Extrémně vzácný Ford McLaren Mustang M-81 je na prodej. Vzniklo jenom 10 kousků!

 

Na počátku osmdesátých let vznikl díky spolupráci automobilky Ford se společností McLaren Engines výjimečný model, který položil základy divize Special Vehicle Operations (SVO).

Ford Mustang třetí generace z let 1979 až 1993 patří dnes k nejopomíjenějším zástupcům slavného rodu. Důvodů je mnoho a k těm nejvýraznějším patří z drtivé většiny design jeho karoserie, který byl v době vzniku sice moderní, ale nejen pro dnešní obdivovatele modelu působí málo jako „Mustang“.

Doba, kdy začne být tato generace mezi nadšenci a sběrateli brána na milost nejspíš teprve přijde, i když již dnes se objevují vlaštovky, naznačující, že i tato generace má řadu atraktivních zástupců. Aktuálně k nim patří většinou vozy v oficiálních barvách Indy 500 Pace Car z roku 1979, jichž bylo vyrobeno téměř 10.500 exemplářů nebo naopak Ford Mustang SVT Cobra z posledního roku výroby s 4,9litrovým osmiválcem o výkonu 175 kW (238 k).

Tato provedení jsou ovšem relativně běžnými sériovými modely, nad nimiž vyniká několik speciálních limitovaných edicí a pak také Ford McLaren Mustang M-81 z roku 1980, který měl být vyroben v sérii 250 vozů, ale nakonec vzniklo jen 10 exemplářů postavených z velké části ručně ve stylu evropských závodních vozů.

Ford McLaren Mustang M-81 vycházel ze standardního provedení s atmosférickým čtyřválcem o objemu 2,3 litru, ale na první pohled se od něj odlišoval svou karoserií se zcela novým designem předních partií a především extrémně rozšířenými blatníky ve stylu tehdejších závodních vozů série IMSA.

Pod karoserií inspirovanou závodními automobily se ukrýval podvozek, který byl upraven v podobném stylu a pyšnil se sportovními tlumiči Koni spolu s výkonnější brzdovou soustavou a především 15palcovými koly BBS obutými do pneumatik o rozměrech 255/55 R15.

Interiér pak oslnil anatomickými sedadly Recaro, 14palcovým tříramenným volantem Racemark a záplavou přístrojů Stewart-Warner na palubní desce. Na přání byl k dispozici i ochranný rám, který byl ukotven v oblasti B sloupků a v zavazadlovém prostoru.

Zásadní změny se pak odehrály pod kapotou a měla je na svědomí společnost McLaren Engines z Michiganu, kterou původně založil Bruce McLaren, aby zajišťovala dodávky, opravy a ladění motorů pro jeho závodní speciály pro sérii Can-Am. Na počátku osmdesátých let se ovšem již jednalo o samostatnou firmu, která nebyla závislá na mateřské společnosti z Velké Británie.

Vraťme se ovšem k motoru. Tím nebyl osmiválec, ale čtyřválce objemu 2,3 litru, který ve své sériové podobě disponoval nijak zvlášť oslňujícím výkonem 66 kW (90 k). Po zákroku ladičů ze společnosti McLaren Engines a nasazení turbodmychadla Garrett T-3 se ovšem pyšnil výrazně zajímavější hodnotou výkonu okolo 130 kW (177 k). Točivý moment 196 N.m byl k dispozici při 3000 otáčkách za minutu.

Ford McLaren Mustang M-81 se čtyřstupňovou manuální převodovkou, jejímž prostřednictvím byla roztáčena kola zadní nápravy, zvládl akceleraci z 0 na 96,6 s za 9,76 s, což z dnešního pohledu nijak úžasný výkon, ale v době svého vzniku patřil k tomu nejlepšímu, co tehdejší severoamerická produkce nabízela.

Dramatický exteriér spolu se sportovním podvozkem a motorem mohl zajistit tomuto modelu úspěch u zákazníku. Vše nakonec pokazila jeho cenovka, která se díky vysokému podílu manuální práce na výrobě dostala na 25.000 amerických dolarů, což bylo přeci jen příliš mnoho. Standardní Ford Mustang tehdy stál okolo 5.500 amerických dolarů a podobně výkonné Porsche 924 Turbo bylo o více než 5000 amerických dolarů levnější než M-81, zatímco Porsche 911 stálo okolo 30.000 amerických dolarů.

