26.11. 2017 Michal Štěpanovský

40. ročník Rallye Dakar: Kilometry pro odvážné

 

Trasu jubilejního ročníku soutěže má „na svědomí“ sportovní ředitel Marc Coma, který dokázal Dakar vyhrát pětkrát za řídítky motocyklu.

Legendární rallye se vrací po pěti letech na území Peru, v jejíž metropoli Limě 6. ledna odstartuje. Trasa je naplánována dále přes Bolívii a v argentinské Córdobě 20. ledna skončí.

Tratě jsou rozdílné pro motocykly (+ čtyřkolky), automobily a kamiony. Nejdelší trasa měří 8 793 kilometrů, z toho je 4329 speciálních měřených kilometrů. Na tiskové konferenci v Paříži ředitel Etienne Lavigne potvrdil, že se organizátoři rozhodli připravit výjimečný ročník. „Stejně jako v letech 2012 a 2013 budou mít účastníci možnost seznámit se s extrémně těžkou peruánskou pouští,“ poukázal Lavigne.

Kompletní přehled o Rallye Dakar 2018 na auto.cz

A co říká tvůrce tratě? „Návrat do Peru nám poskytl příležitost prozkoumat neznámé území. Bolivijský úsek je tradičně fyzicky náročný, přesto však nabízí ohromující krajinu a vyzkouší vytrvalost dobrodruhů na samotné hranici sil. V extrémních terénech kolem argentinské Fiambaly se pak projeví ti nejlepší z nejlepších. Pak mohou slavit v Córdobě triumf,“ shrnuje Marc Coma své dílo.

Trasa Rallye Dakar 2018

6. 1., sobota, Lima – Pisco 272 km (31 km rychlostní zkoušky)
Účastníky čeká vstupní etapa pětidenního putování v dunách. Měřený test je krátký, ale stane se spouštěčem „písečných“ reflexů pro všechny účastníky. Cíl etapy je na pobřeží jezera.

7. 1., neděle, Pisco – Pisco 278 km (267 km)
Kilometry druhé etapy budou náročné zejména pro navigátory. Automobily by měly startovat výjimečně jako první. Začne se průjezdem kaňony v délce čtyřiceti kilometrů a následovat bude série dun.

8. 1., pondělí, Pisco – San Juan de Marcona 502 km (295 km)
Náročné písečné trasy pokračují, sjezdy z dun potěší zejména dakarské veterány. Účastníky na motocyklech a čtyřkolkách čeká jiná trasa v délce patnácti kilometrů, ale v součtu absolvují stejnou vzdálenost, jako všichni ostatní.

9. 1., úterý, San Juan de Marcona – San Juan de Marcona 444 km (330 km)
Pláž se dokonale hodí k hromadnému startu. Po tomto sprintu čeká na všechny jeden z nejlepších souvislých písečných úseků v historii Dakaru. Je dlouhý sto kilometrů a během této vzdálenosti čekají duny všech velikostí. Na závěr etapy přijde navigační test při hledání posledního kaňonu.

10. 1., středa, San Juan de Marcona – Arequipa, motocykly + čtyřkolky 770 km (264 km), automobily + kamiony 932 km (267)
Motocykly a čtyřkolky budou mít samostatnou trasu. Všechny účastníky však přivítají vysoké duny. Cesta do Arequipy bude pro všechny dlouhá. Snadno se může stát, že mnoho účastníků přijede do bivaku hodně pozdě.

11. 1., čtvrtek, Arequipa – La Paz 758 km (313 km)
Soutěž opustí území Peru a s ním také pouště. Trasa zamíří do hor, bude rychlejší a posádky sotva najdou čas, aby mohly obdivovat početná jezera, jež lemují jejich putování.

12. 1., pátek La Paz, den volna
Bolívie vyžaduje, aby se všichni soutěžící přizpůsobili nadmořské výšce 2500 metrů. Den volna, který stráví v metropoli této země, by jim měl pomoci při aklimatizaci.

