Fiat Croma 2,4 MultiJet - neurozený křižník

Fiat Croma 2,4 MultiJet - neurozený křižník

 
 

Faceliftovaná Croma v plné výbavě a s nejsilnějším, dvousetkoňovým dieselovým agregátem za cenu přes milion korun. Nezbláznili se u Fiatu?

Fiat Croma, stojící na samém vrcholu modelové nabídky Fiatu, se představuje v novém, lehce faceliftovaném kabátě. Příď vozu je shodná s tou z Brava, na charakteristickém bočním profilu Cromy se ale mnoho nezměnilo.

Dobré předpoklady

Vlajková loď musí být velká, dobře vybavená a bezpečná. Ani v jedné z těchto kategorií nenalezneme slabinu Cromy – z nárazových testů Euro NCAP odešla před třemi lety s hlavou vztyčenou a pěti hvězdami za ochranu posádky, v základní výbavě všech je sedm airbagů (další dva je možné přiobjednat) a místa nabízí toto 4783 mm dlouhé kombi dostatek. Opravdová vlajková loď ale musí nabídnout i další věci, kromě již zmíněných. Začněme třeba u výkonného motoru.

Testovaný exemplář byl poháněn tím nejsilnějším, co Fiat může nabídnout a to pětiválcovým vznětovým agregátem 2,4 Multijet s čtyřmi ventily na válec. Na papíře vypadají čísla impozantně, tento motor je totiž schopen vyvinout výkon 147 kW při 4000 ot./min a nejvyšší točivý moment 400 Nm při 2000 ot./min. V reálu je ale více než dieselovou raketou dynamickým křižníkem silnic. Důvodem je jednak vysoká pohotovostní hmotnost a také automatická převodovka. Ta sice byla, hlavně ve městě, příjemným společníkem, příliš sportovní projev od ní ale nečekejte. Agresivní styl jízdy jí nesvědčí, elektronika si s ním občas neví příliš rady, spotřeba stoupá do výšin (dostat spotřebu nafty přes dvanáct litrů opravdu není problém) a pasažéři v ostrých zatáčkách vypadávají z pohodlných sedadel.

To dálnice, to je jiná káva (v tomto případě pravé italské espresso). Se zařazeným šestým převodovým stupněm si výborně odhlučněný motor jen tichounce ševelí, při dálniční stotřicítce upíjí zhruba 6,5 l nafty na 100 km. Při méně rozvážné jízdě se dá dosáhnout kombinované spotřeby mezi sedmi a osmi litry, městské popojíždění si ovšem řekne o deset až jedenáct litrů nafty na sto kilometrů.

obrázek [555 x 272]
 

Nenechte se ale ukolébat, když je třeba zrychlit, kickdown na sebe sice nechá chvilku čekat, razance se kterou následně Croma vyrazí vpřed je ale více než dostatečná. Můžete použít i sekvenční mód převodovky, po jehož zvolení bude převodovka držet vámi zvolený stupeň i při výletu do červeného pole otáčkoměru.

To, že vůz dosahuje hodnoty zrychlení z klidu na 100 km/h za 8,5 sekundy (s komfortně nastavenou převodovkou), hovoří samo za sebe. I na suchém povrchu není při nešetrném zacházení s pedálem akcelerátoru problém při rozjezdu pobavit okolí efektním zahrabáním. Slabší motorizace, ale s plně naloženým vozem budou mít plné ventily práce.

Křižník každým coulem

Fiat ušel za posledních několik let velký kus cesty a tak dílenskému zpracování, volbě materiálů ani designu interiéru nemůžeme téměř nic vytknout. Croma je postavena velmi bytelně a komfortně, pohodlí je zde totiž vždy na prvním místě. Podvozek je naladěný s cílem odizolovat posádku od dění pod koly a svého úkolu se ujímá nadmíru dobře. Nerozhodí jej ani příčné nerovnosti a to i v případě, že jsou obuty efektivní, nicméně přeci jen nerovnosti méně filtrující osmnáctipalcové nízkoprofilové pneumatiky.

V interiéru vládne akustická pohoda a to i při vysokých dálničních rychlostech. Aerodynamický hluk je stejně jako ten, jdoucí z motorového prostoru, omezen na naprosté minimum. Když k tomu přičteme komfortní podvozek a velká, pohodlná sedadla (pohodlí a dostatek prostoru si pochvalovali i cestující v druhé řadě) je jasné, že vlastnosti při dlouhém cestování jsou hlavní silnou stránkou tohoto vozu. Croma má ale také své mouchy. Výkonný ale těžký dieselový agregát o sobě dává v zatáčkách vědět více než by bylo vhodné a při výraznější akceleraci s natočeným volantem se připravte na menší zápasení s tužším, nicméně nepříliš komunikativním řízením. Relativně velký rejd také při parkování s tímto rozměrným vozem příliš nepotěší.

Když už je řeč o křižníku, na volnoběh se v určitých situacích dostane agregát do fáze, kdy ve spolupráci s vnitřkem vozu, chovajícím se jako velká ozvučnice, vyluzuje zvuky ne nepodobné těm, které můžeme slyšet někde v útrobách velkých parníků. Tento stav nicméně nenastává příliš často, takže se jím budoucí majitel nemusí výrazněji znepokojovat. Co už bude vadit o něco více je zavazadlový prostor, který ačkoliv je dostatečně objemný (500 l v základním uspořádání), po sklopení zadních sedadel nenabídne rovnou ložnou plochu. Ne že by to bylo nějak klíčové, hodně konkurentů Cromy ale rovnou ložnou plochu dnes již nabídne. Dvojité dno je praktické, nákladová hrana by ale mohla být níže. Nakládka těžších předmětů by byla hned o něco příjemnější.

obrázek [555 x 350]
 

Hodně světla, málo image?