Vyrobeno tedy bylo nakonec jen deset vozů Ford McLaren Mustang M-81 a jeden z nich je nyní prostřednictvím Bring a Trailer nabízen k prodeji v kalifornském Oaklandu za lákavých 20.5000 amerických dolarů (zhruba 525.000 Kč) ve vynikajícím stavu jako velmi dobrá investice pro budoucnost.

Spolupracujeme s TipCars.com
Hurikán a bouře Florence mají ve Spojených státech mají více jak čtyři desítky obětí Hurikán a bouře Florence mají ve Spojených státech mají více jak čtyři desítky obětí

Nejméně 43 mrtvých si vyžádal živel Florence, který jako…

Praha směřuje ke dvěma milionům obyvatel. Musíme se na to připravit, říká Ondřej Boháč Praha směřuje ke dvěma milionům obyvatel. Musíme se na to připravit, říká Ondřej Boháč

Ondřej Boháč už více než dva roky šéfuje pražskému…

Ozbrojenci útočili na přehlídku v Íránu, zabili devět lidí Ozbrojenci útočili na přehlídku v Íránu, zabili devět lidí

Při útoku neznámých ozbrojenců na vojenskou přehlídku ve…

Světové oceány má od plastů spasit loď, která je přemění na palivo Světové oceány má od plastů spasit loď, která je přemění na palivo

Společnost YachtMarket plánuje vytvoření unikatní jachty…

 
Zdroj: Bring a Trailer

Štítky Ford Sportovní

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby

Mohlo by se zdát, že Škoda 110 R Coupé přímo navázala na…

Co vyhraje? Závodní Tesla vs. F1 vs. superbike vs. F-16 a další ve sprintu Co vyhraje? Závodní Tesla vs. F1 vs. superbike vs. F-16 a další ve sprintu

Závod ve sprintu, který se jen tak nevidí. Na…

 



Ford láká na elektrickou novinku. Bude to Mustang na chůdách? Ford láká na elektrickou novinku. Bude to Mustang na chůdách?

Modrý ovál už nás před časem vábil na nový elektromobil…

Ford Mustang poruší tradice a nabídne pohon všech kol Ford Mustang poruší tradice a nabídne pohon všech kol

Ford Mustang představuje v současnosti pro svou…

 



 
Koroze zánovních aut je hrozbou: Bez prevence se neobejdete! Kde rez hrozí nejvíce?

Koroze zánovních aut je hrozbou: Bez prevence se neobejdete! Kde rez hrozí nejvíce?

Dnes 08:00

Rez nejčastěji vidíme na ojetých autech a přisuzujeme ji stáří. Ve skutečnosti zhoubné procesy začínají už první den po výrobě a neplatí na ně nic než účinná prevence.




Blesk.cz

Muže v Plzni zabil zřejmě blesk. Bouřka zbrzdila i Zemanovo letadlo

Muže v Plzni zabil zřejmě blesk. Bouřka zbrzdila i…

Silné bouřky se v pátek večer začaly prohánět Českem. V Plzni dokonce udeřil blesk do muže, který na místě…

Žena měla ve vagině želvu. Našli ji v ní lékaři, když si stěžovala po pařbě na bolesti břicha

Žena měla ve vagině želvu. Našli ji v ní lékaři,…

Tohle byla zřejmě pařba jako žádná jiná. Nejmenovaná Britka (26) po ní skončila s ukrutnými bolestmi břicha. Ty…

 

iSport.cz

V Laver Cupu vede Evropa, hvězdný pár Djokovič - Federer ale neuspěl

V Laver Cupu vede Evropa, hvězdný pár Djokovič -…

Tým evropských tenistů úspěšně zahájil cestu za obhajobou Laver Cupu, když po prvním dnu vede 3:1 na zápasy.…

Boleslav dál rozdává dárky. Musíme se už kopnout do zadku, velí Klepiš

Boleslav dál rozdává dárky. Musíme se už kopnout do…

Nabušená sestava, povedená příprava, smělé cíle… Mladá Boleslav vstupovala do nové sezony Tipsport extraligy…

 

Reflex.cz

10 nejděsivějších hororů první dekády 21. století. Nepropásli jste je?

10 nejděsivějších hororů první dekády 21. století.…

Kruh a Saw jsou legendou a zná je asi každý. V minulém desetiletí ale vzniklo daleko víc hororů, které stojí za…

Připomeňte si legendární československý autobus z 50. let. Škoda 706 RTO v plné kráse

Připomeňte si legendární československý autobus z…

Škoda 706 RTO představuje nejpopulárnější československý autobus a jeho příznivci v letošním roce oslavují 60…