24.9. 2016 Martin Vaculík

Dieselgate na vlastní kůži: Jak (ne)funguje Škoda Superb 2.0 TDI 4x4 po emisní opravě?

 

I majitelům škodovek chodí dopisy, které je zvou na servisní akci ke snížení emisí oxidů dusíku. Váhají, jak reagovat. Poradíme!

Takřka rok automobilce trvalo, než vyvinula software, s jehož pomocí klesnou reálné emise oxidů dusíku zhruba na polovinu. Do servisů jsou zatím zváni majitelé škodovek s motory 2.0 TDI. Šestnáctistovky, které budou vyžadovat i doplnění usměrňovače proudění do sání, přijdou na řadu snad do konce roku.

Fyzikální logika říká, že pokud má mechanicky stejný diesel dělat méně oxidů dusíku, musí mít vyšší spotřebu paliva. Vše, čím lze produkci NOx snížit, jde totiž proti účinnosti. Škodováčtí vývojáři však tvrdí, že za sedm let zkušeností s common railem se naučili nové triky v jeho ovládání, které umožní snížit oxidy dusíku bez vedlejších efektů. Například zvýšili vstřikovací tlak a naučili se zavírat trysky pomaleji, aby nedocházelo k tlakovým rázům. Vyzkoušeli jsme si to na Škodě Superb z roku 2014 s motorem 2.0 TDI/103 kW a pohonem všech kol, kterou nám pro tento účel zapůjčili v bazaru AAA Auto.

Motor 2.0 TDI o výkonu 103 kW je pro plně vybavený Superb Combi dynamicky už jen dostatečný, zato naprosto plynulý a velice tichý. Prakticky vůbec nedělá charakteristický dieselový zvuk spalování. To spíš slyšíte, jak rozvětvený hnací řetězec čtyřkolky hraje vibracemi. V šestisetkilometrovém zkušebním úseku jsme změřili spotřebu s výsledkem 6,3 l/100 km při průměrné rychlosti 59 km/h. A zamířili za Petrem Šímou, specialistou na chiptuning, který má v Třebotově u Prahy dílnu a válcovou zkušebnu. Ne, nechceme si nechat zvýšit výkon. Naopak potřebujeme mít jistotu, že v našem voze je originální software. Pokud ne, specialista na řídicí jednotky nám ho tam umí nahrát – zatímco značkové servisy Škoda už pro náš vůz mají k dispozici jen ten se sníženými emisemi.

Přehrávat jsme nic nemuseli. „Číslo softwaru, které jsem vyčetl diagnostikou, odpovídá tomu na obalu řídicí jednotky. Upravený také není, neboť zde nejsou zaznamenané pokusy o přehrání, ani jednotku nikdo neotvíral a neudělal úpravu zadním vstupem. Prostě jde o auto v původním stavu,“ vysvětluje Petr Šíma. Při následném měření výkonu se to potvrzuje – hodnoty 105,3 kW a 305 N.m odpovídají sériovému stavu. Toho točivého momentu by mělo být více, ale je úplně normální, že v dynamickém měření aut s pohonem všech kol se nějaký ztratí.

Servisní akci nám udělali v Autostylu Trutnov, kam jezdíme prověřovat bazarové vozy. Mechanik Jiří Hrůza připojil kabel a během chvíle už proudí do řídicí jednotky nová data. Dostáváme zápis do sdílené servisní databáze, papírový doklad ke vložení do servisní knížky a nálepku do zavazadelníku. A můžeme vyrazit.

Báli jsme se, že po úpravě motor zadušený větším množstvím recirkulovaných výfukových plynů pojede hůře. Ale opak je pravdou, když sešlápneme plyn třeba na čtyřku v šedesáti, vyrazí naopak lépe než předtím. Bedlivě sledujeme spotřebu. Na dalších sedmi stech kilometrů naměříme 6,2 l/100 km při rychlostním průměru 57 km/h. Z tak malých rozdílů velmi nepřesného měření na silnici nejde dělat žádné závěry – snad jen, že pokud spotřeba stoupla, není to vzestup zásadní.

Jediné, co se zhoršilo, je zvuk. Při lehkém přidání plynu mezi 1300 a 2000 otáčkami se nyní ozývá právě dieselové řehtání, které dvoulitr předtím neměl. V dobře odhlučněném superbu je slyšet jen vzdáleně, musíme si vypnout nejen rádio, ale i vnitřní ventilaci. Ale prostě tam je.

Znovu přijíždíme na „brzdu“ do Třebotova a výsledek potvrzuje naše dojmy. Kolem dvoutisícové hranice je opravdu točivého momentu nyní podstatně víc, překvapivý přírůstek je také úplně nahoře. Ladiči evidentně potřebovali zabránit tomu, aby si lidé mezi sebou říkali, že jim auta po úpravě jedou hůře, a na dobrovolnou akci pak nejezdili.

Aby obě měření byla co nejpřesnější, absolvovali jsme je ve stejné fázi zaplnění filtru pevných částic – přibližně 460 km od předchozí regenerace. Rozdíl mezi zaplněným a právě vypáleným filtrem totiž u tohoto motoru umí udělat až 5 kW a 8 N.m. Výrobce přiznal, že u emisního softwaru v zájmu lepší funkce aktivních povrchů katalyzátoru i snížení protitlaku nastavil častější regenerace (sazí motor dělá stejně, ale hoří vždy menší množství). To se nám ale zcela nepotvrdilo – mezi jednotlivými vypalováními filtru jsme stále najížděli kolem osmi set kilometrů.

