Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Finská rallye po 2. dnu: Lappimu pomohl Latvala

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)
Lappi se na průběžnou první příčku vrátil poté, co jeho týmový kolega Latvala musel odstoupit kvůli technickým problémům.

Fin Esapekka Lappi (Toyota Yaris WRC) vede i po druhém dnu Finskou rallye, devátý podnik letošního mistrovství světa v automobilových soutěžích. Na vedoucí příčku se vrátil v průběhu soboty poté, co jeho týmový kolega a krajan Jari-Matti Latvala musel odstoupit pro potíže s elektrickým systémem svého Yarisu WRC.

Druhý den začal Lappi s náskokem 4,4 sekundy před Latvalou, který hned od první sobotní erzety začal tlačit na pilu. Vyhrál pět rychlostních zkoušek v řadě a po čtrnáctém měřeném testu se posunul před méně zkušeného kolegu. Nejrychlejší byl i na rychlostní zkoušce jménem Ouninpohja, která patří k nejslavnějším v historii automobilových soutěží. Letos měřila 24,36 kilometrů a Latvala ji vyhrál průměrnou rychlostí 133,0 km/h. „Takový pocit jako tady, nikde jinde nezažijete,“ řekl v cíli erzety.

Lappi nepanikařil, na Ouninpohje ztratil jen 2,5 sekundy. „Vím, že jsem nějaký čas nechal na posledním odbočení, ale jinak nevím, kde bere Jari-Matti ten čas. Pokud pojedu rychleji, tak nezůstanu na trati,“ hodnotil svou situaci v době, kdy ztrácel na Latvalu 7,3 sekundy.

Rozhodnutí padlo při druhém průjezdu legendárním úsekem Ouninpohja. Na jedenáctém kilometru zůstal stát Latvalův yaris. Vinou problémů s elektrikou nešel nastartovat motor jeho vozu. „Všiml jsem si čísla na zadním okně. Nechtěl jsem se takhle dostat do vedení, to se mi nelíbí,“ prohlásil Lappi v cíli rychlostní zkoušky. Vylepšil dokonce Latvalův rychlostní průměr na Ouninphoje na 135,0 km/h.

Po druhém dnu vede Lappi s náskokem téměř padesáti sekund před Teemu Suninenem. „Mám smíšené emoce. Nikdy jsem nebyl tak zklamaný, když jsem byl na prvním místě. Je mi líto Jari-Mattiho, ale je to bohužel součást motoristického sportu. Poslední den potřebujeme přežít až do cíle. Musíme držet stále rytmus, ale pojedeme už bez tlaku soupeřů,“ dodal Esapekka Lappi v cíli etapy.

Druhý v pořadí je po odstoupení Latvaly další Fin Teemo Suninen, který jede s Fordem Fiesta WRC´17 od britského továrního týmu M-Sport. Ztratil sice 33,6 sekundy při prvním průjezdu úsekem Ouninpohja. „Minul jsem retardér a musel se vracet, nechal jsem tam asi dvacet vteřin,“ popsal dvaatřicetiletý pilot problém. Přesto je pořád na dosah životnímu úspěchu.

Třetí příčka patří po druhém dnu Finské rallye dalšímu ze sestavy tovární stáje Toyota Gazoo Racing, Juho Hänninenovi. „Auta se chovalo ve stopě nervózně, tak jsem zbytečně nezmatkoval, protože důležitější bylo zůstat na trati,“ řekl Fin v cíli sobotní části soutěže. Se speciálem WRC byl dosud v podnicích mistrovství světa pětkrát na šestém místě. Aktuálně tak míří za svým největším úspěchem v kariéře.

Finové zatím ovládají domácí rallye. Pokud by dokončili aktuální podnik na prvních třech místech opakovala by se situace z Nového Zélandu 2002, kdy dojeli na prvních třech místech piloti v pořadí: Marcus Grönholm, Harri Rovanperä a Tommi Mäkinen. První tři Finové dojeli na stupních vítězů naposledy na domácí soutěži před jedenatřiceti lety. Finská rallye 1986 totiž skončila pořadím: Tommi Salonen, Juha Kankkunen a Markku Alén.

Nenápadným hrdinou druhého dne Finské rallye byl Brit Elffyn Evans, který jede s Fiestou WRC´17 v barvách pneumatikářů od společnosti D Mack. Sobotu začínal na sedmém místě a aktuálně je čtvrtý, pouhých 1,3 sekundy za třetím místem Fina Hänninena. „Včera mě nenapadlo, že bych se mohl dostat do takové situace. Nesmím panikařit a držet stále svoje tempo,“ prohlásil Evans.

Ogier to ještě zkusí

Obhájce titulu a vedoucí jezdec šampionátu Sebastien Ogier havaroval již první den ve čtvrté rychlostní zkoušce, když mu krátce před nehodou praskl po dopadu po skoku pravý zadní tlumič. Francouzův spolujezdec Julien Ingrassia sice vyvázl z nehody nezraněný, ale hodně potlučený.

„Po dohodě s organizátory jsme se rozhodli stáhnout Sébastiena ze závodu, abychom dali Julienovi více času na zotavení. Pokud bude vše v pořádku, v neděli nastoupí,“ oznámil tým M-Sport v prohlášení. Ogier vede aktuálně mistrovství světa s náskokem jedenácti bodů před Belgičanem Thierry Neuvillem (Hyundai i20 Coupé WRC). Pokud Ogier poslední den Finské rallye nastoupí, má šanci jet poslední speciálku, která je zvláště bodovaná pro prvních pět závodníků. A každý malý zisk se může francouzskému pilotovi v boji o titul hodit.

Jeho největším soupeřem je aktuálně Thierry Neuville, který před startem Finské rallye ztrácel na první místo jedenáct bodů. Aktuálně je na šestém místě, což v přepočtu představuje osm bodů, ale ve hře je ještě závěrečná zkouška soutěže zvaná Power Stage a další bodový bonus.

„Nevím, čím to je, ale naše auto funguje všude jinde, jenom ne ve Finsku,“ říkal v sobotu dopoledne Neuville, ale navečer, kdy vyhrál závěrečnou speciálku dne, byl sdílnější: „Auto už funguje lépe, ale nechtějte po mě vědět, proč to jde lépe. Nevím, co se s autem děje,“ řekl belgický jezdec.

Průběžné pořadí (po 21 z 25 RZ): 1. Lappi, Fern (Fin./Toyota Yaris WRC) 2:13:02,7; 2. Suninen, Markkula (Fin./Ford Fiesta WRC´17) +49,1; 3. Hänninen, Lindström (Fin./Toyota Yaris WRC) +53,4; 4. Evans, Barritt (Brit./Ford Fiesta WRC ´17) +54,7; 5. Breen, Martin (Irl./Citroën C3 WRC) +1:16,9; 6. Neuville, Gilsoul (Bel./Hyundai i20 Coupe WRC) +1:31,6; 7. Tänak, Järveoja (Est./Ford Fiesta WRC ´17) +2:07,5; 8. Meeke, Nagle (Brit./Citroën C3 WRC) +2:59,1; 9. Sordó, Martí (Šp./Hyundai i20 Coupé WRC) +3:54,0; 10. Ostberg, Eriksen (Nor./Ford Fiesta WRC´17) +4:23,6.

Zbývající program Finské rallye: Neděle – 9.25 RZ22 (6,80 km); 10.08 RZ23 (10,12 km); 11.47 RZ24 (6,80 km); 13.18 RZ25 (10,12 km).

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)