Nejprodávanější zahraniční auto v České republice si podle zkušeností dovozce kupují hlavně zákazníci nad 40 let, ale populární začíná být i mezi studenty. Daewoo Matiz si v konkurenci malých vozů našel rychle místo nejen kvůli originálnímu designu, ale, jak jsme se přesvědčili, i nečekanými užitnými vlastnostmi.

Nejprodávanější zahraniční auto v České republice si podle zkušeností dovozce kupují hlavně zákazníci nad 40 let, ale populární začíná být i mezi studenty. Daewoo Matiz si v konkurenci malých vozů našel rychle místo nejen kvůli originálnímu designu, ale, jak jsme se přesvědčili, i nečekanými užitnými vlastnostmi.

Jedno z nejlevnějších aut na českém trhu (cena modelu S začíná na 210.900 Kč) dává příslušnost k třídě malých vozů najevo už na první pohled. Dominujícími designérskými prvky jsou výrazné světlomety s čirou optikou na rychle se svažující přídi, dále dosti rozměrné dveře, vyplňující téměř celou boční stěnu a také do důsledku uplatněný systém "v každém rohu kolo". Vcelku působí Matiz dojmem, že je ještě menší než ve skutečnosti. To je ale jen designérský záměr a rozhodně se to nedá říct o interiéru.

Využití obestavěného prostoru je v Matizovi příkladné. Relativně tenké dveře s plastovými výplněmi jsou u této kategorie běžné, stejně jako jednoduchá přístrojová deska. Všichni, kteří se s námi v testovacím voze svezli si ale nejdříve všimli nezvyklého prostoru, který hlavně na předních sedadlech tohle auto nabízí. Řidič i spolujezdec mají mimo jiné i díky vysoko ukotveným sedačkám pocit, že sedí v běžném autě. Na zadních sedadlech (položených ještě výše) se pak dosti pohodlně usadí další dva cestující bez nouze o prostor.

Pracoviště řidiče je zařízeno maximálně účelně, nepůsobí ovšem ani nekvalitně, ani extrémně lacině. Všechny ovládací prvky jsou na očekávatelných místech a odvážný design palubní desky tak dává řidiči pocit, že řídí skutečné auto, ne jen vozítko z nejlevnějších dílů. Výbava SE navíc zahrnuje i elektrické ovládání předních oken s ovladači před pákou ruční brzdy. Krátká řadicí páka je sice v poměru k výše položeným sedadlům poněkud utopená, stačí si však zvyknout. V provozu tak vadí pouze tužší řazení dvojky a také nepohodlné ovládání cyklovače předních stěračů. Sedáky jsou sice pokryty příjemným textilním potahem, jsou ale příliš krátké. Také opěradlo bude vadit hlavně vyšším postavám - je poněkud prohnuto dozadu a neposkytuje tak zádům dostatečnou oporu. Opěrka hlavy mi v nejvyšší poloze sahala pouze ke krku (!), takže případného nárazu zezadu bych se dost bál. Málo komfortní sedadla tak kazí dojem z prostornosti vozu, kam jsem jinak svých 195 cm pohodlně směstnal.

Zavazadlový prostoro objemu 104 litru je daní za komfort v kabině. U vozu této kategorie se ale nedá očekávat výrazně vyšší hodnota. Páté dveře se dají otevírat z místa řidiče, ale jakékoli madlo na nich chybí - při otevírání se tak vždy trochu zašpiníte.

Díky už zmíněným vyšším sedačkám je výhled z vozu výborný - což vynikne zejména při manévrování v hustém městském provozu. Motor o obsahu 0,8 litru dává slušný výkon 37,5 kW a spolu s krátkým zpřevodováním tak poskytuje Matizovi slušnou dynamiku. Motor se ochotně vytáčí a je překvapivě schopný jak rychlých rozjezdů, tak dosti bezpečného předjíždění. U této kategorie vozů však velmi záleží na zatížení.

V městském provozu se při častém řazení vyrovná Matiz i silnějším vozům a rozhodně nezdržuje. Na rovině na dálnici při obsazení pouze řidičem se nebrání ani rychlostem přes 160 km/h, hluk v kabině je ale v takovém případě za hranicí přijatelnosti. V běžných podmínkách jsou ale jízdní vlastnosti Matize uspokojivé. Je sice třeba si zvyknout na naklánění při průjezdu zatáčkami. Nízký točivý moment 68 Nm při 4600 ot/min. pak nutí zvláště v táhlých stoupáních častěji řadit, což se ale na spotřebě projevuje jen nepatrně. I když jsme Matize podrobovali skutečně extrémnímu zatížení, vykázal za celý test průměrnou spotřebu přijatelných 6,7 l naturalu/100 km.

