Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Amerika za pět let zavede systém, který je v Evropě normou už roky

Marek Bednář
Diskuze (19)

Stovkám úmrtí a desetitisícům zranění má předejít samočinné nouzové brzdění, které v USA bude v nových autech do 4,5 tuny povinné od září 2029. V Evropě ho auta musí mít od července 2022.

Bezpečnostní předpisy Spojených států jsou v lecčem před Evropou, např. třetí brzdové světlo tam bylo jako povinnost zavedeno od roku 1986 a couvací kamera od roku 2018. Jeden systém, který je v Evropě povinný pro nově homologovaná auta od července 2022 a v realitě jím většina aut byla vybavena už mnoho let předtím, však v USA bude nařízeným standardem až od září roku 2029.

Jde o samočinné nouzové brzdění, tedy systém, který v případě hrozící kolize zastaví anebo alespoň zásadně zpomalí vozidlo, čímž srážce předejde či přinejmenším významně zmírní její následky. Jedním dechem je třeba dodat, že tento systém je běžnou součástí aut v USA už dnes, podobně jako v Evropě; legislativa tam „jen“ dohání skutečný stav většiny světa nových aut.

Video se připravuje ...

Systém bude muset muset dokázat zabránit srážce s vozidlem vpředu do rychlosti jízdy 62 mph (100 km/h). Bude muset detekovat chodce za denního světla i v noci a bude muset být aktivní, tedy schopný začít samočinně brzdit, do rychlosti 90 mph (145 km/h) při hrozící srážce s vozidlem a do rychlosti 45 mph (72 km/h) při hrozící srážce s chodcem.

Samočinné nouzové brzdění bude povinné pro kategorii lehkých vozidel, což jsou v USA všechna do celkové hmotnosti 10 tisíc liber (4.536 kg). Zavedení nového pravidla je součástí Federálního standardu bezpečnosti vozidel č. 127 a podle NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) jeho povinná instalace zachrání nejméně 360 životů a předejde nejméně 24 tisícům zranění ročně.

Marek Bednář
Diskuze (19)

Doporučujeme

3. 5. 2024 07:55
Re: A kolik nehod způsobil samotný ten systém?
ja s tim treba nepocitam, pocitam s tim, ze se jezdi plynule a s bezoecnou vzdalenosti (opet ve spicce projede strahovakem kolem 14 tis aut s prumernou mezerou sotva 10m) a ne tak, aby kazda popelnice mohla bezduvodne hamsnout na brzdu kdykoliv. Krom toho nemas pravdu, od ofce 4 to ma pravo i na vyhejbaci manevar. Takze pocitej s tim ze kterykoliv auto z protismeru ti muze kdykoliv vjet pred cumak!
3. 5. 2024 07:51
Re: kup
chtel bych vedet kde to funguje jak ma! Highlander 2022 taha za volant a pipa jak na okreskach tak kdyz na dalnici udela kamion v prostrednim pruhu vlnu a musis mu uhnout. A funguje to stejne blbe jako u skodovky, ve meste to vcelku nerusi ale mimo je to s tim nepouzitelny. Nutny vypnout po kazdym startu. A kdyz sme u brzdeni tak ve vw je to vazne zivotu nebezpecny. Protijedouci autojerab, vyboci mu cumak a jde to na plny brzdy. Zelezna rampa do garazi a opet zbytecne na brzdy. Ovsem je to cajicek vedle toho co to predvadi v mercedesu. Schvalne se podivejte s jakejma rozestupama jezdej novy mercedesy po praze, Kdyz tak budou jezdit vsichni klesne kapacita Strahovskyho tunelu o 30% ve spicce.
3. 5. 2024 03:44
Re: A kolik nehod způsobil samotný ten systém?
Mne sa nieco podobne stalo pri jazde v tuneli: nikde nikto len ja a moje auto v pravom pruhu, pokojne si idem 100 na adaptivnom tempomate, a zrazu plne brzdy az do uplneho zastavenia! Radar (ci co za senzor je tam) asi chytil daky odraz od steny (alebo od znacky, vyklenku, neviem). Malo veci ma takto vystrasilo...
Avatar - Stejsn
2. 5. 2024 22:06
Re: A kolik nehod způsobil samotný ten systém?
Není to úplně tak. Kolega na podzim předjel kamion, systém se něčeho lekl (prázdná silnice, jen zvlněná) a ZASTAVIL mu auto, těsně před tím rozjetým kamionem. Kamion to naštěstí ubrzdil, ale asistent prý nešel přeprat ani dupnutím na plynový pedál. Auto byl nový passat, kolega ho vrátil na reklamaci dealerovi a ten to vyřešil velice šalamounsky: systém nouzového brzdění deaktivoval. Z pohledu toho kamionu to muselo vypadat, že ho kolega chtěl vybrzdit. Pokud měl kamioňák kameru a do toho passatu by to napral, zajímalo by mě jak by dopadl případný soud.
Avatar - Mikesus
2. 5. 2024 15:59
Re: A kolik nehod způsobil samotný ten systém?
Půl na půl to nebude. Jestliže se aktivoval, byl k tomu důvod a jde to za tím vzadu. Neni problem to dojazat, ze se aktivoval prednaraz. Dnes s tím musí počítat každý, ze to auto před ním může najednou začít maximálně brzdit. Kdyz ten systém máš taky, jsi v pohodě, když ne, no tak budeš mít vyšší pojistku nebo se nauč dodržovat bezpecnou vzdálenost. Jak prosté.