Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Domíchávače betonu: Volvo

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Klasický čtyřnápravový podvozek či jednu řízenou a tridem vzadu pro převoz betonu můžeme dostat u řad FM i stavební FMX.

Díky flexibilnímu podvozku univerzální řady FM s možností značných úprav lze konfigurovat lehký podvozek značky Volvo pro domíchávač s maximálním užitečným zatížením. Například skříň akumulátoru posunutá o třicet centimetrů vpřed uvolnilo místo nástavbě, takže čtyřnápravový podvozek může být krátký a rozložení hmotnosti nástavby na jednotlivé nápravy výhodnější. Ty přední řiditelné u konfigurace 8x4 mají s listovými pružinami technickou nosnost dvakrát deset tun.

Zadní nápravy používají jednoduchou redukci, aby dosáhly nízké hmotnosti. U řady FM lze vybírat ze čtyř druhů těchto náprav podle velikosti točivého momentu motoru. Pro domíchávač betonu bude nejvhodnější tandemová náprava RTS237OA s hypoidním ozubením, jednoduchou redukcí a nosností 23 tun.

Všechny nápravy lze kombinovat s jedenácti- i třináctilitrovým motorem. Jedenáctilitrový šestiválec D11K podává výkon ve čtyřech úrovních 243, 272, 302 a 332 kW (1600, 1750, 1950 a 2150 N.m). Pro transport betonu jsou vhodné dvě nejsilnější (410 a 450 k). Pomocné pohony buď vycházejí přímo z motoru, nebo jsou namontované na převodovku. Při výběru kabin padne volba na nejlehčí denní s celkovou délkou 182 cm, ve které najdeme vnitřní výšku 157 cm.

Varianta 8x4 s jednoduchou přední nápravou má trojnápravu Tridem se zadním odpružením a hydraulicky řízenou vlečenou nápravu. Výsledkem je mimořádná ovladatelnost a extrémně malý poloměr otáčení. Díky tomu je potřeba méně času na zastavování, otáčení a couvání, což šetří čas, naftu, spojku a další díly.

Trojnáprava Tridem má i další výhody. Zvednutím vlečené nápravy se sníží opotřebení pneumatik i také spotřeba paliva. Se vzduchovým odpružením je optimalizováno zatížení všech zadních náprav, což má za následek lepší trakci. V případě zhoršené adheze je možné přizvednutím poslední nápravy dosáhnout větší tlak na poháněnou třetí i druhou osu.

V nabídce se nachází přímo řazená i automatizovaná převodovka I-Shift. Tu lze získat i s velmi dynamickým převodováním nazvaným plazivé převody. Převodovka I-Shift s plazivými stupni umožňuje jízdu dokonce i rychlostí 0,5–2 km/h. Z klidového stavu rozjede i soupravu s nákladem o hmotnosti 325 tun.

Ladislav Černý
Diskuze (0)