Euro NCAP 2013: Suzuki SX4 – Poprvé s pěti hvězdami
První generace Suzuki SX4 se stala účastníkem nárazových testů Euro NCAP v roce 2009 a podle tehdejšího hodnocení získala čtyři hvězdy za ochranu dospělých cestujících a po třech hvězdách za ochranu dětí i chodců. Nová Suzuki SX4 svého předchůdce ve všech kategoriích překonává, i když i u ní je prostor pro zlepšení.
Předmětem testu byla Suzuki SX4 1.6 GL+ s karosérií pětidvéřový hatchback, pohotovostní hmotností 1125 kg a volantem na levé straně.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, kolenní airbag pro řidiče, boční a hlavové airbagy, omezovač rychlosti a připomínání zapnutí pásů pro přední i zadní sedadla.
Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy Fair G0/1 (pomocí úchytů ISOFIX), pro starší figurínu pak autosedačka Römer Duo Plus (pomocí úchytů ISOFIX) s orientací ve směru jízdy.
crashtest suzuki euroncap novemodely crossover
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce. Suzuki prokázala stejnou ochranu pro cestující různých výšek a sedících v různých pozicích.
Při testování bočního nárazu získala Suzuki SX4 maximální počet bodů. Při testování nárazu do sloupu byla ochrana hrudníku a břicha dostatečná a ochrana hlavy a pánve dobrá.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).
Euro NCAP 2013: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na sloup | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 14,3 | 89% | 8 | 100% | 7,6 | 95% | 3,5 | 88% | 33 | 92% |
Ochrana dětí
Suzuki SX4 získala maximum bodů za ochranu 1,5letého dítěte. Pohyb hlavy 3leté figuríny dopředu při čelním nárazu nebyl nadměrný a obě dětské figuríny byly dětskými autosedačkami dobře ochráněny i při bočním nárazu.
Airbag spolujezdce lze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy deaktivovat, a řidič nemá jasný přehled o jeho stavu. Ve voze jsou umístěna srozumitelná varování před používáním dětské autosedačky na předním sedadle bez předchozího vypnutí airbagu.
Uživatelská příručka vozu neuvádí informaci, že pro správné umístění dětské autosedačky na přední sedadlo je třeba sedadlo maximálně zvednout. Sedačky skupiny 2/3 jsou na zadním prostředním sedadle nestabilní. Jinak lze dětské sedačky, pro které byl vůz navržen, bez problémů nainstalovat.
Euro NCAP 2013: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | ||||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | ||
Ochrana dětí | 22,2 | 93% | 6 | 75% | 11,4 | 71% | 40 | 80% |
Ochrana chodců
Nárazník získal maximální počet bodů za ochranu nohou chodců. Naproti tomu přední hrana kapoty poskytuje špatnou ochranu pánevní oblasti chodců a nezískala bod ani jeden.
Povrch kapoty poskytuje převážně dobrou nebo dostatečnou ochranu, špatnou ochranu poskytuje pouze v oblasti základny A- sloupků.
Euro NCAP 2013: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 20,2 | 84% | 0 | 0% | 6 | 100% | 26 | 72% |
Asistenční systémy
Suzuki SX4 je standardně vybavena systémem elektronické kontroly stability, který splňuje požadavky Euro NCAP. Dále má vůz manuálně nastavitelný omezovač rychlosti a připomínání zapnutí bezpečnostních pásů pro všechna sedadla.
Euro NCAP 2013: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 1,3 | 130% | 3 | 100% | 3 | 100% | 7 | 81% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Suzuki SX 4 dosáhla v testech velmi dobrých výsledků, prostor pro zlepšení se nabízí zejména ve sféře umístění dětských sedadel. Vysloveně riziková je pro chodce přední hrana kapoty.
Euro NCAP 2013 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 33 | 92% | 40 | 80% | 26 | 72% | 7 | 81% | 85% |
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2013?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2013) | |||||||||
2013 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |