Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rallye Dakar 2019 na startu: Opona padá, velké dobrodružství začíná

Michal Štěpanovský Michal Štěpanovský 6. 1. 2019
109
Zobrazit náhledy (109)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
V neděli večer středoevropského času začne slavnostním startem 41. ročník Rallye Dakar 2019. Na startu nejslavnějšího motoristického maratonu světa je také 26 českých účastníků, kteří obsazují všech pět kategorií.

Soutěž se tentokrát odehraje pouze v jediné jihoamerické zemi, kterou je Peru.

Účastníky soutěže čeká v deseti lednových etapách v nejdelší verzi 5603 kilometrů a z toho maximálně 2961 kilometrů v rychlostních zkouškách (trasa pro automobily). Posádky v kamionech absolvují vždy o pouhé dva kilometry méně. Jezdci na motocyklech a čtyřkolkách mají před sebou 5541 kilometrů celkem a z toho 2880 závodních. První etapa je na programu v pondělí 7. ledna a cíl je naplánovaný na čtvrtek 17. ledna opět v peruánské metropoli Limě.

Ve čtyřech kategoriích jsou na startu obhájci posledního vítězství z roku 2018: Rakušan Matthias Walkner (motocykly), Španělé Carlos Sainz, Lucas Cruz (automobily), Rusové Edouard Nikolajev, Jevgenij Jakovlev, Vladimír Rybakov (kamiony) a Brazilci Reinaldo Varela, Gustavo Gugelmin (buginy SxS). Chybí pouze poslední premiant, chilský čtyřkolkář Ignacio Casale, který letos pojede ve třídě SxS.

Rallye Dakar 2019
DatumTrasaMoto+quadAutoKamion
7. 1.Lima-Pisco331/84
8. 1.Pisco-San Juan deMarcona554/342
9. 1.San Juan de Narcona-Arequioa799/331
10. 1.Arequipa-Moquegua/Tacna511/352664/352
11.1.Moquegua/Tacna-Arequipa776/345714/452
12.1.volný den
13.1.Arequipa-San Juan de Marcona839/317810/291
14.1.San Juan de Marcona-San Juan de Marcona387/323
15.1.San Juan de Marcona-Pisco576/361
16.1.Pisco-Pisco410/313410/313408/311
17.1.Pisco-Lima358/112
 Celkem (všechna čísla jsou v kilometrech)5541/28805603/29615601/2959

Češi patří do světové špičky

Do připravovaného ročníku je v pěti kategoriích přihlášeno 512 jezdců a 22 závodnic ze 47 zemí. Češi patří společně s Francií a Argentinou k pouhým třem státům obsazujícím všechny disciplíny. Země galského kohouta má na startu 80 jmen a nejvíce účastníků v kategorii automobilů (43). Motocyklům vévodí Španělsko (22), kamionům Nizozemci (30), čtyřkolkám Argentina (9) a buginám SxS Chilané (15). Všichni čeští účastníci převzali svoji závodní techniku. Absolvovali závěrečný test v písečných terénech, kde se všichni bez výjimky přesvědčili, že jejich auta, kamiony, motorky, čtyřkola a bugina SxS mohou směle nastoupit na start.

Šestadvacet českých účastníků Rallye Dakar 2019 má na svém kontě celkem sto jeden start na slavné soutěži. Tři jsou nováčky - David Zelinka, Radim Baculík a Lukáš Kalanka. Naopak nejzkušenější jsou jezdci s kamiony - Aleš Loprais se třinácti a Martin Kolomý s deseti účastmi.

Ouředníček vyzkoušel zapadnutí

Obě posádky týmu MP-Sports testovali své fordy v písečné oblasti padesát kilometrů jižně od peruánské metropole Limy. Manažer MP-Sports Quirin Müller se ohlíží za předstartovním děním: „Mechanici zvládli přes noc skvěle nachystat oba vozy pro Martina i Tomáše a dokonce si vyšetřili i dvě hodinky na spánek. Začali jsme jezdit již s východem slunce kolem šesté hodiny, nezaznamenali žádnou komplikaci a jen si potvrdili dobrou připravenost na celý Dakar. Asistenční soutěžní kamion MAN TGA 4x4 potřebuje ještě drobný technický zásah, ale vše se nám podařilo doladit během soboty.“

Tomáš Ouředníček, pilot druhého Fordu Raptor RS Cross Country: „Z testu jsme nadšeni, auto z dílen MP-Sports skvěle funguje a v dunách a písčitých kopcích jsme se vydrápali do míst, kam bychom se ještě vloni jen těžko podívali. Během ježdění jsme si „vyzkoušeli“ i zapadnutí a sami se z této nešťastné situace vyprostili, tedy trénink se vším všudy. V týmu MP-Sports vše funguje profesionálním způsobem továrních sestav, takže se soustředíme jen na sebe a náš závod.“

Loprais: Všechno klape

Český Instaforex Loprais Team se v peruánské metropoli aklimatizuje již od Nového roku. „Po příletu jsme příchod nového roku zapili jedním pivem a šli po šestnáctihodinovém letu spát. Aklimatizace proběhla v pohodě a kluci třetího ledna vyzvedli naši techniku z přístavu. Pak následoval přesun do pouště, kde jsme se s posádkou parádně rozjezdili,” popisuje poslední dny v Peru Aleš Loprais.

