Dánský trh v únoru 2013 hlásí nadvládu minivozů z Bratislavy, Citigo je stříbrné
Dánsko je přitom země s vysokou životní úrovní. Mezi tamním a naším trhem je však zásadní rozdíl. U nás se prodávají hlavně auta nižší střední třídy a malé vozy, které jsou mnohdy levnější než mini. V Dánsku ale momentálně hraje prim nejmenší kategorie. Trend je zde dlouhodobější, pořadí se však přelévá.
Zatímco v únoru 2012 hrály prim Chevrolety Spark a Aveo před Toyotou Aygo a zástupci jihokorejských značek, letos je situace zcela jiná. Navíc velká auta typu Opelu Insignia (loni osmý) bychom dnes alespoň mezi první patnáctkou hledali marně.
Únorovému pořadí vládne dle statistik zveřejněných serverem
Best Selling Cars Blog Volkswagen up! před Škodou Citigo. Úspěšnější „das Autíčko“ dosáhlo na 941 přírůstků a podíl 7,7 %, zatímco řady dvojčete od okřídleného šípu se rozrostly o 739 jednotek (6 % trhu). Třetí příčku obsadila větší Fiesta se 456 auty na kontě.
Pokud přidáme celkově patnáctý Seat Mii, dostaneme odbyt 1883 kusů trojčat a podíl na trhu 15,4 %. Porazila tak bez problémů nejvážnější konkurenty z Kolína: Citroën C1, Toyotu Aygo a Peugeot 107. Stosedmička se mezi nejlepších patnáct ani nevešla, dohromady mají jen 944 kusů a 7,7 %. Inu, věk středočeských soupeřů je poměrně dost znát, byť citroën je pátý a toyota šestá, mezi ně a stupně vítězů se vklínil jen Peugeot 208.
Volkswagen up! si také z top modelů nejvíce oproti únoru 2012 polepšil, byť za skokem o skoro 278 % je hlavně zahájení prodeje. No, ale takové Twingo
má +221 % a u něj nějaký start, či alespoň střídání generací rozhodně aktuálně nehrozí. Naprostou nadvládu mini (osm modelů) a malých vozů (pět modelů) mezi nejlepšími ruší pouze celkově desátý Volkswagen Golf a všeobecně oblíbený crossover Nissan Qashqai, který to dotáhl na čtrnácté místo. Našince může těšit i šťastná třináctka pro Fabii.
I zmíněný Golf je skokanem, vždyť se zvedl o 169 %. U něj však střídání stráží proběhlo, byť zatím jen částečné, ale u hlavních karosářských variant. A nezapomínejme na
Hyundai i10. Tomu se povedl husarský kousek, protože zaznamenal úplně stejných 224 kusů jako před rokem. V České republice jej letos nezvolil ani jeden klient, přestože v nabídce importéra zůstává.
V Dánsku se v únoru prodalo 12.235 osobních aut, recese se projevila v meziročním propadu o 14 %. Místní obyvatelé zkrátka šetří. Trh za první dva měsíce letošního roku dosáhl 26.991 jednotek, zde je však pokles zatím mírný, jen 0,3 %.
Dánský trh v únoru 2013 - registrace nových aut podle modelů | |||||
- | Kategorie | OA | OA | Změna (rok) | Změna (rok) |
- | Období | 2/2013 | 2/2012 | [ks] | [%] |
1. | Volkswagen UP! | 941 | 249 | 692 | 277,9% |
2. | Škoda CITIGO | 739 | - | - | - |
3. | Ford FIESTA | 456 | 278 | 178 | 64,0% |
4. | Peugeot 208 | 431 | - | - | - |
5. | Citroën C1 | 380 | 229 | 151 | 65,9% |
6. | Toyota AYGO | 361 | 459 | -98 | -21,4% |
7. | Kia PICANTO | 352 | 421 | -69 | -16,4% |
8. | Kia RIO | 311 | 386 | -75 | -19,4% |
9. | Volkswagen GOLF | 307 | 114 | 193 | 169,3% |
10. | Renault TWINGO | 276 | 86 | 190 | 220,9% |
11. | Hyundai i10 | 224 | 224 | 0 | 0,0% |
12. | Hyundai i20 | 219 | 175 | 44 | 25,1% |
13. | Škoda FABIA | 217 | 245 | -28 | -11,4% |
14. | Nissan QASHQAI | 206 | 272 | -66 | -24,3% |
15. | Seat MII | 203 | - | - | - |