Fiat Croma 2,4 MultiJet - neurozený křižník

Fiat Croma 2,4 MultiJet - neurozený křižník

 
 

Faceliftovaná Croma v plné výbavě a s nejsilnějším, dvousetkoňovým dieselovým agregátem za cenu přes milion korun. Nezbláznili se u Fiatu?

Fiat Croma, stojící na samém vrcholu modelové nabídky Fiatu, se představuje v novém, lehce faceliftovaném kabátě. Příď vozu je shodná s tou z Brava, na charakteristickém bočním profilu Cromy se ale mnoho nezměnilo.

Dobré předpoklady

Vlajková loď musí být velká, dobře vybavená a bezpečná. Ani v jedné z těchto kategorií nenalezneme slabinu Cromy – z nárazových testů Euro NCAP odešla před třemi lety s hlavou vztyčenou a pěti hvězdami za ochranu posádky, v základní výbavě všech je sedm airbagů (další dva je možné přiobjednat) a místa nabízí toto 4783 mm dlouhé kombi dostatek. Opravdová vlajková loď ale musí nabídnout i další věci, kromě již zmíněných. Začněme třeba u výkonného motoru.

Testovaný exemplář byl poháněn tím nejsilnějším, co Fiat může nabídnout a to pětiválcovým vznětovým agregátem 2,4 Multijet s čtyřmi ventily na válec. Na papíře vypadají čísla impozantně, tento motor je totiž schopen vyvinout výkon 147 kW při 4000 ot./min a nejvyšší točivý moment 400 Nm při 2000 ot./min. V reálu je ale více než dieselovou raketou dynamickým křižníkem silnic. Důvodem je jednak vysoká pohotovostní hmotnost a také automatická převodovka. Ta sice byla, hlavně ve městě, příjemným společníkem, příliš sportovní projev od ní ale nečekejte. Agresivní styl jízdy jí nesvědčí, elektronika si s ním občas neví příliš rady, spotřeba stoupá do výšin (dostat spotřebu nafty přes dvanáct litrů opravdu není problém) a pasažéři v ostrých zatáčkách vypadávají z pohodlných sedadel.

To dálnice, to je jiná káva (v tomto případě pravé italské espresso). Se zařazeným šestým převodovým stupněm si výborně odhlučněný motor jen tichounce ševelí, při dálniční stotřicítce upíjí zhruba 6,5 l nafty na 100 km. Při méně rozvážné jízdě se dá dosáhnout kombinované spotřeby mezi sedmi a osmi litry, městské popojíždění si ovšem řekne o deset až jedenáct litrů nafty na sto kilometrů.

obrázek [555 x 272]
 

Nenechte se ale ukolébat, když je třeba zrychlit, kickdown na sebe sice nechá chvilku čekat, razance se kterou následně Croma vyrazí vpřed je ale více než dostatečná. Můžete použít i sekvenční mód převodovky, po jehož zvolení bude převodovka držet vámi zvolený stupeň i při výletu do červeného pole otáčkoměru.

To, že vůz dosahuje hodnoty zrychlení z klidu na 100 km/h za 8,5 sekundy (s komfortně nastavenou převodovkou), hovoří samo za sebe. I na suchém povrchu není při nešetrném zacházení s pedálem akcelerátoru problém při rozjezdu pobavit okolí efektním zahrabáním. Slabší motorizace, ale s plně naloženým vozem budou mít plné ventily práce.

Křižník každým coulem

Fiat ušel za posledních několik let velký kus cesty a tak dílenskému zpracování, volbě materiálů ani designu interiéru nemůžeme téměř nic vytknout. Croma je postavena velmi bytelně a komfortně, pohodlí je zde totiž vždy na prvním místě. Podvozek je naladěný s cílem odizolovat posádku od dění pod koly a svého úkolu se ujímá nadmíru dobře. Nerozhodí jej ani příčné nerovnosti a to i v případě, že jsou obuty efektivní, nicméně přeci jen nerovnosti méně filtrující osmnáctipalcové nízkoprofilové pneumatiky.

V interiéru vládne akustická pohoda a to i při vysokých dálničních rychlostech. Aerodynamický hluk je stejně jako ten, jdoucí z motorového prostoru, omezen na naprosté minimum. Když k tomu přičteme komfortní podvozek a velká, pohodlná sedadla (pohodlí a dostatek prostoru si pochvalovali i cestující v druhé řadě) je jasné, že vlastnosti při dlouhém cestování jsou hlavní silnou stránkou tohoto vozu. Croma má ale také své mouchy. Výkonný ale těžký dieselový agregát o sobě dává v zatáčkách vědět více než by bylo vhodné a při výraznější akceleraci s natočeným volantem se připravte na menší zápasení s tužším, nicméně nepříliš komunikativním řízením. Relativně velký rejd také při parkování s tímto rozměrným vozem příliš nepotěší.

