Ford Fiesta: 35 let a 15 milionů vyrobených vozů

Ford Fiesta: 35 let a 15 milionů vyrobených vozů

 
 

Ford Fiesta slaví a hned dvakrát. Vyrábí se již 35 let a za tu dobu jich vzniklo patnáct milionů v pěti generacích s dalšími dvěma radikálními modernizacemi.

Fiesta byla odpovědí evropské divize Fordu na palivovou krizi. Již ve své původní podobě byla malým vozem s předním pohonem a nízkou spotřebou. Modrý ovál ji hned od počátku vyráběl ve španělské Valencii, možná proto pro ni zvolil jméno ze španělštiny. Fiesta znamená slavnost. Továrnu ostatně postavil přímo pro ni. Výsledek čtyřletého projektu Bobcat začal vyjíždět k zákazníkům v říjnu 1976.

MkI a II

Benzinové motory objemů 1,0 a 1,1 l záhy doplnila třináctistovka. Již první generace se dočkala také soutěžní verze pro skupinu 5. Miliontá Fiesta spatřila světlo světa v roce 1979, o dva roky později si sportovně založení zákazníci mohli koupit sportovní variantu XR2 s tvrdším podvozkem a motorem 1,6 l, se kterou mohli upalovat přes 160 km/h.

Rok 1983 viděl premiéru nové Fiesty (MkII), která bývá uváděna jako nová generace. Šlo ale jen o modernizaci předchozího modelu, byť výraznou. Největší změny byly patrné na přídi, která se zakulatila ve stylu velké Sierry. Podobný čumák dostal také později Escort. Kromě malých benzinových motorů 1,0, 1,1 a 1,3 l se zájemci konečkě dočkali i dieselu 1,6 l. XR2 se v roce 1984 chlubila pětistupňovou převodovkou, později přišel na řadu i zážehový agregát 1,4 l a transmise CTX s plynulou změnou převodu.

MkIII

Koncem osmdesátých let byl již nejvyšší čas na výměnu. Nová Fiesta druhé generace (MkIII) měla větší karoserii a delší rozvor. Poprvé v historii také přibyl druhý pár dveří, předchozí modely byly jen třídveřové. Patří jí prvenství: jako první malý vůz byla na přání vybavována ABS. Nabídka pohonných jednotek sahala od litrů a jedenáctistovek přes objem 1,4 l až po 1,6 l, větší byly připraveny plnit přísné evropské emisní normy se sedmiletým předstihem!

V nabídce nemohla chybět XR2, tentokrát ještě přibylo písmenko i. Motor 1,6 l dostal vstřikování a rozvod DOHC. To ale nebylo zdaleka vše. V Turíně 1990 mohli návštěvníci poprvé vidět provedení RS Turbo. Mělo stejné srdce, ale dopované turbodmychadlem Garrett. Není divu, že ve sprintu na 100 km/h bylo o 1,6 s rychlejší než XR2i. Paletu ostrých Fiest později doplnila ještě verze RS1800 s motorem Zetec 16V.

Nejen sportem živ jest člověk. Drobní podnikatelé si od roku 1991 mohli koupit dodávku Courier. O dvě léta později se stal řidičův airbag standardem. Evropské prodeje tehdy trhaly rekordy, běžně překonávaly půl milionu vozů ročně, ve dvaadevadesátém dosáhly takřka 650 tisíc aut!

MkIV a V

Na IAA 1995 ve Frankfurtu byla k vidění třetí generace (MkIV). Většinou bývá uváděna jako modernizace či dokonce facelift, ale není to pravda. Auto mělo sice technický základ v MkIII, ve skutečnosti nezůstal ovšem kámen na kameni. Snad kromě střechy a základu skeletu bylo všechno jinak. Dokonce i rozvor náprav se změnil, byť minimálně. Srovnejte, prosím, tento domnělý facelift se Škodou Felicia a jejími rozdíly oproti Favoritu...

