Daewoo Matiz - nejmenší MPV na světě

Daewoo Matiz - nejmenší MPV na světě

 
 

Reklama na Daewoo Matiz hovořila o nejmenším velkoprostorovém automobilu na světě, ale i když je to z velké části spíše marketingová nadsázka je na Matizu mnoho zajímavého.

Malý Matiz měl hranatého předchůdce s názvem Tico, který byl v polovině 90. let i u nás oblíbenou nákupní taškou za malé peníze. Uvedením novinky na trh v roce 1998, získalo Daewoo silný trumf i proti domácí Škodovce. Miniautomobilu se dařilo a byl oblíbeným vozem za lidovou cenu 210.900,- Kč. V roce 1999 byl dokonce nejprodávanějším dováženým automobilem (prodalo se 3813 ks), o rok později Matize předběhly francouzské modely Peugeot 206 a Renault Mégane, ale ani 3088 prodaných kusů nebylo špatné číslo. Matiz posunul Daewoo mezi velké značky a mnoho dealerů si mnulo ruce. Pak ale přišla pohroma pro korejskou automobilku, v podobě finančních problémů a krachu a prodeje postupně začaly kolísat. I tak se ale prodalo 1249 ks (2001) a 1915 ks (2002).

Daewoo Matiz má zajímavou historii vzniku. V roce 1993 byla představena studie Lucciola slavné karosárny Italdesign, tehdy ještě s logem a komponenty Fiatu. Třídveřová polootevřená karosérie se na ženevském autosalonu natolik zalíbila korejskému vedení automobilky, že byla zahájena jednání o spolupráci na malém mini Daewoo, které mělo být součástí ambiciózního plánu expanze firmy do roku 2000. Ze třídveřové karoserie vznikla unikátní jednoprostorová pětidveřová varianta s kulatými, ale přesto celkem evropskými tvary. Automobil celkem vybočoval z extrémního stylu dalších korejských i japonských miniautomobilů a to byl zřejmě základ úspěchu na trzích v Itálii, Španělsku, Portugalsku, ve střední Evropě, v Británii, ale i na východoasijských trzích a nebo v Indii. Matiz se líbil především ženám, ale třeba u nás měl jak mladou dámskou klientelu, tak i starší generaci řidičů přes 40 let. Mnoho majitelů (a majitelek) Matize považuje za kultovní auto a berou jej jako člena rodiny. Pětidveřová karosérie byla a je v mini třídě stále neobvyklá a po uvedení na trhy v Evropě posbíral Matiz řadu ocenění. Usměvavý kukuč, světlomety s čirou optikou i výrazné pastelové barvy táhly. Celková délka 3495 mm a rozvor 2340 mm neposkytoval konstruktérům mnoho místa pro zástavbu interiéru, ale výsledek dopadl přímo ukázkově. Na zadních sedadlech je sice místo jen pro dva a dokonce i řidič a spolujezdec sedí překvapivě blízko sebe, ale to zkrátka jinak při šířce 1495 mm nejde. Prakticky čtvercový obrys čelního profilu (šířka 1495 a výška 1485 mm) tedy ukrývá prostor pro 4 cestující, které překvapí svou vzdušností a dobrým výhledem z vozu. Vzhledem k ceně a kategorii nelze ve voze očekávat kdovíjaký luxus, ale funkční oblá přístrojová deska spolu s jednoduchým přístrojovým panelem splní beze zbytku účel ke kterému bylo vozidlo navrženo. Subtilní volant s tenoučkým věncem a úzká hlavice řadicí páky dává tušit že celé auto má daleko k robustnosti německých vozidel. Nepříliš tuhá karosérie a nedokonalé zpracování vyústí po čase u některých Matizů v pazvuky linoucí se z přístrojové desky.

Prvotním účelem je přirozeně jízda po městě a okolí, i když u nás tradičně menší vozy hrají významnější roli rodinného auta. S Matizkem samozřejmě lze absolvovat i delší cestu, ale ta se zákonitě podepíše na únavě cestujících. Tříválcový motor 0,8 l má výkon 38 kW a skromný točivý moment 68 Nm při 4600 ot/min. To muselo dlouho třičtvrtě tuny těžkému Matizu stačit. Zvláštní, tak trochu sportovní zvuk motoru provází jízdu ve městě i na dálnici. I přes malý objem lze relativně pohodlně cestovat i rychlostmi 110-120 km/h, maximum 144 km/h lze snášet jen krátkodobě. 35 l paliva v nádrži vám bude při rozumné jízdě mimo město ubývat rychlostí 6 l/100 km. Vytáčení motoru a městský provoz vyžaduje více paliva (7-8 l/100 km).