Když už je řeč o křižníku, na volnoběh se v určitých situacích dostane agregát do fáze, kdy ve spolupráci s vnitřkem vozu, chovajícím se jako velká ozvučnice, vyluzuje zvuky ne nepodobné těm, které můžeme slyšet někde v útrobách velkých parníků. Tento stav nicméně nenastává příliš často, takže se jím budoucí majitel nemusí výrazněji znepokojovat. Co už bude vadit o něco více je zavazadlový prostor, který ačkoliv je dostatečně objemný (500 l v základním uspořádání), po sklopení zadních sedadel nenabídne rovnou ložnou plochu. Ne že by to bylo nějak klíčové, hodně konkurentů Cromy ale rovnou ložnou plochu dnes již nabídne. Dvojité dno je praktické, nákladová hrana by ale mohla být níže. Nakládka těžších předmětů by byla hned o něco příjemnější.

obrázek [555 x 350]
 

Hodně světla, málo image?

Za zhruba milion korun dostanete velké, pohodlné, dobře vybavené a nadprůměrně výkonné auto. To se nám zdá jako dobrá nabídka z pohledu poměru výkon/cena.

Tak proč je u nás na silnicích Crom jako šafránu? Problém je dozajista v image značky na našem trhu. Dát minimálně 650 tisíc nebo i více než jeden milion korun (v případě nejvyšších verzí) za vůz značky Fiat se prostě zákazníkům nechce. Nikterak tomu jistě nepřidá i stále přežívající nelichotivá pověst Fiatu a také přední maska téměř shodná s tou, co nosí levnější Bravo. Ale nepředbíhejme, Croma po faceliftu teprve začíná.

Ačkoliv bylo v testované Cromě přítomno bezvadné velké, elektricky ovládané panoramatické střešní okno, její vyhlídky na českém trhu nejsou tak úplně světlé. Je to určitě škoda, Croma si získala naše sympatie a tak jí nezbývá než popřát hodně úspěchů v boji s nepříznivým image. Zatím se za dva první měsíce tohoto roku prodalo 6 vozů Fiat Croma (mimochodem, všechny dieselové), což rozhodně nejsou čísla, se kterými by mohl být Fiat spokojen.

První cena vozu649.900,- (1.8 16V 103 kW, Active)
První cena vozu s testovanou motorizací909.900,- (2,4 JTD Multijet 147 kW, Emotion)
Základní cena testovaného vozu909.900,- (2,4 JTD Multijet 147 kW, Emotion)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.099.900,- (2,4 JTD Multijet 147 kW, Emotion)

Plusy:

  • výkonný motor s klidným chodem
  • komfortní charakter celého auta s pohodlným pérováním
  • velkorysý vnitřní prostor, bezproblémové nastupování a pohodlná sedadla
  • velmi dobré odhlučnění
  • kvalitně zpracovaný interiér
  • bohatá základní bezpečnostní výbava

Minusy

  • nedostatek odkládacích prostor, vpředu chybí držák nápojů
  • obtížné manévrování ve stísněných prostorách
  • vysoko položená nákladová hrana
  • výrazná nedotáčivost vozu při rychlé jízdě

Související články:

Spolupracujeme s TipCars.com

Fiat Croma 2,4 MultiJet

Cena v základní výbavě: 909 900 Kč Cena v testované výbavě: 1 099 900 Kč

Základní výbava:ABS + EBD, ESP + HBA + Hill Holder + ASR, kola z lehkých slitin 16“, dvoustupňové čelní airbagy s deaktivací spolujezdcova airbagu, řidičův kolenní, boční a hlavové airbagy, mlhovky, rádio s CD + 6 repro a ovládání na volantu, elektricky ovládaná všechna boční okna s jednodotykovým uspořádáním, el. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, automatická dvouzónová klimatizace, centrální zamykání s DO a elektronickým klíčkem, elektrohydraulický posilovač řízení, dvouose nastavitelný volant, přední a zadní loketní opěrka, přední s odkládacím prostorem, výškově seřiditelná přední sedadla s bederními opěrkami, dělené zadní sedadlo 60:40, tempomat, parkovací senzory vzadu, okenní záclonky na zadních sedadlech

Výbava testovaného vozu:metalický lak (+ 14.000,-), osmnáctipalcová desetipaprsková kola z lehké slitiny+pneu 225/45 R 18 (+16.000,-), kožené čalounění (+45.000,-), elektricky ovládaná přední sedadla s pamětí (+26.000,-), boční airbagy vzadu (+10.000,-), vyhřívaná přední sedadla (+5.000,-), elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka (+4.000,-), xenonové světlomety (+25.000,-), elektricky ovládané střešní okno (+40.000,-), ovládání rádia a navigace na volantu (11 tlačítek) (+2.000,-), elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko (+ 3.000,-)

