Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dvoucestný DAF XF 105 DUO HNJ-RP 400 - Speciál pro železnici

Ladislav Černý
Diskuze (4)
Stavební sektor pořád stagnuje, poptávka podvozků směřuje více ke speciálním nástavbám.

Na podvozku DAF XF 105 vzniklo univerzální vozidlo pro silnici i železnici. Společnost SaZ s centrálou v Hodoníně a divizí ve Ždáru nad Sázavou postavila na nizozemský podvozek ramenovou pracovní plošinu RP 400. Ta dovoluje neomezené otáčení koše kolem své osy. Firma se specializuje na vývoj, výrobu a opravy speciální silniční a železniční techniky, dvoucestných vozidel s nástavbami, izolovaných a neizolovaných nůžkových a teleskopických pojízdných plošin a dalšího sortimentu.

Novinku společnosti SaZ tvoří vozidlo DAF XF 105 DUO HNJ-RP. Tento univerzální automobil je určen zejména pro opravy a údržbu elektrického nebo trolejového vedení. Může se pohybovat po celostátní, regionální i vlečkové dráze, protože disponuje stavitelným rozchodem, a tedy vyhovuje roztečím 1435 nebo 1520 mm.

Dvoucestné vozidlo DAF XF 105 DUO HNJ-RP umožňuje jízdu a práci na silnici i železnici. Je vybaveno ramenovou plošinou RP 400 a hydraulickým jeřábem PK 18002 EH-C.

Při jízdě po koleji zajišťují přenos výkonu pneumatiky automobilu. Pohyby mechanismů jsou hydraulické a ovládané elektricky z kabiny řidiče a bočních panelů umístěných na vozidle. Pro bezpečnou jízdu je vozidlo vybaveno kamerovým systémem CCTV a barevným LCD displejem. Samozřejmost tvoří také osvětlení adaptérů a pracovní plošiny pro práci v noci.

Ramenová plošina RP 400 umožňuje neomezené otáčení koše kolem své osy. Její boční dosah, velikost a nosnost splňují náročné požadavky pro práci na údržbě trolejového vedení. Ovládána je dálkově, pro případ nouze s ní lze manipulovat i pomocí nouzového ovládání.

Ladislav Černý
Diskuze (4)
Avatar - Toxik
5. 8. 2011 15:48
Re: ok
V tomhle s vámi můžu částečně souhlasit. Jednu dobu byl problém s jistící elektronikou, ale bylo to vyřešeno změnou výrobce koncového spínače (Kotlín nahrazen Carlo Gavazzi) a bylo po potížích. Nicméně velkou paseku může také udělat časté střídání obsluhy vozidla, protože ne každý obsluhovatel má stejné znalosti a při odstraňování banální poruchy (oprava na cca 5. minut a náklady na opravu cca 400Kč) dojde k poškození celého kolejového adaptéru a škodě několika desítek tisíc (s tímto případem jsem se bohužel setkal a strávil jsem opravou cca 10 dnů). V těhle případech je už také alespoň trochu nutné, aby měl dotyčný obsluhovatel také trochu vztah k elektronice a potom je tato práce opravdu zábavou.
Avatar - Toxik
2. 8. 2011 18:21
Re: ok
Tady vše záleží na finančních možnostech zákazníka. To, co zde vidíte je takzvaný pohon guma-ocel, který je levnější a převážně se používá u dvoucestných vozidel pro údržbu tratí MHD. V případě, že má zákazník zájem, je možno toto vozidlo vybavit pohonem ocel-ocel, kdy pohon zajišťují hydromotory u kolejového adaptéru a oba silniční podvozky jsou nahoře a podstatně výše. Já používám při práci také jeden z výrobků této firmy - Renault Duotram NP s pohonem guma-ocel, který je právě určen pro práci na tratích MHD, více se dozvíte na stránkách firmy SAZ, kde lze nalézt rovněž vozidla s pohonem ocel-ocel.