Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Roztomilá elektrická retro-tříkolka Nobe 100 vznikla v Estonsku

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Elektromobily hýbou světem. Mají smysl? Jako popojíždědlo s retro designem připomínajícím 50. léta minulého století snad i ano...

Pobaltské Estonsko není zrovna na mapě automobilových velmocí. Jenže právě tady vznikla společnost Nobe Romana Muljara. Věnuje se ve spolupráci s technickou univerzitou v Talinu elektromobilům, jak moderní doba velí. Chystá nostalgický model 100, který vypadá... no zkrátka rozkošně. Velikostí i tvary připomíná bublinovitá lidová vozítka z druhé poloviny 50. let, nebo japonské kei z konce té samé dekády, přídí pak klasické alfy. Má dokonce kulatá chromovaná zrcátka i stylové běloboké pneumatiky...

Ale pozor, také pouze tři kola. Žádné sci-fi, ani Morgan, který se inspiroval svými vlastními předválečnými modely. Drobné rozměry stroje jej předurčují k pobytu ve městě, protože mu určitě nebude cizí hbitost a zaparkuje velmi snadno. Modernu naopak hlásá úzký reflektor ve špičaté zádi. Do Nobe 100 se vejdou tři lidé, dva dopředu, lichý cestující za ně a ještě zbyde místo na zavazadla. Pevnou střechu lze odejmout, pak je možné cestovat s větrem ve vlasech.

Kabina koresponduje s vnějším vzhledem, minimalistické retro dokreslují dřevěné dekory na dveřích, i odkládací polička pod palubkou je dřevěná. Bílý dvouramenný volant s chromovaným prstencem uvnitř evokuje také zmíněnou dobu a dává vzpomenout na Mercedes-Benz 300 SL W198 stejně jako analogové budíky. Nemnoho spínačů pokrývá chrom, stejně jako kliky.

Nobe slibuje dojezd až 220 km a maximální rychlost 110 km/h, také pohon všech kol a tudíž špičkovou ovladatelnost. Baterie se prý nabije během dvou hodin, tříkolka však může vézt ještě další. Je umístěna v koženém kufříku pod přístrojovou deskou a při dobití kdekoliv prodlouží akční rádius o nějakých 40 km. 100 procent dílů auta se dá buď znovu použít, nebo zrecyklovat.

Firma ale nemá zatím nic víc než rendery a jeden červený vzorek v životní velikosti, podle všeho zatím pouze nefunkční slupku. Vývoj trval dva roky, od března 2016. Pojízdný prototyp uvidíme pravděpodobně v Paříži. Aby projekt mohl pokračovat, hodlá získat minimálně 900 tisíc eur (23 milionů korun) přes crowfungingovou kampaň. Jestli uspěje, malosériová produkce se rozběhne během dvou let. Cena by se měla pohybovat mezi 700-750 tisíci korunami za kus. Elektromobily jsou zatím příliš drahé, ale tenhle má alespoň styl!

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Avatar - Ada je zase tady
5. 6. 2018 21:19
Elektromobily hýbou světem. Mají smysl?
Ne.
Avatar - wakantanka
5. 6. 2018 16:52
Zaujimave
to je. Ale ta cena ...