Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

International Engine of the Year 2011: Kompletní výsledky

Ondřej Láník
Diskuze (99)
Fiat ovládl letošní anketu s miniaturním dvouválcem TwinAir. Dceřinné Ferrari dominovalo mezi největšími motory.

Vítěze ankety International Engine of the Year 2011 volilo 76 odborných porotců z 36 zemí, mezi které patří také Tomáš Hyan z českého časopisu Automobil Revue. Letošní ročník byl v pořadí třináctý, anketa se poprvé konala v roce 1999.

Motory byly hodnoceny v osmi objemových třídách a čtyřech dalších kategoriích – nejúspornější motor (Green Engine of the Year), nejlepší vysokovýkonný motor (Best Performance Engine), nejlepší nový motor (Best New Engine) a hlavní kategorie nejlepší motor (International Engine of the Year), kde se vybírá z vítězů jednotlivých objemových tříd.

Porotci hodnotí podle jízdních dojmů a na základě svých vědomostí o použité technice a vlastnostech toho kterého motoru. V každé kategorii rozdělí mezi pět motorů 25 bodů. Nejvíce je možné udělit jedinému motoru 15 bodů a nejméně 1 bod.

International Engine of the Year 2011 – Motor roku 2011

Cenu nejvyšší – tedy mezinárodní motor roku 2011 – získal tentokrát Fiat, za svůj revoluční dvouválec TwinAir. Tento zbrusu nový motor je teprve druhým v historii ankety, který získal absolutní prvenství a přitom patřil do nejnižší kubatury.

Loňský vítěz – motor VW 1,4 TSI EA111, přeplňovaný kompresorem a turbodmychadlem – skončil na druhé příčce.

Třetí místo si odvezlo Ferrari – a v širším kontextu opět Fiat – za nový supersportovní osmiválec 4,5 V8.

International Engine of the Year 2011 - Absolutní pořadí
Poř. Motor Počet bodů
1. Fiat TwinAir 875 cm3 (Fiat 500) 372
2. VW 1,4 TSI Twincharger 346
3. Ferrari 4,5 l V8 (Ferrari 458 Italia) 278
4. BMW 3,0 Turbo 275
5. Audi 2,5 Turbo 192
6. BMW 4,0 V8 (BMW M3) 159
7. BMW 2,0 Twin Turbo Diesel 127
8. BMW 1,6 Turbo 126

Nejlepší nový motor roku 2011

Zatímco vítězové objemových kategorií i absolutní pořadí ankety International Engine of the Year je sestavováno ze všech motorů na trhu, do této podkategorie jsou nominovány pouze zcela nové motory.

Po loňském úspěchu čtyřválcového MultiAiru si cennou trofej na poli technického vývoje odváží opět Fiat. Dvouválec 0,9 TwinAir je podle poroty unikátní hned z několika hledisek. Revoluční je instalace několika různých technických prvků, dosud používaných jen na větších a dražších motorech. Příkladem je elektrohydraulické ovládání ventilů MultiAir, nový bezúdržbový řetěz časování, nebo vyvažovací hřídel rotující proti smyslu otáčení klikového hřídele.

Variabilní ventilový rozvod MultiAir je důležitým stavebním kamenem úspěchu proto, že současně umožňuje zvýšení výkonu i snížení spotřeby motoru. Vydatně mu v tom vypomáhá turbodmychadlo Mitsubishi. Dvouválec má kompaktní zástavbové rozměry – šířku 500 mm, délku 307 mm (!) a výšku 596 mm.

Nejlepší nový motor roku 2011 - Best New Engine of the Year 2011
Poř. Motor Počet bodů
1. Fiat TwinAir 875 cm3 (Fiat 500) 352
2. Nissan - Elektrická hnací soustava (Nissan Leaf) 161
3. Ford 1,6 l EcoBoost 154
4. BMW 2,0 l diesel (BMW 3 Eff. Dynamics) 152
5. Porsche 3,6 l Boxer turbo (Porsche GT2 RS) 111
6. McLaren 3,8 l V8 (McLaren MP4-12C) 110

Zelený motor roku

Letos poprvé spolu vedli v kategorii zelených motorů nerovný boj klasické spalovací motory a elektromotory. Vítězství ale nakonec jednoznačně získal Fiat a jeho dvouválec TwinAir.

Toyota se svým pohonem Hybrid Synergy Drive opustila první místo, ale zůstává před čistě elektrickými jednotkami.

Green Engine of the Year 2011
Poř. Motor Počet bodů
1. Fiat TwinAir 875 cm3 (Fiat 500) 258
2. Toyota 1,8 HSD 204
3. Nissan - Elektrická hnací soustava (Nissan Leaf) 185
4. VW 1,4 TSI Twincharger 184
5. Mitsubishi Elektrická hnací soustava (Mitsubishi iMIEV) 92
6. VW 1,2 TSI 85

Nejlepší vysokovýkonný motor

Souboj rivalů ve formuli 1 – Ferrari a McLarenu – se letos poprvé přesunul i do podkategorie vysokovýkonných motorů.