13. 1., sobota, La Paz – Uyuni, motocykly + čtyřkolky + automobily 726 km (425 km), kamiony 669 km (368)
Na programu je maratonská etapa. Duny zmizely, přibylo více kamení na trase. Jakmile dorazí posádky do kasáren, zůstanou motorky, čtyřkolky, auta i kamiony v servisním parku bez pomoci doprovodných týmů mechaniků.

14. 1., neděle, Uyuni - Tupiza, motocykly + čtyřkolky + automobily + kamiony 584 km (498 km), kamiony 558 km (380 km)
Druhá část maratónského dějiště zahrnuje nejdelší rychlostní zkoušku rallye, která pokrývá téměř 500 kilometrů. Soutěžící budou podrobeni náročnému testu ve vysokohorských písečných dunách 3 500 metrů nad mořem. Hrstka mužů nebo žen schopných zvítězit na Dakaru bude odhalena.

15. 1., pondělí, Tupiza - Salta, 754 km (242 km)
V této části soutěže se jezdci i posádky přemístí do Argentiny. Trať je poměrně rychlá a na všechny by měl čekat silný boční vítr. Důležitou roli bude hrát navigace. Kdo se vyhne chybám, posílí své šance na úspěch.

16. 1., úterý, Salta - Belén, 795 km (372 km)
Duny na velké písečné plošině během první části dne jsou novým přírůstkem na trase letošního ročníku. Znovu půjde o navigační soutěž, ve které se bude rozhodovat ve vodních tocích na konci speciálního měřeného testu.

17. 1., středa, Belén – Fiambala/Chitecito, motocykly + čtyřkolky 484 km (280 km), auta + kamiony 746 km (280 km)
Zřejmě nejtvrdší etapa na území Argentiny. Jedná se o úseky, které má v oblibě především jedenáctinásobný vítěz Dakaru Francouz Stéphane Peterhansel. Motocyklisté a piloti čtyřkolek musí v cíli ve Fimabale odevzdat své stroje bez možnosti opravovat je.

18. 1., čtvrtek, Fiambala/Chitecito – San Juan, motocykly + čtyřkolky 722 km (375 km), auta + kamiony 791 km (522 km)
Dobrá fyzické kondice bude klíčem k úspěchu v tomto druhé části maratonské etapy pro motorkáře a řidiče čtyřkolek. Jejich ruce nebudou ušetřeny stovek zatáček a kamenných úseků, které je potřeba vydržet. Posádky automobilů a kamionů se musí striktně držet předepsané trasy, aby se vyhnuli penalizaci.

19. 1., pátek, San Juan - Córdoba, motocykly + čtyřkolky 904 km (423 km), auta + kamiony 927 km (368 km)
V úvodní fázi etapy čeká neuvěřitelně jemný písek zvaný feš feš, který prověří kumšt i nervy všech závodníků. Ti, co znají trasy z mistrovství světa WRC mohou být v další části ve výhodě. Nepřehánět snahu, aby soutěž pro horlivé piloty neskončila rallye předčasně. Nebylo by to poprvé (asi ani naposledy) v dějinách Dakaru.

20. 1., sobota, Cordóba – Córdoba, 284 km (119 km)
Pokud překonají stateční účastníci poslední nástrahy, je čas slavit. A to platí nejen pro vítěze různých kategorií, ale také pro všechny dobrodruhy, kteří dokázali dokončit čtyřicátý ročník největší motoristické výzvy na světě.

Rallye Dakar 2018
DatumTrasaMoto + quadAutoKamion
6. 1.Lima - Pisco272/31
7. 1.Pisco - Pisco278/267
8. 1.Pisco - San Juan de Marcona502/295
9. 1.San Juan de Marcona - San Juan de Marcona444/330
10. 1.San Juan de Marcona - Arequipa770/264932/267
11. 1.Arequipa - La Paz758/313
12. 1.Den volna (La Paz)-
13. 1.La Paz - Uyuni726/425669/368
14. 1.Uyuni - Tupiza584/498558/380
15. 1.Tupiza - Salta754/242
16. 1.Salta - Belén795/372
17. 1.Belén - Fiambala/Chitecito484/280746/280
18. 1.Fiambala/Chitecito - San Juan722/375791/522
19. 1.San Juan - Cordoba904/423927/368
20. 1.Cordoba - Cordoba284/119
Celkem kilometrů8276/42348793/43298710/4154
Spolupracujeme s TipCars.com
OMV loni v Česku zvýšila zisk o 44 procent, tržby klesly OMV loni v Česku zvýšila zisk o 44 procent, tržby klesly

