Fiat Uno má 30 let, vyrábí se stále dál

 

Před třemi desítkami let představil italský Fiat nástupce typu 127, řadu Uno. Její kariéra ale dosud neskončila, v Brazílii se vyrábí dodnes.

Hranaté Uno se poprvé světu ukázalo v lednu 1983 na neobvyklém místě: americkém mysu Canaveral. Hned od začátku prodeje byl výsledek projektu 145 k mání coby hatchback s výklopnou zadní stěnou a jedním, či dvěma páry bočních dveří. Výbavy byly k dispozici tři (Base, S a ES), také napříč uložených motorů bychom našli v útrobách celou trojici. Označení 45, 55 a 70 dávalo tušit, kolik koňských sil se v nich skrývá. Základem byl čtyřválec OHV 903 cm3/33 kW, výkonnější benzinový agregát s rozvodem OHC 1116 cm3 poskytoval 41 kW a nejsilnější 1301 cm3 měl 52 kW. Záhy se objevila i vznětová jednotka s totožným a na dnešní dobu trochu zvláštním objemem. Výkon 33 kW dával tušit, že turbodmychadlo bychom pod kapotou hledali marně.

Prostor v malém

Poháněna byla pochopitelně přední kola, stejně jako u předchůdce, a to přes čtyř- a pětistupňové převodovky. Podvozek s rozvorem 2362 mm tvořily vpředu vzpěry McPherson, vzadu vlečená ramena spojená torzně poddajnou příčkou. Hranaté, jen těsně přes 3,64 m dlouhé malé auto disponovalo dostatkem prostoru i na zadních sedadlech a ani přístup na ně u třídveřové varianty nebyl nejhorší, dozadu se vešel bez problémů takřka dvoumetrový dlouhán. Tvary karoserie se součinitelem odporu vzduchu 0,34 měl na svědomí Giugiarův Ital Design. Evropští novináři Uno ocenili titulem Automobil roku 1984 a nadšená byla i laická veřejnost, což se odrazilo v poptávce. Tentýž rok debutovala zatím nejluxusnější verze SX, která vycházela z modelu 70 S a Uno se začalo vyrábět dokonce v Brazílii. Poznáte ho na první pohled podle odlišné kapoty motoru, která zasahuje do boků karoserie, ale při pohledu na zadní část podvozku lze najít i výraznější konstrukční odlišnost: listová pera.

FIRE

Sezóna 1985 znamenala příchod nového litrového (999 cm3) motoru FIRE (Fully Integrated Robotised Engine), který nahradil předchozí poněkud dýchavičnou devítistovku. Měl sice stejných 45 koní, ale jeho reálná spotřeba klesla. Uno 55 vystřídala verze 60, která měla ve skutečnosti 58 k, tedy 43 kW. Doma v Itálii přibyly také výbavové stupně ES a SL. To ale ještě nebylo vše. Premiéru si odbylo hlavně nabroušené Turbo i.e. s „dopovanou“ vstřikovací třináctistovkou (měla přesně 1301 cm3, jak jinak), která poskytovala famózních 77 kW (105 k). Dnes je má kdekdo, ale moderní auta s malými přeplňovanými motory rozhodně neváží pod 850 kg... Turbodmychadlo nasávalo od roku 1986 vzduch konečně i v dieselu, tentokrát s objemem 1367 cm3 a výkonem 52 kW. Větší Ritmo se stalo dárcem orgánů pro Uno 60 D, konkrétně šlo o naftový čtyřválec 1,7 litru (43 kW/58 k). V osmdesátém sedmém přišly na řadu čistší výfukové plyny, motor verzí 75 S a SX měl objem 1498 cm3 a výkon 55 kW.

Logo

Obchodní úspěch znamenal překonání hranice tří milionů vyrobených kusů, to se psal rok 1988. V září toho následujícího se na IAA ve Frankfurtu ukázalo modernizované Uno druhé série. Jeho příď připomínala větší Tipo, zakulatila se záď i přístrojová deska. Odpor vzduchu klesl na 0,30. U nás se pro něj vžil název Logo. Uno 60 dostalo motor Fire 1108 cm3/42 kW (57 k) právě z Tipa, silnější sedmdesátka se chlubila čtrnáctistovkou (1372 cm3) s 53 kW (72 k) a špičkové Turbo posílilo od té doby na celých 118 koní, tedy 87 kW. Jeho dmychadlo už neneslo značku IHI, ale Garrett, elektronika LH Jetronic pocházela od Bosche. Objem naftových motorů nakonec dosáhl až na 1929 cm3. Z varianty 60 S odvozená Selecta byla zase vybavená bezestupňovým ústrojím CVT. V Itálii kariéra hranatého bestselleru skončila v září 1995, necelé dva roky se o turínské linky dělilo s první generací Punta (176). V Evropě se vyrobilo přesně 6.272.796 aut.

