Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2011: Dacia Duster – Tři hvězdy

Jan Blaha
Diskuze (53)
Za slabý výsledek vděčí Duster penalizacím za prohřešky a nedostatečnému nasazení asistenčních systémů.

Z testů Euro NCAP si Dacia Duster odváží pouze 3 hvězdy, které by navíc v roce 2012 neuhájila díky chodcům a asistenčním systémům.

Asistenční systémy a penalizace za otevřené dveře během dynamických zkoušek jsou patrně hlavní příčinou celkově slabšího hodnocení. Zlepšit by se mohla především mezní ochrana hrudníku při čelním nárazu a nárazu na kůl a ochrana chodců (pánev, hlava dospělého).

Testy, jejichž výsledky Euro NCAP zveřejnilo v únoru 2011, absolvoval model Dacia Duster 1.5 DCi Lauréate s karosérií SUV o hmotnosti 1180 kg a v provedení s levostranným řízením.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavový airbag. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče a spolujezdce.

Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a pomocného rámu) autosedačka Britax Roemer BabySafe ISOFIX, pro starší figurínu pak autosedačka Britax Roemer Duo Plus (pomocí úchytů ISOFIX a Top Tether), avšak s orientací ve směru jízdy.

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní, došlo ale k otevření pátých dveří zavazadlového prostoru, což komisaři potrestali penalizací.

Na základě hodnot míry stlačení žeber zkušební figuríny byla ochrana hrudníku vyhodnocena jako mezní. Podle údajů naměřených figurínami nejsou kolena a stehna primárně ohrožena, nicméně konstrukce přístrojové desky na straně řidiče byla shledána jako nebezpečná s ohledem na potenciálně různé tělesné parametry cestujících a na různou pozici, kterou mohou při sezení zaujmout. Takže výsledkem je pouze mezní ochrana této partie těla na straně řidiče.

crashtest dacia duster euroncap crashtest dacia duster euroncap

Při bočním nárazu došlo k otevření dveří řidiče a na řadu přišla opět penalizace.

Při agresivnějším nárazu na kůl se sice žádné dveře neotevřely, ale ochrana hrudníku je dle míry stlačení žeber slabá.

Ochrana jakou poskytuje sedadlo a opěrka hlavy krční páteři při nárazech zezadu (Whiplash) si vysloužila rovněž známku mezní.

Euro NCAP 2011: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa kůlWhiplashCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
Ochrana dospělých1169%7,290%675%2,563%2774%

Ochrana dětí

Při dynamických testech byla oceněna ochrana mladší figuríny maximem bodů. Dopředný pohyb hlavy tříleté figuríny, přepravované v zádržném systému s orientací ve směru jízdy, nebyl při čelním nárazu nadlimitní.

Obě figuríny byly rovněž i při bočním nárazu dokonale chráněny uvnitř svého zádržného systému.

Airbag spolujezdce lze deaktivovat a poté na sedadle spolujezdce použít k přepravě dítěte zádržný systém instalovaný proti směru jízdy. Informace o stavu spolujezdcova airbagu směrem k řidiči však není dostatečně zřetelná. Na nebezpečí vyplývající z přepravy dítěte na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace airbagu spolujezdce je sice jasně poukázáno, ale varovná samolepka není trvanlivě upevněna na sluneční cloně.

Euro NCAP 2011: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyOznačeníUpevněníVozidloCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
18 měsíční12100%4100%2100%323%--
36 měsíční1192%4100%2100%--
Ochrana dětí-3878%

Ochrana chodců

Ochrana nohou v oblasti nárazníku je nedostatečná, vůz nezískal v této oblasti ani bod.

Rovněž ochrana pánve v oblasti přední hrany kapoty je nedostatečná.

V oblastech s nejpravděpodobnějším kontaktem s hlavou dítěte ( 4 zkušební sektory uprostřed kapoty) byla ochrana oceněna známkou dobrá, ochrana ve zbylých 2 sektorech je převážně nedostatečná stejně jako ochrana hlavy dospělého.

Euro NCAP 2011: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců1042%00%00%1028%

Asistenční systémy

Elektronický stabilizační sytém je k dispozici v rámci mimořádné výbavy, ale nekvalifikoval se pro vyhodnocení. Systém připomínačů nezapnutých bezpečnostních pásů je k dispozici pro řidiče jako základní výbava. Pro spolujezdce je k mání jako mimořádná výbava, ale očekává se, že ve finále budou tento prvek mít téměř všechny prodané Dustery, takže Euro NCAP mohlo udělit patřičné body.

Euro NCAP 2011: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy00%00%267%229%

Celkový výsledek: Tři hvězdy

Dacia Duster podrobená nárazovým zkouškám organizace Euro NCAP podle metodiky pro rok 2011 získala v celkovém hodnocení na dnešní poměry pouze slabé tři hvězdy.

Ne že by chování vozu bylo při testech extra tragické, ale svou negativní roli bohužel sehrály zejména penalizace udělené za otevření dveří během zkoušek.

Zlepšit by se ale mohla především ochrana dospělých při čelním nárazu a nárazu na kůl, dále pak ochrana nohou chodců. Kupodivu ale například ochrana dětí je na velice solidní úrovni.

Současné 3 hvězdy by v roce 2012 neobhájila kvůli ochraně chodců a asistenčním systémům.

Euro NCAP 2011 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky2774%3878%1028%229%61%
Počet hvězd* * *

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2011?

Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.

Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří i v roce 2011 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2011)
2011Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****80%75%40%60%75%
Pro ****65%60%25%40%60%
Pro ***35%30%15%25%50%
Pro **30%25%10%15%35%
Pro *20%15%5%5%25%

Jan Blaha
Diskuze (53)
2. 3. 2011 00:16
Re: Za tu cenu
Přesně. Losí testy jsou dobrá věc, akorát se nesmí podvádět za účelem poškození konkurence, jak to třeba Němci rádi dělají hlavně Dacii. A další věc - neříkám, že ESP je úplně zbytečné, ale ani ESP není u aut s vysokým těžištěm samospasitelné. Dává pocit trochu falešného bezpečí - dlouho se jakoby nic neděje, elektronika nenápadně zasahuje a potom najednou je auto na střeše když si řidič ukolébaný elektronikou dovolí víc než ESP zvládne vyrovnat. Fyzikální zákony platí i pro vysoká auta s ESP. Pamatuju si na jeden motoristický pořad, kde právě bývalý rallye jezdec testoval nový Mercedes A s ESP, prý nepřevrhnutelný. Ze srandy 2x trhnul volantem a kus jel po 2 kolech, samozřejmě řízeně, auto na střechu nehodil. Takže osobně pro povinnou montáž ESP nejsem, není důvod vozit u všech aut 30 kilo elektroniky a hydrauliky navíc včetně typů, které nemají se stabilitou díky nízkému těžišti problém.
Vše je to o přijatelné míře rizika. Vím jak dědeček vykládal, jak začal jezdit rychleji potom co si do auta namontoval pásy. Když má dnes auto 5* + ESP + ABS + EBD + TCS + ... tak má plno lidí pocit, že se jim nemůže nic stát a podle toho jezdí. Jako jedna ženská tady u nás - moderní auto, vyneslo ji to v zatáčce protože jela jak hovado, čelně trefila autobus, odrazila se do meze a na místě byla mrtvá. Ani 4 airbagy a ABS + ESP jí mepomohly...
Avatar - Ronault.
28. 2. 2011 23:55
Re: Dacii ne...
Spíše mě překvapilo, že tam napsal Ford a zapomněl na ty, kdo jako první získal 5* NCAP a pak doplnil mezi prvními a ukázal cestu.
Avatar - gld
28. 2. 2011 21:16
Re: Tichá pošta a Dusterovské ESP
Klííídek. Už si si mohol zvyknúť, že niektorí experti prinajlepšom sfúknu nadpis a už sú zorientovaní v problematike..

Vôbec, systém TL,DR (too long, dont read- príliš dlhé nečítam) je starý ako internet ;-)
28. 2. 2011 20:34
Tichá pošta a Dusterovské ESP
Tak nám zavraždili ESP paní Müllerová. No jo tři hvězdy - jako v Sarajevu......

Nestačím se divit, jak selektivně lze vnímat jasně napsané řádky. Kecám - divím se - ale stíhám. Potkávám to dnes a denně. Lidé tak rádi dovozují, aby jim to zapadlo do zamýšleného - někdy se tomu říká - přání otcem myšlenky.

Přitom za dva roky bude tahle diskuze nejspíš úsměvnou historickou freskou - to by měla mít všechna nově uváděná vozidla v EU ESP ve standardu. Přesto mi ale nikdo nevymluví - a budu jen rád, když mi opraví fundovanými důkazy můj případně špatný názor - že ESP je aktivním bezpečnostním prvkem, který však v okamžiku samotného nárazu na překážku, či protijedoucí vozidlo(z boku jedoucí, zezadu jedoucí..) nemá vliv na schopnost automobilu zajistit přežití své posádce. Zkrátka - koukám-li se na prováděné testy - nikdy jsem neviděl ani náznak aktivace esp - a to z jednoduchého důvodu - vůz je rozjet proti předsazené překážce standardní rychlostí a naráží v přímém směru - bez vyhýbacího manévru...............
28. 2. 2011 20:09
Re: Za tu cenu
Souhlas - rozumnej názor. Ta cena se musí někde projevit a o dvojitých losích testech Made in Holland si od jisté doby (áčkový Mercedes) myslím své....

Na druhou stranu některé bláboly výše o zbytečnosti ESP apod. jsou směšné, protože a) ukazují, že někteří pánové jsou čistí teoretici a s podobně vybaveným autem nikdy nejeli, nicméně za b) mám primárně pocit, že s uvodní větou tvého příspěvku se někteří lidé nedokážou srovnat. Tak mám levné SUV a stačí mi. Nemusím hned naznačovat, že ostatní (dražší) auta jsou vlastně úplně stejná, že to co ony mají a Duster nemá je zbytečnost....prostě - mám levnější auto, podle toho, jaké mám auto ho užívám a tím se dostávám k druhé části Tvého příspěvku - tuším že v 4X4 byl čtyřtest Dusteru, Jimnyho a S4X (nebo je to SX4?) a to co píšeš o pohybu v terénu tam bylo přesně uvedeno. Nakonec samozřejmně vyhrálo Suzuki, ale Duster neměl před Jimnym a dokonce ani před Ladou zdaleka tak navrch. Překvapila spotřeba benzíňáku (nepříjemně), ale především vlastnosti v terénu.....

Ale opakuji, Duster s přesně vymezenou cíleností nemusí být špatná volba. Bydlet na horách, nepotřebovat se mlátit po lesních cestách a najezdit ročně tak 10 tis. km, na spíše kratší vzdálenosti, nebo jezdit na chatu v situaci, kdy budu k baráku vyjíždět polní cestou, která je půl roku zablácená a čtvrt roku namrzlá, tak je to optimální volba a i ta jedna Jugoslávie za rok se v tom přežije bez nejmenší úhony. Ale o tom by výběr auta měl být.

Jinak vzhledově (to už jsem hodně daleko od tématu...) se mi to auto zejména zvenku líbí, dokonce bych řekl, že je hezčí než některé dost v segmentu zavedené značky - napadá mně zrovna třeba Hyundai i35......i Koleos.