Daewoo Matiz - nejmenší MPV na světě

Daewoo Matiz - nejmenší MPV na světě

 
 

Reklama na Daewoo Matiz hovořila o nejmenším velkoprostorovém automobilu na světě, ale i když je to z velké části spíše marketingová nadsázka je na Matizu mnoho zajímavého.

Malý Matiz měl hranatého předchůdce s názvem Tico, který byl v polovině 90. let i u nás oblíbenou nákupní taškou za malé peníze. Uvedením novinky na trh v roce 1998, získalo Daewoo silný trumf i proti domácí Škodovce. Miniautomobilu se dařilo a byl oblíbeným vozem za lidovou cenu 210.900,- Kč. V roce 1999 byl dokonce nejprodávanějším dováženým automobilem (prodalo se 3813 ks), o rok později Matize předběhly francouzské modely Peugeot 206 a Renault Mégane, ale ani 3088 prodaných kusů nebylo špatné číslo. Matiz posunul Daewoo mezi velké značky a mnoho dealerů si mnulo ruce. Pak ale přišla pohroma pro korejskou automobilku, v podobě finančních problémů a krachu a prodeje postupně začaly kolísat. I tak se ale prodalo 1249 ks (2001) a 1915 ks (2002).

Daewoo Matiz má zajímavou historii vzniku. V roce 1993 byla představena studie Lucciola slavné karosárny Italdesign, tehdy ještě s logem a komponenty Fiatu. Třídveřová polootevřená karosérie se na ženevském autosalonu natolik zalíbila korejskému vedení automobilky, že byla zahájena jednání o spolupráci na malém mini Daewoo, které mělo být součástí ambiciózního plánu expanze firmy do roku 2000. Ze třídveřové karoserie vznikla unikátní jednoprostorová pětidveřová varianta s kulatými, ale přesto celkem evropskými tvary. Automobil celkem vybočoval z extrémního stylu dalších korejských i japonských miniautomobilů a to byl zřejmě základ úspěchu na trzích v Itálii, Španělsku, Portugalsku, ve střední Evropě, v Británii, ale i na východoasijských trzích a nebo v Indii. Matiz se líbil především ženám, ale třeba u nás měl jak mladou dámskou klientelu, tak i starší generaci řidičů přes 40 let. Mnoho majitelů (a majitelek) Matize považuje za kultovní auto a berou jej jako člena rodiny. Pětidveřová karosérie byla a je v mini třídě stále neobvyklá a po uvedení na trhy v Evropě posbíral Matiz řadu ocenění. Usměvavý kukuč, světlomety s čirou optikou i výrazné pastelové barvy táhly. Celková délka 3495 mm a rozvor 2340 mm neposkytoval konstruktérům mnoho místa pro zástavbu interiéru, ale výsledek dopadl přímo ukázkově. Na zadních sedadlech je sice místo jen pro dva a dokonce i řidič a spolujezdec sedí překvapivě blízko sebe, ale to zkrátka jinak při šířce 1495 mm nejde. Prakticky čtvercový obrys čelního profilu (šířka 1495 a výška 1485 mm) tedy ukrývá prostor pro 4 cestující, které překvapí svou vzdušností a dobrým výhledem z vozu. Vzhledem k ceně a kategorii nelze ve voze očekávat kdovíjaký luxus, ale funkční oblá přístrojová deska spolu s jednoduchým přístrojovým panelem splní beze zbytku účel ke kterému bylo vozidlo navrženo. Subtilní volant s tenoučkým věncem a úzká hlavice řadicí páky dává tušit že celé auto má daleko k robustnosti německých vozidel. Nepříliš tuhá karosérie a nedokonalé zpracování vyústí po čase u některých Matizů v pazvuky linoucí se z přístrojové desky.

Prvotním účelem je přirozeně jízda po městě a okolí, i když u nás tradičně menší vozy hrají významnější roli rodinného auta. S Matizkem samozřejmě lze absolvovat i delší cestu, ale ta se zákonitě podepíše na únavě cestujících. Tříválcový motor 0,8 l má výkon 38 kW a skromný točivý moment 68 Nm při 4600 ot/min. To muselo dlouho třičtvrtě tuny těžkému Matizu stačit. Zvláštní, tak trochu sportovní zvuk motoru provází jízdu ve městě i na dálnici. I přes malý objem lze relativně pohodlně cestovat i rychlostmi 110-120 km/h, maximum 144 km/h lze snášet jen krátkodobě. 35 l paliva v nádrži vám bude při rozumné jízdě mimo město ubývat rychlostí 6 l/100 km. Vytáčení motoru a městský provoz vyžaduje více paliva (7-8 l/100 km).

