Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ferrari představuje 488 Challenge, první turbo pro značkový pohár

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Na akci Finali Mondiali v severoamerické Daytoně odhalila automobilka Ferrari novinku pro svůj značkový pohár. Ta vychází z modelu 488 GTB a na závodních okruzích nahradí 458 Challenge.

Historie Ferrari Challenge, v němž spolu závodí prakticky identické vozy maranellské značky, se začala psát v roce 1993 a v současnosti má tato série na svém kontě již více než 1000 závodů, jichž se účastnilo přes 1000 jezdců na třech kontinentech.

Od zrodu této série jsou závodní vozy, které jsou v ní využívány, vždy odvozeny od aktuálních sériových modelů s osmiválcem před zadní nápravou. Na počátku linie byl model 348 Challenge, startující v letech 1993 až 1995, na něj navázal 355 Challenge (1995-2000), který vystřídal 360 Challenge (2000-2006), po němž dorazil 430 Challenge (2006-2011) a od roku 2011 startují závodníci s 458 Challenge, pro nějž bude příští sezóna ta poslední.

Nástupce v podobě modelu 488 Challenge byl totiž již odhalen. Tento vůz se stane prvním vozem Ferrari s přeplňovaným osmiválcem určeným pro značkový pohár. Pohonná jednotka tohoto vozu je navíc odvozena od osmiválce o objemu 3,9 litru s dvojicí turbodmychadel, výkonem 492 kW (670 k) a titulem International Engine of the Year 2016.

Ferrari 488 Challenge sice ještě nezávodí, ale již pokořilo svého přímého předchůdce a na zkušebním okruhu Fiorano je s časem 1 minuta 15,5 sekund výrazně rychlejší než odcházející 458 Challenge Evoluzione.

Ve srovnání se sériovým 488 GTB se závodní Challenge může pochlubit specifickým mapováním motoru, optimalizovaným pro závodní použití a kratšími převody, stojícími za zlepšením akcelerace na výjezdu ze zatáčky až o 11,6 procenta ve srovnání se 458 Challenge Evoluzione.

Převodovka F1 DCT disponuje novou strategií řazení, umožňují vozu akcelerovat z nuly na maximální otáčky na čtvrtý rychlostní stupeň za pouhých šest sekund. Další vylepšení pohonného ústrojí představuje snížení jeho celkové hmotnosti o 19,7 kg a dalších 8,5 kg uspoří výfukový systém.

Ferrari patentovaný SSC (Slip Slip Control) systém je poprvé použit u vozu pro sérii Challenge a má zlepšovat podélné zrychlení vozu v zatáčkách o 4,2 %.

Další významnou novinkou je rozdělení funkcí doposud jediného ovladače manettino na volantu do dvou, umístěných po obou stranách volantu. Ferrari uvádí, že pravé manettino (TC1) upravuje „kdy“, zatímco levé manettino (TC2) rozhodne „jak“ zasáhne kontrola trakce.

Podle materiálů automobilky se zlepšila integrace mezi řidičem a vozem a zrychlení z referenčního bodu na závodním okruhu v Monze se zkrátilo o 11,6 %, a to díky lepšímu přísunu točivého momentu k zadním kolům.

Ferrari 488 Challenge se vedle nového pohonného ústrojí a novinek v softwaru může ve srovnání se svým předchůdcem pochlubit i výraznými změnami v designu, na nichž se podílelo i Ferrari Styling Centre.

Nejvýraznější změny oproti 458 Challenge Evoluzione i výchozímu sériovému 488 GTB se odehrály v oblasti předních partií, kde nyní mnohem lépe proudí vzduch k chladičům skloněným směrem dozadu.

Nový je i přední nárazník s výraznějším splitterem, zvyšujícím přítlak na přední nápravu o 7 % oproti předchůdci. Nová je i přední kapota s trojicí otvorů a integrovanými klapkami pro směrování teplého vzduchu od chladičů dozadu. Podobně jako na přídi i na bocích a zádi byly optimalizovány vstupy vzduchu, které přivádějí chladící vzduchu k brzdám.

Pro zvýšení stability při vysokých rychlostech dostalo 488 Challenge větší zadní křídlo, které je odvozeno od stejného komponentu určeného pro 488 GTE, startujícího v sérii FIA WEC. Toto nové křídlo samo o sobě zvyšuje účinnost o 9 % ve srovnání s typem 458 Challenge Evoluzione.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Avatar - beibej
5. 12. 2016 23:12
Nějak neím co si myslet o formulaci v článku:
"Převodovka F1 DCT disponuje novou strategií řazení, umožňují vozu akcelerovat z nuly na maximální otáčky na čtvrtý rychlostní stupeň za pouhých šest sekund. "
To jako při pevném startu z rychlosti 0 km/h dosáhnu při rozjezdu na čtyřku omezovač za šest vteřin?