20.2. 2016 Petr Barták

Dálniční poplatky ČR vs. SK: Slovenské se zaplatí rychleji

Dálniční poplatky ČR vs. SK: Slovenské se zaplatí rychleji

Mají u nás dálniční poplatky zůstat u tradičních nalepovacích kuponů, nebo by bylo lepší přejít na slovenskou cestu: elektronickou známku? Porovnali jsme rozdíly.

Také vás štve mordovat se s odlepováním dálniční nálepky nebo hlídat podle drobného proštípnutí na straně kuponu, zda viněta na kratší období ještě platí? Tohle Slováci už neznají. Od ledna mají elektronickou e-známku, která s těmito protivnostmi neobtěžuje. Rozdílů je však víc. Kromě technických odlišností například platí, že českého řidiče vyjde užívání jednoho kilometru dálnice levněji. Proti tomu Slováci si roční e-známku na stejné vzdálenosti zaplatí rychleji (viz Zpoplatněné úseky).

Klasika versus elektronika

V Česku je stále v platnosti standardní typ zpoplatnění dálničními kupony nalepovanými na čelní sklo, jak ho známe od roku 1995. Na Slovensku se tento systém již stal minulostí. Když chce motorista používat tamní dálniční síť, musí si koupit elektronickou známku, a to přes mobilní aplikaci či na internetu nebo u čerpacích stanic – to hlavně u hranic. „Stačí zadat poznávací značku auta a zemi registrace, převodem nebo hotově uhradit požadovaný poplatek a můžete jezdit,“ říká Eva Žgravčáková, mluvčí Národní dálniční společnosti (NDS). „Není potřeba nic vylepovat, odpadají i potíže s plagiáty,“ dodává. Falzifikáty se v Česku objevily třeba loni ve stovkách kusů, letos byla odhalena zatím jen necelá desítka. Jiný je například i systém kontroly, kde policii a celníky nahradila technika – na slovenských dálnicích je umístěno celkem 114 kamer, které doplňuje jen šestice kontrolních vozů. Policie a celníci už kontrolu v popisu práce nemají.

Systém by se líbil i ministru dopravy Danu Ťokovi: „Elektronické dálniční známky považuji za dobrý koncept, jako vcelku reálné vidím jeho zavedení od roku 2019,“ říká ministr. „Systém elektronických dálničních známek v Česku není na pořadu dne. V úvahu potenciálně přichází nejdříve za tři roky,“ potvrzuje mluvčí ministerstva Zdeněk Neusar. Aktuálně je podle něj absolutní prioritou vyřešit standardní výběr mýta pro nákladní auta po roce 2016.

Jak na slovenskou e-známku

Povinně se zadává pouze poznávací značka vozidla a země registrace. Údaje z tabulky vypisujte bez mezer a pomlček. Pro mobilní telefony a tablety s operačními systémy iOS 6.0 a vyššími a Android 2.3.3 a vyššími je dostupná aplikace „eznamka“. Nejjednodušeji ji najdete po zadání slova „eznamka“ do vyhledávání.

ROZDÍLY

Ceny

Slovenské poplatky vyjdou o něco levněji.

PlatnostČRSK
Roční 1500 Kč 1350 Kč (50 eur)
Měsíční 440 Kč 378 Kč (14 eur)
Desetidenní 310 Kč 270 Kč (10 eur)

Platnost

ČR: Roční viněta 14 měsíců (od prosince předchozího do konce ledna následujícího roku)

SK: Roční e-známka 13 měsíců (od ledna konkrétního do konce ledna následujícího roku)

Kontrola

ČR: V rámci běžných povinností celníků a policie. Žádné zvláštní týmy, u celníků jen občas akce.

SK: 114 kamer, tedy zhruba jedna na každých šest kilometrů, a šest kontrolních vozů.

Pokuty

ČR: Po zachycení vozu bez nálepky lze pokutu složit na místě, nebo nechat projednat ve správním řízení na dopravním úřadě.

SK: Když vozidlo bez zaplaceného poplatku zachytí kamera, jde údaj od Národní dálniční společnosti rovnou na obec s rozšířenou působností (podle země původu registrace) s příkazem k uhrazení. V místech bez kamery zasahují vozy NDS, které mohou uložit pokutu i blokově.

Výše sankcí

ČR: Až 5000 korun blokově. Ve správním řízení až 100.000 korun.

SK: Blokově 50 až 200 eur, tedy od 1350 do 5400 Kč. Ve správním řízení 100 až 500 eur, tedy 2700 až 13.500 Kč.

Zpoplatněné úseky

Použití ročního kuponuČRSK
Zpoplatněné dálnice 1101 km 621 km
Cena za kilometr 1,40 Kč 2,20 Kč

Při cestě dlouhé 67 km (Ejpovice – Praha po D5 či Bratislava – Hlohovec po tamní D1) tam a zpět (134 km) se návratnost investice do ročního poplatku vrátí po osmi jízdách v Česku, na Slovensku už po pěti tam a čtyřech zpět. Výpočet je zaokrouhlený.

