26.2. 2000

Nejprodávanější zahraniční auto v České republice si podle zkušeností dovozce kupují hlavně zákazníci nad 40 let, ale populární začíná být i mezi studenty. Daewoo Matiz si v konkurenci malých vozů našel rychle místo nejen kvůli originálnímu designu, ale, jak jsme se přesvědčili, i nečekanými užitnými vlastnostmi.

Nejprodávanější zahraniční auto v České republice si podle zkušeností dovozce kupují hlavně zákazníci nad 40 let, ale populární začíná být i mezi studenty. Daewoo Matiz si v konkurenci malých vozů našel rychle místo nejen kvůli originálnímu designu, ale, jak jsme se přesvědčili, i nečekanými užitnými vlastnostmi.

Jedno z nejlevnějších aut na českém trhu (cena modelu S začíná na 210.900 Kč) dává příslušnost k třídě malých vozů najevo už na první pohled. Dominujícími designérskými prvky jsou výrazné světlomety s čirou optikou na rychle se svažující přídi, dále dosti rozměrné dveře, vyplňující téměř celou boční stěnu a také do důsledku uplatněný systém "v každém rohu kolo". Vcelku působí Matiz dojmem, že je ještě menší než ve skutečnosti. To je ale jen designérský záměr a rozhodně se to nedá říct o interiéru.

Využití obestavěného prostoru je v Matizovi příkladné. Relativně tenké dveře s plastovými výplněmi jsou u této kategorie běžné, stejně jako jednoduchá přístrojová deska. Všichni, kteří se s námi v testovacím voze svezli si ale nejdříve všimli nezvyklého prostoru, který hlavně na předních sedadlech tohle auto nabízí. Řidič i spolujezdec mají mimo jiné i díky vysoko ukotveným sedačkám pocit, že sedí v běžném autě. Na zadních sedadlech (položených ještě výše) se pak dosti pohodlně usadí další dva cestující bez nouze o prostor.

Pracoviště řidiče je zařízeno maximálně účelně, nepůsobí ovšem ani nekvalitně, ani extrémně lacině. Všechny ovládací prvky jsou na očekávatelných místech a odvážný design palubní desky tak dává řidiči pocit, že řídí skutečné auto, ne jen vozítko z nejlevnějších dílů. Výbava SE navíc zahrnuje i elektrické ovládání předních oken s ovladači před pákou ruční brzdy. Krátká řadicí páka je sice v poměru k výše položeným sedadlům poněkud utopená, stačí si však zvyknout. V provozu tak vadí pouze tužší řazení dvojky a také nepohodlné ovládání cyklovače předních stěračů. Sedáky jsou sice pokryty příjemným textilním potahem, jsou ale příliš krátké. Také opěradlo bude vadit hlavně vyšším postavám - je poněkud prohnuto dozadu a neposkytuje tak zádům dostatečnou oporu. Opěrka hlavy mi v nejvyšší poloze sahala pouze ke krku (!), takže případného nárazu zezadu bych se dost bál. Málo komfortní sedadla tak kazí dojem z prostornosti vozu, kam jsem jinak svých 195 cm pohodlně směstnal.

Zavazadlový prostoro objemu 104 litru je daní za komfort v kabině. U vozu této kategorie se ale nedá očekávat výrazně vyšší hodnota. Páté dveře se dají otevírat z místa řidiče, ale jakékoli madlo na nich chybí - při otevírání se tak vždy trochu zašpiníte.

Díky už zmíněným vyšším sedačkám je výhled z vozu výborný - což vynikne zejména při manévrování v hustém městském provozu. Motor o obsahu 0,8 litru dává slušný výkon 37,5 kW a spolu s krátkým zpřevodováním tak poskytuje Matizovi slušnou dynamiku. Motor se ochotně vytáčí a je překvapivě schopný jak rychlých rozjezdů, tak dosti bezpečného předjíždění. U této kategorie vozů však velmi záleží na zatížení.

V městském provozu se při častém řazení vyrovná Matiz i silnějším vozům a rozhodně nezdržuje. Na rovině na dálnici při obsazení pouze řidičem se nebrání ani rychlostem přes 160 km/h, hluk v kabině je ale v takovém případě za hranicí přijatelnosti. V běžných podmínkách jsou ale jízdní vlastnosti Matize uspokojivé. Je sice třeba si zvyknout na naklánění při průjezdu zatáčkami. Nízký točivý moment 68 Nm při 4600 ot/min. pak nutí zvláště v táhlých stoupáních častěji řadit, což se ale na spotřebě projevuje jen nepatrně. I když jsme Matize podrobovali skutečně extrémnímu zatížení, vykázal za celý test průměrnou spotřebu přijatelných 6,7 l naturalu/100 km.

