Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dánský trh v únoru 2013 hlásí nadvládu minivozů z Bratislavy, Citigo je stříbrné

Aleš Dragoun
Diskuze (46)
Minivozy by měly být nejsnažší a nejlevnější cestou k mobilitě. U nás to neplatí, ale v takovém Dánsku překvapivě ano.

Dánsko je přitom země s vysokou životní úrovní. Mezi tamním a naším trhem je však zásadní rozdíl. U nás se prodávají hlavně auta nižší střední třídy a malé vozy, které jsou mnohdy levnější než mini. V Dánsku ale momentálně hraje prim nejmenší kategorie. Trend je zde dlouhodobější, pořadí se však přelévá.

Zatímco v únoru 2012 hrály prim Chevrolety Spark a Aveo před Toyotou Aygo a zástupci jihokorejských značek, letos je situace zcela jiná. Navíc velká auta typu Opelu Insignia (loni osmý) bychom dnes alespoň mezi první patnáctkou hledali marně.

Únorovému pořadí vládne dle statistik zveřejněných serverem

Best Selling Cars Blog Volkswagen up! před Škodou Citigo. Úspěšnější „das Autíčko“ dosáhlo na 941 přírůstků a podíl 7,7 %, zatímco řady dvojčete od okřídleného šípu se rozrostly o 739 jednotek (6 % trhu). Třetí příčku obsadila větší Fiesta se 456 auty na kontě.

Pokud přidáme celkově patnáctý Seat Mii, dostaneme odbyt 1883 kusů trojčat a podíl na trhu 15,4 %. Porazila tak bez problémů nejvážnější konkurenty z Kolína: Citroën C1, Toyotu Aygo a Peugeot 107. Stosedmička se mezi nejlepších patnáct ani nevešla, dohromady mají jen 944 kusů a 7,7 %. Inu, věk středočeských soupeřů je poměrně dost znát, byť citroën je pátý a toyota šestá, mezi ně a stupně vítězů se vklínil jen Peugeot 208.

Volkswagen up! si také z top modelů nejvíce oproti únoru 2012 polepšil, byť za skokem o skoro 278 % je hlavně zahájení prodeje. No, ale takové Twingo

má +221 % a u něj nějaký start, či alespoň střídání generací rozhodně aktuálně nehrozí. Naprostou nadvládu mini (osm modelů) a malých vozů (pět modelů) mezi nejlepšími ruší pouze celkově desátý Volkswagen Golf a všeobecně oblíbený crossover Nissan Qashqai, který to dotáhl na čtrnácté místo. Našince může těšit i šťastná třináctka pro Fabii.

I zmíněný Golf je skokanem, vždyť se zvedl o 169 %. U něj však střídání stráží proběhlo, byť zatím jen částečné, ale u hlavních karosářských variant. A nezapomínejme na

Hyundai i10. Tomu se povedl husarský kousek, protože zaznamenal úplně stejných 224 kusů jako před rokem. V České republice jej letos nezvolil ani jeden klient, přestože v nabídce importéra zůstává.

V Dánsku se v únoru prodalo 12.235 osobních aut, recese se projevila v meziročním propadu o 14 %. Místní obyvatelé zkrátka šetří. Trh za první dva měsíce letošního roku dosáhl 26.991 jednotek, zde je však pokles zatím mírný, jen 0,3 %.

Dánský trh v únoru 2013 - registrace nových aut podle modelů
-KategorieOAOAZměna (rok)Změna (rok)
-Období2/20132/2012[ks][%]
1.Volkswagen UP!941249692277,9%
2.Škoda CITIGO739---
3.Ford FIESTA45627817864,0%
4.Peugeot 208431---
5.Citroën C138022915165,9%
6.Toyota AYGO361459-98-21,4%
7.Kia PICANTO352421-69-16,4%
8.Kia RIO311386-75-19,4%
9.Volkswagen GOLF307114193169,3%
10.Renault TWINGO27686190220,9%
11.Hyundai i1022422400,0%
12.Hyundai i202191754425,1%
13.Škoda FABIA217245-28-11,4%
14.Nissan QASHQAI206272-66-24,3%
15.Seat MII203---

Aleš Dragoun
Diskuze (46)
Avatar - praděda7
8. 3. 2013 15:32
Re: miniauta
Zkušenosti nezkušenosti, statistika je neúprosná... ;-\
8. 3. 2013 10:36
Re: ... nezabudajme ze Dansko ma 180% (!!!) dan na nove auta
Pokud nezavedou daně podle občanství, tak je mi to srdečně jedno. Pokud zavedou, tak chtě, nechtě, změním si ho. Jednoduché.
8. 3. 2013 10:33
Re: ... nezabudajme ze Dansko ma 180% (!!!) dan na nove auta
Daně z příjmu nemají zase tak hrozné. Mají třeba i odpočty pro dojíždění do práce, můžou si odpočítat úroky (až do výše zhruba 200 tisíc). Příjmy asi do 1,4 milionu daní necelými 4%. Nad dalšími 15%. Zdravotní 8%, sociální 8%. To je všechno celkem krásné, největší pálka je daň vyměřená místní samosprávou (0/ 4/ 19% je státní), to je 23-28%. Takže jsi to celkem trefil. Mají to zastropované 51,5%, to je maximum, co můžeš zaplatit. Když v ČR bylo progresivní zdanění, tak situace nebyla o moc lepší. Jen to šlo všechno státu.

Hlavní je, že auta u nich mají skoro trojnásobnou cenovku. Dost se tam tlačí na to, aby nakupovali auta do nějakých 240 tisíc Kč (bez daní/ poplatků). Na nich je mnohem nižší zátěž. Špatně se tam nežije, jen auto je považováno za zbytné. Žít můžeš kvalitně i bez něj.
8. 3. 2013 10:32
Re: miniauta
Proč by si měl číst článek, když zná Dánsko z praxe?
Moc nerozumím, proč víc věřit novinářům, než vlastní zkušenosti.
8. 3. 2013 10:29
Re: Nechtěl bych být dánem
Tak samozřejmě taky tam kradou. Ale zdaleka ne tolik jako u nás.
Protože tam mají určitou politickou kulturu a kromě toho u nich se vyplatí i pracovat...