Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Co se stane, když u vozu s automatem během jízdy vpřed zařadíte zpátečku?

Jan Mička
Diskuze (68)
Dnešní automobily jsou čím dál více přetechnizované, ani jednoduché ovládání však nemusí zcela odfiltrovat chyby řidiče. Je to tak i v případě, že u vozu s automatem během jízdy vpřed zařadíte zpátečku?

Ovládání moderních automobilů už bývá tak jednoduché, že jej s trochou nadsázky zvládne i cvičená opice. Prostě si sednete za volant, sešlápnete brzdu (u vozů s automatem) nebo spojku (u vozů s manuálem), stisknete startovací tlačítko, motor naskočí a je vystaráno. Stejně tak je to i s voliči automatický převodovek – kupříkladu Mercedes-Benz už jej nemohl vyřešit lépe, nemusíte dokonce ani sundávat ruku z volantu, protože je volič přímo na dosah prstů. Ani jednoduché ovládání však nemusí být zcela imunní vůči chybám řidiče.

Napadlo vás kupříkladu někdy, co se stane, když u vozu s automatickou převodovkou během jízdy vpřed zařadíte zpátečku? Dám ruku do ohně za to, že nad tím dumala minimálně polovina řidičů. Totéž napadlo i chlapíka v přiloženém videu, který se podobnými otázkami zabývá celkem často.

V minulosti už například zkoušel, co se stane, když za jízdy stisknete tlačítko pro vypnutí motoru, nebo když za jízdy vyhodíte z auta elektronický klíč (motor běží i po ztrátě signálu z klíčku). Pokusy provádí na svém Fordu Fusion (americká verze mondea) s automatickou převodovkou a ne vždy si je úplně jistý, jak dopadnou. Anebo je to prostě jenom slušný herec…

Pokus se zařazením zpátečky během jízdy vpřed byl prováděn za plného provozu v rychlosti 70 mil za hodinu (asi 113 km/h) a nestalo se vůbec nic. Tedy stalo – na displeji infotainmentu běžel výstup parkovací kamery a zapnuly se parkovací senzory, vůz se ale dále pohyboval vpřed, přestože se měl podle logiky „kousnout“ na měniči momentu. Čím to, že pokus dopadl dobře?

Předně protože výrobci automobilů na možné chyby řidiče myslí a navrhují převodovky tak, aby nedocházelo k možným katastrofám. Činnost automatické převodovky už někdy od devadesátých let řídí mechatron, který chybu pozná a dokáže ji eliminovat. S voličem automatické převodovky sice fyzicky hýbete, stále však nad vámi bdí neviditelné oko elektroniky. Snad všechny běžné voliče navíc mají pojistku, se kterou vyřadíte maximálně do neutrálu. Stejné je to u by-wire voličů, jako má například zmíněný Mercedes-Benz nebo hybridní Toyoty – zpátečku za jízdy vpřed prostě nezařadíte.

Avšak pozor, neplatí to automaticky. Záleží na rychlosti jízdy. Sám jsem kdysi přihlížel situaci, kdy řidič při jízdě krokem (při parkování) stisknul na voliči automatu tlačítko P, vůz se jednoduše „kousnul“ a na fleku zastavil. Za vyšších rychlostí nic podobného nehrozí. Autor videa nicméně upozorňuje, že nenese zodpovednost za následky dalších takových pokusů prováděných jeho diváky. U starších automatů totiž skutečně může dojít k poškození!

Jan Mička
Diskuze (68)
26. 1. 2017 20:06
Re: U BMW
Bariku, v Alpach u ZF8 zaradis D nebo S a brzdis motorem. DSG6 mokra umi plachtit i v D rezimu po ubrani plynu, po tuknuti na brzdu ale zaradi a brzdi motorem.

Vse co je stare neni lepsi nez nove, s vyjimkou syru a vin..:0)
26. 1. 2017 20:03
Re: U BMW
Zajimave tema, proverim v BMW a dam vedet..:0)
Avatar - Barrichello
25. 1. 2017 12:38
Re: Neviem
Si říkal že jezdil k Auto Outlet ne, ted zas ke CarforYou Tuklaty? Ti už zkončili co mam info.

Jen namátkou sem mrknul do inzerce a je na prodel 5 ks první generace a 3 ks druhé. A to 100% není všechno co v republice je...
25. 1. 2017 12:28
Re: Neviem
>:D
25. 1. 2017 12:28
Re: Neviem
Už jsem ti říkal, že můj kamarád ji musel SRX prodat pro neustálé problémy při provozu na E85. Servis Carforyou, který byl zároveň prodejcem si s tím nevěděl rady. Auto spíš stálo než jezdilo.