Daewoo Matiz je plnohodnotné malé auto určené všem, kteří nepotřebují jezdit ve čtyřech s mnoha zavazadly. V každém případě bych však doporučil připlatit 24.000,- Kč za dva airbagy. Solidní dílenské zpracování spolu s nízkou cenou a provozními náklady však trochu snižují nepohodlná sedadla a také vyšší hlučnost v interiéru. Za Matize se přesto nemusí stydět ani výrobce, ani majitel.

centrální zamykání, imobilizer, el. okna vpředu, stěrač zadního okna, tónovaná skla, nárazníky v barvě karoserie, 2xrepro + anténa

metalíza (+5.000,-), zadní spoiler (+5.000,-)

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 229 900 Kč Cena v testované výbavě: 239 900 Kč

Základní výbava:centrální zamykání, imobilizer, el. okna vpředu, stěrač zadního okna, tónovaná skla, nárazníky v barvě karoserie, 2xrepro + anténa

Výbava testovaného vozu:metalíza (+5.000,-), zadní spoiler (+5.000,-)

Byty v Mostě jsou skoro nejlevnější v zemi. Seriál může cenu ještě srazit, tvrdí makléřka Byty v Mostě jsou skoro nejlevnější v zemi. Seriál může cenu ještě srazit, tvrdí makléřka

Možnost bydlet jako seriálové hvězdy zřejmě nikdy nebyla…

General Motors představuje svůj nový model. Na evropské trhy posílá elektrokolo General Motors představuje svůj nový model. Na evropské trhy posílá elektrokolo

Americká společnost General Motors se přidává k dalším…

Merkelová: Vypovězení smlouvy o likvidaci raket? Pro Evropu to je velmi špatná zpráva Merkelová: Vypovězení smlouvy o likvidaci raket? Pro Evropu to je velmi špatná zpráva

Vypovězení smlouvy o likvidaci raket krátkého a středního…

Unie chce úspornější kamiony, pomoci by měl nový vzhled Unie chce úspornější kamiony, pomoci by měl nový vzhled

Rumunské předsednictví Evropské unie posvětilo návrh…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 3 / 2
Zdvihový objem (ccm): 796
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 38 / 5900
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 68 / 4600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 144
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 17
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 104 / 512
Objem nádrže (l):35
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 778 / 502
Rozměr pneu:155
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3495
b) šířka (mm): 1495
c) výška (mm): 1485
d) rozvor (mm): 2340
e) rozchod vpředu (mm): 1315
f) rozchod vzadu (mm): 1280
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):910
k) šířka vpředu (mm): 1290
l) šířka vzadu (mm): 1280
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 540
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 10
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 6
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,80
 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Minitest Škoda Superb 1.5 TSI ACT DSG: Je to o úhlu pohledu Minitest Škoda Superb 1.5 TSI ACT DSG: Je to o úhlu pohledu

Nový motor, stejný výkon. Změnila se nějak základní Škoda…

Jmenuje se Vandal One, má 340 koní a jde po krku okruhovým hračkám Jmenuje se Vandal One, má 340 koní a jde po krku okruhovým hračkám

„Dáme motor z Hondy Civic Type R do auta, co váží jen…

 



Další život Daewoo Matiz: Wuling Baojun Yue Chi Další život Daewoo Matiz: Wuling Baojun Yue Chi

Daewoo Matiz je snad nesmrtelné. Jeho výroba nekončí ani…

Daewoo Matiz Creative: Korejská verze Chevroletu Spark Daewoo Matiz Creative: Korejská verze Chevroletu Spark

Jihokorejská automobilka GM Daewoo zahájí 1. září na…

 



 
Jak se žije autojeřábníkovi: Občas jde o život

Jak se žije autojeřábníkovi: Občas jde o život

Dnes 11:33

Asistoval při natáčení hollywoodských hvězd, nejvíc si užívá práci v centru Prahy a nedávno málem přišel o život. To je pětatřicetiletý autojeřábník Jindřich Tomeček.




Blesk.cz

Zemřel nejslavnější filmový Hitler. Švýcarskému herci Bruno Ganzovi bylo 77 let

Zemřel nejslavnější filmový Hitler. Švýcarskému…

Ve věku 77 let zemřel v Curychu švýcarský filmový a divadelní herec Bruno Ganz, informovala dnes agentura DPA s…

Módní téma týdne: Matrix jménem Grammy

Módní téma týdne: Matrix jménem Grammy

Nejvýznamnější hudební ceny zvané Grammy, jež se ve Staples Center v americkém Los Angeles v rámci již…

 

iSport.cz

Holdnerová vede na MS slalom po 1. kole, Shiffrinová je třetí

Holdnerová vede na MS slalom po 1. kole, Shiffrinová…

Švýcarská lyžařka Wendy Holdenerová je po prvním kole v čele slalomu na mistrovství světa v Aare. Suverénka…

SE SIMONOU: Pět zemí a návrat. Vacka okouzlil Izrael, vzpomněl si i na Spartu

SE SIMONOU: Pět zemí a návrat. Vacka okouzlil…

Ve své kariéře už prošel záložník Kamil Vacek (31) mnoha kluby. Hrál v Česku, Německu, Itálii, Polsku, Dánsku,…

 

Reflex.cz

Opatrně s vidlemi! Krvavé sovětské plakáty o bezpečnosti práce

Opatrně s vidlemi! Krvavé sovětské plakáty o…

Překotná industrializace Sovětského svazu tu a tam drhla. Dělníky bylo proto zapotřebí dostatečně expresivně…

Buď taky subík a neboj se BDSM! Takové je poselství komiksu Sunstone

Buď taky subík a neboj se BDSM! Takové je poselství…

Hlavní protagonistky komiksu Sunstone jsou krásné lesbičky, které se odvazují tak, že se svážou. Autor Stjepan…