Nejprodávanější zahraniční auto v České republice si podle zkušeností dovozce kupují hlavně zákazníci nad 40 let, ale populární začíná být i mezi studenty. Daewoo Matiz si v konkurenci malých vozů našel rychle místo nejen kvůli originálnímu designu, ale, jak jsme se přesvědčili, i nečekanými užitnými vlastnostmi.

Nejprodávanější zahraniční auto v České republice si podle zkušeností dovozce kupují hlavně zákazníci nad 40 let, ale populární začíná být i mezi studenty. Daewoo Matiz si v konkurenci malých vozů našel rychle místo nejen kvůli originálnímu designu, ale, jak jsme se přesvědčili, i nečekanými užitnými vlastnostmi.

Jedno z nejlevnějších aut na českém trhu (cena modelu S začíná na 210.900 Kč) dává příslušnost k třídě malých vozů najevo už na první pohled. Dominujícími designérskými prvky jsou výrazné světlomety s čirou optikou na rychle se svažující přídi, dále dosti rozměrné dveře, vyplňující téměř celou boční stěnu a také do důsledku uplatněný systém "v každém rohu kolo". Vcelku působí Matiz dojmem, že je ještě menší než ve skutečnosti. To je ale jen designérský záměr a rozhodně se to nedá říct o interiéru.

Využití obestavěného prostoru je v Matizovi příkladné. Relativně tenké dveře s plastovými výplněmi jsou u této kategorie běžné, stejně jako jednoduchá přístrojová deska. Všichni, kteří se s námi v testovacím voze svezli si ale nejdříve všimli nezvyklého prostoru, který hlavně na předních sedadlech tohle auto nabízí. Řidič i spolujezdec mají mimo jiné i díky vysoko ukotveným sedačkám pocit, že sedí v běžném autě. Na zadních sedadlech (položených ještě výše) se pak dosti pohodlně usadí další dva cestující bez nouze o prostor.

Pracoviště řidiče je zařízeno maximálně účelně, nepůsobí ovšem ani nekvalitně, ani extrémně lacině. Všechny ovládací prvky jsou na očekávatelných místech a odvážný design palubní desky tak dává řidiči pocit, že řídí skutečné auto, ne jen vozítko z nejlevnějších dílů. Výbava SE navíc zahrnuje i elektrické ovládání předních oken s ovladači před pákou ruční brzdy. Krátká řadicí páka je sice v poměru k výše položeným sedadlům poněkud utopená, stačí si však zvyknout. V provozu tak vadí pouze tužší řazení dvojky a také nepohodlné ovládání cyklovače předních stěračů. Sedáky jsou sice pokryty příjemným textilním potahem, jsou ale příliš krátké. Také opěradlo bude vadit hlavně vyšším postavám - je poněkud prohnuto dozadu a neposkytuje tak zádům dostatečnou oporu. Opěrka hlavy mi v nejvyšší poloze sahala pouze ke krku (!), takže případného nárazu zezadu bych se dost bál. Málo komfortní sedadla tak kazí dojem z prostornosti vozu, kam jsem jinak svých 195 cm pohodlně směstnal.

Zavazadlový prostoro objemu 104 litru je daní za komfort v kabině. U vozu této kategorie se ale nedá očekávat výrazně vyšší hodnota. Páté dveře se dají otevírat z místa řidiče, ale jakékoli madlo na nich chybí - při otevírání se tak vždy trochu zašpiníte.

Díky už zmíněným vyšším sedačkám je výhled z vozu výborný - což vynikne zejména při manévrování v hustém městském provozu. Motor o obsahu 0,8 litru dává slušný výkon 37,5 kW a spolu s krátkým zpřevodováním tak poskytuje Matizovi slušnou dynamiku. Motor se ochotně vytáčí a je překvapivě schopný jak rychlých rozjezdů, tak dosti bezpečného předjíždění. U této kategorie vozů však velmi záleží na zatížení.

V městském provozu se při častém řazení vyrovná Matiz i silnějším vozům a rozhodně nezdržuje. Na rovině na dálnici při obsazení pouze řidičem se nebrání ani rychlostem přes 160 km/h, hluk v kabině je ale v takovém případě za hranicí přijatelnosti. V běžných podmínkách jsou ale jízdní vlastnosti Matize uspokojivé. Je sice třeba si zvyknout na naklánění při průjezdu zatáčkami. Nízký točivý moment 68 Nm při 4600 ot/min. pak nutí zvláště v táhlých stoupáních častěji řadit, což se ale na spotřebě projevuje jen nepatrně. I když jsme Matize podrobovali skutečně extrémnímu zatížení, vykázal za celý test průměrnou spotřebu přijatelných 6,7 l naturalu/100 km.

