Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Citroen Saxo 1,6 16V VTS

Saxo je v současnosti základním modelem automobilky Citroen, když nahradil konstrukčně zastaralý AX. O pohon se starají čtyři zážehové motory (1,0 1,1 1,4 a 1,6) a jeden vznětový (1,5 D). Všechny motory jsou vybaveny osmiventilovou technikou, kromě...

Saxo VTS se od slabších verzí liší kromě motoru, také opticky. Širší jsou nárazníky i na ně navazující blatníky.

Podvozek je dostatečně tuhý, protože musí zvládat nejvyšší rychlost 205 km/h a zrychlení z klidu na 100 km/h pod devět sekund. Co se však příliš tuhé nezdá je karosérie, která má tendenci se mírně kroutit. S tím souvisí i zvýšený hluk přenášený od nerovností k posádce. Brzdy nemají s lehkým Saxem (935 kg) potíže. Je to dáno také tím, že verze VTS je vybavena kotoučovými brzdami vepředu i vzadu.

Saxo VTS je velmi dobře ovladatelné, výborně se hodí jak pro jízdu v hustém městském provozu, tak i pro rychlou jízdu mimo město. Přední sedačky mají velmi dobré boční vedení. Vzadu je to s prostorem horší. Aby bylo dost místa nad hlavou museli konstruktéři Saxa umístit zadní sedák velmi nízko, takže posez, pro dospělé, je dosti neergonomický.

Interiér bohužel není příliš kvalitně zpracován. Plasty na přístrojové desce jsou tvrdé, navíc se občas dá objevit ostrá hrana (například u kličky pro otevírání dveří). Postrádal jsem také, dnes již běžný, vnitřní okruh vzduchu. Pochvalu zaslouží prostorná a hluboká schránka u spolujezdce.

Zavazadlový prostor s objemem 280 litrů je kupodivu prostornější než u větší konkurence (VW Polo 245 l, Renault Clio 255 l, Opel Corsa 260 l) a dokonce malinko překonává i Felicii (272 l). Dělená sedadla pochopitelně umožňují jeho zvětšení.

Motor o objemu 1587 cm3 podává nejvyšší výkon 87 kW při 6600 ot/min a dokáže VTS pořádně rozhýbat. Že se tento motor hodí spíše pro rychlou jízdu "v otáčkách" svědčí vysoko položený vrchol točivého momentu - 145 Nm při 5200 otáčkách. Rychle se však s VTS-kem jet dá, a chce to i trochu odvahy, jet s tímto autíčkem přes 200 km/h. Také zrychlování nedělá motoru potíže, jen je nutno otáčky udržovat nad třemi tisíci otáček. Za téměř sportovní chování není nutno příliš platit, protože spotřeba se podle stylu jízdy pohybuje od 7 do 8,5 litrů na sto kilometrů.

Rozhodující pro koupi auta, zvláště u nás, je cena. Základní třídveřové Saxo 1,0 s výkonem 37 kW stojí dnes 229.000 korun, což není nejhorší. Cena verze VTS je však podstatně vyšší. Díky lepší výbavě a samozřejmě také výkonnému šestnáctiventilovému motoru je základní cena 449.000 Kč. Cena testovaného vozu již přesáhla pět set tisíc korun.

Cena základní sestavy 449 Kč
Výbava základní sestavy airbag řidiče, imobilizér, posilovač řízení, 2x repro, otáčkoměr, nárazníky v barvě vozu, asymetricky dělená zadní sedačka, tónovaná skla, mlhová světla, vyhřívané zadní sklo + stěrač, dálkově ovládané centrální zamykání, el. ovl. zpěrných zrdcátek Kč
Cena testované sestavy 511 Kč
Výbava testované sestavy metalíza (10.600,- Kč), kola z lehkých slitin (16.000,- Kč), ABS (35.000,- Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1587
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 87 / 6600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 145 / 5200 - 5200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 205
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.4 / 6.3 / 7.2
Emise CO2: 194
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 280 / 953
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 935 / 445
Rozměr pneu: 185
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3740
b) šířka (mm): 1620
c) výška (mm): 1360
d) rozvor (mm): 2385
e) rozchod vpředu (mm): 1401
f) rozchod vzadu (mm): 1321
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 890
k) šířka vpředu (mm): 1350
l) šířka vzadu (mm): 1390
místo vzadu pod předním sedadlem: ano