Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rudá vlajka je v Česku. Nabídne spalovací motory, čtyřkolky, sedan i luxusní elektro

Automobily Hongqi v česku
Automobily Hongqi v česku
Automobily Hongqi v česku
Automobily Hongqi v česku
56 Fotogalerie
Michal Dokoupil
Diskuze (11)

Letošní rok je na nové značky v Česku extrémně bohatý, a tento týden zde spustily prodeje hned dvě. Po velmi mladém Xpengu zde zkusí štěstí naopak nejstarší čínská značka Hongqi, neboli Rudá vlajka.

O příchodu čínské značky Hongqi na český trh se už nějakou dobu ví. Dovozcem je slovenská firma Plastonic, která u nás už zastupuje koncern Dongfeng a dříve dovážela minivozy Zhidou. Tento týden proběhla prezentace v Bratislavě, kde se představily modely nabízené na našem a slovenském trhu, včetně cen a plánu na dealerskou síť. Ze čtyř sérií vozů, které se pod názvem Hongqi vyrábí, se u nás z počátku objeví ty z mainstreamové řady H.

Hongqi spadá pod státní koncern FAW, neboli First Automobile Works, a na domácím trhu má pozici prémie, i když právě série H zasahuje i do nižšího segmentu. Za vzhled všech modelů je zodpovědný britský designér Giles Taylor, který na počátku své kariéry navrhl například Citroëny Xsara nebo C3, poté ale přešel k Jaguaru a následně vedl design u Rolls-Royce.

Základem nabídky je spalovací SUV HS3, velikostně podobné první Škodě Kodiaq. Pod kapotou má přeplňovanou patnáctistovku o výkonu 124 kW. Poháněna jsou jen přední kola, převodovka je sedmistupňová dvouspojka a základní cena činí 939.900 Kč. Koncem roku se objeví i druhá varianta s přeplňovaným dvoulitrem, pohonem všech kol a výkonem 185 kW. Její cena zatím stanovena nebyla. S HS3 jsem se na prezentaci také krátce projel a působí jako příjemný vůz s komfortním podvozkem a slušným odhlučněním; na větší závěry ale byla trasa příliš krátká.

Nejvyšší prodejní čísla si na našem trhu Plastonic slibuje od většího SUV HS5. To měří na délku 4760 mm, a i zde najdeme přeplňovaný dvoulitr se 185 kW. Poháněna jsou všechna kola, převodovka je blíže nespecifikovaný osmistupňový automat. V jediné dostupné výbavě je třeba čalounění kůži Nappa a Alcantarou, průhledový displej, 360° parkovací kamera, výhřev a ventilace předních sedadel, výhřev těch zadních, dvouzónová automatická klimatizace a celá řada moderních bezpečnostních systémů. Za jedinou dostupnou variantu si importér řekne o 1.144.900 Kč.

Hongqi k nám uvede i spalovací sedan H5, což svědčí o odvaze čínské značky. I ten pohání dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec o výkonu 165 kW. Poháněna jsou přední kola a přenos síly zajišťuje osmistupňový automat s hydroměničem od Aisinu. Výbava je opět bohatá a varianta jediná s cenou 999.900 Kč.

Všechny tři spalovací modely by se měly později dočkat také plug-in hybridních variant. Jaké budou specifikace evropských variant, zatím nevíme, dva modely se už ale nabízejí v Číně. HS3 tam má systém s patnáctistovkou o výkonu 124 kW, elektromotorem se 140 kW a 18,4 kWh baterií s DC dobíjením. Sedan H5 má také patnáctistovku, ale se 110 kW, elektromotor se 168 kW a na výběr z baterií o kapacitě 18,4 nebo 23,9 kWh, opět včetně rychlodobíjení.