Ano, zaoblená Fiesta byla vskutku novou generací. Elipsovitý chladič, zaoblené tvary, nový interiér. V České republice se jí zákazníci navíc dočkali až po roce od představení, na podzim 1996. Do té doby byl u nás v prodeji stávající model. Benzinové jednotky 1,4 a 1,6 l a diesel 1,8 l zděděný po předchůdci doplnil nový zážehový motor 1,25 l, standardem se staly dva čelní vzduchové vaky.

Fordův designérský styl New Edge se odrazil v modernizaci z podzimu 1999. Ač ji Ford uvádí jako pouhý facelift, zaslouží si naopak vlastní mark V. Oblé linie vyšly z módy rychle, a tak se nový model dočkal úprav vzhledu. Ale nejen jich, také nového turbodieselu 1,8 l.

MkVI

Kulaté tvary nahradily na IAA 2001 takřka funkcionalistické a hodně strohé linie. Fiesta MkVI se vyráběla znovu ve tří- a pětidveřovém provedení. Paletu zážehových agregátů představovaly Duratecy 1,3, 1,4 a 1,6 l, turbodiesel Duratorq TDCi 1,4 l se pochlubil vstřikováním common-rail a k dispozici byla i robotizovaná převodovka Durashift EST.

Ford nás zásoboval studiemi i prodejními verzemi soutěžních a závodních speciálů (Rallye Concept 2002, ST Cup 2003, JWRC Concept 2004). V roce 2005 nabídl po delší době opět sportovní Fiestu, konkrétně stopadesátikoňové ST i běžným zákazníkům. Samozřejmostí byla nabídka limitovaných sérií, ale i moderních komunikačních technologií. Vzhledové úpravy z konce letopočtu 2005 byly tentokrát skutečným faceliftem, což se ovšem nedalo říci o turbodieselu 1,6 TDCi.

MkVII

New Edge odvál čas, který přinesl tzv. kinetický design. Koncept Verve z IAA 2007 odhalil, jak bude vypadat Fiesta páté generace (MkVII). Pryč byly usedlé linie, které nahradily odvážné, až extravagantní tvary. Sériový vůz si odbyl premiéru v Ženevě 2008. Pod kapotou našly místo také zážehový Duratec Ti-VCT a přeplňovaný vznětový Duratorq TDCi, oba s objemem 1,6 l.

Malý Ford se vrátil na americký trh (prodávala se tam krátce už Fiesta MkI), kromě hatchbacků nabídl mimoevropským klientům také sedan. Letos se objevila prodejní edice S1600 se šestnáctistovkou o výkonu 99 kW (134 k). Pokračuje i účast v automobilových soutěžích. Kromě verze S2000, se kterou jezdí například náš Martin Prokop, nasazuje tovární tým od letošní sezony i Fiestu RS WRC s přeplňovaným motorem 1,6 a pohonem všech kol.

Prodejní úspěchy

Poslední generace slavila 28 měsíců po zahájení produkce již milion exemplářů a stala se nejprodávanějším evropským malým vozem v letech 2009 a 2010. Je ovšem pravdou, že čísel sezon 1992 a 1996, kdy znovu padla hranice 600 tisíc aut, se zatím znovu dosáhnout nepodařilo. I tak je ale Fiesta nadále úspěšná.

Patnáctimiliontý kus se narodil letos v červenci. V souvislosti s tím připravil Ford drobné změny exteriéru i interiéru, ale faceliftem se nazvat nedají, jde pouze o více chromu a doplnění výbav. Současná Fiesta se kromě španělské Valencie vyrábí též v Kolíně nad Rýnem, čínském Nanjingu, thajském Rayongu a mexickém Cuautitlánu.

Za 35 let vzniklo na základě malého Fordu všech generací í mnoho studií, které by si zasloužily samostatné ohlédnutí. To platí rovněž pro sportovně laděné kupé Puma.

