Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2013: Renault Zoe – Elektromobil s plným počtem hvězd

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Oblíbený model francouzského ministra pro oživení průmyslu Arnauda Montebourga si z testů Euro NCAP odvezl pět hvězd i přes jisté nedostatky v ochraně cestujících.

Renault Zoe se ve své produkční podobě představil již před rokem v Ženevě a přímo vychází ze stejnojmenného konceptu z roku 2010, ale jeho prodej se na francouzském trhu rozběhne až letos. Elektromobil s výkonem 65 kW točivým momentem 220 N.m dosáhuje maximální rychlosti 135 km/h a na jedno nabití ujede podle automobilky až 210 km.

V testech Euro NCAP dosáhl elektřinou poháněný Renault velmi slušných výsledů. Nejvíce prostoru pro možná zlepšení se podle komentáře Euro NCAP nachází v kategorii ochrany cestujících.

Předmětem testu byl Renault Zoe s karosérií pětidvéřový hatchback, pohotovostní hmotností 1468 kg a volantem na levé straně.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, omezovač rychlosti, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, omezovač síly pásů na zadních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy. Vůz byl také vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů pro přední i zadní sedadla.

Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX) autosedačka Römer BabySafe se základnou pro ISOFIX, pro starší figurínu pak autosedačka Römer Duo Plus (pomocí úchytů ISOFIX) s orientací ve směru jízdy.

crashtest renault elektromobil novemodely crashtest renault elektromobil novemodely

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu všech částí těla řidiče i spolujezdce. Pouze ochrana hrudníku řidiče byla jen dostatečná. Zoe poskytuje stejnou ochranu pro cestující různých výšek, sedících v různých pozicích.

Při testu bočního nárazu byla ochrana všech částí těla dobrá, a malý Renault získal maximum bodů. Při testu nárazu na sloup byla zaznamenána komprese hrudníku a ochrana hrudníku tak byla zhodnocena jako nízká.

Sedadlo a hlavová opěrka poskytují mezní ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).

Euro NCAP 2013: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa sloupWhiplashCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
Ochrana dospělých15,698%8100%5,873%2,973%3289%

Ochrana dětí

Pro rok 2013 používá Euro NCAP vylepšené dětské figuríny a hodnocení kompatibility několika různých dětských autosedaček a vozu.

Na základě údajů z figuríny získal Renault Zoe při dynamických testech plný počet bodů za ochranu 18měsíčního dítěte. Pohyb dopředu hlavy 3leté figuríny při čelním nárazu nebyl nadměrný a obě dětské figuríny byly dětskými autosedačkami dobře ochráněny i při bočním nárazu.

Všechny dětské sedačky, pro které je vůz navržen, lze do vozu bez problémů nainstalovat. Výjimkou jsou sedačky skupiny 2/3, které nelze správně nainstalovat na zadní prostřední sedadlo.

Airbag spolujezdce lze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy deaktivovat a řidič má jasný přehled o jeho stavu.

Euro NCAP 2013: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyBezpečnostní výbavaUpevněníCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana dětí20,887%788%11,773%3980%

Ochrana chodců

Nárazník poskytuje nohám chodců dobrou ochranu ve všech testovaných oblastech a získal maximální počet bodů. Přední hrana kapoty poskytuje mezní ochranu pánvi chodce. Kapota poskytuje převážně dobrou ochranu.

Euro NCAP 2013: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců14,259%3,965%6100%2466%

Asistenční systémy

Standardním vybavením Renaultu Zoe je ESC, které splňuje požadavky Euro NCAP, a připomínač zapnutí pásů pro přední i zadní sedadla. Omezovač rychlosti je rovněž ve standardu. Používá k určení vhodné rychlosti digitální mapování. Řidič může také nastavit omezení rychlosti ručně.

Euro NCAP 2013: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy1,7170%3100%3100%885%

Celkový výsledek: Pět hvězd

Renault Zoe má velmi dobré výsledky v ochraně chodců a bezpečnostní výbavě, posílit by se ale měla především ochrana cestujících.

Euro NCAP 2013 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3289%3980%2466%885%82%
Počet hvězd*****

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2013?

Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2013)
2013Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****80%75%60%60%80%
Pro ****70%60%50%40%70%
Pro ***40%30%25%25%60%
Pro **30%25%15%15%55%
Pro *20%15%10%5%45%

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)