Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Portugalská Rally 2011 – 2. etapa patřila Citroënům

Michal Otruba
Diskuze (0)
Loeb i Ogier využili lepší pozice na trati, tovární Fiesty postihly technické problémy. Semerád má nové gumy.

Po první etapě Portugalské Rally celkovému pořadí vévodili tovární Fiesty WRC pilotované Latvalou a Hirvonenem. Ovšem jenom proto, že duo továrních Citroënů na konci první etapy zpomalilo kvůli výhodnější pozici na trati v sobotním dnu. Na ten organizátoři vytyčili stejně jako na pátek šestici měřených úseků resp. tři úseky, které se jely dvakrát. Dohromady tak posádky ujeli mezi fotobuňkami 148,1 km. Vyplatilo se Loebovi a Ogierovi jejich “nesportovní“ chování v závěru první etapy?

Sobotní dopoledne jednoznačně patřilo Citroënům – na prvních příčkách se vystřídali Loeb, Petter Solberg i Ogier. Stejně tak francouzským vozům vždy patřilo i druhé místo. Loeb si po první vložce pochvaloval jak se mu dobře jede. Hned na té druhé ale musel pěkně zuřit – Hirvonen měl defekt, který měnil těsně před startem a pak jel pouze chvilku před Sebem. Prášil mu tak přímo do výhledu, Francouz mnoho neviděl, nemohl jet rychle tak jak chtěl a do cíle druhého testu tak dorazil s více než půlminutovou ztrátou. Částečně si spravil chuť v následující vložce, kde obsadil druhé místo za vítězným Ogierem.

„Měl defekt a odstartoval 8 sekund přede mnou. Nenechal mě hlídat si Latvalu. Pokazil tuto soutěž, on měl defekt a ne já. Nyní můžeme bojovat pouze o třetí místo,“ popsal kolizní situaci Sebastien Loeb.

Výsledkem tak je, že se o prvenství přetahují týmové dvojky. Momentálně má navrch Ogier, Latvala ztrácí 6,9. Třetí Loeb má před poledním servisem manko 30,7 a čtvrtý Hirvonen již 2:17,9.

Odpoledne se situace moc nezměnila, opět kralovaly vozy DS3 WRC. Celkové vítězství si po obědě dílčím triumfem upevnil mladý Ogier, který je s tratí i vozem velmi spokojen. Z další výhry se v následujícím testu radoval Petter Solberg, který se postupně škrábe ze včerejšího dvacátého místa. Momentálně je už devátý! V nedobrém rozpoložení je Latvala, který zlomil poloosu své Fiesty. Jede jak může, přesto ztrácí celkovou druhou příčku. A to s poškozením pojede ještě příští test.

Ten dopadnul pro tovární Ford katastrofálně. Latvala kvůli poškozené poloose dojel třiatřicátý se ztrátou 3:38,4. Problémy postihly i Hirvonena, který trefil velký kámen, na trati zastavil a nakonec tam nechal 3:06,1.

Z celkového vedení a za obhajobou loňského vítězství míří velmi spokojený Ogier, kterému sekunduje z druhé příčky Loeb (+37,6). Latvala se propadá na třetí místo se ztrátou +4:14,6 a Hirvonen dokonce až na pátou příčku +5:32,5. Na bramborovou medaili se posunul nenápadně jedoucí Wilson junior, pro kterého by toto umístění bylo obrovským úspěchem. Petter je devátý, na osmého Villagru mu schází 2:17,1, v plánu má údajně posun až na sedmé místo. Odpoledne problémy a defekty sužovaly Arauja s Mini Cooperem S2000, který se propadnul se sedmé na sedmnáctou pozici.

„Momentálně je to perfektní, ale stále je před námi ještě stovka kilometrů a vidíme kolem spoustu problémů. Máme v plánu šetřit auto a pneumatiky, ale nebude to snadné. Bez problémů by to bylo skvělé, ale ještě nejsme v cíli,“ říká mladík ve službách Citroënu Sebastien Ogier.

PWRC a WRC Academy

Dodavatel pneumatik Dmack si byl vědom včerejších problémů s jeho výrobky a jednal o tom s FIA. Výsledkem je s ohledem na bezpečnost posádek měkčí směs pneu (nejenom) na voze Martina Semeráda, což pravidla jinak nedovolují. Vzhledem k havárii Grondala (on i spolujezdkyně Engan nezraněni) a technickým potížím domácího Moury se i přes malou chybu dostal Martin na čtvrtou pozici (+10:29,6). Stále vede s obrovským náskokem Haydden Pardon na Impreze STi, druhý Guerra na Mitsubishi již ztrácí 6:35,8, třetí Ketomaki 9:23,5.

„Dnes to bylo o poznání lepší než včera. Dostali jsme měkčí směs pneumatik, které už se nesjížděly tolik jako první den. Není to sice ještě úplně ono, ale mohl jsem se daleko víc soustředit na jízdu a nemusel jsem tolik na pneumatiky myslet. V první sekci dnešní etapy jsme se dostali až před Ketomäkiho, ale hned v další rychlostní zkoušce jsme měli pomalý defekt a naše auto v jednom z odbočení nezatočilo tolik, jak bych očekával a šli jsme mimo trať, kde jsme trefili kameny. Ztratili jsme tím nějaký čas a Ketomäki nám opět poodskočil. Aktuálně jsme na čtvrtém místě a s tím jsem za daných okolností spokojený. Zítra nás ještě čekají čtyři rychlostní zkoušky, stát se může cokoli, ale rád bych toto umístění udržel,“ přeje si Martin Semerád.

Pro účastníky WRC Academy byla sobota posledním dnem v Portugalsku – jedou se vždy pouze první dvě etapy dané soutěže. Pro českého pilota Jana Černého ovšem soutěž skončila ještě dříve, již ke konci první rychlostní zkoušky vypověděla Fiesta R2 službu.

„Trať rychlostní zkoušky byla velmi rozbitá a na jedné z nerovností na naší Fiestě praskla poloosa. Auto jsme doslova dovlekli až do cíle, ale závada se nedala na místě opravit a museli jsme ze soutěže odstoupit. Mrzí mě to z důvodu, že jsme najeli jen polovinu kilometrů oproti našim kolegům z WRC Academy a kvůli tomu, že jsem se na dnešní etapu hodně těšil. S autem jsme se včera sžívali a já chtěl dnes zkusit přidat,“ říká zklamaný Honza Černý.

Prvním vítězem podniku WRC Akademy se tak stává Estonec Egon Kaur před Švédem Henrikssonem (+13,4) a Novozélanďanem Reevesem (+4:40,4). Všichni účastníci používají stejné vozy Ford Fiesta R2.

„Jsem tak šťasten. Ráno jsme měli problémy, během soutěže jsem si ani nepředstavoval, že bych mohl vyhrát, ale nevzdal jsem to. Hodně jsem se naučil a hodně jsem se zlepšil. Tohle je pro mě perfektní start,“ říká spokojený třiadvacetiletý Egon Kaur.

Michal Otruba
Diskuze (0)