v posledních dvou letech (a třetí celkově v kariéře WRC) si v Portugalsku připisuje sednadvacetiletý francouzský mladík Sebastien Ogier, jenž se postupně vypracoval na vedoucí pozici a tu si již dokázal pohlídat. Po havárii na konci soutěže v Mexiku si tak pořádně napravili reputaci a připsali si 26 mistrovských bodů.

Celkové výsledky Vodafone Rally de Portugal 2011:

Pořadí Posádka Vůz Čas (ztráta na 1.)
1. Sébastien Ogier / Julien Ingrassia Citroën DS3 WRC 4:10:53,4
2. Sébastien Loeb / Daniel Elena Citroën DS3 WRC +31,8
3. Jari-Matti Latvala / Miikka Anttila Ford Fiesta RS WRC +3:22,1
4. Mikko Hirvonen / Jarmo Lehtinen Ford Fiesta RS WRC +6:16,3
5. Matthew Wilson / Scott Martin Ford Fiesta RS WRC +7:48,5
6. Petter Solberg / Chris Patterson Citroën DS3 WRC +10:17,4
7. Kimi Raikkonen / Kai Lindstrom Citroën DS3 WRC +10:54,1
8. Federico Villagra / Jorge Perez Companc Ford Fiesta RS WRC +11:38,8
9. Henning Solberg / Ilka Minor-Petrasko Ford Fiesta RS WRC +14:16,4
10. Denis Kuipers / Frederic Miclotte Ford Fiesta RS WRC +17:54,6

„Jsem velmi spokojený, byl to perfektní víkend, auto jelo perfektně a perfektní byl i Julien (Ingrassia – navigátor). Je to to nejlepší, abychom byli po Mexiku zpátky. První den jsme měli situaci pod kontrolou a v pravý okamžik jsme zabrali. Po šesti měsících jsme zvítězili, doufám, že to je start dobré série výsledků. Získané body nám po zklamání v Mexiku moc pomohou. Ještě nás čeká v šampionátu dlouhá cesta, ale nyní jsem v té nejlepší pozici,“ říká vítězný pilot Portugalské Rally Sebastien Ogier.

„Šance na vítězství zmizela včera, když jsem ztratil 30 sekund za Mikovým autem. Druhé místo je tak maximum v co jsem mohl doufat. Věděl jsem, že nebude snadné získat tři body v Power Stage, ale povedlo se! Je to pozitivní výsledek, šampionát vypadá, že bude velmi těsný,“ okomentoval výsledek stříbrný Sebastien Loeb.

„Na Power Stage jsem tvrdě útočil. Jel jsem přes kameny a byl jsem si jistý, že dostanu defekt. Ale gumy byly dobré a vydržely. Mám z extra bodů velikou radost. Získal jsem třetí pódium na třech soutěžích, takže jsem spokojen se svou stálou výkonností. Po včerejších problémech jsou stupně vítězů fantastický výsledek. V autě jsem se cítil skvěle, je vidět pokračující práce a vývoj,“ dodává třetí Jari-Matti Latvala.

„Pamatuji si na mladého pilota, který byl šťastný jako blecha, když před rokem vyhrál svou první rally. Letos se Sébastien Ogier pohybuje v úplně jiných dimenzích, což potvrdil tímto nádherným vítězstvím. Sébastien Loeb, který měl smůlu na podmínky, i tak pomohl Citroënu DS3 WRC získat jeho první double. Bravo celému týmu. Doufám, že naše double nebylo poslední!" dodává nadšený Fréderic Banzet, generální manažer Citroënu.

Celkové pořadí šampionátu WRC 2011:

Pořadí Jezdec Body
1. Mikko Hirvonen (FIN) 58
2. Sébastien Loeb (FRA) 58
3. Jari-Matti Latvala (FIN) 48
4. Sébastien Ogier (FRA) 41
5. Petter Solberg (NOR) 31
6. Mads Ostberg (NOR) 28
7. Matthew Wilson (GBR) 12
8. Henning Solberg (NOR) 10
9. Kimi Räikkönen (FIN) 10
10. Per-Gunnar Andersson (SWE) 6
11. Martin Prokop (CZE) 6
12. Juho Hänninen (FIN) 4

Celkové pořadí v šampionátu týmů WRC 2011:

Pořadí Tým Body
1. Ford Abu Dhabi World Rally Team 100
2. Citroën Total World Rally Team 90
3. M-Sport Stobart Ford Rally Team 40
4. Petter Solberg World Rally Team 22
5. Ice 1 Racing 16
6. Munchi’s Ford World Rally Team 12
7. Team Abu Dhabi 7
8. FERM Power Tools World Rally Team 6
9. Monster World Rally Team 6

PWRC

Martin Semerád do poslední etapy nastupoval ze čtvrtého místa se ztrátou více než minutu na třetího. Třetí a páté místo dopoledne znamenaly stále stejný odstup od předchozího jezdce. Problémy s turbem ovšem odsoudily Mexičana Guerru ze druhého na páté místo, takže se Martin posunul na celkový bronz. Vzhledem k velkému náskoku si Martin odpoledne hlavou dojel díky šestému a sedmému místu pro celkové třetí místo a 15 bodů do tabulky jezdců PWRC. Po pátečních problémech a pneumatikami je to výsledek z říše snů. Díky tomu zůstal v čele celkového hodnocení produkčních vozů i po druhé soutěži. Neohroženě s obrovským náskokem vítězí Hayden Paddon na Subaru Impreze STi před Jukkou Ketomakim na Mitsubishi (+7:39,9).

