Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2016: Ford Edge – Americké hrany získaly pět hvězd

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Ford Edge byl původně určen pro severoamerický trh, ale letos jsme se jej dočkali i v Evropě a zde vedle showroomů zamířil i do testů Euro NCAP.

Ford Edge se ve své druhé generaci poprvé představil na podzim autosalonu v Los Angeles v roce 2013, ale na severoamerický trh zamířil až v modelovém roce 2015 a do Evropy dorazil až v letošním roce, kdy zamířil i do testů Euro NCAP, v nichž předvedl slušné výkony, které mu zajistili plný počet hvězd.

Předmětem testu byl Ford Edge 2.0 TDCI, s karosérií pětidvéřové SUV a pohotovostní hmotností 1970 kg.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy, kolenní airbag řidiče, připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla. Vůz byl také vybaven AEB systémy pro nízké i vysoké rychlosti, omezovačem rychlosti a systémem upozorňujícím na vyjetí z jízdního pruhu.

Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu šestiletého dítěte instalována autosedačka Römer KidFix, pro figurínu 10letého dítěte podsedák Graco, obojí orientováno ve směru jízdy.

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje z figurín indikují dobrou ochranu kolenou i stehen řidiče i spolujezdce. Ford prokázal, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.

Při testu čelního nárazu celou šíří byla ochrana všech částí těla řidiče dobrá, s výjimkou hrudníku, kde byla ochrana dostačující. Naproti tomu údaje z figurín na zadních sedadlech ukazují špatnou ochranu hlavy a hrudníku se zraněními přesahujícími bezpečnostní limity.

crashtest ford euroncap novemodely video crossover crashtest ford euroncap novemodely video crossover

V testu bočního nárazu získal vůz maximální počet bodů za ochranu kritických částí těla. V testu bočního nárazu na sloup údaje z figuríny ukázaly mezní ochranu hrudníku.

Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech a na základě geometrie se předpokládá stejný stupeň ochrany i na zadních sedadlech.

Edge je vybaven systémem autonomního brzdění ve standardní výbavě a testy ukázaly dobrou funkci při zabraňování a zmírňování nárazů v nízkých rychlostech, při kterých často dochází k poranění krční páteře. Systém zabránil téměř všem nárazům do stojícího auta.

Euro NCAP 2016: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelní - deformaceČelní - celá šířeBočníWhiplashAEB cityCelkem
Jednotkybodybodybodybodybodybody%
Ochrana dospělých7,8415,12,62,932,585%

Ochrana dětí

Při čelním nárazu údaje z figuríny ukázaly mezní ochranu hrudníku a špatnou ochranu krku šestiletého dítěte a špatnou ochranu krku desetiletého dítěte.

Při testu bočního nárazu byla ochrana všech částí těla obou figurín dobrá a vůz získal maximální počet bodů.

Airbag předního spolujezdce lze vypnout a řidič má jasnou představu o jeho stavu.

Všechny běžné typy dětských autosedaček lze na zadní sedadla správně umístit.

Euro NCAP 2016: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestČelní nárazBoční nárazBezpečnostní výbavaUpevněníCelkem
Jednotkybodybodybodybodybody%
Ochrana dětí10,7871237,776%

Ochrana chodců

Kapota poskytuje převážně dobrou nebo dostatečnou ochranu hlavám chodců.

Nárazník získal maximum bodů za dobrou ochranu nohou chodců. Ochrana pánevní oblasti byla smíšená od dobré po špatnou.

Systém autonomního brzdění chodce dobře detekuje a v testech Euro NCAP si vedl dobře a v některých scénářích zabránil nehodě nebo zmírnil její následky.

Euro NCAP 2016: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyAEBCelkem
Jednotkybodybodybodybodybody%
Ochrana chodců163,662,728,367%

Asistenční systémy

Test systému autonomního brzdění ve vysokých rychlostech ukázal dobrou funkci ve vysokých rychlostech a v některých případech dokázal nárazu úplně zabránit.

Standardní výbavou Fordu Edge je připomínání zapnutí bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech a systém varující před vyjetím z jízdního pruhu, který upozorní na přejetí čáry a jemně vrátí auto zpět do pruhu.

Inteligentní omezovač rychlosti zjistí místní omezení rychlosti, které umožní řidiči ho nastavit na požadovanou rychlost.

Euro NCAP 2016: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Připomínač pásůJízdní pruhyAEB InterurbanCelkem
-bodybodybodybodybody%
Asistenční systémy2,532,72,510,789%

Celkový výsledek: Pět hvězd

Ford Edge si z testů Euro NCAP odvezl plný počet hvězd a za tento výsledek vděčí především svým výsledkům v kategoriích ochrany dospělých i dětských cestujících, i když má v obou prostor pro zlepšení.

Dobrých výsledků pak dosáhl i v kategorii asistenčních systémů a nejslabší hodnocení získal v kategorii ochrany chodců, kde je ovšem tradičně největším problémem pánevní oblast.

Euro NCAP 2016 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3385%37,776%2867%1189%80%
Počet hvězd*****

Jak se hodnotí v roce 2016?

Euro NCAP se v letošním roce rozhodlo ještě více zaměřit na bezpečnostní pomocníky. Hodnocení bezpečnostních systémů se tak na celkovém výsledku nově podílí z 20 %, zatímco dosud to bylo jen 10 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí už jen z 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.

Navíc do celkového výsledku je nově zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Automatické brzdění bylo součástí testů už nyní, avšak pouze jako systém rozeznávající okolní vozidla. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se už nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.

Novinkou je také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2016)
2016Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémy
Pro *****80%75%60%50%
Pro ****70%60%50%40%
Pro ***60%30%40%25%
Pro **50%25%30%15%
Pro *40%15%20%10%

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)