Za zhruba milion korun dostanete velké, pohodlné, dobře vybavené a nadprůměrně výkonné auto. To se nám zdá jako dobrá nabídka z pohledu poměru výkon/cena.

Tak proč je u nás na silnicích Crom jako šafránu? Problém je dozajista v image značky na našem trhu. Dát minimálně 650 tisíc nebo i více než jeden milion korun (v případě nejvyšších verzí) za vůz značky Fiat se prostě zákazníkům nechce. Nikterak tomu jistě nepřidá i stále přežívající nelichotivá pověst Fiatu a také přední maska téměř shodná s tou, co nosí levnější Bravo. Ale nepředbíhejme, Croma po faceliftu teprve začíná.

Ačkoliv bylo v testované Cromě přítomno bezvadné velké, elektricky ovládané panoramatické střešní okno, její vyhlídky na českém trhu nejsou tak úplně světlé. Je to určitě škoda, Croma si získala naše sympatie a tak jí nezbývá než popřát hodně úspěchů v boji s nepříznivým image. Zatím se za dva první měsíce tohoto roku prodalo 6 vozů Fiat Croma (mimochodem, všechny dieselové), což rozhodně nejsou čísla, se kterými by mohl být Fiat spokojen.

První cena vozu649.900,- (1.8 16V 103 kW, Active)
První cena vozu s testovanou motorizací909.900,- (2,4 JTD Multijet 147 kW, Emotion)
Základní cena testovaného vozu909.900,- (2,4 JTD Multijet 147 kW, Emotion)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.099.900,- (2,4 JTD Multijet 147 kW, Emotion)

Plusy:

  • výkonný motor s klidným chodem
  • komfortní charakter celého auta s pohodlným pérováním
  • velkorysý vnitřní prostor, bezproblémové nastupování a pohodlná sedadla
  • velmi dobré odhlučnění
  • kvalitně zpracovaný interiér
  • bohatá základní bezpečnostní výbava

Minusy

  • nedostatek odkládacích prostor, vpředu chybí držák nápojů
  • obtížné manévrování ve stísněných prostorách
  • vysoko položená nákladová hrana
  • výrazná nedotáčivost vozu při rychlé jízdě

Související články:

Spolupracujeme s TipCars.com

Fiat Croma 2,4 MultiJet

Cena v základní výbavě: 909 900 Kč Cena v testované výbavě: 1 099 900 Kč

Základní výbava:ABS + EBD, ESP + HBA + Hill Holder + ASR, kola z lehkých slitin 16“, dvoustupňové čelní airbagy s deaktivací spolujezdcova airbagu, řidičův kolenní, boční a hlavové airbagy, mlhovky, rádio s CD + 6 repro a ovládání na volantu, elektricky ovládaná všechna boční okna s jednodotykovým uspořádáním, el. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, automatická dvouzónová klimatizace, centrální zamykání s DO a elektronickým klíčkem, elektrohydraulický posilovač řízení, dvouose nastavitelný volant, přední a zadní loketní opěrka, přední s odkládacím prostorem, výškově seřiditelná přední sedadla s bederními opěrkami, dělené zadní sedadlo 60:40, tempomat, parkovací senzory vzadu, okenní záclonky na zadních sedadlech

Výbava testovaného vozu:metalický lak (+ 14.000,-), osmnáctipalcová desetipaprsková kola z lehké slitiny+pneu 225/45 R 18 (+16.000,-), kožené čalounění (+45.000,-), elektricky ovládaná přední sedadla s pamětí (+26.000,-), boční airbagy vzadu (+10.000,-), vyhřívaná přední sedadla (+5.000,-), elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka (+4.000,-), xenonové světlomety (+25.000,-), elektricky ovládané střešní okno (+40.000,-), ovládání rádia a navigace na volantu (11 tlačítek) (+2.000,-), elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko (+ 3.000,-)

Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z

Turecko po dubnovém referendu o změnách ústavy přehodnotí…

Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

 
Technické údaje
Motor Fiat Croma 2,4 MultiJet
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2387
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 216
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.3 / 5.4 / 7.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 500 / 1610
Objem nádrže (l):62
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1630 / 445
Rozměr pneu:225/45 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4783
b) šířka (mm): 1775
c) výška (mm): 1603
d) rozvor (mm): 2700
e) rozchod vpředu (mm): 1524
f) rozchod vzadu (mm): 1505
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 972
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):945
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Fiat Croma 2,4 MultiJet
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 10
Odkládací plochy: 5
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 6
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,12
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 




Ojetý Fiat Croma Mk2 (2005-2010): Ošklivá? A komu to vadí? Ojetý Fiat Croma Mk2 (2005-2010): Ošklivá? A komu to vadí?

V letech 1985 až 1995 byl Fiat Croma vlajkovou lodí své…

Moje.auto.cz: Fiat Croma (druhá generace) – Chromá Croma? Moje.auto.cz: Fiat Croma (druhá generace) – Chromá Croma?

Jaké vlastnosti lákaly zákazníky k nákupu nepříliš…

 



 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Dnes 18:59

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro Nintendo Switch

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro…

S příchodem každé nové herní konzole se hráči těší nejvíce na nové a exkluzivní tituly. Jenže i na nové mašince…

V Čadu unesli Francouze, potvrdil Hollande. Vezl zřejmě výplaty horníkům

V Čadu unesli Francouze, potvrdil Hollande. Vezl…

V odlehlé části Čadu blízko hranice se súdánským Dárfúrem byl ve čtvrtek unesen francouzský občan. K činu se…

 

iSport.cz

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí na přesun do USA

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí…

Může se cítit jako poslední "starý" vlk mezi smečkou divochů. Tomáš Sivok zůstal v českém národním týmu i po…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…