Celkové výsledky Vodafone Rally de Portugal 2011 v kategorii PWRC:

Pořadí Posádka Vůz Čas (ztráta na 1.)
1. Hayden Paddon / John Kennard Subaru Impreza STi 4:33:33,4
2. Jukka Ketomaki / Kai Risberg Mitsubishi Lancer Evo X +7:39,9
3. Martin Semerád / Michal Ernst Mitsubishi Lancer Evo IX +9:12,6
4. Benito Guerra / Borja Rozada Mitsubishi Lancer Evo X +13:39,3
5. Valeriy Gorban / Sergey Larens Mitsubishi Lancer Evo IX +13:43,3
6. Alexander Saljuk jr. / Pavlo Cherepin Mitsubishi Lancer Evo IX + 14:37,5
7. Michal Kosciuszko./ Marcel Szcepaniak Mitsubishi Lancer Evo X + 19:28,6
8. Majed Al-Shamsi / Kilian Duffy Subaru Impreza STi +20:43,9
9. Bader Al-Jabri / Stehen McAuley Subaru Impreza STi +28:25,3
10. Partik Flodin / Goran Bergsten Subaru Impreza STi +29:23,7

„S tak velkým náskokem bylo velmi těžké se soustředit. Nikdy jsem tak pomalu nejel. Zlomené zavěšení dnes dopoledne nám nahánělo hrůzu. Tohle je první soutěž v tomto voze, takže jsme ani tak mnoho neočekávali. Pro zbytek roku jsme ovšem naše očekávání zvýšili. Auto je fantastické. Sice jsme proti Mitsubishi lehce ztratili výkon, ale jinak je mnohem lepší. Byla to skvělá soutěž,“ říká vítěz PWRC Hayden Paddon, který loni jezdil s Mitsubishi Lancer Evo.

„Ráno jsme ještě zkusili zatáhnout, ale v prachu před námi jedoucího Guerry se nedalo jet a my jsme záhy zjistili, že má poruchu. V tu chvíli již nebylo se kam hnát, protože dvě posádky před námi byly příliš daleko. S celkovým výsledkem v Portugalsku jsem určitě moc spokojený, ale s průběhem závodu vůbec. Snad nikdy jsme neměli tolik problémů jako na této soutěži. Pátek byla naprostá katastrofa a trápení a sobota byla lepší jen o málo. V umístění na stupních vítězů jsme po těch problémech ani nedoufali. Radši bych si to třetí místo vyzávodil a byl v cíli s menší ztrátou na špičku. Tyto body se ale počítají a nám se budou moc hodit,“ vysvětluje Martin Semerád, který i po druhé soutěži zůstává v čele hodnocení PWRC.

Celkově pořadí v šampionátu PWRC 2011:

Pořadí Jezdec Body
1. Martin Semerád (CZE) 40
2. Hayden Paddon (NZE) 25
3. Valeriy Gorban (UKR) 22
4. Yuriy Protasov (UKR) 18
5. Jukko Ketomaki (FIN) 18
6. Nicolas Fuchs (RAK) 15
7. Alexander Salyuk jr.(UKR) 14
8. Benito Guerra.(MEX) 12
9. Gianluca Linari (ITA) 10
10. Dmitriy Tagirov (RUS) 8
11. Majed Al-Shamsi (SAE) 8
Michal Otruba
Diskuze (12)
Avatar - Hamunasakra
29. 3. 2011 10:39
Re: Bravo!
Tak mi to nedalo a našel sem to - od roku 2000 tři roky kraloval Peugeot a pak už s výjímkou 06-07 kdy vyhrál Ford furt jen Citroen.
A v jednotlivcích od 2004 doteď nepřetržitě Loeb. WRC jezdil od 2002 a ještě předtím byl mistr světa v juniorce se Saxem.
Tak fakt ne 15, ale PSA docela drtivě kraluje "jen" 11 let :-)
Ty 2 roky co nezískali titul v továrních týmech, tak měl titul aspoň Loeb - jinak většinou oboje současně :yes: :-)
Avatar - Hamunasakra
28. 3. 2011 23:48
Re: Bravo!
Kdepak, URČITĚ vyhrál ještě před rokem 04 - a myslim že oboje, jak týmy tak jednotlivce ;-)
Avatar - Hamunasakra
28. 3. 2011 23:46
Re: Bravo!
Tak to možná nebylo nepřetržitě resp. ne všechny roky Citroen vyhrál jednotlivce i týmy ;-)
Seb ale určitě vyhrával ještě v juniorce se Saxem a od první chvíle s Xsarou WRC - některý roky jednotlivce, některý týmy, některý oboje dvoje - a dělá to dodnes :yes: :-)
28. 3. 2011 21:14
Re: Bravo!
Od roku 2004 tedy 7 let ne 15. ;-)
28. 3. 2011 21:13
Re: Bravo!
To tezko, jeste v r. 2003 vyhral Petter Solberg se Subaru.