Extrémně vzácný Ford McLaren Mustang M-81 je na prodej. Vzniklo jenom 10 kousků!

 

Na počátku osmdesátých let vznikl díky spolupráci automobilky Ford se společností McLaren Engines výjimečný model, který položil základy divize Special Vehicle Operations (SVO).

Ford Mustang třetí generace z let 1979 až 1993 patří dnes k nejopomíjenějším zástupcům slavného rodu. Důvodů je mnoho a k těm nejvýraznějším patří z drtivé většiny design jeho karoserie, který byl v době vzniku sice moderní, ale nejen pro dnešní obdivovatele modelu působí málo jako „Mustang“.

Doba, kdy začne být tato generace mezi nadšenci a sběrateli brána na milost nejspíš teprve přijde, i když již dnes se objevují vlaštovky, naznačující, že i tato generace má řadu atraktivních zástupců. Aktuálně k nim patří většinou vozy v oficiálních barvách Indy 500 Pace Car z roku 1979, jichž bylo vyrobeno téměř 10.500 exemplářů nebo naopak Ford Mustang SVT Cobra z posledního roku výroby s 4,9litrovým osmiválcem o výkonu 175 kW (238 k).

Tato provedení jsou ovšem relativně běžnými sériovými modely, nad nimiž vyniká několik speciálních limitovaných edicí a pak také Ford McLaren Mustang M-81 z roku 1980, který měl být vyroben v sérii 250 vozů, ale nakonec vzniklo jen 10 exemplářů postavených z velké části ručně ve stylu evropských závodních vozů.

Ford McLaren Mustang M-81 vycházel ze standardního provedení s atmosférickým čtyřválcem o objemu 2,3 litru, ale na první pohled se od něj odlišoval svou karoserií se zcela novým designem předních partií a především extrémně rozšířenými blatníky ve stylu tehdejších závodních vozů série IMSA.

Pod karoserií inspirovanou závodními automobily se ukrýval podvozek, který byl upraven v podobném stylu a pyšnil se sportovními tlumiči Koni spolu s výkonnější brzdovou soustavou a především 15palcovými koly BBS obutými do pneumatik o rozměrech 255/55 R15.

Interiér pak oslnil anatomickými sedadly Recaro, 14palcovým tříramenným volantem Racemark a záplavou přístrojů Stewart-Warner na palubní desce. Na přání byl k dispozici i ochranný rám, který byl ukotven v oblasti B sloupků a v zavazadlovém prostoru.

Zásadní změny se pak odehrály pod kapotou a měla je na svědomí společnost McLaren Engines z Michiganu, kterou původně založil Bruce McLaren, aby zajišťovala dodávky, opravy a ladění motorů pro jeho závodní speciály pro sérii Can-Am. Na počátku osmdesátých let se ovšem již jednalo o samostatnou firmu, která nebyla závislá na mateřské společnosti z Velké Británie.

Vraťme se ovšem k motoru. Tím nebyl osmiválec, ale čtyřválce objemu 2,3 litru, který ve své sériové podobě disponoval nijak zvlášť oslňujícím výkonem 66 kW (90 k). Po zákroku ladičů ze společnosti McLaren Engines a nasazení turbodmychadla Garrett T-3 se ovšem pyšnil výrazně zajímavější hodnotou výkonu okolo 130 kW (177 k). Točivý moment 196 N.m byl k dispozici při 3000 otáčkách za minutu.

Ford McLaren Mustang M-81 se čtyřstupňovou manuální převodovkou, jejímž prostřednictvím byla roztáčena kola zadní nápravy, zvládl akceleraci z 0 na 96,6 s za 9,76 s, což z dnešního pohledu nijak úžasný výkon, ale v době svého vzniku patřil k tomu nejlepšímu, co tehdejší severoamerická produkce nabízela.

Dramatický exteriér spolu se sportovním podvozkem a motorem mohl zajistit tomuto modelu úspěch u zákazníku. Vše nakonec pokazila jeho cenovka, která se díky vysokému podílu manuální práce na výrobě dostala na 25.000 amerických dolarů, což bylo přeci jen příliš mnoho. Standardní Ford Mustang tehdy stál okolo 5.500 amerických dolarů a podobně výkonné Porsche 924 Turbo bylo o více než 5000 amerických dolarů levnější než M-81, zatímco Porsche 911 stálo okolo 30.000 amerických dolarů.

