Daewoo Matiz - nejmenší MPV na světě

Daewoo Matiz - nejmenší MPV na světě

 
 

Reklama na Daewoo Matiz hovořila o nejmenším velkoprostorovém automobilu na světě, ale i když je to z velké části spíše marketingová nadsázka je na Matizu mnoho zajímavého.

Malý Matiz měl hranatého předchůdce s názvem Tico, který byl v polovině 90. let i u nás oblíbenou nákupní taškou za malé peníze. Uvedením novinky na trh v roce 1998, získalo Daewoo silný trumf i proti domácí Škodovce. Miniautomobilu se dařilo a byl oblíbeným vozem za lidovou cenu 210.900,- Kč. V roce 1999 byl dokonce nejprodávanějším dováženým automobilem (prodalo se 3813 ks), o rok později Matize předběhly francouzské modely Peugeot 206 a Renault Mégane, ale ani 3088 prodaných kusů nebylo špatné číslo. Matiz posunul Daewoo mezi velké značky a mnoho dealerů si mnulo ruce. Pak ale přišla pohroma pro korejskou automobilku, v podobě finančních problémů a krachu a prodeje postupně začaly kolísat. I tak se ale prodalo 1249 ks (2001) a 1915 ks (2002).

Daewoo Matiz má zajímavou historii vzniku. V roce 1993 byla představena studie Lucciola slavné karosárny Italdesign, tehdy ještě s logem a komponenty Fiatu. Třídveřová polootevřená karosérie se na ženevském autosalonu natolik zalíbila korejskému vedení automobilky, že byla zahájena jednání o spolupráci na malém mini Daewoo, které mělo být součástí ambiciózního plánu expanze firmy do roku 2000. Ze třídveřové karoserie vznikla unikátní jednoprostorová pětidveřová varianta s kulatými, ale přesto celkem evropskými tvary. Automobil celkem vybočoval z extrémního stylu dalších korejských i japonských miniautomobilů a to byl zřejmě základ úspěchu na trzích v Itálii, Španělsku, Portugalsku, ve střední Evropě, v Británii, ale i na východoasijských trzích a nebo v Indii. Matiz se líbil především ženám, ale třeba u nás měl jak mladou dámskou klientelu, tak i starší generaci řidičů přes 40 let. Mnoho majitelů (a majitelek) Matize považuje za kultovní auto a berou jej jako člena rodiny. Pětidveřová karosérie byla a je v mini třídě stále neobvyklá a po uvedení na trhy v Evropě posbíral Matiz řadu ocenění. Usměvavý kukuč, světlomety s čirou optikou i výrazné pastelové barvy táhly. Celková délka 3495 mm a rozvor 2340 mm neposkytoval konstruktérům mnoho místa pro zástavbu interiéru, ale výsledek dopadl přímo ukázkově. Na zadních sedadlech je sice místo jen pro dva a dokonce i řidič a spolujezdec sedí překvapivě blízko sebe, ale to zkrátka jinak při šířce 1495 mm nejde. Prakticky čtvercový obrys čelního profilu (šířka 1495 a výška 1485 mm) tedy ukrývá prostor pro 4 cestující, které překvapí svou vzdušností a dobrým výhledem z vozu. Vzhledem k ceně a kategorii nelze ve voze očekávat kdovíjaký luxus, ale funkční oblá přístrojová deska spolu s jednoduchým přístrojovým panelem splní beze zbytku účel ke kterému bylo vozidlo navrženo. Subtilní volant s tenoučkým věncem a úzká hlavice řadicí páky dává tušit že celé auto má daleko k robustnosti německých vozidel. Nepříliš tuhá karosérie a nedokonalé zpracování vyústí po čase u některých Matizů v pazvuky linoucí se z přístrojové desky.

Prvotním účelem je přirozeně jízda po městě a okolí, i když u nás tradičně menší vozy hrají významnější roli rodinného auta. S Matizkem samozřejmě lze absolvovat i delší cestu, ale ta se zákonitě podepíše na únavě cestujících. Tříválcový motor 0,8 l má výkon 38 kW a skromný točivý moment 68 Nm při 4600 ot/min. To muselo dlouho třičtvrtě tuny těžkému Matizu stačit. Zvláštní, tak trochu sportovní zvuk motoru provází jízdu ve městě i na dálnici. I přes malý objem lze relativně pohodlně cestovat i rychlostmi 110-120 km/h, maximum 144 km/h lze snášet jen krátkodobě. 35 l paliva v nádrži vám bude při rozumné jízdě mimo město ubývat rychlostí 6 l/100 km. Vytáčení motoru a městský provoz vyžaduje více paliva (7-8 l/100 km).

