5.5. 2017 Jiří Baborský

Fiat Tipo kombi 1.6 MultiJet vs. Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi – Dovolená: Itálie, nebo Francie?

 

Fiat se díky novému tipu po deseti letech vrací do hledáčku rodin při výběru praktického kombi. Peugeot se této disciplíně věnuje nepřetržitě dvacet let, aktuálně s modelem 308 SW. S dieselem stojí oba kombíky podobně a my se ptáme, který se vyplatí víc.

Když Fiat oznámil příchod novodobého tipa, montovaného v Turecku, leckdo si mohl myslet, že se rodí další nízkonákladový model pro nenáročnou klientelu, konkurence dostupné Dacie. Pak jsme se poprvé svezli, prozkoumali ceník i seznam dostupné výbavy a zařadili tipo do hlavního proudu.

Žádný lowcost to není. Úsporná naftová šestnáctistovka ve verzi kombi, tedy ideál mnoha rodin i firem, stojí přes čtyři sta tisíc. To jsou peníze, za které nakoupíte u většiny konkurence. My jsme do srovnání vybrali Peugeot 308 SW. Stejně výkonný motor, podobná cena, obdobně nenápadný styl. Tak který vzít na dovolenou?

Hra svalů

Ve Francii i Itálii pojali rodinné kombíky do jisté míry konzervativně. Alespoň co se základní siluety týče. Fiat zůstal i u střídmějších detailů, peugeot se snaží provokovat alespoň vykousnutými světly.

Když parkují vedle sebe, vyznívá přikrčené 308 SW jako atlet, svalnatější a hrdě vzpřímené tipo připomíná spíš odhodlaného judistu.

Italská jistota

Interiér fiatu sází na robustní oblý design, který vyvolává dojem útulného pokojíčku. Tipo jako by mělo být nesmrtelné, vše uvnitř je totiž bohatě dimenzované: řádná porce palubní desky, tlustý volant, masívní řadicí páka, velké ovladače. Jen páčky pod volantem a kličky dveří působí chatrně.

Konzervativní pojetí funkčních prvků je jen ku prospěchu, řidič se okamžitě zorientuje a může začít fungovat. Modernu zastupuje v podstatě jen dotykový displej, jehož menu patří někam k současnému průměru. Známe jednodušší, ale i složitější. Sžijete se celkem rychle a jinak na vás už žádné překvapení digitální doby nečeká. Mnoha typickým uživatelům bude střídmý styl fiatu vyhovovat.

Vzhledem k obvyklé ceně silnějších motorů a vyšších stupňů výbavy zarazí jediná věc – na pohled velmi laciné plasty na dveřích a středovém tunelu. Ve srovnání se solidním dojmem ze zbytku auta zbytečně bijí do očí.

TEST 2016: Fiat Tipo 1.4 (70 kW) – Proč nemá turbo?

Francouzská revoluce

Možná jste si říkali, proč tak velebíme normálnost interiéru tipa. To proto, že peugeot se snaží dělat všechno jinak, přičemž objektivní výhody nenacházíme a převládají rozpaky. Zkrátka nezbývá než si na řadu věcí zvyknout – malý volant máme u kolen a přes věnec nevidíme na část přístrojového štítu, otáčkoměr je cejchovaný proti obvyklému směru, středový panel zeje prázdnotou a my musíme vše včetně nastavení teploty složitě lovit v lacině působícím menu dotykové obrazovky. Když sledujete navigaci, potřebujete ke zvýšení teploty o stupeň čtyři přesně mířené kliky, zatímco v tipu poslepu otočíte kolečkem. Hodnotné materiály a pečlivé zpracování však nemůžeme peugeotu upřít.

Jdou na to po svém

Kombík Fiat Tipo láká na parádní startovací cenu 329.900 Kč za archaický atmosférický benzin, vedle kterého působí nejlevnější Peugeot 308 SW s moderním zážehovým turbomotorem za 415.000 Kč jako předražené zboží. Cenový odskok ale Francouz vynahrazuje kromě techniky také lepší výbavou (dvouzónová automatická klimatizace, senzor šera a deště, litá kola, multifunkční volant, rezerva, tempomat…). Přesto kdo jde v první řadě po ceně, má jasno. Jakmile se ovšem posuneme do světa nafty, situace se mění. Silnější z fi aťáckých dieselů, šestnáctistovka o výkonu 88 kW, vystřelí cenovku tipa skoro o sto tisíc výš. Z naftových kombíků je fiat nadále nejlevnější, ale už ne o moc. Peugeot 308 SW se stejně objemným i výkonným turbodieselem vyjde už jen o 43.100 Kč dráž. V řeči absolutních částek hovoříme o 421.900 Kč za tipo a 465.000 Kč za 308 SW. V podobné hladině se pohybuje rovněž většina konkurentů, jen tři přelezou půlmilionovou metu.

TEST 2014: Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI – Za hodně peněz málo muziky

Aby fiat do puntíku splnil naše požadavky na auto této kategorie, museli jsme přičíst ještě 4500 Kč za rádio vybavené bluetooth handsfree. Tím se jeho náskok zase o něco snížil. Takto specifikované tipo už bez problémů vyhoví požadavkům na solidně vybavené rodinné kombi, za výhodu považujeme možnost přikoupit si řadu drobností za rozumné peníze v řádu jednotlivých tisíců. Pochopitelně ale můžete využít i nejrůznější zvýhodněné pakety. Peugeot by nás v uvažované konfiguraci uspokojil i bez dalších příplatků, za zvážení by snad stála jen parkovací čidla za sedm tisíc, pro tipo jsou k mání za čtyři.

Pořizovací náklady Etalon Fiat Tipo kombi 1.6 MultiJet/88 kW Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi/88 kW
Základní cena 421 900 Kč (Tipo) 465 000 Kč (Active)
Cena verze Světa motorů 426 400 Kč (Tipo + bluetooth) 465 000 Kč (Active)
Výbava verze Světa motorů Čelní, boční a hlavové airbagy, rádio s bluetooth handsfree, připojení USB nebo SD, výškově a podélně stavitelný volant, dálkově ovládané centrální zamykání, manuální klimatizace, elektrické ovládání předních oken a vnějších zrcátek, palubní počítač.
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ
Autorádio s bluetooth handsfree 4500 Kč Ano
Asistent pro rozjezd do kopce AnoAno
Automatická klimatizace 8200 Kč (jednozónová) Ano (dvouzónová)
Denní svícení LED Ne Ano
Dešťový/světelný senzor Ne Ano
Elektrické ovládání zadních oken AnoAno
Kola z lehkých slitin 12 400 Kč (16 palců) Ano (16 palců)
Metalíza 13 000 Kč 14 000 Kč
Navigace Ne 11 400 Kč
Ovládání rádia/telefonu na volantu 2600/2600 Kč Ano
Parkovací čidla vzadu 4000 Kč 7000 Kč
Přední mlhová světla 3300 Kč 4000 Kč
Přední/zadní loketní opěrka 2200/2300 Kč Ano/2500 Kč
Rezervní kolo 2000 Kč (plnohodnotné) Ano (dojezdové)
Tempomat 2800 Kč Ano
Vyhřívaná přední sedadla 4400 Kč 8000 Kč
Výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce 3000 Kč Ano
Porovnání cen 426 400 Kč (100 %) 465 000 Kč (o 9 % horší)
Známka1,00 1,50
Pořadí1. 2.
Známka za cenu, výbavu, záruky a servisní náklady

Rozvor napoví

Při pohledu z boku si nelze nevšimnout, že fiat má na svou délku nápravy blízko u sebe. Rozvor 2638 mm ztrácí na peugeot skoro decimetr. Výsledkem je skutečnost, že se do tipa bez problémů vejdeme, ale bez bohaté rezervy, jakou známe třeba z octavie či golfu. Čekáme, jak se pochlapí peugeot, ale bonusových 92 mm rozvoru nevytěžil. Vzadu před koleny máme jen o 30 mm víc místa než ve fiatu. Lepší, ale pořád nic mimořádného.