Glosa Martina Čabana: Visegrádský šprajc Glosa Martina Čabana: Visegrádský šprajc

Česko je o krok blíž k řízení před Soudním dvorem EU…

Česko je rekordně zadlužené, dluh ale není žádný Otesánek Česko je rekordně zadlužené, dluh ale není žádný Otesánek

Státní dluh České republiky ke konci června dosahoval…

Výroba aut v Česku v pololetí prudce stoupla, růst táhla Škoda Auto Výroba aut v Česku v pololetí prudce stoupla, růst táhla Škoda Auto

V Česku se v letošním prvním pololetí vyrobilo rekordních…

Innogy rozšiřuje v Německu síť dobíječek pro elektromobily, dotace na ně ale nezabírají Innogy rozšiřuje v Německu síť dobíječek pro elektromobily, dotace na ně ale nezabírají

V Německu by už za čtyři roky měl podle představ vlády…

 
Technické údaje
Motor Fiat Croma 2,4 MultiJet
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2387
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 216
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.3 / 5.4 / 7.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 500 / 1610
Objem nádrže (l):62
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1630 / 445
Rozměr pneu:225/45 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4783
b) šířka (mm): 1775
c) výška (mm): 1603
d) rozvor (mm): 2700
e) rozchod vpředu (mm): 1524
f) rozchod vzadu (mm): 1505
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 972
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):945
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Fiat Croma 2,4 MultiJet
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 10
Odkládací plochy: 5
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 6
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,12
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 



Ojetý Fiat Croma Mk2 (2005-2010): Ošklivá? A komu to vadí? Ojetý Fiat Croma Mk2 (2005-2010): Ošklivá? A komu to vadí?

V letech 1985 až 1995 byl Fiat Croma vlajkovou lodí své…

Moje.auto.cz: Fiat Croma (druhá generace) – Chromá Croma? Moje.auto.cz: Fiat Croma (druhá generace) – Chromá Croma?

Jaké vlastnosti lákaly zákazníky k nákupu nepříliš…

 



 
SMZ: I v Sovětském svazu měli Velorex. Vypadal ještě podivněji

SMZ: I v Sovětském svazu mělo Velorex. Vypadal ještě podivněji

Dnes 08:00

Tříkolky a čtyřkolky SMZ byly určeny invalidům. Vyráběly se až do druhé poloviny 90. let v desetitisícových sériích, na západ od hranic bývalého SSSR na ně ale narazíte vzácně.




Blesk.cz

Krach hereckého páru: Žilková řeší nečekaný rozchod!

Krach hereckého páru: Žilková řeší nečekaný rozchod!

Nejdřív ji nechtěl a odháněl ji, pak se nechal sbalit, a teď mu zlomila srdce! Syn Veroniky Žilkové (55) Vincent…

Takhle hlídá děda Petr Novotný. 7 dětí a on si v klidu čte!

Takhle hlídá děda Petr Novotný. 7 dětí a on si v klidu čte!

Bavič Petr Novotný (69) na začátku roku doslova utekl hrobníkovi z lopaty. Po několika operacích, kdy mu selhalo…

 

iSport.cz

Hráči a data: Danny je neuvěřitelný, Sparta mohla koupit líp, tvrdí Dobiáš

Hráči a data: Danny je neuvěřitelný, Sparta mohla…

Rozmarné, či spíše rozmařilé přestupové léto trhá rekordy českého fotbalu a přivádí zajímavé zahraniční hráče.…

Stramaccioni: Posila z Neapole? Věřím, že to dotáhneme tenhle týden

Stramaccioni: Posila z Neapole? Věřím, že to…

PŘÍMO Z BĚLEHRADU | Už deset posil přivedla do svého kádru před startem nové sezony Sparta. A tohle číslo v…

 

Reflex.cz

Zřícenina plná tajemných legend. To je hrad Starý Jičín v severním podhůří Beskyd

Zřícenina plná tajemných legend. To je hrad Starý…

„Bílá paní na starojickém hradě byla prý manželkou posledního majitele rodu pánů z Kravař. Poprvé ji lidé uzřeli…

Jaroslav Kubera: Zeman si v kampani ukojí ego, ale pak prezidentství položí

Jaroslav Kubera: Zeman si v kampani ukojí ego, ale…

Když děláte rozhovor se senátorem a možným prezidentským kandidátem Jaroslavem Kuberou (70), máte pocit, že…