Daewoo Matiz je plnohodnotné malé auto určené všem, kteří nepotřebují jezdit ve čtyřech s mnoha zavazadly. V každém případě bych však doporučil připlatit 24.000,- Kč za dva airbagy. Solidní dílenské zpracování spolu s nízkou cenou a provozními náklady však trochu snižují nepohodlná sedadla a také vyšší hlučnost v interiéru. Za Matize se přesto nemusí stydět ani výrobce, ani majitel.

centrální zamykání, imobilizer, el. okna vpředu, stěrač zadního okna, tónovaná skla, nárazníky v barvě karoserie, 2xrepro + anténa

metalíza (+5.000,-), zadní spoiler (+5.000,-)

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 229 900 Kč Cena v testované výbavě: 239 900 Kč

Základní výbava:centrální zamykání, imobilizer, el. okna vpředu, stěrač zadního okna, tónovaná skla, nárazníky v barvě karoserie, 2xrepro + anténa

Výbava testovaného vozu:metalíza (+5.000,-), zadní spoiler (+5.000,-)

Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 3 / 2
Zdvihový objem (ccm): 796
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 38 / 5900
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 68 / 4600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 144
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 17
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 104 / 512
Objem nádrže (l):35
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 778 / 502
Rozměr pneu:155
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3495
b) šířka (mm): 1495
c) výška (mm): 1485
d) rozvor (mm): 2340
e) rozchod vpředu (mm): 1315
f) rozchod vzadu (mm): 1280
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):910
k) šířka vpředu (mm): 1290
l) šířka vzadu (mm): 1280
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 540
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 10
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 6
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,80
 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Honda S-Dream umí 428 km/h. S tříválcem o objemu 0,7 l! Honda S-Dream umí 428 km/h. S tříválcem o objemu 0,7 l!

Nejrychlejší Honda na světě sice se Civicem vašeho…

První fotky nového crossoveru od Mercedesu! Bude to kabriolet? První fotky nového crossoveru od Mercedesu! Bude to kabriolet?

Už dlouho se píše o tom, že Mercedes představí v Paříži…

 




Další život Daewoo Matiz: Wuling Baojun Yue Chi Další život Daewoo Matiz: Wuling Baojun Yue Chi

Daewoo Matiz je snad nesmrtelné. Jeho výroba nekončí ani…

Daewoo Matiz Creative: Korejská verze Chevroletu Spark Daewoo Matiz Creative: Korejská verze Chevroletu Spark

Jihokorejská automobilka GM Daewoo zahájí 1. září na…

 



 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Recenze: Sova Samuela Bjrka budí strach. A čeho se bojí její autor?

Recenze: Sova Samuela Bjrka budí strach. A čeho se…

Když se loni na pultech knihkupectví objevil titul V lese visí anděl, jen se po něm zaprášilo. Samuel Bjrk nyní…

Hradecká debata Blesku: Zátah kvůli miliardovému tendru i strach z uprchlíků

Hradecká debata Blesku: Zátah kvůli miliardovému…

Jsou migranti krajské téma, nebo ne? V Královéhradeckém kraji se na tom strany neshodnou. Některé v programu…

 

iSport.cz

Asistenti, kteří zůstali po Ščasném: Prvotní úkol? Nastartovat Spartu

Asistenti, kteří zůstali po Ščasném: Prvotní úkol?…

Ještě včera velel Spartě Zdeněk Ščasný, dnes už se o jeho kompetentce dělí tři asistenti. Zdeněk Svoboda, David…

Ščasného éra ve Spartě: vrchol přišel na Laziu, ale titul unikal

Ščasného éra ve Spartě: vrchol přišel na Laziu, ale…

Do Sparty přišel jen jako záskok do konce sezony, nakonec trenér Zdeněk Ščasný vydržel ve funkci o mnoho déle.…

 

Reflex.cz

Dávali show slovu show-business: Nahlédněte do zákulisí práce exotických tanečnic

Dávali show slovu show-business: Nahlédněte do…

Dnes jsou z nich již dámy v letech, ale v roce 1958 patřily mezi nejobletovanější ženy New Yorku. Nádherné…

9 států, které na světových mapách nenajdete

9 států, které na světových mapách nenajdete

Nejste spokojení se svou republikou? Založte si vlastní. Taková je filozofie většiny tzv. mikronárodů. Tyto…