Ve městě je Matiz ve svém živlu. Nevadí mu parkování, při rozjezdu na křižovatce v pohodě stačí větší a silnější konkurenci a i přes několik let starý design je to stále roztomilé druhé auto do rodiny. Dva páry dveří navíc a velký prostor pro posádku byl správně upřednostněn před větším zavazadlovým prostorem. Jeho objem jen málo přes 100 l stačí na průměrný nákup, větší zboží si vyžádá sklopení zadních (bohužel) nedělených sedaček, čímž vzniká prostor přes 500 l velký.

Matiz byl v mnoha zemích prodáván nejen s tříletou zárukou, ale také se servisem zdarma, což byla cesta jak se dostat třeba k méně důvěřivým zákazníkům ve Velké Britanii. Nákupem Matize měli jistotu, že následující 3 roky budou platit jen palivo.

Na počátku roku 2001 přišly drobné změny designu na karosérii i v interiéru Matize. Daewoo odlišilo inovovaného Matize kulatými směrovkami přesunutými blíže ke středu přední masky a pozměněným tvarem vstupního otvoru chladiče vzduchu. Naopak boční a zadní pohled zůstaly tradiční - podstatnou část boční stěny vyplňují dvoje dveře a zadní výklopná stěna má kvůli tuhosti karoserie naopak vysoko umístěnou spodní hranu. Celý obvod vozu lemují plastové ochranné lišty, užitkovost vozu zvyšují i střešní lyžiny.

Lehkému Matizu dělá přirozeně problémy boční vítr a pokud se dostanete do úseku silnice s vyjetými kolejemi, budete mít s autem díky malému rozchodu kol dost práce. Brzdy jsou účinné, ale jejich síla brzy se zahřátím slábne. V zatáčkách se auto dost naklání, což je varování pro řidiče, aby si uvědomil, že jede s "mikrovanem" a ne sportovním kupé. Měkčí naladění podvozku naopak pomáhá překonávat nástrahy nekvalitních děravých silnic, které jsou pro malá kola a malý rozvor Matize potenciálním nebezpečím. Městský provoz na rozbitých komunikacích dělá v Čechách jezdícím Matizům problémy s nápravami, řízením a častým neduhem je i vibrující volant. Mezi další časté závady patří vše kolem palivové soustavy (čerpadlo, relé, filtr). I kabeláž, kterou používá Daewoo chutná českým myškám a potkanům, což však nepotěší majitele Matize.

Malý Matiz je vzhledem ke své podprůměrné velikosti a nízké hmotnosti kterou si s sebou veze, průměrně bezpečné vozidlo. V cash testu Euro NCAP dostal v roce 2000 tři hvězdičky, když mu největší problémy dělal čelní náraz. Nehoda v automobilu bez příplatkových airbagů však může skončit hůře než uvádí výsledky nezávislého hodnocení. Při nehodě velmi pravděpodobně dojde ke kontaktu řidičova hrudníku s volantem. Překvapivě dobře zvládl Matiz boční náraz (hodnocení 56 %) i střet s chodcem, protože kapota Matizu je k chodci poměrně ohleduplná. Tento crashtest najdete zde.

Překvapivě vysoké umístění ve statistikách TÜV Auto Report 2003 mezi 1-3 letými automobily opět ukazuje, že pověst značky a skutečná poruchovost jsou velmi oddělené veličiny. Matiz drží spolu s Audi TT 22. pozici s 3,7 % vadných automobilů. Například škodovky jsou ve stejné věkové skupině na 49. místě (Octavia, 4,6 %) a na 103. místě (Felicia, 8,9 %). Průměrně je vadných 5,2 % 1-3 letých vozidel.