V přístavu nešlo všechno úplně bez problémů. Doprovodný kamion měl vybitou baterii a nenastartoval. Pomohl až start přes kabely z kamionu organizátorů, kteří si vysloužili dvě vychlazená česká piva. Zatím osmičlenný tým se následně přesunul do pouště sto kilometrů od Limy, kde proběhl celodenní test královny.

„Vše zatím klape tak, jak jsme si to naplánovali,“ pochvaluje si průběh testu palubní mechanik Petr Pokora. „V sobotu nás čeká přesun zpět do Limy, kde bude následovat povinný briefing, administrativní a technické přejímky a slavnostní start. V pondělí se vše už rozjede naplno.” Posádka Aleš Loprais, Španěl Ferran Marco Alcayna, Petr Pokora absolvuje 41. ročník Rallye Dakar 2019 s vozem Tatra Jamal - Queen 69 se startovním číslem 507.

Tatry jsou připravené

Obě posádky týmu Tatra Buggyra Racing v čele s Martinem Kolomým absolvovaly poslední test před startem. Zkoušela se především technika po rizikové přepravě z Evropy. „Místo testování jsme vybrali stejné jako minulý rok, asi šedesát kilometrů od Limy. Známe to tady a pilotům se zde líbí, takže jsme nic nového nevymýšleli. Navíc tady bylo testovat i více týmů,“ řekl k výběru místa manažer týmu Jan Kalivoda.

Martin Kolomý byl se svoji poslední jízdou „nanečisto“ spokojený a vyhlíží první ostré kilometry. „Hodně svítilo sluníčko a písek byl měkký, takže jsme si vyzkoušeli různá nastavení. Auto fungovalo naprosto bez problémů, tak věřme, že to vydrží i během závodu,“ hodnotil testování Martin Kolomý. „Ve srovnání s loňskem máme nové elektrické svazky, jiné nastavení motoru, Tatra nám připravila druhé nápravy, ale ten závod se bude nějak vyvíjet a my musíme reagovat v jeho samotném průběhu,“ dodal Kolomý, pro kterého je to letos jubilejní desátý start na Dakaru.

Posádka Martina Šoltyse absolvuje jednačtyřicátý ročník Rallye Dakar s jednou změnou v posádce. Zkušeného matadora Josefa Kalinu nahradil David Schovánek. „Myslím si, že to žádný problém nebude. Absolvovali jsme spolu již závod v Tunisku a vše klapalo, jak mělo, tak nevidím důvod, aby tomu tady bylo jinak,“ komentoval změny ve svém týmu Martin Šoltys. „Test se povedl. Obkroužili jsme zde asi čtyři kola. V kabině si ještě ujasnili pár věcí týkající se komunikace, auto fungovalo bez problému, takže za mě spokojenost. Už se těším na ostrý závod,“ řekl dvanáctý muž z loňského Dakaru.

Tým Tatra Buggyra Racing spolu s dalšími českými účastníky rally Dakar navštívili v pátek v podvečer velvyslanectví České republiky v Limě, kde je osobně přivítal velvyslanec Pavel Bechný. „Je to pěkné zpestření před začátkem rallye. Byli jsme zde již loni a bylo to znovu velmi příjemné setkání,“ prozradil Jan Kalivoda.

Macíkova cesta Limou

Členové týmu Big Shock Racing měli poněkud akčnější den. Dopoledne jsme se zúčastnili manažerského mítinku a hned po něm spěchali do týmového bivaku. „Máme v autě nové sedačky a pásy, museli jsme si všechno odzkoušet, abychom neměli při jízdě žádný problém a cítili se v kabině v rámci možností pohodlně. Měnili jsme na kamionu díly, které byly určeny pouze pro plavbu lodí za ty závodní,“ uvedl Martin Macík.

Některé části auta byly po cestě lodí přes Atlantský oceán dost pokryté solí a členové týmu museli na vozy nalepit ještě některá loga. „Odpoledne jsme absolvovali v písku trénink, který se nám povedl, ale nejhorší na něm byla cesta přeplněnými ulicemi Limy. Dvě hodiny cesty na shakedown a dvě zpátky do bivaku nám daly zabrat více než jízda v terénu. Přiznávám, že se mi do kombinézy v tom vedru nechtělo. V neděli náš čeká týmový mítink a večer už slavnostní start,“ dodal Macík, který byl loni díky pátému místu nejúspěšnějším jezdcem v kategorii kamionů.