Úspěch ale slavili v Maranellu. 4,5litrový osmiválec je prvním motorem V8 s přímým vstřikováním, který automobilka instalovala uprostřed. Litrový výkon 125 koní i vysoký kompresní poměr 12,5:1 stanovily nová měřítka v rámci této kategorie motorů.

Best Performance Engine of the Year 2011
Poř. Motor Počet bodů
1. Ferrari 4,5 l V8 (Ferrari 458 Italia) 194
2. Porsche 3,8 l (911 GT3, GT3 RS) 126
3. Mercedes-Benz AMG 6,2 l V8 119
4. Nissan 3,8 Twin Turbo (Nissan GT-R) 97
5. McLaren 3,8 l V8 (McLaren MP4-12C) 89
6. BMW 3,0 Turbo 87

Nejlepší motor s objemem do 1000 cm3

Do nejmenší kubatury patří Fiatův TwinAir, a tak nemusíme asi ani explicitně uvádět, který motor motory do jednoho litru ovládl.

Loňský vítěz - tříválcová pohonná jednotka Ayga a Yarise, Citroënu C1, Peugeotu 107 nebo Toyoty iQ – se i přes stáří více než 7leté stáří velmi statečně drží na špičce kategorie.

Dotírá na něj však nová konkurence z Koreje.

International Engine of the Year 2011 - Motory do objemu 1,0 l
Poř. Motor Počet bodů
1. Fiat TwinAir 875 cm3 (Fiat 500) 479
2. Toyota 1,0 VVT-i (Aygo, Yaris, C1, 107) 257
3. Hyundai/Kia 998 cm3 (Hyundai i10, Kia Picanto) 178
4. Smart 0,8 cdi 141
5. Mitsubishi 1,0 (Smart ForTwo) 135
6. Opel 1,0 Twinport (Agila, Splash) 120

Nejlepší motor s objemem od 1000 cm3 do 1400 cm3

Přeplňované motory Volkswagenu a Fiatu okupují první místa této kategorie už několik let.

Dominance prvního jmenovaného s přívlastkem Twincharger (osazený kompresorem a turbodmychadlem) se projevila v absolutním pořadí ankety motor roku 2009, 2010 i v letošním ročníku.

Fiat si odvezl díky MultiAiru, tak jako loni, druhé místo v objemové třídě.

International Engine of the Year 2011 - Motory od 1,0 l do 1,4 l
Poř. Motor Počet bodů
1. VW 1,4 TSI Twincharger 365
2. Fiat 1,4 l MultiAir turbo 248
3. VW 1,2 TSI 196
4. VW 1,4 TSI 124
5. Fiat-GM 1,3 JTD 91
6. Fiat 1,4 Turbo 63

Nejlepší motor s objemem od 1400 cm3 do 1800 cm3

Čtyřválec 1,6 Turbo ze společného vývoje BMW a PSA dokazoval své kvality v malých Mini i ve větších Peugeotech. BMW však v posledním roce výrazně modernizovalo tuto jednotku pro použití ve vozech Mini a výsledkem je prvenství v objemové třídě.

Novinkou je plně variabilní časování ventilového rozvodu, včetně regulace výkonu bez škrticí klapky, založeném na systému Valvetronic. Řídicí jednotka nastavuje zdvih a délku otevření sacích ventilů, palivo je vstřikováno přímo do válců pod tlakem až 120 bar a výsledkem je mj. snížení kombinované spotřeby vozu Mini až o 9 % proti předchůdci.

International Engine of the Year 2011 - Motory od 1,4 l do 1,8 l
Poř. Motor Počet bodů
1. BMW 1,6 Turbo 246
2. Alfa Romeo 1,75 DI Turbo 226
3. Toyota 1,8 HSD 199
4. Audi 1,8 TSI 149
5. BMW PSA 1,6 Turbodiesel 124
6. Ford 1,6 l EcoBoost 109

Nejlepší motor s objemem od 1800 cm3 do 2000 cm3

Dvoulitrová kubatura byla obsazena s jedinou výjimkou pouze přeplňovanými motory. Čestným zástupcem atmosférického plnění mezi nejlepšími dvoulitry je Honda.

Na prvním místě kategorie do 2 l skončil dvojitě přeplňovaný turbodiesel, který se objevuje v celé řadě modelů BMW (mj. v BMW 123d), za ním se seřadily špičkové zážehové jednotky německých a japonských značek.

International Engine of the Year 2011 - Motory od 1,8 l do 2,0 l
Poř. Motor Počet bodů
1. BMW 2,0 Twin Turbo Diesel 210
2. Audi 2,0 TSI (195 kW) 204
3. Audi 2,0 TSI (155 kW) 151
4. Honda 2,0 i-VTEC 77
5. BMW 2,0 Turbo Diesel 73
6. Subaru 2,0 Turbo 71

Nejlepší motor s objemem od 2000 cm3 do 2500 cm3

Přeplňovaný motor z vrcholných verzí malých kupé, roadsterů a hot-hatchů značky Audi opět ovládl kategorii s objemovým limitem 2,5 l. Pětiválec s přímým vstřikováním byl letos jasným favoritem poroty, když nasbíral 400 bodů. Vedle výkonu, točivého momentu a velmi dobré spotřeby paliva ocenila porota i otevření klapky v levé větvi výfukového potrubí, které generuje charakterní pětiválcový zvuk jako za časů legendárního kupé quattro.