Vyrobeno tedy bylo nakonec jen deset vozů Ford McLaren Mustang M-81 a jeden z nich je nyní prostřednictvím Bring a Trailer nabízen k prodeji v kalifornském Oaklandu za lákavých 20.5000 amerických dolarů (zhruba 525.000 Kč) ve vynikajícím stavu jako velmi dobrá investice pro budoucnost.

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Tomáše Prouzy: Jedna neslavná česká prohra Komentář Tomáše Prouzy: Jedna neslavná česká prohra

V pondělí vyvrcholil boj o první kořist z brexitových…

Tvrdíkovi Číňané ze CEFC odmítají, že by upláceli v Africe Tvrdíkovi Číňané ze CEFC odmítají, že by upláceli v Africe

Čínský konglomerát CEFC China Energy ostře odmítl, že by…

Klid před bouří? Investoři nemají strach, naposledy to tak bylo před krizí Klid před bouří? Investoři nemají strach, naposledy to tak bylo před krizí

Sebevědomí investorů je v nejlepší kondici za poslední…

Komárek dostal od úřadu zelenou. Může koupit IT firmu AutoCont Komárek dostal od úřadu zelenou. Může koupit IT firmu AutoCont

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže schválil změnu…

 
Zdroj: Bring a Trailer

Štítky Ford Sportovní

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici

Při nákupu ojetiny s vyplatí sledovat i zdánlivé…

Nový Mercedes-Benz G odhalil interiér. Téměř nic nebude jako dřív… Nový Mercedes-Benz G odhalil interiér. Téměř nic nebude jako dřív…

Nová generace legendárního „géčka“ bude oficiálně…

 



Revology Cars nabízí stroj času. Shelby GT500 z roku 1967 vyrobený v současnosti Revology Cars nabízí stroj času. Shelby GT500 z roku 1967 vyrobený v současnosti

Shelby GT500 od Revology Cars na první pohled působí jako…

Robert Downey Jr. si nechal postavit nádherný Ford Mustang Boss 302 Robert Downey Jr. si nechal postavit nádherný Ford Mustang Boss 302

Herec Robert Downey Jr., který je dnes vnímám především…

 



 
Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Z pólu rovnou na golf!

TEST: Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Z pólu rovnou na golf!

Dnes 12:51

Polo existuje téměř stejně dlouho jako golf, avšak renomé většího sourozence nikdy nedosáhlo. V každé další generaci se však golfu přibližuje stále více a to nejen vzhledem, ale i jízdní projevem.




Blesk.cz

Microsoft začal na svém e-shopu prodávat Samsungy Galaxy S8 a Galaxy S8+

Microsoft začal na svém e-shopu prodávat Samsungy…

Microsoftu v oblasti mobilních zařízení dávno ujel vlak. Mobilní operační systém Windows skomíral tak dlouho, až…

Recenze: Čarodějův učedník míří na venkov za unesenými dětmi a jednorožci

Recenze: Čarodějův učedník míří na venkov za…

Peter Grant z pera britského spisovatele Bena Aaronovitche se vrací již popáté. Mladý čarodějův učeň, který je…

 

iSport.cz

LIGA NARUBY: Lafatovo fair play, naštvaný Wágner a Podaného omluva

LIGA NARUBY: Lafatovo fair play, naštvaný Wágner a…

14. kolo Het ligy se asi oslavovalo především doma u Škodů – oba bratři útočníci dali po krásných gólech za…

Kluci, mám rakovinu, šokoval v šatně kouč Sevilly. Hráči pak obrali Liverpool

Kluci, mám rakovinu, šokoval v šatně kouč Sevilly.…

Vypadalo to hrozivě. Po prvním poločase odcházeli fotbalisté Sevilly do kabin ve středečním duelu Ligy mistrů…

 

Reflex.cz

Gay kafe Starbucks? Proboha, už dost!

Gay kafe Starbucks? Proboha, už dost!

Po změně oslovování cestujících v newyorském metru zde máme další skutečně důležitý problém prvního světa, a tím…

Češi ve volbách šlápli do lejníčka. Státníka poznají, až padnou na hubu, říká Fedor Gál

Češi ve volbách šlápli do lejníčka. Státníka…

Z výsledku voleb v Česku mu běhá mráz po zádech. „Čechy nechápu,“ říká v rozhovoru s Pavlem Štruncem disident,…