Daimler Trucks a nové informace o projektu s umělým denním světlem
Daimler Trucks vyslal začátkem letošního roku v rámci projektu Daylight+ do oblasti v okolí finského Rovaniemi na dva týdny výzkumný tým, jehož součástí bylo i osm testovacích řidičů těžkých nákladních vozidel.
Cílem projektu je odhalit vliv biologických účinků světla na pracovní výkony profesionálních řidičů, pracujících v oblastech severního polárního kruhu během polární noci. Ta v závislosti na vzdálenosti od hranice polárního kruhu směrem k pólu trvá od necelého jednoho dne až po téměř polovinu roku a bylo prokázáno, že má negativní vliv na lidskou psychiku.
Právě z tohoto důvodů vznikl projekt Daylight+, kdy polovina z osmi řidičů zapojených do experimentu pracovala týden s vozidly, v jejichž kabinách je standardní osvětlení, zatímco druhá polovina měla na stejnou dobu vozidla disponující v interiéru umělým denním světlem. Následně došlo k výměně.
Řidiči využívali umělé denní světlo během pracovní směny, aby navodilo dojem, že se pohybují během dne, zatímco přes noc spali všichni řidiči z obou skupin v zatemněných kabinách.
Výsledky první série pokusů v rámci projektu Daylight+ hovoří podle materiálů Daimler Trucks zcela jednoznačně ve prospěch využití umělého denního světla v kabinách nákladních vozidel.
Řidiči, kteří měli k dispozici ve vozidle umělé denní světlo, podle psychologických testů byli psychicky mnohem více vyrovnání než jejich kolegové se standardním osvětlením interiéru a podle provedených měření se jejich stav pozitivně odrážel i na jejich stylu jízdy, který byl výrazně bezpečnější a ekonomičtější.
Kromě psychologů se do projektu Daylight+ zapojil i Dr. Michael Schrauf, mezinárodně uznávaný odborník na měření mozkových vln, který zaznamenal mozkovou aktivitu řidičů pomocí elektroencefalogramu (EEG), aby odhalil kdy a jak dlouho se špatně nebo vůbec nesoustředí na řízení.
Všichni testovaní řidiči se podle těchto měření výrazně lépe soustředili na řízení ve vozidlech s umělým denním osvětlením v kabině než v referenčních vozech se standardním osvětlením kabiny.
Údaje však nebyly zaznamenávány pouze během jízdy, ale také v noci, kdy posloužily ke kontrole kvality spánku. Výsledky ukazují, že v týdnu, kdy řidiči řídili nákladní auto s umělým denním osvětlením kabiny, byl zaznamenán vyšší podíl hlubokého spánku. Hlubší spánek prospívá regeneraci organismu a má pozitivní vliv na následně podávané pracovní výkony.
Daimler Trucks uvádí, že v rámci projektu nebyly zaznamenány pouze objektivní údaje, ale řidiči vyplňovali i dotazníky, v nichž subjektivně zaznamenávali své pocity z řízení vozidel s umělým denním osvětlením v kabině. Z těchto záznamů pak vychází, že řidiči měli v těchto vozech lepší náladu, cítili se méně unavení a kabinu vnímali jako prostornější.
Odpověď na otázku, jestli řidiči lépe pracují v podmínkách s umělým denním světlem nebo bez něj, má podle výsledků projektu Daylight+ jasnou odpověď, která je plně ve prospěch umělého denního světla.