Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Daimler Trucks a nové informace o projektu s umělým denním světlem

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (7)
Daimler Trucks pokročil ve výzkumu, jehož cílem je zjistit, jaký vliv má umělé denní světlo na psychiku profesionálních řidičů, pracujících v oblasti severního polárního kruhu během polární noci.

Daimler Trucks vyslal začátkem letošního roku v rámci projektu Daylight+ do oblasti v okolí finského Rovaniemi na dva týdny výzkumný tým, jehož součástí bylo i osm testovacích řidičů těžkých nákladních vozidel.

Cílem projektu je odhalit vliv biologických účinků světla na pracovní výkony profesionálních řidičů, pracujících v oblastech severního polárního kruhu během polární noci. Ta v závislosti na vzdálenosti od hranice polárního kruhu směrem k pólu trvá od necelého jednoho dne až po téměř polovinu roku a bylo prokázáno, že má negativní vliv na lidskou psychiku.

Právě z tohoto důvodů vznikl projekt Daylight+, kdy polovina z osmi řidičů zapojených do experimentu pracovala týden s vozidly, v jejichž kabinách je standardní osvětlení, zatímco druhá polovina měla na stejnou dobu vozidla disponující v interiéru umělým denním světlem. Následně došlo k výměně.

Řidiči využívali umělé denní světlo během pracovní směny, aby navodilo dojem, že se pohybují během dne, zatímco přes noc spali všichni řidiči z obou skupin v zatemněných kabinách.

Výsledky první série pokusů v rámci projektu Daylight+ hovoří podle materiálů Daimler Trucks zcela jednoznačně ve prospěch využití umělého denního světla v kabinách nákladních vozidel.

Řidiči, kteří měli k dispozici ve vozidle umělé denní světlo, podle psychologických testů byli psychicky mnohem více vyrovnání než jejich kolegové se standardním osvětlením interiéru a podle provedených měření se jejich stav pozitivně odrážel i na jejich stylu jízdy, který byl výrazně bezpečnější a ekonomičtější.

Kromě psychologů se do projektu Daylight+ zapojil i Dr. Michael Schrauf, mezinárodně uznávaný odborník na měření mozkových vln, který zaznamenal mozkovou aktivitu řidičů pomocí elektroencefalogramu (EEG), aby odhalil kdy a jak dlouho se špatně nebo vůbec nesoustředí na řízení.

Všichni testovaní řidiči se podle těchto měření výrazně lépe soustředili na řízení ve vozidlech s umělým denním osvětlením v kabině než v referenčních vozech se standardním osvětlením kabiny.

Údaje však nebyly zaznamenávány pouze během jízdy, ale také v noci, kdy posloužily ke kontrole kvality spánku. Výsledky ukazují, že v týdnu, kdy řidiči řídili nákladní auto s umělým denním osvětlením kabiny, byl zaznamenán vyšší podíl hlubokého spánku. Hlubší spánek prospívá regeneraci organismu a má pozitivní vliv na následně podávané pracovní výkony.

Daimler Trucks uvádí, že v rámci projektu nebyly zaznamenány pouze objektivní údaje, ale řidiči vyplňovali i dotazníky, v nichž subjektivně zaznamenávali své pocity z řízení vozidel s umělým denním osvětlením v kabině. Z těchto záznamů pak vychází, že řidiči měli v těchto vozech lepší náladu, cítili se méně unavení a kabinu vnímali jako prostornější.

Odpověď na otázku, jestli řidiči lépe pracují v podmínkách s umělým denním světlem nebo bez něj, má podle výsledků projektu Daylight+ jasnou odpověď, která je plně ve prospěch umělého denního světla.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (7)
Avatar - wakantanka
3. 12. 2017 15:09
Re: Vyhozené peníze!
No ale vecer zapnes spravy a tam : kamion bural s osobakom ! Realita ale zvacsa byva presne opacna.
3. 12. 2017 13:04
Re: Vyhozené peníze!
V tom pripade Te chapu.
3. 12. 2017 12:25
Re: Vyhozené peníze!
Zajimave, ze ve statistikach se na nehodach podileji par procenty.
Me na silnici vice ohrozuji ridici osobnich aut nez kamionaci.
3. 12. 2017 10:47
Re: Vyhozené peníze!
Nebyt jich, nemel bys to na cem psat a brzy bys umrel nahy hlady ;-) Jsou ridici a ridici, nejde je hazet do jednoho pytle. Ty taky neslysis rad, ze jsi povl z vychodni evropy.
3. 12. 2017 08:10
Co to je ?
Škoda že jsme se z článku vůbec nedozvěděli co má být konkrétně zač to umělé denní světlo. Takhle to vypadá jako docela velký nesmysl