Daewoo Matiz je plnohodnotné malé auto určené všem, kteří nepotřebují jezdit ve čtyřech s mnoha zavazadly. V každém případě bych však doporučil připlatit 24.000,- Kč za dva airbagy. Solidní dílenské zpracování spolu s nízkou cenou a provozními náklady však trochu snižují nepohodlná sedadla a také vyšší hlučnost v interiéru. Za Matize se přesto nemusí stydět ani výrobce, ani majitel.

centrální zamykání, imobilizer, el. okna vpředu, stěrač zadního okna, tónovaná skla, nárazníky v barvě karoserie, 2xrepro + anténa

metalíza (+5.000,-), zadní spoiler (+5.000,-)

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 229 900 Kč Cena v testované výbavě: 239 900 Kč

Základní výbava:centrální zamykání, imobilizer, el. okna vpředu, stěrač zadního okna, tónovaná skla, nárazníky v barvě karoserie, 2xrepro + anténa

Výbava testovaného vozu:metalíza (+5.000,-), zadní spoiler (+5.000,-)

Projektový management je garancí úspěchu stavebního projektu, říká Štefanovič Projektový management je garancí úspěchu stavebního projektu, říká Štefanovič

Na stavebním projektu se podílí mnoho různých účastníků…

Puigdemont nechce expremiérský plat. Cítí se stále premiérem Puigdemont nechce expremiérský plat. Cítí se stále premiérem

Sesazený katalánský premiér Carles Puigdemont nebude…

Do vedení Sněmovny chtějí Fiala, Pikal, Okamura, Filip a Hamáček Do vedení Sněmovny chtějí Fiala, Pikal, Okamura, Filip a Hamáček

Na místopředsedy Sněmovny budou kandidovat Petr Fiala…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 3 / 2
Zdvihový objem (ccm): 796
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 38 / 5900
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 68 / 4600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 144
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 17
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 104 / 512
Objem nádrže (l):35
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 778 / 502
Rozměr pneu:155
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3495
b) šířka (mm): 1495
c) výška (mm): 1485
d) rozvor (mm): 2340
e) rozchod vpředu (mm): 1315
f) rozchod vzadu (mm): 1280
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):910
k) šířka vpředu (mm): 1290
l) šířka vzadu (mm): 1280
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 540
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 10
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 6
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,80
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Těchto aut z Německa se nebojte. Vykazují naprosté minimum závad Těchto aut z Německa se nebojte. Vykazují naprosté minimum závad

Na základě výsledků aut prověřovaných v Německu na…

Hyundai i30 Fastback má kompletní ceník. Takto si stojí proti Octavii Hyundai i30 Fastback má kompletní ceník. Takto si stojí proti Octavii

Minulý týden se vůz začal vyrábět, dnes známe jeho…

 



Další život Daewoo Matiz: Wuling Baojun Yue Chi Další život Daewoo Matiz: Wuling Baojun Yue Chi

Daewoo Matiz je snad nesmrtelné. Jeho výroba nekončí ani…

Daewoo Matiz Creative: Korejská verze Chevroletu Spark Daewoo Matiz Creative: Korejská verze Chevroletu Spark

Jihokorejská automobilka GM Daewoo zahájí 1. září na…

 



 
Tahle střela chce být přemožitel extrémně rychlé Tesly Roadster. Staví ji... Číňané!

Tahle střela chce být přemožitel extrémně rychlé Tesly Roadster. Staví ji... Číňané!

Včera

Tak to netrvalo dlouho! Jen krátce po představení nové generace Tesly Roadster přichází auto, které chce být ještě rychlejší než ona. Opravdu má šanci na realizaci?




Blesk.cz

Za znásilnění v Česku padají jen podmínky. I když je obětí zvrhlíka dítě

Za znásilnění v Česku padají jen podmínky. I když je…

Velká část pachatelů, které soudy v Česku loni odsoudily za znásilnění, dostala podmínečný trest. Ve většině…

Microsoft začal na svém e-shopu prodávat Samsungy Galaxy S8 a Galaxy S8+

Microsoft začal na svém e-shopu prodávat Samsungy…

Microsoftu v oblasti mobilních zařízení dávno ujel vlak. Mobilní operační systém Windows skomíral tak dlouho, až…

 

iSport.cz

Motor zdolal ve šlágru Kladno 3:0 a dotáhl se na Vary, ty padly v Prostějově

Motor zdolal ve šlágru Kladno 3:0 a dotáhl se na…

Hokejisté Českých Budějovic navázali na výhru v Karlových Varech a porazili Kladno 3:0. Motor ani v jedenáctém…

Jágr o nové roli v Calgary i talentu, který ho ohromuje každý večer

Jágr o nové roli v Calgary i talentu, který ho…

Hokejový útočník Jaromír Jágr se v minulých dnech představil ve dvou bývalých působištích, ale žádnou nostalgii…

 

Reflex.cz

Předsedou Poslanecké sněmovny se stal Radek Vondráček z Babišova ANO

Předsedou Poslanecké sněmovny se stal Radek…

Předsedou Sněmovny dnes zvolili poslanci jejího bývalého místopředsedu Radka Vondráčka (ANO). V tajné volbě…

Tolik nul nespočítáte: Končící prezident Zimbabwe přesvědčivě ukázal, proč netisknout peníze

Tolik nul nespočítáte: Končící prezident Zimbabwe…

Robert Mugabe, prezident Zimbabwe a vydavatel stobiliónové bankovky, po měsících tlaku rezignoval. Po třiceti…