Další informace o tomto voze najdete také na těchto odkazech:

Přednosti

  • atraktivní design
  • prostorný interiér (v dané třídě)
  • nízká spotřeba
  • snadné ovládání
  • živý a současně úsporný motor

Nedostatky

  • méně prostoru do šířky
  • chudá výbava
  • malý zavazadlový prostor
  • vrzání a skřípání plastů v interiéru

Nejčastější závady

  • závady na palivové soustavě
  • značné opotřebení náprav a řízení při používání v městském provozu
  • opotřebená spojka
  • vibrující volant
  • závady řídící jednotky motoru
  • zvlněné brzdové kotouče
vůz/r.v.20022001200019991998
Daewoo Matiz 0.8 S15800013400012100010400089000
Spolupracujeme s TipCars.com
Budoucnost investování je v tokenizaci. Získejte kapitál pro svoji firmu pomocí nové technologie Budoucnost investování je v tokenizaci. Získejte kapitál pro svoji firmu pomocí nové technologie

V digitálním prostředí se mění svět peněz i financování…

Babiš se brání tvrzení o únosu syna: Pan Vondráček byl také v Rusku, všichni tam chodí Babiš se brání tvrzení o únosu syna: Pan Vondráček byl také v Rusku, všichni tam chodí

Premiér Andrej Babiš (ANO) čelí možnosti pádu vlády kvůli…

Izraelský premiér odmítl předčasné volby. V těžké době se vláda nesvrhává, říká Izraelský premiér odmítl předčasné volby. V těžké době se vláda nesvrhává, říká

Izraelský premiér Benjamin Netanjahu v neděli v projevu…

Babiš: Syn a jeho matka již pochopili, jak je novináři zneužili Babiš: Syn a jeho matka již pochopili, jak je novináři zneužili

Andrej Babiš mladší a jeho matka už pochopili, jak je…

 

Štítky Chevrolet

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Kia Optima po faceliftu má české ceny. Za super cenu nabízí úžasnou výbavu Kia Optima po faceliftu má české ceny. Za super cenu nabízí úžasnou výbavu

Omlazená Kia Optima dostala dva nové motory. Benzinová…

Nová Mazda 3 spatřena při testování. Prototyp již mnohé prozrazuje Nová Mazda 3 spatřena při testování. Prototyp již mnohé prozrazuje

Ještě před oficiální premiérou na autosalonu v Los…

 



Další život Daewoo Matiz: Wuling Baojun Yue Chi Další život Daewoo Matiz: Wuling Baojun Yue Chi

Daewoo Matiz je snad nesmrtelné. Jeho výroba nekončí ani…

Daewoo Matiz Creative: Korejská verze Chevroletu Spark Daewoo Matiz Creative: Korejská verze Chevroletu Spark

Jihokorejská automobilka GM Daewoo zahájí 1. září na…

 



 
Pojištění existuje už 320 let. Víte, jak staré je to automobilové?

Pojištění existuje už 320 let. Víte, jak staré je to automobilové?

Včera

Automobilový zákon odpovědnosti za škodu je starý právě 110 let. Dějiny českého pojišťovnictví však ještě o 210 let starší.




Blesk.cz

Facebook Messenger vám dá až deset minut na smazání faux pas

Facebook Messenger vám dá až deset minut na smazání faux pas

Facebook už delší dobu pracuje na možnosti smazání odeslané zprávy v Messengeru. To víme, vždyť v říjnu prolétly…

Nová mapa, kam nejezdit: Nebezpečí číhá v Karibiku, Afghánistán propadl. A co Česko?

Nová mapa, kam nejezdit: Nebezpečí číhá v Karibiku,…

Organizace International SOS poskytující lékařské a bezpečnostní služby představila interaktivní mapu, na které…

 

iSport.cz

Skvělý úspěch Šonky! Český akrobatický pilot se stal poprvé mistrem světa

Skvělý úspěch Šonky! Český akrobatický pilot se stal…

Akrobatický pilot Martin Šonka vyhrál poprvé sérii Red Bull Air Race. Celkové vítězství si čtyřicetiletý rodák z…

Ty vole, taková nálož! Youtuber The Top pařil CZC.cz iSport Cup. Postoupil?

Ty vole, taková nálož! Youtuber The Top pařil CZC.cz…

Nikdy předtím se žádného turnaje nezúčastnil. "Poprvé jsem se nechal zlákat!" zdůraznil Vojta Mikulík alias The…

 

Reflex.cz

Světově proslulý jazzový chameleón Emil Viklický vyráží na narozeninové turné

Světově proslulý jazzový chameleón Emil Viklický…

Emil Viklický je hudební pojem, který by jistě vystačil na samostatnou knihu. Moravský rodák z Olomouce, kde…

Svědectví ženy o svobodě a demokracii penisů. Jaká je Výstava skutečně nahých mužů?

Svědectví ženy o svobodě a demokracii penisů. Jaká…

Co s načatým 17. listopadem? Jít demonstrovat, poslechnout si koncert nebo se zúčastnit satirického průvodu? To…