Rakouská společnost OMV, která provozuje v Česku síť…

Obchodníci se učí experimentovat. Chtějí vrátit zákazníka do prodejny Obchodníci se učí experimentovat. Chtějí vrátit zákazníka do prodejny

Propojení on-line prodeje s klasickými obchody přineslo…

Elektromobily jsou méně ekologické než dieselová auta, tvrdí německá studie Elektromobily jsou méně ekologické než dieselová auta, tvrdí německá studie

Provoz elektromobilů může mít daleko horší dopady na…

 
 






Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
V Česku dnes koupíte nové auto se zárukou už za 170.000 Kč. Co od něj čekat? V Česku dnes koupíte nové auto se zárukou už za 170.000 Kč. Co od něj čekat?

Pořídit dnes nové auto se zárukou za méně než 200.000…

Čekáte na Volkswagen Golf osmé generace? Už nemusíte, tady je Čekáte na Volkswagen Golf osmé generace? Už nemusíte, tady je

Oficiální představení čeká novou generaci Volkswagenu…

 





 
Dieselová auta jsou ekologičtější než elektromobily, tvrdí nová studie

Dieselová auta jsou ekologičtější než elektromobily, tvrdí nová studie

Dnes 12:52

Elektromobily expandují hlavně kvůli ekologičnosti provozu. Nová studie ale dokazuje, že elektroauta nemusí být tak ekologická, jak se tváří.




Blesk.cz

Herní Xiaomi Black Shark udělá další krok. Dostane se k nám? Přijde druhá generace?

Herní Xiaomi Black Shark udělá další krok. Dostane…

Black Shark je prvním herním smartphonem od Xiaomi, který trpěl zásadním neduhem. Vyjma domovské Číny se totiž…

Kopřivová už zase špulí zadek u moře. S Jágrem v Česku nevydržela

Kopřivová už zase špulí zadek u moře. S Jágrem v…

Partnerka Jaromíra Jágra (46) Veronika Kopřivová (27) se v Česku dlouho nezdržela. Blížící se zima ji vyhnala do…

 

iSport.cz

Šéf alpského úseku: S Ledeckými se známe, zbytečně se to vyhrocovalo

Šéf alpského úseku: S Ledeckými se známe, zbytečně…

Zvenku to vypadalo jako ostrá válka slov. Předseda alpského úseku Ladislav Fortejtek si přes média s Jankem…

ANALÝZA: Jak uspět na Realu? Plzni pomůže 3-5-2, cestu ukázalo CSKA

ANALÝZA: Jak uspět na Realu? Plzni pomůže 3-5-2,…

Za dvě a půl sezony devět trofejí. Real Madrid pod vedením Zinedina Zidana vyhrál téměř vše, co se dalo. Zdědit…

 

Reflex.cz

Rusko zřejmě rozmisťuje své jednotky i v Libyi. A samozřejmě to popírá. Může jít o ropu i migraci do Evropy

Rusko zřejmě rozmisťuje své jednotky i v Libyi. A…

Zatímco Rusko vyhlašuje, že je "obklíčeno NATO" a po internetu se šíří záhadné mapy, kde jsou americké základny…

5 důvodů, proč v Afghánistánu umírají naši vojáci. Přišla i odplata za prozrazení tajné české mise?

5 důvodů, proč v Afghánistánu umírají naši vojáci.…

Za pouhých 11 týdnů byli v Afghánistánu při třech útocích zabiti 4 čeští vojáci a dalších sedm bylo zraněno. Za…