Ve městě je Matiz ve svém živlu. Nevadí mu parkování, při rozjezdu na křižovatce v pohodě stačí větší a silnější konkurenci a i přes několik let starý design je to stále roztomilé druhé auto do rodiny. Dva páry dveří navíc a velký prostor pro posádku byl správně upřednostněn před větším zavazadlovým prostorem. Jeho objem jen málo přes 100 l stačí na průměrný nákup, větší zboží si vyžádá sklopení zadních (bohužel) nedělených sedaček, čímž vzniká prostor přes 500 l velký.

Matiz byl v mnoha zemích prodáván nejen s tříletou zárukou, ale také se servisem zdarma, což byla cesta jak se dostat třeba k méně důvěřivým zákazníkům ve Velké Britanii. Nákupem Matize měli jistotu, že následující 3 roky budou platit jen palivo.

Na počátku roku 2001 přišly drobné změny designu na karosérii i v interiéru Matize. Daewoo odlišilo inovovaného Matize kulatými směrovkami přesunutými blíže ke středu přední masky a pozměněným tvarem vstupního otvoru chladiče vzduchu. Naopak boční a zadní pohled zůstaly tradiční - podstatnou část boční stěny vyplňují dvoje dveře a zadní výklopná stěna má kvůli tuhosti karoserie naopak vysoko umístěnou spodní hranu. Celý obvod vozu lemují plastové ochranné lišty, užitkovost vozu zvyšují i střešní lyžiny.

Lehkému Matizu dělá přirozeně problémy boční vítr a pokud se dostanete do úseku silnice s vyjetými kolejemi, budete mít s autem díky malému rozchodu kol dost práce. Brzdy jsou účinné, ale jejich síla brzy se zahřátím slábne. V zatáčkách se auto dost naklání, což je varování pro řidiče, aby si uvědomil, že jede s "mikrovanem" a ne sportovním kupé. Měkčí naladění podvozku naopak pomáhá překonávat nástrahy nekvalitních děravých silnic, které jsou pro malá kola a malý rozvor Matize potenciálním nebezpečím. Městský provoz na rozbitých komunikacích dělá v Čechách jezdícím Matizům problémy s nápravami, řízením a častým neduhem je i vibrující volant. Mezi další časté závady patří vše kolem palivové soustavy (čerpadlo, relé, filtr). I kabeláž, kterou používá Daewoo chutná českým myškám a potkanům, což však nepotěší majitele Matize.

Malý Matiz je vzhledem ke své podprůměrné velikosti a nízké hmotnosti kterou si s sebou veze, průměrně bezpečné vozidlo. V cash testu Euro NCAP dostal v roce 2000 tři hvězdičky, když mu největší problémy dělal čelní náraz. Nehoda v automobilu bez příplatkových airbagů však může skončit hůře než uvádí výsledky nezávislého hodnocení. Při nehodě velmi pravděpodobně dojde ke kontaktu řidičova hrudníku s volantem. Překvapivě dobře zvládl Matiz boční náraz (hodnocení 56 %) i střet s chodcem, protože kapota Matizu je k chodci poměrně ohleduplná. Tento crashtest najdete zde.

Překvapivě vysoké umístění ve statistikách TÜV Auto Report 2003 mezi 1-3 letými automobily opět ukazuje, že pověst značky a skutečná poruchovost jsou velmi oddělené veličiny. Matiz drží spolu s Audi TT 22. pozici s 3,7 % vadných automobilů. Například škodovky jsou ve stejné věkové skupině na 49. místě (Octavia, 4,6 %) a na 103. místě (Felicia, 8,9 %). Průměrně je vadných 5,2 % 1-3 letých vozidel.

