Daewoo Matiz - nejmenší MPV na světě

Daewoo Matiz - nejmenší MPV na světě

 
 

Reklama na Daewoo Matiz hovořila o nejmenším velkoprostorovém automobilu na světě, ale i když je to z velké části spíše marketingová nadsázka je na Matizu mnoho zajímavého.

Malý Matiz měl hranatého předchůdce s názvem Tico, který byl v polovině 90. let i u nás oblíbenou nákupní taškou za malé peníze. Uvedením novinky na trh v roce 1998, získalo Daewoo silný trumf i proti domácí Škodovce. Miniautomobilu se dařilo a byl oblíbeným vozem za lidovou cenu 210.900,- Kč. V roce 1999 byl dokonce nejprodávanějším dováženým automobilem (prodalo se 3813 ks), o rok později Matize předběhly francouzské modely Peugeot 206 a Renault Mégane, ale ani 3088 prodaných kusů nebylo špatné číslo. Matiz posunul Daewoo mezi velké značky a mnoho dealerů si mnulo ruce. Pak ale přišla pohroma pro korejskou automobilku, v podobě finančních problémů a krachu a prodeje postupně začaly kolísat. I tak se ale prodalo 1249 ks (2001) a 1915 ks (2002).

Daewoo Matiz má zajímavou historii vzniku. V roce 1993 byla představena studie Lucciola slavné karosárny Italdesign, tehdy ještě s logem a komponenty Fiatu. Třídveřová polootevřená karosérie se na ženevském autosalonu natolik zalíbila korejskému vedení automobilky, že byla zahájena jednání o spolupráci na malém mini Daewoo, které mělo být součástí ambiciózního plánu expanze firmy do roku 2000. Ze třídveřové karoserie vznikla unikátní jednoprostorová pětidveřová varianta s kulatými, ale přesto celkem evropskými tvary. Automobil celkem vybočoval z extrémního stylu dalších korejských i japonských miniautomobilů a to byl zřejmě základ úspěchu na trzích v Itálii, Španělsku, Portugalsku, ve střední Evropě, v Británii, ale i na východoasijských trzích a nebo v Indii. Matiz se líbil především ženám, ale třeba u nás měl jak mladou dámskou klientelu, tak i starší generaci řidičů přes 40 let. Mnoho majitelů (a majitelek) Matize považuje za kultovní auto a berou jej jako člena rodiny. Pětidveřová karosérie byla a je v mini třídě stále neobvyklá a po uvedení na trhy v Evropě posbíral Matiz řadu ocenění. Usměvavý kukuč, světlomety s čirou optikou i výrazné pastelové barvy táhly. Celková délka 3495 mm a rozvor 2340 mm neposkytoval konstruktérům mnoho místa pro zástavbu interiéru, ale výsledek dopadl přímo ukázkově. Na zadních sedadlech je sice místo jen pro dva a dokonce i řidič a spolujezdec sedí překvapivě blízko sebe, ale to zkrátka jinak při šířce 1495 mm nejde. Prakticky čtvercový obrys čelního profilu (šířka 1495 a výška 1485 mm) tedy ukrývá prostor pro 4 cestující, které překvapí svou vzdušností a dobrým výhledem z vozu. Vzhledem k ceně a kategorii nelze ve voze očekávat kdovíjaký luxus, ale funkční oblá přístrojová deska spolu s jednoduchým přístrojovým panelem splní beze zbytku účel ke kterému bylo vozidlo navrženo. Subtilní volant s tenoučkým věncem a úzká hlavice řadicí páky dává tušit že celé auto má daleko k robustnosti německých vozidel. Nepříliš tuhá karosérie a nedokonalé zpracování vyústí po čase u některých Matizů v pazvuky linoucí se z přístrojové desky.

