Portugalská Rally 2011 – Po 1. etapě vede Latvala, Citroëny jsou ale rychlejší

Třetím dílem seriálu se jménem WRC 2011 se o víkendu stala Portugalská Rally, jejíž pětačtyřicátý ročník se odehrál v oblasti letoviska Algarve, v okolí města Faro. Na posádky čekalo přes 385 ostrých kilometrů na sedmnácti šotolinových zkouškách, k jejichž dominantám patří velké množství prachu, kamenů i ostrých záludností na kraji cest. Portugalsko se rovněž jelo jako součást šampionátu PWRC (Martin Semerád) a WRC Academie (Jan Černý).
Předsoutěžní shakedown se odehrál již ve středu a nejrychleji jej projel Ogier o desetinu sekundy před Loebem (oba na DS3 WRC). O další 0,2 byl pomalejší Latvala. Největší zájem však upoutal Ken Block, který (tradičně) havaroval a do další soutěže nenastoupí. Posádka je na rozdíl od Fiesty WRC, která šla přes střechu, v pořádku.
Ve čtvrtek se totiž soutěžící přesouvali do hlavního města Lisabonu vzdáleného 270 km na diváckou speciálku dlouhou 3,27 km. Nejrychleji si s městskou asfaltovou speciálkou na šotolinovém podvozku poradil Hirvonen před Loebem a Petterem Solbergem, desátým místem se před davy diváků uvedl Araujo s novým Mini Cooperem S2000 osazený motorem 1,6 turbo. Nejhůře dopadl Nor Ostberg, který již v první zatáčce urazil kolo pravé přední kolo – to bohužel odlétlo až mezi diváky a jednoho z nich zranilo, následoval převoz do nemocnice.
V pátek bylo na programu šest měřených testů (dva průjezdy trojicí erzet) o měřené délce 129,1 km. Nejlépe do soutěže vstoupil Petter Solberg, který úvodní páteční test vyhrál. O 2,0 sekundy pomalejší byl Hirvonen, který tak těsně uhájil své celkové vedení. Smůlu si vybral Mads Ostberg, který stojí s poškozenou převodovkou na trati. Na následujícím testu vládli francouzští Sebové – Loeb s Ogierem zajeli shodný čas před Latvalou (+1,4) a Hirvonenem (+2,7), Petter ztratil přes minutu kvůli defektu. Francouzské dopolední tažení dokončil Ogier, který před Petterem (+2,3) a Loebem (+5,5) vyhrál poslední předobědový test a usadil se v čele soutěže. Pronásleduje jej Loeb (+2,8) a dvojice Finu na Fiestách WRC v pořadí Hirvonen (+3,3) a Latvala (+6,0). Následuje polední servis.
Smůla se lepí na gumy Citroenu DS3 Pettera Solberga i po obědě – opět chytnul defekt a ztratil přes 20 sekund. V testu vítězí Ogier spolu se zrychlujícím Latvalou před Loebem (+3,4). Mladý Fin je nejrychlejší i v následující vložce a jelikož se tým Citroën rozhodl v poslední zkoušce taktizovat, vítězí i v posledním pátečním testu a jde do celkového vedení. O 11,5 sekundy zpět je jeho týmový kolega Hirvonen, “taktici“ od Citroënu jsou třetí (Loeb + 13,7) a čtvrtý (Ogier + 16,7).
Velkou smůlu potkal znovu Petter Solberg, který kromě defektu zastavil i na trati poslední vložky kvůli technickým potížím a v sobotu nastoupí jenom díky systému Superally. Do bojů o mety nejvyšší už nezasáhne, je třináctý se ztrátou 6:15,6. Jeho bratr Henning se s novým sponzorem a designem vozu vyhřívá na pátém místě (první netovární vůz), ztrácí však už 2:06,5. Příjemným překvapením je sedmé místo domácího Arauja (loňský mistr světa PWRC), který s Mini Cooperem S2000 osazeným motorem 1,6 turbo drží sedmou příčku.
„Odpoledne nebyla trať vyčištěná tak jak jsem očekával. Nové wé-er-céčko má menší výkon než to staré a to znamená, že kola tak neprokluzují a cesty nejsou vyčištěny v té samé stopě jako dříve. Ti za mnou se mě nyní budou snažit chytit, ale chci vyhrát celou soutěž a půjdu na to tak jako doposud,“ řekl v pátečním večerním servisu vedoucí Jari-Matti Latvala.
PWRC a WRC Academy
Kromě úvodní divácké speciálky a jedné klasické erzety všechny zkoušky vyhrál Paddon na Impreze STi, který tak má na druhého Grondala na stejném voze náskok 33,3 sekundy. Třetí Salyuk na Mitsubishi již ztrácí přes 4 minuty.
Pro českého jezdce Martina Semeráda byla první etapa spíše utrpení i když jeho výsledné páté místo a ztráta 6:23,5 není zase tak špatné. Na vině jsou čínské pneumatiky Dmack, které se velmi rychle sjíždí a Martin tak musí po každé erzetě prohazovat kola mezi sebou včetně dvou rezervních, aby vůbec dojel do cíle. I tak jsou gumy úplně otrhané.
„Výsledky teď nemá smysl sledovat. Jedeme totální hyenu, nezávodíme, je to teď o dojetí do cíle. Dodavatel pneumatik požádal o udělení výjimky kvůli bezpečnosti, protože tímto tempem spotřeby pneumatik bychom do konce závodu nevystačili. Každý dodavatel pneumatik může nominovat na závod jen jednu směs a nemá dovoleno ji během závodů změnit. To je právě ten problém, protože u nás byla zvolena ta nejtvrdší směs, která ale v daných podmínkách nefunguje a pneumatiky se trhají,“ „ odevzdaně dodává smutný Martin Semerád.
S rozbitou tratí se na své první světové soutěži potýká Honza Černý, který s Fordem Fiesta R2 soutěží v nově vzniklé WRC Akademii. Zatím to stačí na šesté místo (+3:32,0), vede Breen před Kaurem a Fischerem.
„ „Je to hodně náročná rally, ale maximálně si to snažíme užít. Jsem rád, že nám až na malé výjimky sedí rozpis a rozhodně máme dobrý základ. Vždy je na čem pracovat a co zlepšovat, ale jsem s našimi poznámkami spokojený. Dnes nám až na malý problém s brzdami fungovalo auto a já se mohl soustředit na jízdu. Snažím se jet bezpečně a šetřit auto, abychom dojeli až do cíle. Ve druhé sekci už jsme se snažili jet o něco rychleji a dařilo se nám to. Celkově jsem tedy s úvodem Portugalské rally spokojený,“ uzavírá Jan Černý, který během úvodní etapy zajížděl vyrovnané časy.