S upraveným softwarem auto lépe jede a ve spotřebě paliva nejsou zjevné rozdíly. Je však mírně hlučnější a není zcela jisté, co vyšší průměrné množství výfukových plynů navracených do válce udělá s životností choulostivého ventilu EGR.

Technické údaje
Motor vznětový přeplňovaný 16V čtyřválec
Zdvihový objem 1968 cm3
Největší výkon 103 kW při 4200 ot./min.
Největší točivý moment320 N.m při 1750 - 2500 ot./min.
Převodovka šestistupňová manuální
Zavazadlový prostor 560 l
Rozvor náprav 2760 mm
Vnější rozměry 4840 x 1815 x 1460 mm
Pohotovostní hmotnost 1590 kg
Maximální rychlost 201 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,8 s
Průměrná spotřeba paliva 6,3 l/100 km
Cena zkoušeného vozu 549 999 Kč
Spolupracujeme s TipCars.com
Rekonstrukce pražských silnic potrvají až do podzimu Rekonstrukce pražských silnic potrvají až do podzimu

Až do podzimu bude dopravu v Praze komplikovat řada…

Britský turismus těží ze slabé libry, zemi loni navštívil rekordní počet lidí Britský turismus těží ze slabé libry, zemi loni navštívil rekordní počet lidí

Británii loni navštívilo rekordních 39,2 milionu turistů…

Referendu se otevírají dveře. Senátoři ČSSD k němu mění postoj Referendu se otevírají dveře. Senátoři ČSSD k němu mění postoj

Osud zákona o všelidovém hlasování, který stojí na návrhu…

Prazdroj v Nošovicích postaví novou plnící linku za více než půl miliardy Prazdroj v Nošovicích postaví novou plnící linku za více než půl miliardy

Plzeňský Prazdroj investuje 580 milionů korun do stavby…

 
 

Přidat názorDiskuse: Dieselgate na vlastní kůži: Jak…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Ráj na Zemi Škodu Kodiaq GT v Číně nečeká. Toto chystá konkurence Ráj na Zemi Škodu Kodiaq GT v Číně nečeká. Toto chystá konkurence

Zbrusu nový kupé-crossover Škody se ještě ani nezačal…

Opel Corsa GSi má českou cenu. Jednu z nejnižších v rámci rychlých hatchbacků Opel Corsa GSi má českou cenu. Jednu z nejnižších v rámci rychlých hatchbacků

Corsa se stejně jako Insignia vrací k označení GSi. A…

 



Na Slovensku vyhmátli Škodu Superb s rekordním počtem stočených kilometrů Na Slovensku vyhmátli Škodu Superb s rekordním počtem stočených kilometrů

Auta se stočenými počítadly jsou smutnou realitou…

Dopravní policie pořídí nové stíhací vozy, celkem jich chce mít čtyřicet Dopravní policie pořídí nové stíhací vozy, celkem jich chce mít čtyřicet

Česká dálniční policie dostane nové stíhací automobily. V…

 



 
Jízdní dojmy s Mazdou 6: Nejkrásnější auto třídy zraje jako víno

Jízdní dojmy s Mazdou 6: Nejkrásnější auto třídy zraje jako víno

Dnes 09:31

Japonská vlajková loď se nám závěrem loňského roku představila v omlazeném provedení. Po prvních živých dojmech ze Ženevy jsme se nyní i svezli.




Blesk.cz

Meghan Markle: Tajná cesta do USA bez Harryho! Pak hned dítě

Meghan Markle: Tajná cesta do USA bez Harryho! Pak hned dítě

Meghan Markle (36) údajně ještě letos vycestuje do Ameriky. Navštíví ji před oficiální návštěvou s princem…

Hacker se snažil prodat tajné americké vojenské materiály. Nikdo je ale nechtěl

Hacker se snažil prodat tajné americké vojenské…

Že hackerům nestačí jen dokonalá znalost počítačů a internetu, ale musí ovládat i řemeslo prodeje, ukazuje…

 

iSport.cz

Saganův finiš na Tour? Neuvěřitelný, smekli soupeři. On popsal taktiku

Saganův finiš na Tour? Neuvěřitelný, smekli soupeři.…

Po třech neuvěřitelně náročných horských etapách, během kterých z letošní Tour de France odstoupila celá řada…

SESTŘIH: Dukla - Plzeň 1:3. Viktoriáni vykročili za obhajobou obratem

SESTŘIH: Dukla - Plzeň 1:3. Viktoriáni vykročili za…

Fotbalisté Plzně na úvod nové prvoligové sezony zdolali po obratu Duklu 3:1. Úřadující mistři na Julisce…

 

Reflex.cz

Bohumil Pečinka: Faltýnek začíná být pro Babiše „toxickou osobou“

Bohumil Pečinka: Faltýnek začíná být pro Babiše…

Den po vyslovení důvěry vládě dal český premiér pokyn ministru dopravy Danu Ťokovi, aby provedl rozsáhlou výměnu…

Temná věž Stephena Kinga vrhá dlouhý stín: Pátý díl série vychází česky

Temná věž Stephena Kinga vrhá dlouhý stín: Pátý díl…

Sedmdesátiletý Amík Stephen King patří k nejúspěšnějším spisovatelům současnosti a málokteré jeho dílo přitahuje…