Klymčiw: „Těšíme se na zahájení!“

Po vyzvednutí dakarské techniky v přístavu tým Klymčiw Racing čekalo první stavba zázemí, zkoušení motorek, technické a administrativní přejímky a následné odevzdání strojů organizátorovi do uzavřeného parkoviště.

„Do přístavu jsme vyrazili o hodinu dříve, než ho otevírali, takže vše proběhlo rychle a během půl hodiny jsme měli všechnu techniku u sebe. Do bivaku u oceánu to pak bylo kolem deseti kilometrů. Motorky i auta dorazily v pořádku a zázemí jsme rychle rozbalili, to máme natrénované. Stroje zkontrolovali, jen na Petrově (Vlček) motorce ve verzi 2019 se musela vyměnit zadní nádrž, protože tam byla údajně nějaká výrobní vada, i když nám v tom místě přišla stejná,“ uvedl Ondřej Klymčiw, který je na Dakaru v pozici manažera týmu.

Kromě techniky je tým kompletní i v otázce jezdeckého složení, kdy se všichni postupně slétli na první místo dění a Ondra mohl ve svém týmu přivítat všechny závodníky. „Kluci jsou také připravení, cítí se dobře a těší se. Petr Vlček měl před čtyřmi týdny zlomenou zápěstní kůstku, ale to už vypadá dobře. Gee (Motzkin) si před šesti týdny zlomil klíční kost, ale dali mu šroubek a destičku, takže vypadá v pohodě. Skyler (Howes) je nastydlý, ale zabraly mu léky a už vypadá lépe.“

Kromě příprav proběhlo setkání na české ambasádě, kterého se zúčastnila Ondrova manželka Tereza. „Včera byla na setkání na, kterého jsem se bohužel nemohl zúčastnit, což mě mrzí,“ pověděl Ondra. „Probíhalo od půl šesté a my měli od šesrti technické přejímky. Když se na ně přijde o pět minut později, platí se pokuta sto eur. Proto jsme na ně vyrazili raději v pět odpoledne a i tak jsme tam přijeli za deset minut šest, takže to bylo akorát. Chtěl jsem poděkovat místní ambasádě, jak se o mě postarali minulý rok a za to, jak byli nápomocni tátovi a Tereze,“ dodal Klymčiw.

Přehled českých startujících na Rallye Dakar 2019
St. čísloJménoTýmKategorieDatum narozeníStartyNejlepší výsledek
332Tomáš OuředníčekMP-Sportsauto9/5/196967. (2009)
68Jan Veselý IVAR CS Teammoto3/8/1971939. (2015)
305Jan TománekMP-Sportsauto9/5/197257. (2018)
515Martin ŠoltysTatra Buggyra Racingkamion3/19/1972212. (2018)
508Martin KolomýTatra Buggyra Racingkamion5/26/1973105. (2013)
539Petr LesákMP-Sportskamion7/28/19742-
435David ZelenkaMoto Racing Group (MRG)S x S8/13/19751-
59Petr VlčekKlymčiw Racingmoto9/22/1975347. (2018)
253Tomáš KubienaMoto Racing Group (MRG)quad3/11/19763-
539Radim BaculíkMP-Sportskamion12/25/19771-
515David SchovánekTatra Buggyra Racingkamion7/20/19783-
508Rostislav PlnýTatra Buggyra Racingkamion9/10/1978311. (2018)
507Petr PokoraInstaforex Loprais Teamkamion6/18/19793-
507Aleš LopraisInstaforex Loprais Teamkamion1/10/1980133. (2007)
508Jiří StrossTatra Buggyra Racingkamion1/10/198147. (2017)
332David KřípalMP-Sportsauto2/17/1982233. (2018)
504František TomášekBig Shock Racingkamion8/10/198245. (2018)
305Martin ProkopMP-Sportsauto10/4/198247. (2018)
46Jan BrabecBig Shock Racingmoto6/23/1983239. (2018)
435Olga Roučková Moto Racing Group (MRG)S x S10/22/1984226. (2018)
515Tomáš ŠikolaTatra Buggyra Racingkamion4/6/1986312. (2018)
57Gabriela NovotnáIndigo Racingmoto11/1/19882-
504Lukáš KalankaBig Shock Racingkamion4/30/19891-
504Martin MacíkBig Shock Racingkamion4/23/198975. (2018)
38Milan EngelMoto Racing Group (MRG)moto4/9/1991530. (2015)
539Filip ŠkrobánekMP-Sportskamion5/29/1991311. (2016)

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku