Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Extrémně vzácný Ford McLaren Mustang M-81 je na prodej. Vzniklo jenom 10 kousků!

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Na počátku osmdesátých let vznikl díky spolupráci automobilky Ford se společností McLaren Engines výjimečný model, který položil základy divize Special Vehicle Operations (SVO).

Ford Mustang třetí generace z let 1979 až 1993 patří dnes k nejopomíjenějším zástupcům slavného rodu. Důvodů je mnoho a k těm nejvýraznějším patří z drtivé většiny design jeho karoserie, který byl v době vzniku sice moderní, ale nejen pro dnešní obdivovatele modelu působí málo jako „Mustang“.

Doba, kdy začne být tato generace mezi nadšenci a sběrateli brána na milost nejspíš teprve přijde, i když již dnes se objevují vlaštovky, naznačující, že i tato generace má řadu atraktivních zástupců. Aktuálně k nim patří většinou vozy v oficiálních barvách Indy 500 Pace Car z roku 1979, jichž bylo vyrobeno téměř 10.500 exemplářů nebo naopak Ford Mustang SVT Cobra z posledního roku výroby s 4,9litrovým osmiválcem o výkonu 175 kW (238 k).

Tato provedení jsou ovšem relativně běžnými sériovými modely, nad nimiž vyniká několik speciálních limitovaných edicí a pak také Ford McLaren Mustang M-81 z roku 1980, který měl být vyroben v sérii 250 vozů, ale nakonec vzniklo jen 10 exemplářů postavených z velké části ručně ve stylu evropských závodních vozů.

Ford McLaren Mustang M-81 vycházel ze standardního provedení s atmosférickým čtyřválcem o objemu 2,3 litru, ale na první pohled se od něj odlišoval svou karoserií se zcela novým designem předních partií a především extrémně rozšířenými blatníky ve stylu tehdejších závodních vozů série IMSA.

Pod karoserií inspirovanou závodními automobily se ukrýval podvozek, který byl upraven v podobném stylu a pyšnil se sportovními tlumiči Koni spolu s výkonnější brzdovou soustavou a především 15palcovými koly BBS obutými do pneumatik o rozměrech 255/55 R15.

Interiér pak oslnil anatomickými sedadly Recaro, 14palcovým tříramenným volantem Racemark a záplavou přístrojů Stewart-Warner na palubní desce. Na přání byl k dispozici i ochranný rám, který byl ukotven v oblasti B sloupků a v zavazadlovém prostoru.

Zásadní změny se pak odehrály pod kapotou a měla je na svědomí společnost McLaren Engines z Michiganu, kterou původně založil Bruce McLaren, aby zajišťovala dodávky, opravy a ladění motorů pro jeho závodní speciály pro sérii Can-Am. Na počátku osmdesátých let se ovšem již jednalo o samostatnou firmu, která nebyla závislá na mateřské společnosti z Velké Británie.

Vraťme se ovšem k motoru. Tím nebyl osmiválec, ale čtyřválce objemu 2,3 litru, který ve své sériové podobě disponoval nijak zvlášť oslňujícím výkonem 66 kW (90 k). Po zákroku ladičů ze společnosti McLaren Engines a nasazení turbodmychadla Garrett T-3 se ovšem pyšnil výrazně zajímavější hodnotou výkonu okolo 130 kW (177 k). Točivý moment 196 N.m byl k dispozici při 3000 otáčkách za minutu.

Ford McLaren Mustang M-81 se čtyřstupňovou manuální převodovkou, jejímž prostřednictvím byla roztáčena kola zadní nápravy, zvládl akceleraci z 0 na 96,6 s za 9,76 s, což z dnešního pohledu nijak úžasný výkon, ale v době svého vzniku patřil k tomu nejlepšímu, co tehdejší severoamerická produkce nabízela.

Dramatický exteriér spolu se sportovním podvozkem a motorem mohl zajistit tomuto modelu úspěch u zákazníku. Vše nakonec pokazila jeho cenovka, která se díky vysokému podílu manuální práce na výrobě dostala na 25.000 amerických dolarů, což bylo přeci jen příliš mnoho. Standardní Ford Mustang tehdy stál okolo 5.500 amerických dolarů a podobně výkonné Porsche 924 Turbo bylo o více než 5000 amerických dolarů levnější než M-81, zatímco Porsche 911 stálo okolo 30.000 amerických dolarů.

Vyrobeno tedy bylo nakonec jen deset vozů Ford McLaren Mustang M-81 a jeden z nich je nyní prostřednictvím Bring a Trailer nabízen k prodeji v kalifornském Oaklandu za lákavých 20.5000 amerických dolarů (zhruba 525.000 Kč) ve vynikajícím stavu jako velmi dobrá investice pro budoucnost.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)