24.9. 2016 Martin Vaculík

Dieselgate na vlastní kůži: Jak (ne)funguje Škoda Superb 2.0 TDI 4x4 po emisní opravě?

 

I majitelům škodovek chodí dopisy, které je zvou na servisní akci ke snížení emisí oxidů dusíku. Váhají, jak reagovat. Poradíme!

Takřka rok automobilce trvalo, než vyvinula software, s jehož pomocí klesnou reálné emise oxidů dusíku zhruba na polovinu. Do servisů jsou zatím zváni majitelé škodovek s motory 2.0 TDI. Šestnáctistovky, které budou vyžadovat i doplnění usměrňovače proudění do sání, přijdou na řadu snad do konce roku.

Fyzikální logika říká, že pokud má mechanicky stejný diesel dělat méně oxidů dusíku, musí mít vyšší spotřebu paliva. Vše, čím lze produkci NOx snížit, jde totiž proti účinnosti. Škodováčtí vývojáři však tvrdí, že za sedm let zkušeností s common railem se naučili nové triky v jeho ovládání, které umožní snížit oxidy dusíku bez vedlejších efektů. Například zvýšili vstřikovací tlak a naučili se zavírat trysky pomaleji, aby nedocházelo k tlakovým rázům. Vyzkoušeli jsme si to na Škodě Superb z roku 2014 s motorem 2.0 TDI/103 kW a pohonem všech kol, kterou nám pro tento účel zapůjčili v bazaru AAA Auto.

Motor 2.0 TDI o výkonu 103 kW je pro plně vybavený Superb Combi dynamicky už jen dostatečný, zato naprosto plynulý a velice tichý. Prakticky vůbec nedělá charakteristický dieselový zvuk spalování. To spíš slyšíte, jak rozvětvený hnací řetězec čtyřkolky hraje vibracemi. V šestisetkilometrovém zkušebním úseku jsme změřili spotřebu s výsledkem 6,3 l/100 km při průměrné rychlosti 59 km/h. A zamířili za Petrem Šímou, specialistou na chiptuning, který má v Třebotově u Prahy dílnu a válcovou zkušebnu. Ne, nechceme si nechat zvýšit výkon. Naopak potřebujeme mít jistotu, že v našem voze je originální software. Pokud ne, specialista na řídicí jednotky nám ho tam umí nahrát – zatímco značkové servisy Škoda už pro náš vůz mají k dispozici jen ten se sníženými emisemi.

Přehrávat jsme nic nemuseli. „Číslo softwaru, které jsem vyčetl diagnostikou, odpovídá tomu na obalu řídicí jednotky. Upravený také není, neboť zde nejsou zaznamenané pokusy o přehrání, ani jednotku nikdo neotvíral a neudělal úpravu zadním vstupem. Prostě jde o auto v původním stavu,“ vysvětluje Petr Šíma. Při následném měření výkonu se to potvrzuje – hodnoty 105,3 kW a 305 N.m odpovídají sériovému stavu. Toho točivého momentu by mělo být více, ale je úplně normální, že v dynamickém měření aut s pohonem všech kol se nějaký ztratí.

Servisní akci nám udělali v Autostylu Trutnov, kam jezdíme prověřovat bazarové vozy. Mechanik Jiří Hrůza připojil kabel a během chvíle už proudí do řídicí jednotky nová data. Dostáváme zápis do sdílené servisní databáze, papírový doklad ke vložení do servisní knížky a nálepku do zavazadelníku. A můžeme vyrazit.

Báli jsme se, že po úpravě motor zadušený větším množstvím recirkulovaných výfukových plynů pojede hůře. Ale opak je pravdou, když sešlápneme plyn třeba na čtyřku v šedesáti, vyrazí naopak lépe než předtím. Bedlivě sledujeme spotřebu. Na dalších sedmi stech kilometrů naměříme 6,2 l/100 km při rychlostním průměru 57 km/h. Z tak malých rozdílů velmi nepřesného měření na silnici nejde dělat žádné závěry – snad jen, že pokud spotřeba stoupla, není to vzestup zásadní.

Jediné, co se zhoršilo, je zvuk. Při lehkém přidání plynu mezi 1300 a 2000 otáčkami se nyní ozývá právě dieselové řehtání, které dvoulitr předtím neměl. V dobře odhlučněném superbu je slyšet jen vzdáleně, musíme si vypnout nejen rádio, ale i vnitřní ventilaci. Ale prostě tam je.

Znovu přijíždíme na „brzdu“ do Třebotova a výsledek potvrzuje naše dojmy. Kolem dvoutisícové hranice je opravdu točivého momentu nyní podstatně víc, překvapivý přírůstek je také úplně nahoře. Ladiči evidentně potřebovali zabránit tomu, aby si lidé mezi sebou říkali, že jim auta po úpravě jedou hůře, a na dobrovolnou akci pak nejezdili.

