Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dakar 2019, ohlasy Čechů: První den se nevyhrává

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)
Všichni čeští startující na Rallye Dakar 2019 dosáhli cíle první etapy. Z pohledu výsledkového se nejvíce dařilo Tomáši Kubienovi, který skončil třetí ve čtyřkolkách, naopak technické problémy potkaly Martina Prokopa.

Vracíme se k první etapě z pohledu některých účastníků s českou vlajkou na kapotách vozů, motocyklů i kamionů.

Druhá etapa Rallye Dakar 2019 vede v úterý 8. ledna z Pisca do San Juan de Macrona a měří 554 kilometrů. Z toho je 342 kilometrů vedeno jako speciální etapa, do které odstartují výjimečně jako první automobily.

Loprais skočil do trychtýře

Hned úvodní část soutěže připomněla trojici Aleš Loprais, Ferran Marco Alcayna, Petr Pokora, proč je tato soutěž považována za nejnáročnější na světě. Přestože pondělní speciálka byla relativně krátká, prožila posádka Instaforex Loprais Teamu několik perných chvilek.

Posádky nejprve absolvovali dopolední přesun z peruánské metropole Limy směrem na jih do Pisca, v jehož okolí se v písečných dunách odpoledne jel měřený úsek dlouhý 84 kilometrů. Peruánci vytvořili fantastickou atmosféru, když tisícovky lidí lemovaly trať i na přejezdu a nadšeně zdravily nejen soutěžní, ale i doprovodné vozy.

Velké množství fanoušků bylo také na trati rychlostní zkoušky a červeno-bílo-černá Tatra Jamal – Queen 69 málem doplatila na záludný žertík několika z nich. „V prvním úseku jsme skočili do takového malého trychtýře, kam nás navedli duchaplní diváci,“ popisuje Aleš Loprais. „Ukazovali, abychom to tam píchli, což jsme udělali. Vzápětí jsme ale zjistili, že jsme tam jediní a že tam nemáme co dělat. Nějakým zázrakem se nám odtamtud podařilo vyjet, ale předjely nás dva kamiony.“

Video se připravuje ...

Loprais se pustil do stíhací jízdy a dostihl Tona van Genugtena. Oba kamiony pak vjely do řečiště, kde v prachu zvířeném Nizozemcovým vozem nebylo možné soupeře předjet. Padesát kilometrů před cílem navíc posádka ucítila zápach gumy. „Báli jsme se, co to je, proto jsme jeli na plných gumách, jenže to zase hrozilo, že zapadneme. Navíc nám odešel intercom, takže jsme se neslyšeli,“ pokračuje ve výčtu dakarských nástrah, které o sobě daly vědět hned první den, 38letý závodník z Frenštátu pod Radhoštěm.

Video se připravuje ...

Jak se později ukázalo, posádka se startovním číslem 507 dojížděla do cíle na pomalém defektu levé přední pneumatiky. Přesto byla celkově osmá, když za vítězným Nikolajevem zaostala jen o necelých šest minut.„Naskočili jsme do první etapy, jak se sluší a patří. Nechápu, že jsme po takových trablech osmí. Jsem fakt rád, že to tak dopadlo,“ oddechl si v bivaku Loprais.

Buggyra hlásí: Těžký začátek

První náročnou zkoušku mají za sebou posádky na rally Dakar 2019. Martin Šoltys se v úvodní „speciále“ měřící 84 kilometrů vešel do první desítky, Martin Kolomý jen v těsném závěsu za ním. „Na začátku první etapy byl dlouhý přejezd, pak kratší speciála. Fajn ale bylo, že se začínalo i končilo v bivaku, takže i kluci se mohli podívat. Rozhodně nebyla jednoduchá a náročnost se má dle pořadatelů ještě stupňovat. V úterý na nás čeká už přes 300 závodních kilometrů, takže tam už začne pravý Dakar,“ předjímal manažer týmu Jan Kalivoda.

Martin Kolomý dokončil úvodní etapu letošní Dakaru těsně za nejlepší desítkou. „Bylo to hodně těžký, měli jsme tam jeden navigační zádrhel. Nějaké posádky tam byly zahrabané, tak jsme je zkoušeli přes jinou hranu objet, ale skončili úplně v jiném údolí, kde jsme ztratili pár minutek. Tatra jela parádně. Já jsem spokojený a těším se na další etapu, která už je podstatně delší,“ hodnotila úvodní speciálu jednička týmu Tatra Buggyra Racing.

Druhý pilot Buggyry Martin Šoltys byl po většinu speciály nejlepším Čechem na osmé pozici, nakonec po malém zaváhání v závěru etapy dojel desátý. „Já jsem nadšený, byla tam hromada popadaných aut. Myslím si, že tento Dakar bude ještě těžší než vloni, protože počasí je letos hrozný. Velké horko, písek je strašně měkký. Nám se to ale povedlo projet, i když jsme se ke konci museli vracet pro jeden bod, kde jsme lehce ztratili. Jinak skvělý začátek,“ zářil radostí Martin Šoltys.

Čtyři Češi v top 12 je super

Řidič kamionu Martin Macík loni dojel Dakar na cenném pátém místě. Do 41. ročníku soutěže se vrátil s vylepšeným Frantou (závodní kamion Liaz). Jeho kamion s posíleným výkonem v první etapě nezklamal. První část trasy vedla přes písečné duny, které se následně proměnily v řečiště plné kamenů, takže po změně terénu bylo třeba Frantovi rychle dofouknout kola. Na části trati byl také pověstný jemný písek feš feš, který se vířil, a nebylo snadné v něm předjíždět. Posádce týmu Big Shock Racing se v úvodu osvědčila opatrnější jízda.

„Pár minut jsme ztratili v kopci, který se nám nepovedlo vyjet napoprvé. Další malou chybku jsme udělali těsně před cílem. Jinak se jelo krásně. Byla to úvodní etapa, takže já byl úplně v klidu, vůbec to nepřeháněl. Dokonce jsem ani neskákal v cíli, jako ostatní. Navigátor František mě buzeroval, ať jedu rychleji, já mu říkal, že rychleji nepojedu, že je to zbytečný. Rezervy jsou. Budeme zrychlovat postupně. Čtyři Češi v top 12 jsou super výsledek,“ řekl v cíli Martin Macík, pilot týmu Big Shock Racing.

Ty duny jsou tak krásný

Motocyklista Jan Brabec loni na Dakaru startoval poprvé, i přesto do cíle dojel jako nejlepší český jezdec. Celý rok pak věnoval poctivé přípravě, na motorce seděl pravidelně několikrát do týdne, spoustu času trávil tréninkem v posilovně. Navigaci piloval, během týmového testování v Tunisu nebo v Rallye du Maroc. Po první etapě Dakaru 2019 se zdá, že se úsilí vyplatilo.

„Jelo se mi skvěle, navigaci jsem krásně trefil. Pár kluků mi prášilo, ale jel jsem klidně. Užíval jsem si duny, je super, že už vím, co a jak. A motorka? Jede neskutečně,“ hlásil po příjezdu do cíle Brabčák, když předával svou motorku Husqvarna tátovi a strýcovi, kteří mu jí servisují. „V první etapě se nevyhrává, jel jsem s rozumem. Ale mám radost, že pár fabrikantů je za mnou. Teď si jdu dát pivo a zítra budeme surfovat dál,“ zakončil hlášení po první etapě 30. motocyklista pořadí z týmu Big Shock Racing a odešel si vybarvovat roadbook (rozpis kilometrů) na další den.

Prokopovy potíže, Ouředníček spokojený

Po technických přejímkách a nedělním slavnostním startu v hlavním městě Peru se pondělní první etapou konečně rozjel na plno 41. Ročník Rallye Dakar. Organizátoři na začátek připravili pro stovku posádek startujících v kategorii automobilů 84 měřených kilometrů. Technické potíže se bohužel nevyhnuly Martinu Prokopovi, který musel v etapě několikrát zastavit a řešit problémy s elektronikou jeho Fordu Raptor RS Crosscountry. Nakonec dokončil se ztrátou téměř jednadvaceti minut na 46. místě. Jeho týmový kolega Tomáš Ouředníček se umístil jako 25. nejlepší pilot se ztrátou deseti minut.

Martin Prokop: „Dakar pro nás nezačal příliš dobře, když se nám hned po prvním kilometru zastavilo auto a následně ještě dvakrát. Když se toto stalo po čtvrté, nepomohl ani reset elektroniky a tak jsme se museli spojit s týmem a po satelitním telefonu na dálku řešit, čím by to mohlo být. Nakonec zafungovala finta propojení drátů a motor opět naskočil. Celá akce trvala nekonečně dlouho a dohromady jsme ztratili přibližně osmnáct minut. Závod tak pro nás nezačal nejlépe, ale věřím, že ztráta nebude znamenat v celkovém hodnocení příliš. Bohužel nás zradila součástka za deset korun, ale to se občas stává. Musíme doufat, že to je poslední věc a my se již budeme prokousávat dopředu ztraceným pořadím a přeskáčeme pomalejší auta startující před námi. Těším se, až ukážeme co v nás a v autu je, protože jinak Shrek doslova letěl a nás s Jendou to v kabině doslova bavilo.“

Video se připravuje ...

