24.9. 2016 Martin Vaculík

Dieselgate na vlastní kůži: Jak (ne)funguje Škoda Superb 2.0 TDI 4x4 po emisní opravě?

 

I majitelům škodovek chodí dopisy, které je zvou na servisní akci ke snížení emisí oxidů dusíku. Váhají, jak reagovat. Poradíme!

Takřka rok automobilce trvalo, než vyvinula software, s jehož pomocí klesnou reálné emise oxidů dusíku zhruba na polovinu. Do servisů jsou zatím zváni majitelé škodovek s motory 2.0 TDI. Šestnáctistovky, které budou vyžadovat i doplnění usměrňovače proudění do sání, přijdou na řadu snad do konce roku.

Fyzikální logika říká, že pokud má mechanicky stejný diesel dělat méně oxidů dusíku, musí mít vyšší spotřebu paliva. Vše, čím lze produkci NOx snížit, jde totiž proti účinnosti. Škodováčtí vývojáři však tvrdí, že za sedm let zkušeností s common railem se naučili nové triky v jeho ovládání, které umožní snížit oxidy dusíku bez vedlejších efektů. Například zvýšili vstřikovací tlak a naučili se zavírat trysky pomaleji, aby nedocházelo k tlakovým rázům. Vyzkoušeli jsme si to na Škodě Superb z roku 2014 s motorem 2.0 TDI/103 kW a pohonem všech kol, kterou nám pro tento účel zapůjčili v bazaru AAA Auto.

Motor 2.0 TDI o výkonu 103 kW je pro plně vybavený Superb Combi dynamicky už jen dostatečný, zato naprosto plynulý a velice tichý. Prakticky vůbec nedělá charakteristický dieselový zvuk spalování. To spíš slyšíte, jak rozvětvený hnací řetězec čtyřkolky hraje vibracemi. V šestisetkilometrovém zkušebním úseku jsme změřili spotřebu s výsledkem 6,3 l/100 km při průměrné rychlosti 59 km/h. A zamířili za Petrem Šímou, specialistou na chiptuning, který má v Třebotově u Prahy dílnu a válcovou zkušebnu. Ne, nechceme si nechat zvýšit výkon. Naopak potřebujeme mít jistotu, že v našem voze je originální software. Pokud ne, specialista na řídicí jednotky nám ho tam umí nahrát – zatímco značkové servisy Škoda už pro náš vůz mají k dispozici jen ten se sníženými emisemi.

Přehrávat jsme nic nemuseli. „Číslo softwaru, které jsem vyčetl diagnostikou, odpovídá tomu na obalu řídicí jednotky. Upravený také není, neboť zde nejsou zaznamenané pokusy o přehrání, ani jednotku nikdo neotvíral a neudělal úpravu zadním vstupem. Prostě jde o auto v původním stavu,“ vysvětluje Petr Šíma. Při následném měření výkonu se to potvrzuje – hodnoty 105,3 kW a 305 N.m odpovídají sériovému stavu. Toho točivého momentu by mělo být více, ale je úplně normální, že v dynamickém měření aut s pohonem všech kol se nějaký ztratí.

Servisní akci nám udělali v Autostylu Trutnov, kam jezdíme prověřovat bazarové vozy. Mechanik Jiří Hrůza připojil kabel a během chvíle už proudí do řídicí jednotky nová data. Dostáváme zápis do sdílené servisní databáze, papírový doklad ke vložení do servisní knížky a nálepku do zavazadelníku. A můžeme vyrazit.

Báli jsme se, že po úpravě motor zadušený větším množstvím recirkulovaných výfukových plynů pojede hůře. Ale opak je pravdou, když sešlápneme plyn třeba na čtyřku v šedesáti, vyrazí naopak lépe než předtím. Bedlivě sledujeme spotřebu. Na dalších sedmi stech kilometrů naměříme 6,2 l/100 km při rychlostním průměru 57 km/h. Z tak malých rozdílů velmi nepřesného měření na silnici nejde dělat žádné závěry – snad jen, že pokud spotřeba stoupla, není to vzestup zásadní.

Jediné, co se zhoršilo, je zvuk. Při lehkém přidání plynu mezi 1300 a 2000 otáčkami se nyní ozývá právě dieselové řehtání, které dvoulitr předtím neměl. V dobře odhlučněném superbu je slyšet jen vzdáleně, musíme si vypnout nejen rádio, ale i vnitřní ventilaci. Ale prostě tam je.

Znovu přijíždíme na „brzdu“ do Třebotova a výsledek potvrzuje naše dojmy. Kolem dvoutisícové hranice je opravdu točivého momentu nyní podstatně víc, překvapivý přírůstek je také úplně nahoře. Ladiči evidentně potřebovali zabránit tomu, aby si lidé mezi sebou říkali, že jim auta po úpravě jedou hůře, a na dobrovolnou akci pak nejezdili.