Prvotním účelem je přirozeně jízda po městě a okolí, i když u nás tradičně menší vozy hrají významnější roli rodinného auta. S Matizkem samozřejmě lze absolvovat i delší cestu, ale ta se zákonitě podepíše na únavě cestujících. Tříválcový motor 0,8 l má výkon 38 kW a skromný točivý moment 68 Nm při 4600 ot/min. To muselo dlouho třičtvrtě tuny těžkému Matizu stačit. Zvláštní, tak trochu sportovní zvuk motoru provází jízdu ve městě i na dálnici. I přes malý objem lze relativně pohodlně cestovat i rychlostmi 110-120 km/h, maximum 144 km/h lze snášet jen krátkodobě. 35 l paliva v nádrži vám bude při rozumné jízdě mimo město ubývat rychlostí 6 l/100 km. Vytáčení motoru a městský provoz vyžaduje více paliva (7-8 l/100 km).

Ve městě je Matiz ve svém živlu. Nevadí mu parkování, při rozjezdu na křižovatce v pohodě stačí větší a silnější konkurenci a i přes několik let starý design je to stále roztomilé druhé auto do rodiny. Dva páry dveří navíc a velký prostor pro posádku byl správně upřednostněn před větším zavazadlovým prostorem. Jeho objem jen málo přes 100 l stačí na průměrný nákup, větší zboží si vyžádá sklopení zadních (bohužel) nedělených sedaček, čímž vzniká prostor přes 500 l velký.

Matiz byl v mnoha zemích prodáván nejen s tříletou zárukou, ale také se servisem zdarma, což byla cesta jak se dostat třeba k méně důvěřivým zákazníkům ve Velké Britanii. Nákupem Matize měli jistotu, že následující 3 roky budou platit jen palivo.

Na počátku roku 2001 přišly drobné změny designu na karosérii i v interiéru Matize. Daewoo odlišilo inovovaného Matize kulatými směrovkami přesunutými blíže ke středu přední masky a pozměněným tvarem vstupního otvoru chladiče vzduchu. Naopak boční a zadní pohled zůstaly tradiční - podstatnou část boční stěny vyplňují dvoje dveře a zadní výklopná stěna má kvůli tuhosti karoserie naopak vysoko umístěnou spodní hranu. Celý obvod vozu lemují plastové ochranné lišty, užitkovost vozu zvyšují i střešní lyžiny.

Lehkému Matizu dělá přirozeně problémy boční vítr a pokud se dostanete do úseku silnice s vyjetými kolejemi, budete mít s autem díky malému rozchodu kol dost práce. Brzdy jsou účinné, ale jejich síla brzy se zahřátím slábne. V zatáčkách se auto dost naklání, což je varování pro řidiče, aby si uvědomil, že jede s "mikrovanem" a ne sportovním kupé. Měkčí naladění podvozku naopak pomáhá překonávat nástrahy nekvalitních děravých silnic, které jsou pro malá kola a malý rozvor Matize potenciálním nebezpečím. Městský provoz na rozbitých komunikacích dělá v Čechách jezdícím Matizům problémy s nápravami, řízením a častým neduhem je i vibrující volant. Mezi další časté závady patří vše kolem palivové soustavy (čerpadlo, relé, filtr). I kabeláž, kterou používá Daewoo chutná českým myškám a potkanům, což však nepotěší majitele Matize.

Malý Matiz je vzhledem ke své podprůměrné velikosti a nízké hmotnosti kterou si s sebou veze, průměrně bezpečné vozidlo. V cash testu Euro NCAP dostal v roce 2000 tři hvězdičky, když mu největší problémy dělal čelní náraz. Nehoda v automobilu bez příplatkových airbagů však může skončit hůře než uvádí výsledky nezávislého hodnocení. Při nehodě velmi pravděpodobně dojde ke kontaktu řidičova hrudníku s volantem. Překvapivě dobře zvládl Matiz boční náraz (hodnocení 56 %) i střet s chodcem, protože kapota Matizu je k chodci poměrně ohleduplná. Tento crashtest najdete zde.

Překvapivě vysoké umístění ve statistikách TÜV Auto Report 2003 mezi 1-3 letými automobily opět ukazuje, že pověst značky a skutečná poruchovost jsou velmi oddělené veličiny. Matiz drží spolu s Audi TT 22. pozici s 3,7 % vadných automobilů. Například škodovky jsou ve stejné věkové skupině na 49. místě (Octavia, 4,6 %) a na 103. místě (Felicia, 8,9 %). Průměrně je vadných 5,2 % 1-3 letých vozidel.