Co se šířky týče, jsou na tom oba kombíky podobně dobře. Dospěláci do sebe vpředu nešťouchají a dozadu se tři děti poskládají.

Výškou zadní části kabiny je na tom o centimetr lépe fiat, vzhledem ke vzpřímenějšímu posezu v něm ale máme o něco méně místa nad hlavou.

Hodně se nám líbila velká a parádně tvarovaná sedadla peugeotu. Fiat si s nimi nezadá rozměrově, konstrukci má ale plošší a tělo tolik neobejme.

Na dnešní poměry nabízejí oba testované vozy nadstandardně komfortní posez na zadních sedadlech. Nesedí se totiž na zemi s koleny u brady. Peugeot je v tomto směru dobrý a fiat výborný. V něm si připadáme jako na židli, stehna jsou podepřená a pozice relaxovaná. Tady nese výška karoserie sladké ovoce.

Je objem všechno?

Fiat je od pohledu pořádný kus auta, jeho zavazadlový prostor se ovšem drží skromně při zdi. Základní objem 550 litrů řadí tipo kamsi k průměru rodinných kombíků, skutečná využitelnost je ale dobrá, spíš může trochu omezovat menší vstupní otvor. Tipo má kufr rozdělený variabilní podlahou, pod kterou najdete deset centimetrů vysokou dutinu. A pod ní ještě plnohodnotnou rezervu, byť za skromný příplatek 2000 Kč. I když je fiat v zavazadelníku o 5 cm užší než peugeot, vynahrazuje to vybráním kolem podběhů, díky kterým sem lépe nasoukáte delší neskladné předměty. Tipu nechybějí háčky, zásuvka na 12V ani praktické kapsy po stranách, navzdory skromnějšímu objemu jsme si ve výsledku na přepravní kapacitu nemohli stěžovat.

Peugeot 308 SW nabízí v každé dimenzi o pár čísel víc a potěší větším vstupem. Jeho „sklepní kóje“ o rekordním objemu 610 litrů se vyrovná rekordní octavii, v některých drobnostech ale ztrácí na ni i na fiat. Nemá třeba háčky a ploché stěny nevyužívají prostor nad koly.

Kapsy jsou neprakticky úzké, s roletou se manipuluje hůř než u tipa, zase zde ale najdete fixační oka v posuvných kolejnicích. Zkrátka každý má něco. To platí také o sklápění zadních sedadel. U peugeotu jde s opěradlem současně k zemi i sedák, k odjištění slouží páčky buď v kufru, nebo na opěradlech. Fiat razí jen druhou cestu a sedák musíte odklopit samostatně. Vzniklá podlaha je pak dokonale rovná, nicméně kratší.

Údaje o testovaných vozidlech Fiat Tipo Peugeot 308
Místo podélné/před koleny zadního cestujícího (cm) 172/13 170/16
Výška interiéru nad sedákem P/Z (cm) 92-100/94 90-99/93
Místo nad hlavou cestujícího P/Z (cm) 4-11,5/6,5 0-10/8
Šířka interiéru v loktech P/Z (cm) 149/149 148/143
Šířka interiéru v ramenou P/Z (cm) 137/133 137/135
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) 50 x 48/49 x 50 55 x 50/50 x 48
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) 62 x 52 60 x 50
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) 77 x 97 84 x 100
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) 67/188 63/188

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Nejlepším městem pro život je Vídeň, Praha se nachází na úrovni New Yorku Nejlepším městem pro život je Vídeň, Praha se nachází na úrovni New Yorku

Rakouské hlavní město Vídeň stanulo v čele žebříčku…

OBRAZEM: Stavba, která spojila oceány. Před 104 lety byl otevřen Panamský průplav OBRAZEM: Stavba, která spojila oceány. Před 104 lety byl otevřen Panamský průplav