Bez problémů dokončila první dakarskou etapu druhá týmová posádka Ouředníček a Křípal. Jezdec v cíli etapy řekl: „Musím přiznat, že jsem měl z první etapy veliký respekt a jsem rád, že jsem v parádním čase a bez problémů v cíli. Nyní již mohu říci, že se těším na další závodní dny. Dával jsem si za cíl, aby mne za mnou startující Peugeot dojel až někde kolem poloviny etapy, ale nakonec se celou dobu přede mne vůbec nedostal, čímž ze mě všechno spadlo. Neudělali jsme žádnou navigační chybu a v druhé polovině etapy se ještě pořádně tahali o pořadí na trati s několika auty.“

Video se připravuje ...

Nikdo motorku nepoškodil

Jako první do úvodní etapy v kategorii motocyklů vyrazil Gee Motzkin z Klymčiw Racing, kterého postupně následovali i ostatní jezdci týmu. Všechny čekalo první seznámení se s písčitými dunami a také navigací. Dnes se po přejezdu 330 kilometrů z Limy do Pisca rozjeli do rychlostní zkoušky, která byla vypsána na 84 kilometrů.

„Celý tým dorazil v pořádku, kdy je čekalo více než osmdesát navigačních kilometrů. Všichni si to užili a já jako manažer jsem spokojený," řekl po dojetí všech jezdců do bivaku Ondřej Klymčiw. Ten je nyní v opačné pozici, než v minulých ročnících a s napětím sleduje počínání svých jezdců.

Přes počáteční nadšení Ondra apeluje na to, aby všichni stáli nohama pevně na zemi, a připomněl: „Kluci si to užívají. Zatím tu jsou samé superlativy, ale bylo to prvních osmdesát kilometrů, což znamená, že z toho nemůžeme dělat žádné závěry. To platí i o výsledcích, první den se nevyhrává. Všichni si vyzkoušeli navigaci a hlavně poznali roadbook (itinerář), protože pokaždé ho kreslí trochu jinak.“

Díky tomu, že nikdo z našich jezdců během první etapy nepoškodil motorku, mají mechanici méně práce, než kdyby je hned čekaly větší opravy. „Motorky opravdu fungují dobře. Je vidět, že se příprava vyplatila, kdy jsme v Čechách makali i patnáct hodin denně: od šesti ráno do devíti, deseti do večera, dva až tři měsíce. Vše se podařilo připravit a je to až podezřelé, jak je to skvěle nachystané. Kluci na motorkách jen zkontrolují běžné věci, nic se nerozbilo, ale i tak je samozřejmě práce dost. Celému týmu přeji nadále hodně štěstí a našim partnerům děkuji za podporu," dodal Ondřej Klymčiw.

Český jezdec Petr Vlček si poprvé vyzkoušel model motorky 2019, takže šlo hlavně o seznámení se s tím, jak funguje v porovnání s minulým modelem. „Jelo se mi dobře. Mašina byla perfektně připravená. Na trase nás čekalo dost písečných dun, ale víceméně jsme jeli na jistotu. První den se nevyhrává, naopak se toho může hodně rozbít,“ řekl „Anděl“ po příjezdu do bivaku a pokračoval: „Všichni z týmu jsou v cíli, takže panuje dobrá nálada. Teď už nás opět čeká příprava na další etapu. V úterý to bude mnohem více kilometrů, ale těším se na to, protože se budu stále více sžívat s motorkou a dunami. Samotný závod teprve začíná!“

Novotná si trochu skočila

Spokojený byl také třiatřicátý v hodnocení motocyklů Milan Engel z českého týmu Moto Racing Group. „Během speciálu se mi podařilo trefit všechny waypointy (časové kontroly), ale stala jedna navigační chyba. Při hledání správného směru se mi namotal na zadní kolo kus ostnatého drátu, ale nebyl to problém. Během minuty byl pryč a já v klidu dojel do cíle etapy. Myslím, že zadní gumu měnit nemusím a jsem náramně spokojený s tlumiči i jejich nastavením, takže žádné zásadní změny na motorce dělat není třeba,“ hodnotil český jezdec své vstupní vystoupení na letošní Rallye Dakar.

V dobré náladě přijela do bivaku také jediná česká motorkářka Gabriela Novotná: „První etapa byla krásná, všude kolem spousta dun. Na třetí jsem si skočila trochu nešťastně a byli tam i nějací čeští diváci. Tak mě napadlo: „Fajn, ostudu jsi si udělala a můžeš jet v klidu dál.“ Etapu jsem si začala užívat až v samotném závěru. Celkově byl úvod takový zahřívací a už se těším na další kilometry.“

Video se připravuje ...
Video se připravuje ...
Michal Štěpanovský
Diskuze (0)