Ve městě je Matiz ve svém živlu. Nevadí mu parkování, při rozjezdu na křižovatce v pohodě stačí větší a silnější konkurenci a i přes několik let starý design je to stále roztomilé druhé auto do rodiny. Dva páry dveří navíc a velký prostor pro posádku byl správně upřednostněn před větším zavazadlovým prostorem. Jeho objem jen málo přes 100 l stačí na průměrný nákup, větší zboží si vyžádá sklopení zadních (bohužel) nedělených sedaček, čímž vzniká prostor přes 500 l velký.

Matiz byl v mnoha zemích prodáván nejen s tříletou zárukou, ale také se servisem zdarma, což byla cesta jak se dostat třeba k méně důvěřivým zákazníkům ve Velké Britanii. Nákupem Matize měli jistotu, že následující 3 roky budou platit jen palivo.

Na počátku roku 2001 přišly drobné změny designu na karosérii i v interiéru Matize. Daewoo odlišilo inovovaného Matize kulatými směrovkami přesunutými blíže ke středu přední masky a pozměněným tvarem vstupního otvoru chladiče vzduchu. Naopak boční a zadní pohled zůstaly tradiční - podstatnou část boční stěny vyplňují dvoje dveře a zadní výklopná stěna má kvůli tuhosti karoserie naopak vysoko umístěnou spodní hranu. Celý obvod vozu lemují plastové ochranné lišty, užitkovost vozu zvyšují i střešní lyžiny.

Lehkému Matizu dělá přirozeně problémy boční vítr a pokud se dostanete do úseku silnice s vyjetými kolejemi, budete mít s autem díky malému rozchodu kol dost práce. Brzdy jsou účinné, ale jejich síla brzy se zahřátím slábne. V zatáčkách se auto dost naklání, což je varování pro řidiče, aby si uvědomil, že jede s "mikrovanem" a ne sportovním kupé. Měkčí naladění podvozku naopak pomáhá překonávat nástrahy nekvalitních děravých silnic, které jsou pro malá kola a malý rozvor Matize potenciálním nebezpečím. Městský provoz na rozbitých komunikacích dělá v Čechách jezdícím Matizům problémy s nápravami, řízením a častým neduhem je i vibrující volant. Mezi další časté závady patří vše kolem palivové soustavy (čerpadlo, relé, filtr). I kabeláž, kterou používá Daewoo chutná českým myškám a potkanům, což však nepotěší majitele Matize.

Malý Matiz je vzhledem ke své podprůměrné velikosti a nízké hmotnosti kterou si s sebou veze, průměrně bezpečné vozidlo. V cash testu Euro NCAP dostal v roce 2000 tři hvězdičky, když mu největší problémy dělal čelní náraz. Nehoda v automobilu bez příplatkových airbagů však může skončit hůře než uvádí výsledky nezávislého hodnocení. Při nehodě velmi pravděpodobně dojde ke kontaktu řidičova hrudníku s volantem. Překvapivě dobře zvládl Matiz boční náraz (hodnocení 56 %) i střet s chodcem, protože kapota Matizu je k chodci poměrně ohleduplná. Tento crashtest najdete zde.

Překvapivě vysoké umístění ve statistikách TÜV Auto Report 2003 mezi 1-3 letými automobily opět ukazuje, že pověst značky a skutečná poruchovost jsou velmi oddělené veličiny. Matiz drží spolu s Audi TT 22. pozici s 3,7 % vadných automobilů. Například škodovky jsou ve stejné věkové skupině na 49. místě (Octavia, 4,6 %) a na 103. místě (Felicia, 8,9 %). Průměrně je vadných 5,2 % 1-3 letých vozidel.