Panamský průplav byl otevřen 15. srpna 1914. Vede skrz…

Ekonomika bez lidí ztrácí na tempu. Analytik: Část firem zvažuje přesun výroby z Česka Ekonomika bez lidí ztrácí na tempu. Analytik: Část firem zvažuje přesun výroby z Česka

Hospodářský růst Česka stojí na útratách lidí a nově i…

Architekt roku už má pět finalistů, podívejte se na jejich projekty Architekt roku už má pět finalistů, podívejte se na jejich projekty

Blíží se vyhlášení soutěže Architekt roku. Ta se zaměřuje…

 
 

Přidat názorDiskuse: Fiat Tipo kombi 1.6 MultiJet vs. Peugeot…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Emisní skandál není nová věc. Škodovky si uřízly ostudu už v 80. letech Emisní skandál není nová věc. Škodovky si uřízly ostudu už v 80. letech

Snaha obejít platné emisní limity není záležitostí…

Škoda Karoq dostala výbavu Active. Takto vypadá základ za 484.900 Kč Škoda Karoq dostala výbavu Active. Takto vypadá základ za 484.900 Kč

Konfigurátor Škody Karoq se rozšířil směrem dolů. Příchod…

 



Fiat Tipo S-Design: Je libo Itala se sportovnějším stylem? Fiat Tipo S-Design: Je libo Itala se sportovnějším stylem?

Sportovně laděná verze S-Design je dostupná pro Tipo s…

Slavné dobové testy: Fiat Tipo. Auto roku přišlo na 75.000 bonů... Slavné dobové testy: Fiat Tipo. Auto roku přišlo na 75.000 bonů...

Suverénní vítězství italského vozu Fiat Tipo v…

 



 
Enzo Ferrari své automobilce i světu chybí již 30 let. Připomeňte si legendu

Enzo Ferrari své automobilce i světu chybí již 30 let. Připomeňte si legendu

Včera

Enzo Anselmo Giuseppe Maria Ferrari, výrazná osobnost dějin motorismu a zakladatel jedné z nejslavnějších automobilek, zemřel před 30 lety.




Blesk.cz

Zbavte se nesnesitelného vedra v domech. Víme jak na to

Zbavte se nesnesitelného vedra v domech. Víme jak na to

Těšíte se, až si po práci dopřejete zasloužený odpočinek, ale namísto toho vás po návratu domů čeká nic než…

Sci-fi řežba plná krve. Recenze Space Hulk: Deathwing Enhanced Edition

Sci-fi řežba plná krve. Recenze Space Hulk:…

Vesmír sci-fi ságy Warhammer 40,000, která začala jako desková hra, je nesmírně rozsáhlý a čítá již bezpočet…

 

iSport.cz

Jágrův návrat po léčení šrámů. Zvládl celý zápas, do pohody je ještě daleko

Jágrův návrat po léčení šrámů. Zvládl celý zápas, do…

Tentokrát to už nebyl jen povinný start na pár vteřin. Po skoro půl roce léčení šrámů legendární útočník Jaromír…

Dynamo Kyjev – Slavia 2:0. Sen o Lize mistrů uťal i gól z ofsajdu

Dynamo Kyjev – Slavia 2:0. Sen o Lize mistrů uťal i…

Fotbalisté Slavie na postup do základní skupiny Ligy mistrů nedosáhnou ani letos. Rozhodla o tom, po domácí…

 

Reflex.cz

Bílá duha: Fascinující přírodní úkaz známý především z mrazivých koutů naší planety

Bílá duha: Fascinující přírodní úkaz známý především…

Je to jeden z nejkrásnějších přírodních jevů. Bílá duha se na obloze ukazuje vzácně. Vzniká, když sluneční…

Když u komunistů frčí Klaus: Marta Semelová „jede dál“

Když u komunistů frčí Klaus: Marta Semelová „jede dál“

Víkendový hrdý pochod Prahou si pro sebe - ostatně jako každý rok - ukradli hlavně extremisté. V ulicích Prahy…