Další život Daewoo Matiz: Wuling Baojun Yue Chi
Vůz s kódovým označením M100, který u nás známe jako Daewoo Matiz, měl v produkční podobě premiéru na jaře 1998, tedy již před 14 lety! Během svého dlouhého života nesl spoustu emblémů a mnoho různých jmen, jejichž seznam by vydal s trochou nadsázky na knihu.
Čínský Wuling momentálně uvádí na trh svou verzi pod značkou Baojun. Autíčko nese název Yue Chi a nám připadá skutečně velmi povědomé. Jeho vzhled odpovídá modelu M150, který se v Koreji začal vyrábět na konci roku 2000. To poznáme hlavně podle tvaru kapoty a kulatých blikačů pod oválnými předními světly.
Základní tříválcová osmistovka dávno vzala zasvé. V nabídce jsou dva čtyřválce: litrový s 51 kW (69 k) a dvanáctistovka o výkonu 63 kW, které ještě pamatují časy Daewoo. Číňané mohou vybírat ze tří výbav v kombinaci s oběma pohonnými jednotkami: Superior, Dynamic a Fashion. Na firemních fotografiích je zobrazen Yue Chi v s efektním oplastováním ve stříbrošedé kombinaci včetně střešních nosičů. Ceny se pohybují v rozmezí 39.800 až 49.800 jüanů (125.700-157.300 korun).
Baojun Yue Chi ovšem není žádným klonem či kopií jako svého času například Chery QQ, ale produktem společného podniku SAIC, General Motors a Wuling Automotive. Ovšem, paradoxní na celé věci je fakt, že toto konsorcium vyrábí v jiné továrně od roku 2003 Chevrolet Spark. Letopočet by vám mohl napovědět: ano, jde prakticky o úplně stejné auto a nikoli modernější M200... Nějaký čas budou žít obě vedle sebe paralelně, navíc v Říši středu přijdou na úplně stejné peníze.
GM sice hovoří u novinky o celkem 54 zlepšeních a snížené spotřebě v případě zmíněné dvojice motorů, ale bez dalších detailů. Kromě čínských závodů mimochodem vůz stále vzniká i v uzbekistánské továrně UzDaewoo.
Nebudeme se rozhodně bavit, o tom, že první Matiz dnes již dávno nesplňuje evropské bezpečnostní předpisy a současný na starém kontinentu nabízený Spark M300 je už třetí generací. Ale co naplat, původních velmi oblíbených typů u nás jezdí stále dost a navíc: tvary Giugiarova Ital Designu nezestárly ani skoro po dvaceti letech. Vždyť vycházejí ze studie Cinquecento Lucciola (1993), která měla ovšem jen jeden pár bočních dveří.