Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dálniční poplatky ČR vs. SK: Slovenské se zaplatí rychleji

Petr Barták
Diskuze (20)
Mají u nás dálniční poplatky zůstat u tradičních nalepovacích kuponů, nebo by bylo lepší přejít na slovenskou cestu: elektronickou známku? Porovnali jsme rozdíly.

Také vás štve mordovat se s odlepováním dálniční nálepky nebo hlídat podle drobného proštípnutí na straně kuponu, zda viněta na kratší období ještě platí? Tohle Slováci už neznají. Od ledna mají elektronickou e-známku, která s těmito protivnostmi neobtěžuje. Rozdílů je však víc. Kromě technických odlišností například platí, že českého řidiče vyjde užívání jednoho kilometru dálnice levněji. Proti tomu Slováci si roční e-známku na stejné vzdálenosti zaplatí rychleji (viz Zpoplatněné úseky).

Klasika versus elektronika

V Česku je stále v platnosti standardní typ zpoplatnění dálničními kupony nalepovanými na čelní sklo, jak ho známe od roku 1995. Na Slovensku se tento systém již stal minulostí. Když chce motorista používat tamní dálniční síť, musí si koupit elektronickou známku, a to přes mobilní aplikaci či na internetu nebo u čerpacích stanic – to hlavně u hranic. „Stačí zadat poznávací značku auta a zemi registrace, převodem nebo hotově uhradit požadovaný poplatek a můžete jezdit,“ říká Eva Žgravčáková, mluvčí Národní dálniční společnosti (NDS). „Není potřeba nic vylepovat, odpadají i potíže s plagiáty,“ dodává. Falzifikáty se v Česku objevily třeba loni ve stovkách kusů, letos byla odhalena zatím jen necelá desítka. Jiný je například i systém kontroly, kde policii a celníky nahradila technika – na slovenských dálnicích je umístěno celkem 114 kamer, které doplňuje jen šestice kontrolních vozů. Policie a celníci už kontrolu v popisu práce nemají.

Systém by se líbil i ministru dopravy Danu Ťokovi: „Elektronické dálniční známky považuji za dobrý koncept, jako vcelku reálné vidím jeho zavedení od roku 2019,“ říká ministr. „Systém elektronických dálničních známek v Česku není na pořadu dne. V úvahu potenciálně přichází nejdříve za tři roky,“ potvrzuje mluvčí ministerstva Zdeněk Neusar. Aktuálně je podle něj absolutní prioritou vyřešit standardní výběr mýta pro nákladní auta po roce 2016.

Jak na slovenskou e-známku

Povinně se zadává pouze poznávací značka vozidla a země registrace. Údaje z tabulky vypisujte bez mezer a pomlček. Pro mobilní telefony a tablety s operačními systémy iOS 6.0 a vyššími a Android 2.3.3 a vyššími je dostupná aplikace „eznamka“. Nejjednodušeji ji najdete po zadání slova „eznamka“ do vyhledávání.

ROZDÍLY

Ceny

Slovenské poplatky vyjdou o něco levněji.

PlatnostČRSK
Roční 1500 Kč 1350 Kč (50 eur)
Měsíční 440 Kč 378 Kč (14 eur)
Desetidenní 310 Kč 270 Kč (10 eur)

Platnost

ČR: Roční viněta 14 měsíců (od prosince předchozího do konce ledna následujícího roku)

SK: Roční e-známka 13 měsíců (od ledna konkrétního do konce ledna následujícího roku)

Kontrola

ČR: V rámci běžných povinností celníků a policie. Žádné zvláštní týmy, u celníků jen občas akce.

SK: 114 kamer, tedy zhruba jedna na každých šest kilometrů, a šest kontrolních vozů.

Pokuty

ČR: Po zachycení vozu bez nálepky lze pokutu složit na místě, nebo nechat projednat ve správním řízení na dopravním úřadě.

SK: Když vozidlo bez zaplaceného poplatku zachytí kamera, jde údaj od Národní dálniční společnosti rovnou na obec s rozšířenou působností (podle země původu registrace) s příkazem k uhrazení. V místech bez kamery zasahují vozy NDS, které mohou uložit pokutu i blokově.

Výše sankcí

ČR: Až 5000 korun blokově. Ve správním řízení až 100.000 korun.

SK: Blokově 50 až 200 eur, tedy od 1350 do 5400 Kč. Ve správním řízení 100 až 500 eur, tedy 2700 až 13.500 Kč.

Zpoplatněné úseky

Použití ročního kuponuČRSK
Zpoplatněné dálnice 1101 km 621 km
Cena za kilometr 1,40 Kč 2,20 Kč

Při cestě dlouhé 67 km (Ejpovice – Praha po D5 či Bratislava – Hlohovec po tamní D1) tam a zpět (134 km) se návratnost investice do ročního poplatku vrátí po osmi jízdách v Česku, na Slovensku už po pěti tam a čtyřech zpět. Výpočet je zaokrouhlený.

Při najetí vyšších kilometrů jsou už hodnoty v Česku i na Slovensku plně srovnatelné – při ujetí 3000 km činily náklady na 1 km v obou zemích 0,50 Kč, při nájezdu 5000 km za rok už 0,30 Kč.

Kontrola

ČR: Druhá část kuponu musí být vyplněná (registrační značka vozu na obou částech kuponu shodně). U viněty s kratší platností se kontroluje ještě proštípnutí dnů platnosti. Ověřte si správnost označení přímo při koupi.

