Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Daewoo v ČR: bude opět Fénixem?

Ondřej Šuch
Diskuze (20)
Značku má pod křídly koncern GM a v České republice se pokouší o již druhý comeback. Svezli jsme se s novými modely...

Tak trochu houpačku připomínají aktivity a koneckonců i prodejní výsledky vozů Daewoo v České republice. Nyní se automobilka jmenuje GM Daewoo a v tuzemsku má sídlo shodné se zastoupením značky Opel. Kromě převzetí záruk za dříve prodané modely se zdejší vedení soustředí na budování nové prodejní sítě, založené kromě zcela nových prodejen částečně na dosavadních dealerech, částečně na prodejcích Opel.

O kvalitu, stabilitu a zázemí se tedy díky podpoře GM bát nemusíme. Pokud jde o modelovou řadu, z dřívějška zůstává v nabídce samozřejmě Matiz, nyní alternativně i s litrovým čtyřválcem, dále minivan Tacuma a faceliftovaná Nubira. Hlavní boj o zákazníka ale bude zcela jistě svádět zcela nový Kalos, (zvláště coby konkurent Fabie nebo Hyundai Getz) a nástupce Leganzy Evanda, ovšem pouze s dvoulitrovým motorem. V některých novinkách jsme už ujeli první desítky kilometrů, takže můžeme zprostředkovat první dojmy.

Matiz

Motoru přibyl jeden válec, dvě deci objemu a čtvrtina výkonu - to vše při stále nejnižší sazbě povinného ručení. Zvukový projev motoru je o poznání méně motocyklový než u stále prodávané základní jednotky 0,8, a také základní cena 237.900,- zahrnující například řidičův airbag, elektrické ovládání předních oken, centrální zamykání, klimatizaci (!) je velmi solidní. Na omezené vnitřní prostornosti vozu se nezměnilo nic, jde ale každopádně o zajímavou alternativu. "Očesaná" verze s motorem 0,8 přijde na 194.000,- Kč.

Kalos

Zcela nový vůz, jehož design je na dobré cestě k evropské střízlivosti, se v České republice prodává s motory 1.2/ 53 kW, 1.4 MPI/61 kW a 1.4 16V/69 kW ve verzích hatchback a sedan. Karoserie od Giugiara ukrývá velký vnitřní prostor, přičemž zejména na výšku nebude strádat ani dlouhán. Interiér je příjemně hladký a strohý, evropskou paralelu bychom možná našli ve Fiestě. Vše je zde jednoduché, dobře dosažitelné a čitelné a neruší zbytečnými ozdobami. Nadprůměrně měkká sedadla poskytují jen malou boční oporu, jsou ale celkem pohodlná. Naopak zavazadelník u hatchbacku (220 l) ani sedanu (375 l) nejsou tím, čím by se Kalos mohl ve vztahu ke konkurenci chlubit.

Hatchback s motorem 1.2 je motorizací vskutku základní - vlažná odezva a jen průměrná ochota jít do otáček dělají z této pohonné jednotky vhodnou alternativu jen pro nenáročné řidiče bez očekávaných dlouhých přesunů s plnou zátěží.

To sedan s motorem 1.4 16V/69 kW má o třídu lepší tah, až překvapivě sytý zvuk a za dobu krátkého testu jsme jej ani jednou nepřivedli do úzkých. Široký rozsah využitelných otáček se dá dobře využít jak ve městě, tak mna okresních silnicích a neztratili jsme se ani v dálničním provozu.

Kalos se sice trochu naklání a dá poznat sklon k nedotáčivosti, celkově ale překvapí jistotou a dobrým držením stopy. Odpružení je spíše komfortní a sportovní jízdu si Kalos nechá líbit jen do určité míry.

Evanda

Nástupce Leganzy je ve všech rozměrech objemnější, zcela subjektivně nám ale připadá naopak menší než předchůdce. V prostorném interiéru najdeme očekávatelnou kombinaci látkového čalounění a imitace dřeva. Standardní výbava je poměrně bohatá ale motor je k dispozici pouze jeden - čtyřválcový dvoulitr o výkonu 96 kW. K rozhýbání vozu stačí dokonale, ve vyšších rychlostech je ale Evanda trochu hlučná. K základní ceně 549.000,- Kč je možné přidat kožené čalounění za 40.000,- nebo automatickou převodovku za 60.000,- Kč.

Ondřej Šuch
Diskuze (20)