Dovolená začíná usednutím za volant. Co si sbalit, na co se připravit a jakým úsekům se vyhnout
Letní měsíce bývají z pohledu dopravní bezpečnosti kritické. Řidiči vyrážejí na delší cesty bez dostatečných zkušeností a přípravy, což v kombinaci s hustým provozem a stresem často vede k tragickým následkům.
Letní měsíce jsou z pohledu dopravy specifické. S nástupem prázdnin sice pracovní denní špičky částečně polevují, avšak hlavní tahy se začínají plnit dovolenkáři. Zároveň se zvyšuje intenzita uzavírek a omezení souvisejících s opravami silnic. Spolu s tím roste i nehodovost. Lidé fungují v dovolenkovém režimu jinak – často se snaží dorazit do cílové destinace co nejrychleji, a proto jim čekání v kolonách přináší větší míru stresu a nervozity. Zvláště pokud se na zadních sedadlech nudí děti.
Specifikem letních cest jsou i řidiči, kteří běžně jezdí jen krátké trasy do práce a nyní vyrážejí na delší dovolenou. Často nejsou na takový typ provozu zvyklí a chybí jim dostatek zkušeností. Výrazně roste také počet motorkářů na silnicích.
Vzhledem k tomu, že jde o každoroční sezónní jev, sleduje Portál nehod úseky, jejichž rizikovost je během léta výrazně vyšší než ve zbytku roku. Tisíce řidičů míří k moři, a tak se výrazně zatěžují tahy na jih – například směrem na Břeclav, Hodonín, Znojmo, České Budějovice, Klatovy, Tachov nebo Domažlice. Právě na těchto trasách bylo mezi lety 2010 až 2014 zaznamenáno v červenci 2.076 a v srpnu 2.163 nehod.
Zvýšenou opatrnost je vhodné zachovat například kolem Tachova, na severním příjezdu do Českých Budějovic nebo na tahu z Mníšku pod Brdy na Příbram. Mezi rizikové oblasti patří i směr z Karlových Varů na Cheb, který slouží jako vstupní bod do Německa. Podobně riziková je trasa vedoucí přes Liberec směrem na Německo a Polsko. Na opačné straně republiky stojí za zmínku úsek mezi Přerovem a Uherským Hradištěm směřující na Slovensko.
Ve srovnání s ostatními měsíci v červenci riziko nehody narůstá o 17,5 % a v srpnu o 22,4 %. Nejčastější kolize připadají na pátky. Alarmující je, že ve více než polovině případů dochází ke zranění nebo úmrtí, zatímco například v únoru je to jen v 38 % případů. Nejčastější příčinou fatálních nehod zůstává nepřiměřená rychlost – během loňských prázdnin byla na vině ve 33,5 % nehod. Druhou nejčastější příčinou je nedání přednosti v jízdě.
Vedle samotné dopravní situace přispívá k nehodám i nedostatečná příprava ze strany řidičů. Majitelé často před cestou opomíjejí důkladnou kontrolu vozu a přehlížejí zdánlivě banální závady, které se na delší trase mohou proměnit ve vážný problém.
Lidé také nejčastěji vyrážejí v pátek nebo sobotu dopoledne, tedy v časech s nejvyšším provozem. Proto se doporučuje plánovat cestu na méně vytížené dny, ideálně vyjet brzy ráno nebo večer, a pokud je to možné, střídat se za volantem se spolujezdcem. Význam pravidelných přestávek a udržování teploty v interiéru mezi 22–24 °C snad netřeba dále rozvádět – stejně jako výběr volnějšího a pohodlného oblečení.
Odpovědná prevence snižuje psychickou zátěž celé posádky. Odborníci doporučují si trasu naplánovat s dostatečnou časovou rezervou, sledovat aktuální dopravní informace a využívat objížďky. Pomoci mohou jak moderní palubní systémy, tak mobilní aplikace. Základem přípravy je i kontrola předpovědi počasí, platnosti pojištění, cestovních dokladů a povinné výbavy.

Zdroj: Portál nehod, video: Policie ČR