Při najetí vyšších kilometrů jsou už hodnoty v Česku i na Slovensku plně srovnatelné – při ujetí 3000 km činily náklady na 1 km v obou zemích 0,50 Kč, při nájezdu 5000 km za rok už 0,30 Kč.

Kontrola

ČR: Druhá část kuponu musí být vyplněná (registrační značka vozu na obou částech kuponu shodně). U viněty s kratší platností se kontroluje ještě proštípnutí dnů platnosti. Ověřte si správnost označení přímo při koupi.

SK: Doklad o koupi běžná policejní kontrola nevyžaduje. Při elektronické platbě přijde řidiči zápis o transakci do mobilu nebo na e-mail, který žadatel zadal při registraci, v případě zakoupení hotově na pumpě dá obsluha papírový doklad o zaplacení. Pokud uvedete při registraci e-mail nebo telefon (nepovinný údaj), oznámí NDS blížící se konec platnosti tři dny předem. Stejně upozorní i na chybu (například špatně zadanou registrační značku), reklamaci nebo vyřízení změn (třeba nové auto se starou tabulkou). Zpráva je zdarma.

SHODY

Na jedno auto jedna nálepka nebo e-známka. Nepřenosná. Kratší zpoplatnění na deset dnů nebo měsíc.

Víte, že…

… loni zachytili celníci v Česku celkem 755 padělků dálničních nálepek? Z toho 348 na území středních Čech.

… plagiáty se objevily i letos? Od ledna byla zachycena necelá desítka kusů.

… celníci v roce 2015 jen ve Středočeském kraji odhalili celkem 5131 aut s nevylepenou nebo neplatnou vinětou? Blokové pokuty přesáhly celkem 4,6 milionu korun.

… policie loni zjistila 14 673 případů nevylepené nebo neplatné dálniční známky? Pokuty na místě přesáhly 10 milionů korun, 113 případů bylo postoupeno do správních řízení.

Spolupracujeme s TipCars.com
 










Související články
Řidiči osobáků vs. náklaďáci: Chybí nám vzájemný respekt! Řidiči osobáků vs. náklaďáci: Chybí nám vzájemný respekt!

Náklaďáky a osobáky vedle sebe na silnicích byly a budou.…

Velor-X-Trike na vlastní kůži: Nejlevnější auto v ČR Velor-X-Trike na vlastní kůži: Nejlevnější auto v ČR

Žádné nové vozidlo, kde na vás neprší a odvezete i…

 



 
Legendy východního bloku: Rychle a zběsile

Legendy východního bloku: Rychle a zběsile

Dnes 08:00

Sportovní automobil byl podle mnohých komunistů buržoasní přežitek. I proto jich ve východní Evropě vzniklo za minulého režimu tak málo.




Blesk.cz

ONLINE Petr Kramný hraje o všechno: Soud vynese rozsudek

ONLINE Petr Kramný hraje o všechno: Soud vynese rozsudek

Vrátí olomoucký Vrchní soud případ do Ostravy, nebo rozhodnutí Renaty Gilové potvrdí a pošle Petra Kramného za…

Švýcaři otevírají nejdelší tunel světa. Měří 57 kilometrů, stavěli ho 17 let

Švýcaři otevírají nejdelší tunel světa. Měří 57…

Ve Švýcarsku otevřou nejdelší podzemní trať pro vlakovou dopravu na světě. Čeká se řada zahraničních hostů,…

 

iSport.cz

Nominace na EURO: Chorvaté v plné síle, nedostalo se na talent Barcelony

Nominace na EURO: Chorvaté v plné síle, nedostalo se…

Vrchol fotbalové sezony se blíží. Už 10. června startuje na francouzských stadionech mistrovství Evropy a…

Co se mění ve Slavii? Uhrin míří do vedení, Šmicer z něj

Co se mění ve Slavii? Uhrin míří do vedení, Šmicer z…

Odvážné plány představila v úterý pražská Slavia. V nové sezoně by ráda postoupila do základní skupiny Evropské…

 

Reflex.cz

Obnažené ženské tělo a zajímavé tetování. Tradiční soutěž o nejlepší akt se blíží

Obnažené ženské tělo a zajímavé tetování. Tradiční…

Rok se s rokem sešel a je načase, aby se ženy, dívky, případně odvážní muži opět svlékli a amatérští fotografové…

Příchod elektromobilů může ropné mocnosti destabilizovat

Příchod elektromobilů může ropné mocnosti destabilizovat

Dosud mohlo hodně zemí žít poklidně ve své zaostalosti a využívat zásob ropy, ke kterým náhodou přišly. To se…