Ferrari 335 S vydraženo v Paříži za 868 milionů korun. Rekord, či nikoliv?
Rudé Ferrari 335 Sport Scaglietti Spyder výrobního čísla 0674 pocházelo z pozůstalosti sběratele vozů maranellské značky Pierra Bardinona, tento muž nashromáždil během svého života přes padesátku vzácných továrních závodních vzpínajících se koníků. Nese registrační značku 81824 Bo a vidlicový dvanáctiválec má číslo 141 N2.
Závodní historie konkrétního 335 S je bohatá, ještě jako 315 S obsadil šesté místo ve dvanáctihodinovce v Sebringu v březnu 1957 (konkrétně Peter Collins/Maurice Trintignant) a druhé místo v posledním Mille Miglia, tehdy jej řídila německá vycházející hvězda Wolfgang von Trips. Po přestavbě včetně většího čtyřlitrového motoru se do kokpitu dostal i Mike Hawthorn, ten s ním zajel kolo v Le Mans jako první člověk průměrem nad 200 km/h. Po 56 kolech však museli s Luigim Mussem vzdát pro poruchu motoru.
Auto v úvodu roku 1958 putovalo přes oceán k importérovi Luigimu Chinettimu, zakladateli North American Racing Teamu (NART) a závodilo v Americe. Korunní princ formule 1 Stirling Moss (nikdy na rozdíl od Hawthorna nezískal titul) vyhrál za jeho volantem Grand Prix Kuby 24. února 1958, střídal se s Mastenem Gregorym.
Pensylvánský architekt Robert N. Dusek jej koupil v roce 1960, nakonec se po dekádě stěhovalo zpět do Evropy, do Francie. V legendární a slavné Bardinonově sbírce strávilo tedy pětačtyřicet let... Podrobnější historii včetně technických specifikací jsme vzpomněli zde.
Aukce síně Artcurial probíhala 5. února 2016 v Paříži u příležitosti proslulé výstavy veteránů Rétromobile. Přihazování začalo na dvaceti milionech eur, po minutě se suma navýšila o šest milionů a za deset minut bylo vše jasné. Nakonec vyhrál nejmenovaný muž přímo v sále, vůz získal za 32.075.200 eur, což se rovná 868,3 milionům korun. Je to rekord, ale pouze v evropské měně, pro úplnost dodejme, že se skoro 24,7 miliony liber i v té britské.
Po přepočtu na americkou však činí suma přesně 35.711.359 dolarů. A tady už o prvenství nejde. Během soutěže elegance v Pebble Beach 2014 totiž 250 GTO výrobního čísla 3851GT ročníku 1962 (jezdil s ním tragicky zesnulý Francouz Jo Schlesser) prodala síň Bonhams za vyšších 38,115 milionu dolarů. Z takových sum se až točí člověku hlava... Už v říjnu 2013 přitom měnil majitele vůz stejného typu s číslem šasi 5111GT ze sbírek Američana Paula Pappalarda za hodně absurdních 52 milionů dolarů, avšak mimo oficiální aukci. 335 S tak není nejdražším ferrari ani autem všech dob. Ale strop odhadni ceny se mu překonat povedlo!