Další informace o tomto voze najdete také na těchto odkazech:

Přednosti

  • atraktivní design
  • prostorný interiér (v dané třídě)
  • nízká spotřeba
  • snadné ovládání
  • živý a současně úsporný motor

Nedostatky

  • méně prostoru do šířky
  • chudá výbava
  • malý zavazadlový prostor
  • vrzání a skřípání plastů v interiéru

Nejčastější závady

  • závady na palivové soustavě
  • značné opotřebení náprav a řízení při používání v městském provozu
  • opotřebená spojka
  • vibrující volant
  • závady řídící jednotky motoru
  • zvlněné brzdové kotouče
vůz/r.v.20022001200019991998
Daewoo Matiz 0.8 S15800013400012100010400089000
Spolupracujeme s TipCars.com
Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě

Ministerstvo zahraničí Spojených států vyslovilo souhlas…

Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů

Britský hráč hodlá do konce roku zdvojnásobit počet svých…

Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví

Americký výrobce elektromobilů Tesla bude vyrábět v Číně,…

 

Štítky Chevrolet

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
7 dostupných zajímavých kupé. Před pěti lety byla k mání, dnes už ne 7 dostupných zajímavých kupé. Před pěti lety byla k mání, dnes už ne

Crossovery, velká i malá SUV. To je oblast, na které se…

Mercedes-Benz vypustil do světa nový trailer na třídu X. V Česku se už prodává Mercedes-Benz vypustil do světa nový trailer na třídu X. V Česku se už prodává

V novém klipu od Mercedesu na třídu X si kromě jí samotné…

 



Další život Daewoo Matiz: Wuling Baojun Yue Chi Další život Daewoo Matiz: Wuling Baojun Yue Chi

Daewoo Matiz je snad nesmrtelné. Jeho výroba nekončí ani…

Daewoo Matiz Creative: Korejská verze Chevroletu Spark Daewoo Matiz Creative: Korejská verze Chevroletu Spark

Jihokorejská automobilka GM Daewoo zahájí 1. září na…

 



 
Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Včera

S rostoucí nabídkou je pro výrobce stále těžší vymýšlet názvy svých aut. Z toho důvodu najímají různé specialisty nebo zakládají speciální oddělení zaměřená na tuto problematiku.




Blesk.cz

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest sdílí na internetu: Své vypracované tělo ukázal i v Praze

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest…

Matt Olesiak (28) je nejen úspěšný doktor, ale také miláček internetu. Matt, který pochází z Varšavy, ale…

Pod šéfem finanční správy se viklá židle: Zaorálek chce jeho konec, má vysvětlit „popravy“

Pod šéfem finanční správy se viklá židle: Zaorálek…

Šéf finanční správy Martin Janeček a náměstkyně ministra financí Alena Schillerová budou na zasedání vlády 6.…

 

iSport.cz

Elitní český dráhař o ježdění v Japonsku: Džungle! Sebrali mi telefon

Elitní český dráhař o ježdění v Japonsku: Džungle!…

Dráhovému cyklistovi Tomáši Bábkovi obhajoba titulu mistra Evropy v keirinu nevyšla. Na šampionátu v Berlíně…

Zamořeno zámořím. Levní hráči z Kanady tu kazí ceny, tvrdí Ihnačák

Zamořeno zámořím. Levní hráči z Kanady tu kazí ceny,…

Evropu má procestovanou. A nepotřebuje k tomu cestovky, Brian Ihnačák (32) se zaměřením na ofenzivní hokejovou…

 

Reflex.cz

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

Začíná to vypadat, že sestavování nové vládní koalice není tentokrát až tak důležité jako po jiných volbách.…

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí, ale často volí zcela iracionálně. Smiřme se s tím

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí,…

Řečeno s klasikem – Volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Ano, autorem…