Aby obě měření byla co nejpřesnější, absolvovali jsme je ve stejné fázi zaplnění filtru pevných částic – přibližně 460 km od předchozí regenerace. Rozdíl mezi zaplněným a právě vypáleným filtrem totiž u tohoto motoru umí udělat až 5 kW a 8 N.m. Výrobce přiznal, že u emisního softwaru v zájmu lepší funkce aktivních povrchů katalyzátoru i snížení protitlaku nastavil častější regenerace (sazí motor dělá stejně, ale hoří vždy menší množství). To se nám ale zcela nepotvrdilo – mezi jednotlivými vypalováními filtru jsme stále najížděli kolem osmi set kilometrů.

S upraveným softwarem auto lépe jede a ve spotřebě paliva nejsou zjevné rozdíly. Je však mírně hlučnější a není zcela jisté, co vyšší průměrné množství výfukových plynů navracených do válce udělá s životností choulostivého ventilu EGR.

Technické údaje
Motor vznětový přeplňovaný 16V čtyřválec
Zdvihový objem 1968 cm3
Největší výkon 103 kW při 4200 ot./min.
Největší točivý moment320 N.m při 1750 - 2500 ot./min.
Převodovka šestistupňová manuální
Zavazadlový prostor 560 l
Rozvor náprav 2760 mm
Vnější rozměry 4840 x 1815 x 1460 mm
Pohotovostní hmotnost 1590 kg
Maximální rychlost 201 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,8 s
Průměrná spotřeba paliva 6,3 l/100 km
Cena zkoušeného vozu 549 999 Kč
Spolupracujeme s TipCars.com
O2 schválilo dividendu, vyplatí téměř 100 procent zisku O2 schválilo dividendu, vyplatí téměř 100 procent zisku

Vedení telekomunikační společnosti O2 navrhne akcionářům…

Kongres: Veřejný dluh USA prudce vzroste, za 30 let dosáhne dvojnásobku Kongres: Veřejný dluh USA prudce vzroste, za 30 let dosáhne dvojnásobku

Americký veřejný dluh vzroste při platnosti současných…

Sporné slovenské amnestie míří ke zrušení, případ únosu by se mohl vyšetřit Sporné slovenské amnestie míří ke zrušení, případ únosu by se mohl vyšetřit

Slovenský parlament schválil novelu ústavy, která otevírá…

ČSAD: Symbol znárodnění i budoucnost dopravy slaví 70 let ČSAD: Symbol znárodnění i budoucnost dopravy slaví 70 let

Značka ČSAD je k vidění na silnicích už téměř 70 let.…

 
 

Přidat názorDiskuse: Dieselgate na vlastní kůži: Jak…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Dopravní policie pořídí nové stíhací vozy, celkem jich chce mít čtyřicet Dopravní policie pořídí nové stíhací vozy, celkem jich chce mít čtyřicet

Česká dálniční policie dostane nové stíhací automobily. V…

Video: Jak působí Škoda Superb na obyvatele Washingtonu? Video: Jak působí Škoda Superb na obyvatele Washingtonu?

Pro Evropany notoricky známá Škoda Superb může v zámoří…

 



 
Praga S5T: Silniční sestra slavné „Vejtřasky“ slaví výročí

Praga S5T: Silniční sestra slavné „Vejtřasky“ slaví výročí

Dnes 18:45

Praga S5T byla původně nouzovým řešením nedostatku silničních nákladních vozidel s užitečnou hmotností pět tun, ale nakonec se udržela ve výrobě téměř patnáct let.




Blesk.cz

Pravda o meteorologické stanici v Klementinu: Počasí „měří“ špatně. Víme, proč!

Pravda o meteorologické stanici v Klementinu: Počasí…

Historickou budovu Klementina, která dříve bývala jezuitskou kolejí a jejíž většina vnitřních prostor dnes patří…

Muslimku osočili, že ignoruje oběti teroru: „Jsem v šoku,“ reaguje

Muslimku osočili, že ignoruje oběti teroru: „Jsem v…

Londýnský teroristický útok vyvolal řadu diskuzí a ohlasů, jak v médiích, tak i na sociálních sítích. Nevyhnuly…

 

iSport.cz

ONLINE: V Miami o finále! Karolína Plíšková hraje s Wozniackou

ONLINE: V Miami o finále! Karolína Plíšková hraje s…

Na ceněném turnaji v Miami dnes hrají dva čeští tenisté. Od 19:00 začíná semifinálové utkání ženského pavouka…

Legenda Farda: Jágr to v NHL ukecá, na Slavii vydržím jen dvě třetiny

Legenda Farda: Jágr to v NHL ukecá, na Slavii…

Stáří nemá šanci. Rozhodně si nepřijde na někdejšího reprezentačního útočníka Richarda Fardu, který…

 

Reflex.cz

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora vstupuje do českých kin, z knihkupectví rychle mizí

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora…

Dvanáctiletému Conorovi umírá maminka na rakovinu a z reálného světa, od šikanujících spolužáků, nesnesitelné…

Kopanec šíleného koně zabil herečku Národního divadla

Kopanec šíleného koně zabil herečku Národního divadla

Následující příběh zasáhl pražskou společnost jako málokterý jiný. Při nevyzpytatelné a nikým nečekané tragédii,…