Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat Chrysler: Pomůže úprava softwaru?

Jeep
Jeep
Jeep
4 Fotogalerie
Tomáš Dusil
Diskuze (30)
Jeep Cherokee byl spolu s Range Roverem Evoque asi prvním uživatelem devítistupňové samočinné převodovky pro příčnou zástavbu. Zařízení, vyráběné na základě licence od firmy ZF Friedrichshafen, ale není bez nedostatků.

Všechno začalo naštvanými uživateli prvních Jeepů Cherokee, kteří se vraceli do servisů s žádostí o vyřešení problému s převodovkou. Prvotním impulsem bylo rozsvícení kontrolky diagnostiky doprovázené padáním převodovky, přesněji jejího TCM (Transmission Control Module) do nouzového režimu.

Problémy s převodovkou ale byly už v době příprav Jeepu Cherokee do prodeje. Z toho důvodu došlo ke zpoždění v jeho uvedení o zhruba tři měsíce. Problémy byla údajně v komunikaci mezi převodovkou a pohonnou jednotkou, což ve výsledku znamenalo odpojení pohonu zadní nápravy.

Netrvalo dlouho a převodovka se zabydlela také v dalších modelech, jmenovitě Fiatu 500X či Jeepu Renegade. Z dalších automobilů jsou to Range Rover Evoque, nový Land Rover Discovery Sport a také inovovaná Honda CR-V.

Problém je jinde

Řešením problému má být nahrání nového software, neboli takzvané flashování. Alespoň to tvrdí zástupci Chrysleru v Americe. Bohužel problémy mají širší spektrum a jak se ukazuje, do značné míry souvisejí se samotnou konstrukcí skříně. Jak asi víte, mezi čtvrtý a pátým a také mezi sedmým a osmým převodem nepoužívá převodovka obvyklé třecí lamelové spojky, nýbrž zubové spojky.

Ty jsou běžné v off-roadech, kde přiřazují přední nápravu. V planetovém automatu jsou použity poprvé. Vzhledem k absenci synchronizačního zařízení může být zmíněný převod zařazen pouze za předpokladu perfektně srovnaných otáček dvou kol, která mají být v záběru. Pokud tohle software nezvládne, výsledkem bude nadměrné opotřebení zubů. A právě tenhle problém je v USA v souvislosti s touto převodovkou často zmiňován.

Problém tak není jenom v software, nýbrž v samotném principu této převodovky. Jako lepší alternativa se ukazuje konkurenční osmistupňové ústrojí pro příčnou zástavbu, dodávané společností Aisin. To zubové spojky nepoužívá, má však o jeden převod méně.

Nabízí se však otázka, zda těch devět rychlostí stojí za ty problémy. Dnešní motory jsou tak pružné, že takový počet převodů je spíše marketingovým trikem, než nezbytností...

Vstoupit do diskuze (30)