Druhou polovinu nabídky tvoří elektromobily. Základem je sedan EH7, který je dostupný ve dvou verzích. Základ má pohon zadních kol, výkon 253 kW a baterii o kapacitě 85 kWh, která se má do 80 % dobít za 25 minut. V ceníku je za 1.349.900 Kč, zatímco dražší varianta startuje na 1.729.900 Kč. Ta už ale nabídne pohon všech kol, výkon 455 kW a baterii se 111 kWh, opět s možností dobít do 80 % za 25 minut.

Nad ním stojí SUV EHS7, které nabízí totožné technické údaje jako menší sedan. V nabídce jsou tedy obě varianty; za tu s menší baterií o kapacitě 85 kWh se platí 1.479.900 Kč, za 111 kWh už 1.899.900 Kč.

Na prezentaci se objevila také elektrická vlajková loď značky. SUV E-HS9 přitom bylo prvním modelem značky uvedeným v Evropě. Délkou lehce přesahuje 5,2 metru a má šesti- nebo sedmimístnou variantu. Rozhodnutí o uvedení na český a slovenský trh prý přišlo na poslední chvíli, a pomohl prý i zájem potenciálních zákazníků. Devítka bude stát 2.999.000 Kč.

Hongqi už má v Česku podepsané čtyři dealery – v Jihočeském, Plzeňském, Pardubickém a Ústeckém kraji; v jednání jsou dealeři v Praze a Ostravě, a další mají přibýt. Značka má centrální sklad dílů na východním Slovensku a sklad automobilů na západním Slovensku. První kusy jsou už zde, brzy tedy může začít předávání zákazníkům. V Česku Plastonic cílí na 600 až 900 prodaných kusů Hongqi za rok.

Na prezentaci zaznělo, že Plastonic nabídne také další značku spadající pod koncern FAW. Bestune byl založen v roce 2006 a začínal s technikou Mazdy, dnes je hlavní mainstreamovou značkou FAW. Jaké modely se dostanou do Česka, zatím nevíme, v Číně jich má Bestune třináct. Základem nabídky jsou spalovací SUV, ale v portfoliu jsou i MPV, sedany, elektrické SUV a MPV a také elektrický minivůz.

Video placeholder
Hongqi HS5 • Zdroj: Hongqi

Historie

Hongqi neboli Rudá vlajka je oficiálně nejstarší automobilovou značkou Číny. Hongqi CA72 sice nebylo prvním čínským vozem, ale značka od té doby setrvala. Prvotina stála na základu Chrysleru Imperial první generace a poháněl ji motor Hemi V8 o objemu 5,4 litru. První prototyp dokonce opravdu vznikl úpravou amerického imperialu, který si automobilka „vypůjčila“ od místní univerzity v provincii Jilin. Zpátky jej už samozřejmě nevrátila. Ve výrobě sedan vydržel do roku 1965, kdy jej nahradil technicky příbuzný sedan CA770, taktéž využívající americké motory.

Následující Hongqi už byly v podstatě jen upravenými Audi 100, Lincolny Town Car a Toyota Crown Majesta. Na japonském základě se Hongqi vyrábělo od roku 2006, a první rok se prodalo jen 500 kusů; ještě v roce 2007 byly prodeje jen 788 kusů. Více se začalo značce dařit až s novými modely po roce 2013, kdy se také plně otevřela trhu. V roce 2018 automobilka FAW ohlásila novou strategii a modelovou ofenzívu, se kterou si první čínská prémiová značka hodlala získat privátní klientelu. Kromě spalovacích modelů se objevily také hybridní a elektrické – a to i v nižších patrech nabídky, dnes jich má Hongqi 18. Sázka se vyplatila, protože z 33.000 prodaných kusů v roce 2018 jich bylo 386.257 loni. Na letošní rok plánuje značka přes půl milionu prodaných kusů po celém světě.

Zdroj: autorský text, zdroj foto: Hongqi auto.cz/Michal Dokoupil, zdroj videa: Hongqi

Vstoupit do diskuze (11)