Další informace o tomto voze najdete také na těchto odkazech:

Přednosti

  • atraktivní design
  • prostorný interiér (v dané třídě)
  • nízká spotřeba
  • snadné ovládání
  • živý a současně úsporný motor

Nedostatky

  • méně prostoru do šířky
  • chudá výbava
  • malý zavazadlový prostor
  • vrzání a skřípání plastů v interiéru

Nejčastější závady

  • závady na palivové soustavě
  • značné opotřebení náprav a řízení při používání v městském provozu
  • opotřebená spojka
  • vibrující volant
  • závady řídící jednotky motoru
  • zvlněné brzdové kotouče
vůz/r.v.20022001200019991998
Daewoo Matiz 0.8 S15800013400012100010400089000
Spolupracujeme s TipCars.com
Regulátor chystá zátah na malé solárníky Regulátor chystá zátah na malé solárníky

Už více než rok platí, že majitelé solárních elektráren…

Třineckým železárnám klesl zisk, ceny ocelových výrobků se snižují Třineckým železárnám klesl zisk, ceny ocelových výrobků se snižují

Hutní společnost Třinecké železárny (TŽ) dosáhla v…

Amazon pomůže českým firmám k růstu. Sníží jim náklady Amazon pomůže českým firmám k růstu. Sníží jim náklady

Americký internetový prodejce Amazon usnadní malým a…

Exportní pojišťovna pomůže vývozcům do třetích zemí, spojí síly s Japonci Exportní pojišťovna pomůže vývozcům do třetích zemí, spojí síly s Japonci

Exportní garanční a pojišťovací společnost (EGAP) a…

 

Štítky Chevrolet

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125 Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který…

BMW X3 ve třetím vydání je tu. Tentokrát může i vonět... BMW X3 ve třetím vydání je tu. Tentokrát může i vonět...

Vnější rozměry vozu se téměř neměnily. Posádka by však…

 




Další život Daewoo Matiz: Wuling Baojun Yue Chi Další život Daewoo Matiz: Wuling Baojun Yue Chi

Daewoo Matiz je snad nesmrtelné. Jeho výroba nekončí ani…

Daewoo Matiz Creative: Korejská verze Chevroletu Spark Daewoo Matiz Creative: Korejská verze Chevroletu Spark

Jihokorejská automobilka GM Daewoo zahájí 1. září na…

 



 
Seat Arona poprvé naživo. Mladší brácha Atecy se povedl, má však jednu slabinu

Seat Arona poprvé naživo. Mladší brácha Atecy se povedl, má však jednu slabinu

Dnes 08:50

Seat hovoří o modelu Arona jako o menším bráchovi SUV Ateca, ale ve skutečnosti se jedná o zvýšenou ibizu. Vůz jsme si poprvé prohlédli v Barceloně.




Blesk.cz

Na Letné pokračuje oprava horkovodu. Práce se rozšíří ke kinu Bio Oko

Na Letné pokračuje oprava horkovodu. Práce se…

Pražská teplárenská pokračuje v rekonstrukci horkovodních rozvodů, které od poloviny června probíhají na území…

„Psychopat, který jde ve stopách Hitlera!“ Média KLDR útočí na Trumpa

„Psychopat, který jde ve stopách Hitlera!“ Média…

Severní Korea znovu útočí na amerického prezidenta Donalda Trumpa. Minulý týden ho místní deník označil za…

 

iSport.cz

Dani Alves opouští Juventus, mohl by zamířit do Manchesteru City

Dani Alves opouští Juventus, mohl by zamířit do…

Brazilský fotbalista Dani Alves se po jedné sezoně v Juventusu loučí s italskou ligou. Čtyřiatřicetiletý…

Hrdina s tahákem! Němcům pomohl do finále fígl, mladík připomněl legendu

Hrdina s tahákem! Němcům pomohl do finále fígl,…

Podíval se na papír ukrytý pod stulpnou, pohledem zkontroloval totožnost exekutora a pak už to bylo pouze na…

 

Reflex.cz

Romská bezpečnostní služba baví internet: Kotlár security nedává přes držku!

Romská bezpečnostní služba baví internet: Kotlár…

Facebookem letí zajímavé propagační video bezpečnostní firmy pana Kotlára, Kotlár Security. Přestože video…

Nebudeme dělat užitečné idioty Babišovi, EET musíme zastavit, říká šéf Pirátů Bartoš

Nebudeme dělat užitečné idioty Babišovi, EET musíme…

Za šikanu považuje předseda Pirátů Ivan Bartoš druhou a třetí vlnu elektronické evidence tržeb. Pokud se Piráti…