Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Motor roku 2016: Ferrari poprvé triumfuje!

Michal Fokt
Diskuze (13)
Letošní anketa Mezinárodní motor roku má dost překvapivého vítěze, mainstreamové produkty převálcoval osmiválec z Maranella.

V anketě International Engine of the Year (IEOTY) docházelo v minulých letech k řadě dost zajímavých zvratů, původně suverénní atmosférické motory a hybridy vytlačovaly (v souladu s vyššími zájmy) turbodiesely a downsizované turbobenziny, letošní rok se ale zřejmě do historie zapíše skutečně zlatým písmem.

Vítězem totiž není žádný hybrid, elektromobil, downsizovaný tříválec, natož pak nafťák, ale dvakrát přeplňovaný V8 3,9 l ze supersportovního Ferrari 488 GTB! Ten ve finále porazil tříválcovou jednapětku z hybridního sporťáku BMW i8 a že si letos porotci rádi prošlápli plynový pedál až na podlahu, potvrzuje třetí příčka nového třílitrového přeplňovaného boxeru pro širokou škálu modelů Porsche 911.

Totální nadvláda osmiválce Ferrari je pak vidět i ve zbytku ankety, protože italské biturbo je logicky nejen nejlepším novým motorem a nejlepším motorem ve třídě od 3,0 do 4,0 l, ale i nejlepším sportovním motorem, získal tedy plnou třetinu všech dostupných prvních míst.

A co tím pádem zbylo na ostatní? V kategorii pod 1,0 l je už tradičně tříválec Fordu, třída od 1,0 do 1,4 l patří pro změnu tříválci PSA o objemu 1,2 l a ve škále kubatur od 1,4 do 1,8 je podle porotců nejlepší (pro změnu) tříválec 1,5 l z BMW i8. Třídě od 1,8 do 2,0 l kraluje foukaný dvoulitr Mercedes-AMG a kategorie od 2,0 do 2,5 l patří pětiválci Audi.

Mezi šestiválci od 2,5 do 3,0 l zvítězilo již zmíněné třílitrové Porsche a prestižní třídě nad 4,0 l si už pátý letošní triumf připisuje Ferrari, tentokráte s atmosférickým dvanáctiválcem 6,3 l. Co se kategorie Zelený motor týče, tam zabodovala vyloženě ekologická elektrická soustava Tesly. Za zmínku pak určitě stojí, že se na předních příčkách objevily už jen tři atmosférické motory a všechny velkoobjemové. Kromě maranellského V12 je to ještě V10 5,2 l od Audi a čtyřlitrový boxer Porsche. Tedy pardon, ještě dvouválcový generátor BMW v roli range extenderu pro model i3. Jsou opravdu všechny ostatní atmosférické motory už dnes naprosto nemožné?

Mezinárodní motor roku 2016
Kategorie1. místo2. místo3. místo
Motor rokuFerrari V8 3.9 TurboBMW I3 1.5 T HybridPorsche B6 3.0 Turbo
Pod 1,0 lFord I3 1.0 TurboVolkswagen I3 1.0 TurboBMW I2 0.8
1,0 - 1,4 lPSA I3 1.2 TurboBMW/Mini I3 1.2 TurboVolkswagen 1.4 Turbo Hybrid
1,4 - 1,8 lBMW I3 1.5 T HybridBMW I3 1.5 TurboAudi I4 1.8
1,8 - 2,0 lMercedes-AMG I4 2.0 TurboAudi I4 2.0 TurboVolvo I4 2.0 T-K Hybrid
2,0 - 2,5 lAudi I5 2.5 TurboPorsche B4 2.5 TurboFord I4 2.3 Turbo
2,5 - 3,0 lPorsche B6 3.0 TurboBMW M I6 3.0 TurboBMW I6 3.0 Twin Turbo
3,0 - 4,0 lFerrari V8 3.9 TurboMercedes-AMG V8 4.0 TurboPorsche B6 4.0
Nad 4,0 lFerrari V12 6.3Audi V10 5.2Mercedes-AMG V8 5.5 Turbo
Zelený motorTesla EVBMW I3 1.5 T HybridVolvo I4 2.0 T-K Hybrid
Nový motorFerrari V8 3.9 TurboVolvo I4 2.0 T-K HybridPorsche B6 3.0 Turbo
Výkonnný motorFerrari V8 3.9 TurboFerrari V12 6.3Porsche B6 4.0

Michal Fokt
Diskuze (13)
2. 6. 2016 20:46
i3
Máte v té tabulce špatně označené BMW, má to podle mého názoru být i8 1,5 a v některé kategorii zase i3 REX nebo i3 0,6. Spravte si to.
2. 6. 2016 14:29
Re: OOOO 2.5 TFSI
Ono ruku na srdce - kdo taky v 2-2.5 litru benzin konkuruje? (kdyz dvoulitr do teto kategorie nepatri)
Me napadly jen ty dva na druhe a treti pricce (2.5l porsche a 2.3l Ford Mustang / Focus RS).
Atmosfery v tomto objemu se s nimi skutecne nemaji sanci rovnat, to je jasny.
2. 6. 2016 14:28
Re: Downsizing
A co Kreissieg..?

[odkaz]
Avatar - speedfred
2. 6. 2016 13:16
Re: Downsizing
Na natáčanie vybral aj správne miesto ,kua brutal zvuk skoro ako za starých čias F1 (to bolo nieco hrozné live V10,V8)
2. 6. 2016 12:31
Re: Downsizing
Kluci umí, fantastický zvuk. K tomu S je to spíš parodie, ale i tak :yes: