Motor roku 2016: Ferrari poprvé triumfuje!
V anketě International Engine of the Year (IEOTY) docházelo v minulých letech k řadě dost zajímavých zvratů, původně suverénní atmosférické motory a hybridy vytlačovaly (v souladu s vyššími zájmy) turbodiesely a downsizované turbobenziny, letošní rok se ale zřejmě do historie zapíše skutečně zlatým písmem.
Vítězem totiž není žádný hybrid, elektromobil, downsizovaný tříválec, natož pak nafťák, ale dvakrát přeplňovaný V8 3,9 l ze supersportovního Ferrari 488 GTB! Ten ve finále porazil tříválcovou jednapětku z hybridního sporťáku BMW i8 a že si letos porotci rádi prošlápli plynový pedál až na podlahu, potvrzuje třetí příčka nového třílitrového přeplňovaného boxeru pro širokou škálu modelů Porsche 911.
Totální nadvláda osmiválce Ferrari je pak vidět i ve zbytku ankety, protože italské biturbo je logicky nejen nejlepším novým motorem a nejlepším motorem ve třídě od 3,0 do 4,0 l, ale i nejlepším sportovním motorem, získal tedy plnou třetinu všech dostupných prvních míst.
A co tím pádem zbylo na ostatní? V kategorii pod 1,0 l je už tradičně tříválec Fordu, třída od 1,0 do 1,4 l patří pro změnu tříválci PSA o objemu 1,2 l a ve škále kubatur od 1,4 do 1,8 je podle porotců nejlepší (pro změnu) tříválec 1,5 l z BMW i8. Třídě od 1,8 do 2,0 l kraluje foukaný dvoulitr Mercedes-AMG a kategorie od 2,0 do 2,5 l patří pětiválci Audi.
Mezi šestiválci od 2,5 do 3,0 l zvítězilo již zmíněné třílitrové Porsche a prestižní třídě nad 4,0 l si už pátý letošní triumf připisuje Ferrari, tentokráte s atmosférickým dvanáctiválcem 6,3 l. Co se kategorie Zelený motor týče, tam zabodovala vyloženě ekologická elektrická soustava Tesly. Za zmínku pak určitě stojí, že se na předních příčkách objevily už jen tři atmosférické motory a všechny velkoobjemové. Kromě maranellského V12 je to ještě V10 5,2 l od Audi a čtyřlitrový boxer Porsche. Tedy pardon, ještě dvouválcový generátor BMW v roli range extenderu pro model i3. Jsou opravdu všechny ostatní atmosférické motory už dnes naprosto nemožné?
Mezinárodní motor roku 2016 | |||
Kategorie | 1. místo | 2. místo | 3. místo |
Motor roku | Ferrari V8 3.9 Turbo | BMW I3 1.5 T Hybrid | Porsche B6 3.0 Turbo |
Pod 1,0 l | Ford I3 1.0 Turbo | Volkswagen I3 1.0 Turbo | BMW I2 0.8 |
1,0 - 1,4 l | PSA I3 1.2 Turbo | BMW/Mini I3 1.2 Turbo | Volkswagen 1.4 Turbo Hybrid |
1,4 - 1,8 l | BMW I3 1.5 T Hybrid | BMW I3 1.5 Turbo | Audi I4 1.8 |
1,8 - 2,0 l | Mercedes-AMG I4 2.0 Turbo | Audi I4 2.0 Turbo | Volvo I4 2.0 T-K Hybrid |
2,0 - 2,5 l | Audi I5 2.5 Turbo | Porsche B4 2.5 Turbo | Ford I4 2.3 Turbo |
2,5 - 3,0 l | Porsche B6 3.0 Turbo | BMW M I6 3.0 Turbo | BMW I6 3.0 Twin Turbo |
3,0 - 4,0 l | Ferrari V8 3.9 Turbo | Mercedes-AMG V8 4.0 Turbo | Porsche B6 4.0 |
Nad 4,0 l | Ferrari V12 6.3 | Audi V10 5.2 | Mercedes-AMG V8 5.5 Turbo |
Zelený motor | Tesla EV | BMW I3 1.5 T Hybrid | Volvo I4 2.0 T-K Hybrid |
Nový motor | Ferrari V8 3.9 Turbo | Volvo I4 2.0 T-K Hybrid | Porsche B6 3.0 Turbo |
Výkonnný motor | Ferrari V8 3.9 Turbo | Ferrari V12 6.3 | Porsche B6 4.0 |