SK: Doklad o koupi běžná policejní kontrola nevyžaduje. Při elektronické platbě přijde řidiči zápis o transakci do mobilu nebo na e-mail, který žadatel zadal při registraci, v případě zakoupení hotově na pumpě dá obsluha papírový doklad o zaplacení. Pokud uvedete při registraci e-mail nebo telefon (nepovinný údaj), oznámí NDS blížící se konec platnosti tři dny předem. Stejně upozorní i na chybu (například špatně zadanou registrační značku), reklamaci nebo vyřízení změn (třeba nové auto se starou tabulkou). Zpráva je zdarma.

SHODY

Na jedno auto jedna nálepka nebo e-známka. Nepřenosná. Kratší zpoplatnění na deset dnů nebo měsíc.

Víte, že…

… loni zachytili celníci v Česku celkem 755 padělků dálničních nálepek? Z toho 348 na území středních Čech.

… plagiáty se objevily i letos? Od ledna byla zachycena necelá desítka kusů.

… celníci v roce 2015 jen ve Středočeském kraji odhalili celkem 5131 aut s nevylepenou nebo neplatnou vinětou? Blokové pokuty přesáhly celkem 4,6 milionu korun.

… policie loni zjistila 14 673 případů nevylepené nebo neplatné dálniční známky? Pokuty na místě přesáhly 10 milionů korun, 113 případů bylo postoupeno do správních řízení.

Petr Barták
Diskuze (20)
21. 2. 2016 13:18
Re: Systém placení mýta jinak ...
No jo no., ty jsi exemplar cloveka (v tomto konkretnim pripade), ktery tady umele zasiva konflikt, ktery neexistuje. v cr je 10,5 milinu lidi, v praze zije pouze 1,3 mega. neexistuje zadne pravo na to byt nebo nebyt prazakem. muzes se tam klidne z fleku prestehovat, kdyz je to takove terno v te praze byt. zrejme to ale asi neudelas, protoze jsi zrejme spokojen tam, kde jsi. ja take, je to mimo prahu jsem za prahu rad, ale zit v ni nechci. nemam pocit, ze bych byl prahou vykoristovan a nebo naopak. je to cele nesmysl. ale je fakt, ze na krasne morave se stimto hloupym pocitem clovek setkava casteji. brnaky vykoristuje praha, obecne mimobrnaky jeste pripadne vykoristuji cele cechy no a ostravaky? ty vykoristuji uplni vsichni. trapne, smesne, hloupe a hlavnne naprosto nepravdive.
Avatar - rohYpnol
20. 2. 2016 22:57
Re: Systém placení mýta jinak ...
Ne, Praha dojí zbytek republiky neskutečným způsobem. Pragocenrizmus je zhoubou naší země.

A už jen samotný fakt, že Praha je jak samostatným krajem svědčí o tom, že vysává ostatní. Brno, Ostrava, Plzeň ... to jsou jen města a získávají peníze jako města. Praha získává peníze jako kraj i jako město.
20. 2. 2016 21:51
Re: U nás sa ...
hm, to je take pekna troubelovina. ja si osobne myslim, ze extra poplatek za dalnice je nesmysl (spotrebni dane z paliv je stejne vyrazne prekonaji, o ostatnim standardnim zdaneni z automobilismu ani nemluve), uplne nejhorsi system je ala francie/italie - kazdou chvili jako trotl brzdis na nejake mytnici (nesmyslne brzdeni provozu), jejiz stavba, udrzba a provoz se musi trvale platit a to jsou principialne naprosto promrhane prostredky. dale je druhe nejhorsi reseni pomoci palubnich jednotek (to, co maji u nas na kamiony) - vede to k obchazeni dalnic, apod. (stejne je tomu tak i u toho francouzkeho reseni) pricemz prave dalnice ma prirozene byt volnou cestou. na nalepkovem systemu mi nejvice vadi ta nalepka samotna - je to gaunerstvi nutit nekoho, aby si nalepkami v ruznych statech polepoval celni sklo (nemecka ekoplaketa - byt to nesouvisi s dalnicemi - je prikladem zcela bizardniho zpusobu oznacovani aut). elektronicky system, ktery ma nive slovensko a provozuje ho delsi dobu i madarsko mi prijde jeste nejmene otravujici. madarsky je hloupy v tom, ze se neda poplatek zaplatit pred vstupem do madarska (nebo o tom nevim), ten slovensky mi prijde v tuto chvili relativne nejrozumnejsi. ale jak rikam, nejlepsi je nemit zadne myto. uplne nejlegracnejsi me prijde system rumunsky, tam se plati poplatek za silnice obecne, neni to jen za dalnice. takze hned pri vjezdu do rumunska je potreba zaplatit. na osobni auto chteji tri eura nebo (nevim presne kolik) leie, kdyz jsem mel padesatieurovku, rekli mi, ze tu mi nevezmou, kdyz jsem jim podaval platebni kartu (uvedenou jako akceptovanou na okenku platebni budky), tak mi rekli, ze tu berou jen na platby za vetsi auta no a leie jsem nemel. zachranila me kolegyne, ktera nasla v kabelce petieuro... jako kupon vam daji dva a4 papiry, jeden je jakoze ten kupon, druhy je factura. natukat do systemu a vytisknout jim to trva tak pet minut... proste des.
20. 2. 2016 21:38
Re: Systém placení mýta jinak ...
tohle je klasicky zkratkovity zvratek. nic ti nebrani byt prazakem a je nesmyslne mluvit tady o dojeni zbytku republiky... jen pro poradek, ja jsem z jiznich cech, blanka je vyborna stavba a jestli vidim nekde na dalnicich v cr prioritu, tak je to predne kompletni vnejsi okruh prahy a na poslednim miste zrejeme prestavba i48 na d48 (krom obchvatu frydku mistku).
20. 2. 2016 20:39
Re: Návratnost ?
Určite nie. Len poukazujem, že aj pri mýtnom systéme ide len o ďalšiu formu solidárnosti.