Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Daewoo Matiz - nejmenší MPV na světě

Ondřej Láník
Reklama na Daewoo Matiz hovořila o nejmenším velkoprostorovém automobilu na světě, ale i když je to z velké části spíše marketingová nadsázka je na Matizu mnoho zajímavého.

Malý Matiz měl hranatého předchůdce s názvem Tico, který byl v polovině 90. let i u nás oblíbenou nákupní taškou za malé peníze. Uvedením novinky na trh v roce 1998, získalo Daewoo silný trumf i proti domácí Škodovce. Miniautomobilu se dařilo a byl oblíbeným vozem za lidovou cenu 210.900,- Kč. V roce 1999 byl dokonce nejprodávanějším dováženým automobilem (prodalo se 3813 ks), o rok později Matize předběhly francouzské modely Peugeot 206 a Renault Mégane, ale ani 3088 prodaných kusů nebylo špatné číslo. Matiz posunul Daewoo mezi velké značky a mnoho dealerů si mnulo ruce. Pak ale přišla pohroma pro korejskou automobilku, v podobě finančních problémů a krachu a prodeje postupně začaly kolísat. I tak se ale prodalo 1249 ks (2001) a 1915 ks (2002).

Daewoo Matiz má zajímavou historii vzniku. V roce 1993 byla představena studie Lucciola slavné karosárny Italdesign, tehdy ještě s logem a komponenty Fiatu. Třídveřová polootevřená karosérie se na ženevském autosalonu natolik zalíbila korejskému vedení automobilky, že byla zahájena jednání o spolupráci na malém mini Daewoo, které mělo být součástí ambiciózního plánu expanze firmy do roku 2000. Ze třídveřové karoserie vznikla unikátní jednoprostorová pětidveřová varianta s kulatými, ale přesto celkem evropskými tvary. Automobil celkem vybočoval z extrémního stylu dalších korejských i japonských miniautomobilů a to byl zřejmě základ úspěchu na trzích v Itálii, Španělsku, Portugalsku, ve střední Evropě, v Británii, ale i na východoasijských trzích a nebo v Indii. Matiz se líbil především ženám, ale třeba u nás měl jak mladou dámskou klientelu, tak i starší generaci řidičů přes 40 let. Mnoho majitelů (a majitelek) Matize považuje za kultovní auto a berou jej jako člena rodiny. Pětidveřová karosérie byla a je v mini třídě stále neobvyklá a po uvedení na trhy v Evropě posbíral Matiz řadu ocenění. Usměvavý kukuč, světlomety s čirou optikou i výrazné pastelové barvy táhly. Celková délka 3495 mm a rozvor 2340 mm neposkytoval konstruktérům mnoho místa pro zástavbu interiéru, ale výsledek dopadl přímo ukázkově. Na zadních sedadlech je sice místo jen pro dva a dokonce i řidič a spolujezdec sedí překvapivě blízko sebe, ale to zkrátka jinak při šířce 1495 mm nejde. Prakticky čtvercový obrys čelního profilu (šířka 1495 a výška 1485 mm) tedy ukrývá prostor pro 4 cestující, které překvapí svou vzdušností a dobrým výhledem z vozu. Vzhledem k ceně a kategorii nelze ve voze očekávat kdovíjaký luxus, ale funkční oblá přístrojová deska spolu s jednoduchým přístrojovým panelem splní beze zbytku účel ke kterému bylo vozidlo navrženo. Subtilní volant s tenoučkým věncem a úzká hlavice řadicí páky dává tušit že celé auto má daleko k robustnosti německých vozidel. Nepříliš tuhá karosérie a nedokonalé zpracování vyústí po čase u některých Matizů v pazvuky linoucí se z přístrojové desky.

Prvotním účelem je přirozeně jízda po městě a okolí, i když u nás tradičně menší vozy hrají významnější roli rodinného auta. S Matizkem samozřejmě lze absolvovat i delší cestu, ale ta se zákonitě podepíše na únavě cestujících. Tříválcový motor 0,8 l má výkon 38 kW a skromný točivý moment 68 Nm při 4600 ot/min. To muselo dlouho třičtvrtě tuny těžkému Matizu stačit. Zvláštní, tak trochu sportovní zvuk motoru provází jízdu ve městě i na dálnici. I přes malý objem lze relativně pohodlně cestovat i rychlostmi 110-120 km/h, maximum 144 km/h lze snášet jen krátkodobě. 35 l paliva v nádrži vám bude při rozumné jízdě mimo město ubývat rychlostí 6 l/100 km. Vytáčení motoru a městský provoz vyžaduje více paliva (7-8 l/100 km).

