Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat chystá nový pick-up. Od Mitsubishi.

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Fiat slibuje velký terénní pick-up už osm let. Konečně na něj v roce 2016 dojde. Nebude ale pocházet z vlastního vývoje.

Fiat má v užitkových autech obrovskou a dlouhou tradici. Vyráběl i malé pick-upy, z těch modernějších zmiňme alespoň první dvě generace Fiorina. Ta první vycházela z modelu 127, druhá z Una a kromě dodávkových verzí se zvýšenou střechou existovaly obě i jako praktické valníčky. Jejich domovem byla Brazílie. Dnes v Betimu (stát Minas Gerais) vzniká Strada, prostě první Palio v montérkách. Byť dokáže být i pěkně stylové. Jeden čas bylo tohle auto možné koupit i u nás, ale import z Jižní Ameriky zvyšoval ceny o clo a další poplatky. O nešťastném marketingu importéra nemluvě, málokterý zájemce vůbec tušil, že Fiat něco takového vůbec v České republice nabízí. Přitom v zemích za Atlantikem, kde jsou úředními jazyky ty románské, jde o úspěšný model. Jen za loňský rok se jich prodalo 134 tisíc kusů.

Nyní se ale blýská na lepší časy. Turínský výrobce totiž chystá novinku. Nebude to malé auto, ale velký terénní pick-up. Na původně vojenskou Campagnolu, která toho také dokázala převézt hodně, rovnou zapomeňte. Vlastní vývoj i výroba? Ale kdeže! Fiat se rozhodl využít služeb - a teď se podržte - japonského Mitsubishi! Nic proti. Japonci mají v téhle kategorii za sebou svoje, o třech diamantech nemluvě. Nalepením jiného znáčku se ušetří náklady a Turín prostě nemá pro takový vůz svůj konstrukční základ. Badge-engineering někdy fungovat může, jindy ale ne. Klasickým případem, abychom nechodili příliš daleko ze severní Itálie, je propojení Chrysleru a Lancie. Bude to jen další z přešlapů Sergia Marchionneho?

Právě sám pan generální oznámil příchod velkého pick-upu už minulý měsíc při představení dlouhodobějšího plánu koncernu FCA (Fiat Chrysler Automobiles). Užitková divize Fiat Professional jej uvede na trh v Evropě a Latinské Americe (celkem logicky) nejpozději do dvou let. V USA by proti domácí konkurenci uspěl jen těžko a jižněji pořád existuje spousta míst, kde dávají kapybary dobrou noc, takže tam se klasický rámový off-road s nějakým tím prostorem pro náklad uplatní. Spekulovalo se mimochodem o nové Stradě, ale situace je zkrátka jiná. Jak uvedly zdroje blízké serveru Automotive News Europe, je v plánu právě dvojče L200.

S největší pravděpodobností by ale mělo jít už o novou generaci a Fiat na jejím vývoji spolupracuje. Jaká bude pod kabátkem technika, zda Turín použije svou, na to je však ještě příliš brzy. Místo výroby je také nejasné, současná L200 s pohonem zadních nebo všech kol vzniká v dalekém Thajsku. Fiat už takový model sliboval, nejprve tunový „náklaďáček“ ve spolupráci s Tatou (2006), později vlastní variantu Dodge Dakota (2010). První jmenovaný se měl rodit v Argentině, ale nakonec ani na jeden nedošlo. Strada má pochopitelně karoserii samonosnou a poháněnou jen přední nápravu, byť se dají koupit i oplastované verze s vyšší světlostí, které terénní schopnosti naznačují.

Fiat Professional prodal loni po celém světě 431 tisíc aut. Čtvrt milionu jich skončilo v Evropě, Africe, na Blízkém východě a v Rusku, v Latinské Americe 179 tisíc a zbytek v Asii a Tichomoří. Do čtyř let by odbyt však měl vzrůst až na 600 tisíc aut. Tahle divize přitom na samotném starém kontinentu vydělává, v poslední dekádě se její provozní roční zisk pohyboval mezi 200-300 miliony eur. Fiat přitom za poslední tři roky v tomto regionu dohromady prodělal 2,15 miliardy eur.

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Avatar - Churchill
3. 4. 2015 13:58
Správný krok
Jeden z mála dobrých tahů za dlouhou dobu :-) Myslím, že to bude mít úspěch
Avatar - dolfi
2. 6. 2014 21:08
Za chvíli bude mít Fiat vše...
... "od" a nic vlastního! 8-s