Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat Topolino: Dočkáme se konečně návratu myšky?

Aleš Dragoun
Diskuze (12)
O comebacku jména Topolino se hovoří již dlouhá léta. Fiat ale v současnosti testuje prototyp auta, který by legendární název mělo dostat.

O vzkříšení jména Topolino se naposledy mluvilo na jaře 2008, ale nebylo to zdaleka poprvé. Informace sice záhy odvál čas, Fiat se však poslední dobou do historie rád vrací. Blog Passione Auto Italiane přinesl stručnou informaci o tom, že v okolí továrny Pomigliano d'Arco byla zachycena testovací mula poslední Pandy, ale s nápadně kratším rozvorem.

Jak se zdá, Fiat skutečně chystá menší auto. Upřímně, bylo už načase. Od ukončení výroby Seicenta v roce 2010 totiž automobilka, kterou miniauta proslavila, nic podobně malého nevyrábí. Z Turína oficiálně na rozdíl od minulosti nic nezaznělo. Italský web však zmiňuje informaci, že novinka se představí možná už za rok, na přelomu letopočtů 2016 a 2017. Počítejme s délkou okolo 3,4 m a trojicí dveří, pravděpodobné jsou i dva páry. Pro Fiat by to znamenalo spoustu potřebných peněz do kasičky. Kanibalizace v rámci nabídky značky opravdu nehrozí, prostě si ho koupí ti, kterým přijde o čtvrt metru delší Panda moc velká a pětistovka příliš drahá.

Slavné veledílo Danteho Giacosy se poprvé objevilo v roce 1936. Topolino (myška) byla ovšem přezdívka, maličké autíčko se prodávalo pod obchodním názvem Fiat 500. Bylo tak vlastně prvním cinquecentem v řadě. Řadový kapalinou chlazený čtyřválec SV 569 cm3 byl umístěn v přídi a dával 9,6 kW, tedy 13 koní. Dospělé, i když jen 3215 mm krátké miniauto mělo čtyřstupňovou manuální převodovku a zadní pohon. Po druhé světové válce se ze „spodového“ motoru stal „vrchový“, tedy s tyčkovým rozvodem OHV a výkonem razantně zvýšeným na 12 kW (16 koní).

Po mezitypu 500 B (1948) ještě se starou karoserií přišla verze 500 C, která dostala nový, modernizovaný vzhled a vyráběla se až do poloviny 50. let. Topolino existovalo ve spoustě karosářských variant včetně třídveřových kombíků a dodávek, obzvláště populární byly dvoudveřové verze se shrnovací plátěnou střechou. Zagato postavil slavné kupé Panoramica. Za devatenáct let vzniklo 520 tisíc roztomilých fiátků, vyráběly se licenčně v Německu (NSU-Fiat) a stály na počátku historie francouzské automobilky Simca. Životopisu první pětistovky jsme se podrobně věnovali zde. A uznejte, jak by se měla novinka jmenovat, když trojčíslí 500 je už blokované? 500 Topolino, případně 500T? Ale toto písmeno patřilo kdysi dávno malým dodávkám...

Aleš Dragoun
Diskuze (12)
Avatar - euro89
29. 12. 2015 19:49
Re: K čemu?
"Plnohodnotný zástupce nižší střední by mělo být nové Tipo." - To nemyslíš vážně, že ne?! Tipo bude dobré jako low-cost konkurence pro ostatní podobné modely (Rapid, Toledo, 301, C-Elysée), ale plnohodnotná nižší střední třída to není ani náhodou.
Avatar - Ja Prvni 123
29. 12. 2015 18:41
Re: K čemu?
No, ty ale podle všeho nejezdíš sám po městě, jako je Řím...
;-)
Avatar - dr.biker
29. 12. 2015 17:58
Re: K čemu?
Přesně tak, F500 je i v základu drahé auto, současná Panda už také není nejlevnější a rozměrově nejmenší, takže další menší a levnější sourozenec mi dává smysl.
Malé a jednoduché autíčko za nízkou cenu v nabídce Fiatu totiž chybí...
Avatar - twistedTSD
29. 12. 2015 10:07
Re: K čemu?
Vzhledem k tomu, že základní 500 začíná pomalu na cenách o dvě třídy větších vozů, mi zrovna levná nepřijde.
Avatar - twistedTSD
29. 12. 2015 09:59
Re: A co bude
Pokud myslíš nástupce Punta, tak ten bude určitě výrazně větší.