Mimo Itálii

Uno se vyrábělo také v Polsku (1995-2002), v jihoafrickém Kapském Městě jej produkoval licenčně dokonce Nissan (!). Znají jej důvěrně Turci, Ekvádorci, Maročané, Srbové, Pákistánci a Indové. Odvozené sedany Duna a kombi Duna Weekend, které jsme coby ojetiny mohli vídat i u nás, pocházely pro změnu z Argentiny. A již zmíněná Brazílie? Tam se narodilo například tříprostorové Premio a kombi Elba. Z užitkových verzí (mimo jiné i pickupy a dodávky se zaplechovanými bočními okny) je nejznámější ta „s batohem“, tedy zvýšenou střechou a jménem Fiorino.

Momentálně zde od roku 2010 sice vzniká druhá generace Una s kódem 327, která má skelet společný s nám dobře známou třetí Pandou, to však neznamená, že by hranatý předchůdce z nabídky zmizel. Jen mu již dlouho říkají Mille a umí jezdit i na bioethanol z cukrové třtiny. Brazilci si mohou koupit dokonce drsně vypadající oplastovanou verzi. Uno v této jihoamerické zemi prošlo několika vzhledovými modernizacemi a už jich z továrny v Betimu vyjelo přes dva miliony, celosvětová produkce za tři dekády se pak blíží devíti milionům. Mimochodem, Uno s atmosférickou naftovou třináctistovkou ročníku 1985 bylo úplně prvním vozem autora článku.

Fiat Uno – lidovka podle Giugiara (podrobnější historie Una na Veterán.auto.cz)

Spolupracujeme s TipCars.com
Útočník v centru švédského Malmö postřelil nejméně čtyři lidi Útočník v centru švédského Malmö postřelil nejméně čtyři lidi

Nejméně čtyři lidi dnes večer v centru jihošvédského…

Nové ohnisko výstavby: v Brně vzniknou čtvrti za desítky miliard Nové ohnisko výstavby: v Brně vzniknou čtvrti za desítky miliard

Staré průmyslové areály ve druhém největším městě České…

OBRAZEM: První Favorit sjel z výrobní linky před 30 lety OBRAZEM: První Favorit sjel z výrobní linky před 30 lety

Škoda Favorit byl jedním ze symbolů devadesátých let. Na…

Trump chce posílit americký vesmírný program. Pentagon vytvoří sekci vesmírných sil Trump chce posílit americký vesmírný program. Pentagon vytvoří sekci vesmírných sil

Americké ministerstvo obrany vytvoří nezávislou sekci…

 

Štítky Fiat

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Kodiaq má i svou temnou stránku. Na toto si stěžují její majitelé Škoda Kodiaq má i svou temnou stránku. Na toto si stěžují její majitelé

Mladoboleslavská automobilka se momentálně chlubí…

Řidič Mercedesu ukázal světu, proč byste nikdy neměli půjčovat vlastní auto Řidič Mercedesu ukázal světu, proč byste nikdy neměli půjčovat vlastní auto

Automobily SUV si lidé kupují mimo jiné z důvodu pocitu…

 



Fiat turboéra nezajímá. Představuje nové atmosférické motory. I pro Evropu Fiat turboéra nezajímá. Představuje nové atmosférické motory. I pro Evropu

Atmosférické motory z nové rodiny zatím debutují ve Fiatu…

Seriál: Evropské Automobily roku. Fiat Uno (1984): Jednička! Seriál: Evropské Automobily roku. Fiat Uno (1984): Jednička!

Fiat Uno se stal velmi úspěšným nástupcem typu 127. V…

 



 
V Česku je k mání raritní Tatra 700. Z požadované částky se vám protočí panenky

V Česku je k mání raritní Tatra 700. Z požadované částky se vám protočí panenky

Dnes 15:56

Pokud chcete domů pořídit vzácnou a kompletně zrestaurovanou Tatrovku, nyní máte možnost. Ale plácnete se přes kapsu.




Blesk.cz

4 tipy, jak přežít s pejskem parné léto: Neházejte ho do vody, může se utopit!

4 tipy, jak přežít s pejskem parné léto: Neházejte…

Vedro není příjemné lidem ale ani psům. Přinášíme vám proto čtyři tipy, jak se v parném létě o vašeho zvířecího…

Děsivé záběry: Turisty na eskalátoru za živa pohřbil padající strop

Děsivé záběry: Turisty na eskalátoru za živa pohřbil…

Nejméně devět turistů utrpělo zranění poté, co se na ně v turistickém centru v centrální části Číny zřítil…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Trenér Leo Gudas: Proč v Rumunsku nechce vyhrát 50:0 a co radil synovi

Trenér Leo Gudas: Proč v Rumunsku nechce vyhrát 50:0…

Zvládl toho v poslední době dost. Na jaře dovedl Leo Gudas klub HSC Czíkszereda z města rumunsky pojmenovaného…

 

Reflex.cz

Prezident Zeman by měl podstoupit psychiatrické vyšetření

Prezident Zeman by měl podstoupit psychiatrické vyšetření

V tomto článku se nepíše, že pan prezident je blázen, ani to, že trpí alkoholovou demencí čili Korsakovovou…

Hloupý nápad! Na šampionátu v Rusku dávají ceny od pivovaru pro nejlepší hráče i muslimům, ti ale nesmí pít

Hloupý nápad! Na šampionátu v Rusku dávají ceny od…

Fotbalové mistrovství světa v Rusku je kromě show Ronalda, Messiho, Neymara a dalších také obrovským byznysem.…