Ve městě je Matiz ve svém živlu. Nevadí mu parkování, při rozjezdu na křižovatce v pohodě stačí větší a silnější konkurenci a i přes několik let starý design je to stále roztomilé druhé auto do rodiny. Dva páry dveří navíc a velký prostor pro posádku byl správně upřednostněn před větším zavazadlovým prostorem. Jeho objem jen málo přes 100 l stačí na průměrný nákup, větší zboží si vyžádá sklopení zadních (bohužel) nedělených sedaček, čímž vzniká prostor přes 500 l velký.

Matiz byl v mnoha zemích prodáván nejen s tříletou zárukou, ale také se servisem zdarma, což byla cesta jak se dostat třeba k méně důvěřivým zákazníkům ve Velké Britanii. Nákupem Matize měli jistotu, že následující 3 roky budou platit jen palivo.

Na počátku roku 2001 přišly drobné změny designu na karosérii i v interiéru Matize. Daewoo odlišilo inovovaného Matize kulatými směrovkami přesunutými blíže ke středu přední masky a pozměněným tvarem vstupního otvoru chladiče vzduchu. Naopak boční a zadní pohled zůstaly tradiční - podstatnou část boční stěny vyplňují dvoje dveře a zadní výklopná stěna má kvůli tuhosti karoserie naopak vysoko umístěnou spodní hranu. Celý obvod vozu lemují plastové ochranné lišty, užitkovost vozu zvyšují i střešní lyžiny.

Lehkému Matizu dělá přirozeně problémy boční vítr a pokud se dostanete do úseku silnice s vyjetými kolejemi, budete mít s autem díky malému rozchodu kol dost práce. Brzdy jsou účinné, ale jejich síla brzy se zahřátím slábne. V zatáčkách se auto dost naklání, což je varování pro řidiče, aby si uvědomil, že jede s "mikrovanem" a ne sportovním kupé. Měkčí naladění podvozku naopak pomáhá překonávat nástrahy nekvalitních děravých silnic, které jsou pro malá kola a malý rozvor Matize potenciálním nebezpečím. Městský provoz na rozbitých komunikacích dělá v Čechách jezdícím Matizům problémy s nápravami, řízením a častým neduhem je i vibrující volant. Mezi další časté závady patří vše kolem palivové soustavy (čerpadlo, relé, filtr). I kabeláž, kterou používá Daewoo chutná českým myškám a potkanům, což však nepotěší majitele Matize.

Malý Matiz je vzhledem ke své podprůměrné velikosti a nízké hmotnosti kterou si s sebou veze, průměrně bezpečné vozidlo. V cash testu Euro NCAP dostal v roce 2000 tři hvězdičky, když mu největší problémy dělal čelní náraz. Nehoda v automobilu bez příplatkových airbagů však může skončit hůře než uvádí výsledky nezávislého hodnocení. Při nehodě velmi pravděpodobně dojde ke kontaktu řidičova hrudníku s volantem. Překvapivě dobře zvládl Matiz boční náraz (hodnocení 56 %) i střet s chodcem, protože kapota Matizu je k chodci poměrně ohleduplná. Tento crashtest najdete CRASHTESTzde.

Překvapivě vysoké umístění ve statistikách TÜV Auto Report 2003 mezi 1-3 letými automobily opět ukazuje, že pověst značky a skutečná poruchovost jsou velmi oddělené veličiny. Matiz drží spolu s Audi TT 22. pozici s 3,7 % vadných automobilů. Například škodovky jsou ve stejné věkové skupině na 49. místě (Octavia, 4,6 %) a na 103. místě (Felicia, 8,9 %). Průměrně je vadných 5,2 % 1-3 letých vozidel.

Další informace o tomto voze najdete také na těchto odkazech:

Přednosti

  • atraktivní design
  • prostorný interiér (v dané třídě)
  • nízká spotřeba
  • snadné ovládání
  • živý a současně úsporný motor

Nedostatky

  • méně prostoru do šířky
  • chudá výbava
  • malý zavazadlový prostor
  • vrzání a skřípání plastů v interiéru

Nejčastější závady

  • závady na palivové soustavě
  • značné opotřebení náprav a řízení při používání v městském provozu
  • opotřebená spojka
  • vibrující volant
  • závady řídící jednotky motoru
  • zvlněné brzdové kotouče
vůz/r.v. 2002 2001 2000 1999 1998
Daewoo Matiz 0.8 S 158000 134000 121000 104000 89000
Ondřej Láník