Aby obě měření byla co nejpřesnější, absolvovali jsme je ve stejné fázi zaplnění filtru pevných částic – přibližně 460 km od předchozí regenerace. Rozdíl mezi zaplněným a právě vypáleným filtrem totiž u tohoto motoru umí udělat až 5 kW a 8 N.m. Výrobce přiznal, že u emisního softwaru v zájmu lepší funkce aktivních povrchů katalyzátoru i snížení protitlaku nastavil častější regenerace (sazí motor dělá stejně, ale hoří vždy menší množství). To se nám ale zcela nepotvrdilo – mezi jednotlivými vypalováními filtru jsme stále najížděli kolem osmi set kilometrů.

S upraveným softwarem auto lépe jede a ve spotřebě paliva nejsou zjevné rozdíly. Je však mírně hlučnější a není zcela jisté, co vyšší průměrné množství výfukových plynů navracených do válce udělá s životností choulostivého ventilu EGR.

Technické údaje
Motor vznětový přeplňovaný 16V čtyřválec
Zdvihový objem 1968 cm3
Největší výkon 103 kW při 4200 ot./min.
Největší točivý moment320 N.m při 1750 - 2500 ot./min.
Převodovka šestistupňová manuální
Zavazadlový prostor 560 l
Rozvor náprav 2760 mm
Vnější rozměry 4840 x 1815 x 1460 mm
Pohotovostní hmotnost 1590 kg
Maximální rychlost 201 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,8 s
Průměrná spotřeba paliva 6,3 l/100 km
Cena zkoušeného vozu 549 999 Kč
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Europoslanec Ježek končí spolupráci s ANO, nesouhlasí s podporou Zemana Europoslanec Ježek končí spolupráci s ANO, nesouhlasí s podporou Zemana

Europoslanec Petr Ježek končí spolupráci s hnutím ANO.…

Banky zažily dobrý rok, jejich byznys navíc vstupuje do další éry Banky zažily dobrý rok, jejich byznys navíc vstupuje do další éry

Banky v Evropě stojí na prahu nové éry svého byznysu. Po…

Rittigův bývalý advokát čelí obvinění z daňového úniku za desítky milionů Rittigův bývalý advokát čelí obvinění z daňového úniku za desítky milionů

Policie obvinila advokáta Davida Michala z krácení daní,…

Imunitní výbor nechce vydat exprimátora Svobodu k trestnímu stíhání Imunitní výbor nechce vydat exprimátora Svobodu k trestnímu stíhání

Sněmovní mandátový a imunitní výbor doporučil plénu, aby…

 
 

Přidat názorDiskuse: Dieselgate na vlastní kůži: Jak…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru

Také evropští zákazníci se údajně dočkají pick-upu…

 



Na Slovensku vyhmátli Škodu Superb s rekordním počtem stočených kilometrů Na Slovensku vyhmátli Škodu Superb s rekordním počtem stočených kilometrů

Auta se stočenými počítadly jsou smutnou realitou…

Dopravní policie pořídí nové stíhací vozy, celkem jich chce mít čtyřicet Dopravní policie pořídí nové stíhací vozy, celkem jich chce mít čtyřicet

Česká dálniční policie dostane nové stíhací automobily. V…

 



 
Řidič zvolil pro otáčení nejhorší možné místo. Jak to asi mohlo skončit?

Řidič zvolil pro otáčení nejhorší možné místo. Jak to asi mohlo skončit?

Dnes 12:50

V Kansasu se odehrál incident, jenž by klidně mohl posloužit jako výukový materiál v autoškolách. Vysvětluje, proč je podobné otáčení se striktně zakázané.




Blesk.cz

Tragédie v Uhříněvsi: Mladík (†27) spáchal sebevraždu nárazem do stromu!

Tragédie v Uhříněvsi: Mladík (†27) spáchal…

Na jihovýchodě Prahy se v úterý brzy ráno stala tragická dopravní nehoda. Mladý řidič v Uhříněvsi naboural do…

Hororové sanatorium na vlastní oči ve virtuální realitě: Recenze The Inpatient

Hororové sanatorium na vlastní oči ve virtuální…

Kdo jste, si nepamatujete. Nevzpomínáte si ani na to, kde jste a jak jste se tam dostali. Trpíte totiž silnou…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Hašek o brankářích pro olympiádu: Líbí se mi, že máme jistotu

Hašek o brankářích pro olympiádu: Líbí se mi, že…

Od zlaté cesty českého hokejového národního týmu na olympijských hrách v Naganu uběhlo už téměř 20 let. „Co se…

 

Reflex.cz

Zeman s oblibou peskuje lidi, když něco neví, sám teď prokázal neznalosti zeměpisu

Zeman s oblibou peskuje lidi, když něco neví, sám…

Miloš Zeman při rozhovorech, ve svých knížkách či vystoupeních dlouhodobě peskuje lidi, kteří něco neví.…

Leninovi balzamovači: Jak udržet naživu nejvyššího vůdce a další bizarnosti sovětského komunismu

Leninovi balzamovači: Jak udržet naživu nejvyššího…

Velká říjnová socialistická revoluce bylo nejdůležitější výročí celého východního bloku, co na tom, že se…