Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Chcete Ford Bronco první generece jako nové? Není problém. Když máte dost peněz...

Tomáš Dusil
Diskuze (5)
Původní americký vůz Ford Bronco se vyráběl v letech 1965 až 1977. Nyní si jej můžeme koupit opět jako nový zásluhou americké firmy Gateway Bronco. Na kolik auto vyjde?

Jméno Bronco má v Americe podobný zvuk jako Corvette, Camaro, Mustang, Fierbird či Voyager. Pokud rádi sledujete americké filmy či seriály, zcela jistě jste v nich některého zástupce z celkem pěti generací tohoto vozu zahlédli. Výčet filmů a seriálů, v nichž účinkovalo Bronco, je hodně dlouhý, takže jen namátkou zmíníme třeba horor Texaský masakr motorovou pilou: Počátek, kde účinkovala první a zároveň nejoblíbenější generace modelu. Výroba páté generace Bronca byla ukončena v roce 1996. Nyní Ford slibuje návrat vozu pro rok 2020. Pokud ale nechcete čekat a hlavně máte nejraději tu původní generaci, máte možnost si ji coby novou koupit.

Vyberte si Bronco

Už od roku 2016 staví americká firma Gateway Bronco ve státě Illinois vozy první generace tohoto legendárního Fordu. Před tím se však mnoho let zabývala renovacemi vzpomínaného auta, takže s ním má bohaté zkušenosti. V současnosti se jedná o první firmu na licenční výrobu Bronca, autorizovanou přímo samotným Fordem. Vzniklé vozy jsou tak vlastně moderními originály, neboť se vyrábějí dle původní dokumentace modrého oválu. Pouze technologie výroby a samozřejmě některá další řešení jsou moderní. Díky tomu je Bronco první generace od Gateway Bronco lepším autem, než bylo to původní ze 60. a 70. let, vyráběné Fordem.

Americká společnost nabízí zájemcům o Bronco tři základní verze. První jsou původní vozy, které prošly renovací. Druhou skupinou jsou auta využívající původní rám vozu, na který Gateway Bronco namontuje novou karoserii s nově vyraženým výrobním číslem vozidla (VIN). Poslední skupinou jdou od základu vyráběná auta, která tak mají nový rám i karoserii.

Obnovení malosériové výroby prvního Bronca umožnil takzvaný Low Volume Motor Vehicle Manufacturers Act z roku 2015. Jedná se o dokument Národního úřadu pro bezpečnost v dopravě (NHTS), díky němuž nemusejí vozidla nově vyráběná v malých sériích splňovat současné bezpečnostní a emisní požadavky. Navíc mohou používat pohonné jednotky z jiných vozidel pouze na základě „prohlášení o shodě“ daného výrobku. Tímto pro tyto výrobce malosériových aut odpadá jinak povinná homologace.

Díky tomu lze pod přední kapotou Gateway Bronca nejčastěji spatřit pětilitrový osmiválec Coyote, který známe ze současného Fordu Mustang. Zde ale navíc existuje v různých modifikacích, například se dvěma turbodmychadly, či mechanickým kompresorem od Shelby. U levnějších verzí se používá motor Ford 347 Stroker, což je osmiválec Ford 302 s prodlouženým zdvihem pístů. Číslice udává objem motoru v kubických palcích.

Taková moderní manufaktura

Gateway Bronco využívá při stavbě vozu jak vlastní zdroje, tak také subdodavatele. Příkladem je rám auta. Ten může být dodáván vcelku od některého ze subdodavatelů, nebo vzniká přímo v dílně Gateway Bronco, kde je složen z dodaných ocelových profilů. I již hotové rámy ale mohou být při výrobě vozu dále upravovány.

Naproti tomu krycí panely karoserie pocházejí od dodavatele Wild Horse 4x4, který se jinak specializuje na náhradní díly a příslušenství pro Fordy Bronco. Opět je ale v Gateway Bronco karoserie dále upravována. Při výrobě se využívá ruční práce vysoce specializovaných pracovníků, kteří při tom ale používají moderní nástroje a technologické metody výroby. Snahou je vše dělat tak, aby to v maximální možné míře odpovídalo originálu a zároveň to bylo v nejvyšší kvalitě.

Podobné je to se zavěšením kol. Původní Bronco mělo samozřejmě tuhé nápravy. Toto nové je může mít také, ale zároveň si lze zvolit také nezávislé zavěšení kol. Podle verze a také kapsy je pak použita převodovka. Ta je vždy samočinná a může být čtyř, pěti nebo šestistupňová. Všechna auta mají vždy čtyři kotoučové brzdy s hydraulickým posilovačem brzdného účinku. Za příplatek je kožené čalounění kabiny kůží, používanou u vozů Porsche, standardem je „dobové“ kožené čalounění.

V závislosti na hnacím řetězci (motor, převodovka), zavěšení kol, ale i výbavě či různých doplňků se liší také cena Gateway Bronca. A ta rozhodně není nízká. Vůz startuje na částce 107.263 dolarů (přes 2,6 milionu korun) za verzi San Diego a končí na ceně 191.847 dolarů (přes 4,7 milionu korun) za verzi Atlanta. Mezi těmito jsou dále varianty Scottsdale, Boston, Mountain Home a Jersey Shores.

Ford Bronco 1965 až 1977

První Ford Bronco můžeme považovat za jednoho z otců moderních SUV. Nabízel se v třídveřové karoserii a tedy s výklopnou zadní stěnou pojmenovanou Wagon, dále coby pick-up a také ve velmi zajímavé verzi karoserie pojmenované roadster, která se obešla bez bočních dveří. Spíše než roadster se ale jednalo o auto ve stylu plážové buginy.

Auto poháněly dva řadové šestiválce o objemu 2,8 a 3,3 litru a dále osmiválce Windsor 4,7, respektive 4,9 litru. První Bronco mělo originálně řešený rám podvozku, který tak nebyl použit u žádného jiného modelu Fordu. Vůz měl vždy pohon všech kol s připojitelným pohonem přední nápravy (za jízdy). Součástí pohonu byly také odpojitelné hnací hřídele od nábojů přední kol, pokud bylo vozidlo poháněno pouze zadní nápravou.

Původní Bronco používalo třístupňové převodovky, a to jak manuální tak i samočinnou. Zavěšení kol využívalo tuhé nápravy od dodavatele Dana Incorporated ve variantách Dana 20, 30 a 44. Jednotlivé verze se liší stálým převodem, ale také tvarem mostu tuhé nápravy.

Tomáš Dusil
Diskuze (5)
Avatar - Barrichello
13. 12. 2018 13:34
Re: to auto
o techniku vůbec nejde, jde o design a karoserie a interiéry a ty byly svébytné, i když to mělo stejný motor a nápravy jako 5 dalších aut >:D
Avatar - wakantanka
13. 12. 2018 06:55
Re: to auto
Ale prdlajs. Amíci zdieľali techniku v rámci koncernov už dávno.
Avatar - Barrichello
12. 12. 2018 14:24
Re: to auto
tak všechny nová auta stejná nejsou, to jen unifikovaná evropská konfekce. Ale souhlas, dřív bylo víc aut s duší. Však veterána si dneska můžeš pořídit, no problem
Avatar - LuCZiano
12. 12. 2018 10:02
to auto
To auto je prostě nádherný a má duši, já si nemůžu pomoct.
Ne jak 90% dnešních unifikovaných popelnic, kde je jedna jako druhá z důvodu úspory nákladů.
Avatar - netcar.xx
11. 12. 2018 21:42
Auto
v te nejcistsi podobe. Zadnej trivalec, zadnej diesel,...