Další informace o tomto voze najdete také na těchto odkazech:

Přednosti

  • atraktivní design
  • prostorný interiér (v dané třídě)
  • nízká spotřeba
  • snadné ovládání
  • živý a současně úsporný motor

Nedostatky

  • méně prostoru do šířky
  • chudá výbava
  • malý zavazadlový prostor
  • vrzání a skřípání plastů v interiéru

Nejčastější závady

  • závady na palivové soustavě
  • značné opotřebení náprav a řízení při používání v městském provozu
  • opotřebená spojka
  • vibrující volant
  • závady řídící jednotky motoru
  • zvlněné brzdové kotouče
vůz/r.v.20022001200019991998
Daewoo Matiz 0.8 S15800013400012100010400089000
Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Martina Čabana: Vláda politické křeče Komentář Martina Čabana: Vláda politické křeče

Jestli něco charakterizuje vznik nové české vlády, je to…

Babiš bude muset prokázat, že neovládá svěřenský fond Babiš bude muset prokázat, že neovládá svěřenský fond

Evropský parlament začátkem července schválil nová…

Babišův kabinet chce do obrany nalít méně peněz, než tvrdí Babišův kabinet chce do obrany nalít méně peněz, než tvrdí

Sliby premiéra Andreje Babiše, které dal na bruselském…

Trump: Spojené státy mají s Ruskem nejhorší vztahy v historii Trump: Spojené státy mají s Ruskem nejhorší vztahy v historii

Vztahy Spojených států a Ruska nebyly nikdy v dějinách…

 

Štítky Chevrolet

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Jak odstranit ptačí trus a hmyz z laku auta? Buďte trpěliví a hlavně šetrní Jak odstranit ptačí trus a hmyz z laku auta? Buďte trpěliví a hlavně šetrní

Ptačí trus, hromady mrtvého hmyzu, pyl či smůla ze…

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak…

 



Další život Daewoo Matiz: Wuling Baojun Yue Chi Další život Daewoo Matiz: Wuling Baojun Yue Chi

Daewoo Matiz je snad nesmrtelné. Jeho výroba nekončí ani…

Daewoo Matiz Creative: Korejská verze Chevroletu Spark Daewoo Matiz Creative: Korejská verze Chevroletu Spark

Jihokorejská automobilka GM Daewoo zahájí 1. září na…

 



 
Netradiční karavany a obytné vozy ve velké galerii

Netradiční karavany a obytné vozy ve velké galerii

Dnes 08:00

Vedle tradičně pojatých obytných vozidel lze v jejich současnosti i minulosti narazit na řadu zajímavých kreací od minimalistických přívěsů až po obojživelníky.




Blesk.cz

Plaťte za stejnou elektřinu a plyn méně. Nyní můžete získat měsíc energie zdarma!

Plaťte za stejnou elektřinu a plyn méně. Nyní můžete…

Měnit dodavatele energií lze několik let. České domácnosti, které již změnu udělaly, tak šetří nemalé peníze,…

Maciuchová z Chalupářů o epizodě Romeo z autobusu: Skrývá tajemství! Všimli jste si ho?

Maciuchová z Chalupářů o epizodě Romeo z autobusu:…

Drobná dívka s výraznýma očima, kterýma mrkala coby naivní kadeřnice Vlasta. Tak rok co rok vidíme Hanu…

 

iSport.cz

Francie vládne MS! Ve finále zdolala Chorvatsko, zlato slaví po 20 letech

Francie vládne MS! Ve finále zdolala Chorvatsko,…

Fotbalisté Francie jsou podruhé v historii mistry světa. Ve finále šampionátu v Rusku porazili Chorvatsko 4:2 a…

Celý svět nevěřícně zírá: Žena za Putinem si strčila zlato z MS do vlastní kapsy!

Celý svět nevěřícně zírá: Žena za Putinem si strčila…

Je to vůbec možné? Celý svět nestačí zírat na video, které se lavinovitě šíří po internetu. Při závěrečném…

 

Reflex.cz

Francouzům jde lépe fotbal než oslavy. Při přehlídce stíhaček nezvládli vytvořit francouzskou vlajku

Francouzům jde lépe fotbal než oslavy. Při přehlídce…

Francouzské oslavy dne dobytí Bastilly oslavovali letos Pařížané tradiční vojenskou přehlídkou, ale také…

Babišův hlavní nepřítel je Trump, strach z dalších měsíců je na místě, varuje ekonom Kovanda

Babišův hlavní nepřítel je Trump, strach z dalších…

Kdo skutečně ohrožuje bujará léta Andreje Babiše? Podle ekonoma Lukáše Kovandy je jeho hlavní nepřítel možná…