International Engine of the Year 2011 - Motory od 2,0 l do 2,5 l
Poř. Motor Počet bodů
1. Audi 2,5 Turbo 400
2. Mercedes-Benz 2,1 CDI 267
3. Subaru 2,5 Turbo 199
4. BMW 2,5 DI R6 171
5. Peugeot-Citroën-Ford 2,2 HDi 153
6. Hyundai 2,4 l 89

Nejlepší motor s objemem od 2500 cm3 do 3000 cm3

Kategorie třílitrových motorů se v posledních letech stala doménou BMW. Jeho řadové šestiválce – dnes již s přeplňováním – patří podle poroty ke špičce v oboru. A je přitom jedno, zda jste vyznavači nafty nebo benzinu!

Za mnichovskými motory se letos na třetím místě usadil šestiválec Porsche.

International Engine of the Year 2011 - Motory od 2,5 l do 3,0 l
Poř. Motor Počet bodů
1. BMW 3,0 Turbo 421
2. BMW 3,0 Turbodiesel 237
3. Porsche 2,9 DI 147
4. Audi/VW 3,0 TDI 145
5. Audi 3,0 TFSI 140
6. Jaguar-Ford-PSA 3,0 Turbodiesel 109

Nejlepší motor s objemem od 3000 cm3 do 4000 cm3

Kategorii do čtyř litrů okupuje motor z BMW M3 od roku 2008! Zvítězil i letos. Nástupce legendárního šestiválce z předchozího BMW M3 je o 30 mm kratší a navzdory hmotnosti 202 kg i lehčí než původní řadový motor.

International Engine of the Year 2011 - Motory od 3,0 l do 4,0 l
Poř. Motor Počet bodů
1. BMW 4,0 V8 (BMW M3) 364
2. Porsche 3,8 l (911 GT3, GT3 RS) 191
3. McLaren 3,8 l V8 (McLaren MP4-12C) 173
4. Porsche 3,4 l DI (Porsche Boxster S, Boxster Spyder, Cayman S, Cayman R) 121
5. Nissan 3,8 Twin Turbo (Nissan GT-R) 110
6. Ford 3,5 l EcoBoost (Ford Taurus, Flex, Lincoln MKS, MKT) 96

Nejlepší motor s objemem nad 4000 cm3

Ferrari možná dělá špičková sportovní auta, ale kategorii velkých motorů ovládlo naposledy v roce 2001 díky motoru 5,5 V12.

Letos ale do Maranella míří cenná trofej po 10 letech znovu, díky příchodu nového osmiválce 4,5 l V8 ve Ferrari 458 Italia.

Před italskou motorářskou technikou se musí sklonit především německé automobilky, které tomuto segmentu v posledních letech dominovaly.

International Engine of the Year 2011 - Motory nad 4,0 l
Poř. Motor Počet bodů
1. Ferrari 4,5 l V8 (Ferrari 458 Italia) 230
2. Mercedes-Benz AMG 6,2 l V8 188
3. BMW 4,4 V8 DI Turbo 127
4. Porsche 4,8 V8 Turbo 109
5. Jaguar 5,0 V8 Supercharged 105
6. Mercedes-Benz AMG 6,2 l V8 (Mercedes-AMG SLS AMG) 96
Ondřej Láník
Diskuze (99)
28. 5. 2011 13:17
Dalo se to čekat
Vždy vyhrává motor s největším množstvím inovací. Když se ty inovace navíc tváří zeleně, je vyhráno. Nikoho nezajímá, že čím složitější technika, tím poruchovější a náročnější na údržbu a opravy. Taky složitý motor už svojí výrobou produkuje mnohem víc C02 než motor jednoduchý. Je v něm i víc součástek, jejichž výroba není vůbec ekologická, ale ty se vozí z Číny tak to nikdo neřeší. Jako v případě superekologických baterek do elektromobilů kvůli kterým je půlka Číny zamořená těžkými kovy.
Spotřeba se snižuje akorát při ideálních podmínkách na zkušební stolici. V reálném provozu eko motory většinou žerou víc než jejich míň ekologičtí předchůdci s větším objemem. Ale inovovat se musí i kdyby to mělo být zcela samoúčelné a auta se musí pořád co nejrychleji obměňovat, aby se nezačala brzdit ekonomika...
Avatar - pario
27. 5. 2011 11:40
Re: Ptám se.....
Ja myslím,že velké % ludí jazdí s takými motormi. ;-)
27. 5. 2011 09:25
Re: Konec světa je tady...
:DDD ale coby, ved aj majster tesar obcas utne, no ;-)
26. 5. 2011 21:53
Re: Ptám se.....
Kde je HEMI? LS9? CUMMINS?
Avatar - baca42
26. 5. 2011 21:36
Re: Koncern Fiat....
tady je fotka motoru [odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
čau[odkaz]