Euro NCAP 2017: Volvo XC60 – Pět hvězd bez zaváhání
Volvo XC60 ve své druhé generaci svými výsledky v testech Euro NCAP navazuje na svého předchůdce a zároveň jej i překonává. Pět hvězd je pro vůz švédské značky očekávány standardní výsledek. Navíc ovšem ve všech kategoriích dosáhlo nové XC60 oproti první generaci testované v roce 2009 výrazně lepšího bodového hodnocení ve všech kategoriích.
Předmětem testu bylo Volvo XC60 D4 AWD Momentum s pětidvéřovou karoserií a pohotovostní hmotností 1873 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy, kolenní airbag řidiče a připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla.
Vůz byl také vybaven systémy automatického nouzového brzdění s detekcí chodců a pro nízké i vysoké rychlosti, omezovačem rychlosti a rovněž systémem sledování jízdního pruhu.
Pro testy ochrany dětí byla pro šestileté i desetileté dítě použita sedačka Volvo Booster Cushion.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu 40 procenty přídě stabilní. Údaje z figurín indikují dobrou ochranu všech kritických částí těl řidiče i spolujezdce. Volvo XC60 prokázalo, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.
Při testech čelního nárazu celou šíří vozu byla ochrana všech kritických částí těl figurín řidiče a spolujezdce dobrá s výjimkou hrudníku spolujezdce na zadním sedadle, u nějž byla vyhodnocena jako mezní.

Při bočním nárazovém testu i náročnějším testu s bočním nárazem na sloup byla ochrana kritických částí těla řidiče dobrá a Volvo XC60 získalo maximální počet bodů.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech. Na základě posouzení geometrie opěrek hlav zadních sedadel se u nich předpokládá dobrá ochrana krční páteře.
Standardně dodávaný systém automatického nouzového brzdění získal maximální počet bodů a při testování v nízkých rychlostech typických pro městský provoz vždy zabránil srážce.
| Euro NCAP 2017: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
| Test | Čelní - deformace | Čelní - celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | ||||
| Jednotky | body | body | body | body | body | body | % | |||
| Ochrana dospělých | 7,8 | 7,6 | 16 | 2,8 | 3 | 37,2 | 98% | |||
Ochrana dětí
Při čelním nárazu 40 procenty přídě byla ochrana figuríny desetiletého dítěte dobrá až na krk, kde byla ochrana dostatečná. U figuríny šestiletého dítěte byla ochrana hrudníku vyhodnocena jako dostatečná, zatímco u krku a hlavy dobrá.
Při bočním nárazovém testu byla ochrana všech kritických části těl figurín šestiletého i desetiletého dítěte dobrá.
Airbag předního spolujezdce lze vypnout pro umístění dětské sedačky proti směru jízdy a informace, které jsou poskytnuty řidiči o jeho stavu, jsou jasné a srozumitelné.
Na zadní sedadla lze správně umístit všechny běžné typy dětských autosedaček.
| Euro NCAP 2017: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||
| Test | Čelní náraz | Boční náraz | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | |||
| Jednotky | body | body | body | body | body | % | ||
| Ochrana dětí | 15,9 | 8 | 7 | 12 | 42,9 | 87% | ||
Ochrana chodců
Kapota motoru poskytuje v případě srážky s chodcem převážně dobrou nebo dostatečnou ochranu jeho hlavě, výjimkou jsou oblasti v okolí A sloupků, které jsou hodnoceny jako slabé a špatné.
Přední nárazník poskytoval na všech zkoušených místech při srážce nohám chodců dobrou ochranu. K ochraně pánve chodců při srážce uvádí Euro NCAP, že byla v oblasti masky chladiče dobrá a po jejích stranách špatná.
Systém automatického nouzového brzdění s detekcí chodců získal maximální počet bodů a při testech předvedl dobrý výkon, když při všech zkušebních scénářích v různých rychlostech zabránil kolizi.
| Euro NCAP 2017: Kategorie 3 - Ochrana chodců | |||||||
| Test | Hlava | Pánev | Nohy | AEB | Celkem | ||
| Jednotky | body | body | body | body | body | % | |
| Ochrana chodců | 17,3 | 2,6 | 6 | 6 | 31,9 | 76% | |
Asistenční systémy
Volvo XC60 je standardně vybaveno systémem připomínání zapnutí bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech.
Vůz je vybaven omezovačem rychlosti, který informuje řidiče o rychlostních omezeních, aby se jim mohl okamžitě přizpůsobit. Systém varování před vyjetím z jízdního pruhu řidiče nejen varuje, ale provádí i drobné korekce směru jízdy.
Systém automatického nouzového brzdění byl v testech provedených při dálničních rychlostech označen Euro NCAP jako dobrý a získal maximální počet bodů.
| Euro NCAP 2017: Kategorie 4 - Asistenční systémy | |||||||||
| - | Omezovač rychl. | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | ||||
| - | body | body | body | body | body | % | |||
| Asistenční systémy | 2,5 | 3 | 2,9 | 3 | 11,4 | 95% | |||
Celkový výsledek: Pět hvězd
Volvo XC60 vychází z testů Euro NCAP jako bezpečný automobil. Dobrých výsledků, i když s jistým prostorem pro další zdokonalení dosahuje tento model v ochraně dospělých i dětských cestujících.
Dobré výsledky pak předvedl tento zástupce švédské značky i v kategorii asistenčních systémů a ochranně chodců, kde je tradičně největším problémem oblast kolem A sloupků karoserie.
| Euro NCAP 2017 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
| Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
| Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
| Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
| Výsledky | 37 | 98% | 42,9 | 87% | 32 | 76% | 11,4 | 95% | 91% |
| Počet hvězd | ***** | ||||||||
Jak se hodnotí v roce 2017?
Euro NCAP i v letošním roce věnuje pozornost asistenčním systémům. Jejich hodnocení se tak na celkovém výsledku podílí z 20 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí jen ze 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.
Do celkového výsledku je stejně jako v loňském roce zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.
Podobně jako v loňském roce i letos má být v testech Euro NCAP také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.
| Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2017) | ||||
| 2017 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy |
| Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 50% |
| Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% |
| Pro *** | 60% | 30% | 40% | 25% |
| Pro ** | 50% | 25% | 30% | 15% |
| Pro * | 40% | 15% | 20% | 10% |

