JAKE.AUTO.CZ: Ford Fiesta: přehled všech článků

FORD.AUTO.CZ: všechny informace o vozech značky Ford na auto.cz

Spolupracujeme s TipCars.com
Politici si příští rok polepší, platy jim mohou vzrůst až o 7 procent Politici si příští rok polepší, platy jim mohou vzrůst až o 7 procent

Politikům by mohly od příštího roku vzrůst platy zhruba o…

Lidí s penzijním připojištěním pořád ubývá Lidí s penzijním připojištěním pořád ubývá

Na penzi se státním příspěvkem v takzvaném třetím pilíři…

Komentář Martina Čabana: Vábení zlínského kouzelníka Komentář Martina Čabana: Vábení zlínského kouzelníka

Zlínsko je rázovitý region. V mnoha ohledech, ale…

Nový boj o dividendu Unipetrolu, menšinoví akcionáři chtějí více než dvojnásobek Nový boj o dividendu Unipetrolu, menšinoví akcionáři chtějí více než dvojnásobek

Největší minoritní akcionář Unipetrolu, společnost…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku

Škoda připravila pro svoji vlajkovou loď nové prvky do…

10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání... 10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání...

Trvalé teploty nad dvacet stupňů vybízejí ke stažení…

 




Ojetý Ford Fiesta 6. generace (CB1/CCN): Proč je tak drahý? Ojetý Ford Fiesta 6. generace (CB1/CCN): Proč je tak drahý?

Že nejsou ojeté polo či fabia levné, na to jsme si už…

Tohle je nová generace Fordu Fiesta. Zatím jako speciál pro WRC Tohle je nová generace Fordu Fiesta. Zatím jako speciál pro WRC

Ford pracuje na nové generace fiesty, která bude…

 



 
Zetor Wolfdog dokazuje, že výrobce traktorů míří i mezi armádní techniku

Zetor Wolfdog dokazuje, že výrobce traktorů míří i mezi armádní techniku

Dnes 14:52

Model vnitřního uspořádání vyvíjeného pásového vojenského vozidla bude Zetor prezentovat na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET v Brně.




Blesk.cz

Na Primu míří posila! Koho známý moderátor a herec připraví o flek?

Na Primu míří posila! Koho známý moderátor a herec…

Divácké zprávy na Primě od 1. června posílí moderátor a herec, kterého kdysi proslavila role Rudy z Ostravy…

Umí se váš tablet změnit na robota? Xiaomi Mi Pad 2 Transformer ano!

Umí se váš tablet změnit na robota? Xiaomi Mi Pad 2…

Není to tablet, jen tak na první pohled vypadá. Ne, nefunguje. Zato se umí přetransformovat v robota (přesněji:…

 

iSport.cz

Čermák na EURO po nehodě nebude, šanci dostanou Mašek či Nečas

Čermák na EURO po nehodě nebude, šanci dostanou…

Z nominace fotbalové reprezentace do 21 let před mistrovstvím Evropy vypadl Aleš Čermák. Záložníka Sparty na…

Vukadinovič jde do Sparty! Je to správná volba, řekl po přestupu

Vukadinovič jde do Sparty! Je to správná volba, řekl…

Den po potvrzení nového trenéra Andrey Stramaccioniho hlásí Sparta také první posilu pro další sezonu. Ze Zlína…

 

Reflex.cz

Královna Alžběta sleduje seriál o sobě samotné. Je nadšená

Královna Alžběta sleduje seriál o sobě samotné. Je nadšená

Zdroj blízký Buckinghamskému paláci vypustil do světa informaci, že britská panovnice zhlédla na popud svých…

Zemanova kandidatura v ohrožení? Je na tom hodně špatně, říká bývalý velvyslanec

Zemanova kandidatura v ohrožení? Je na tom hodně…

Ohlášená opětovná kandidatura prezidenta Miloše Zemana podle bývalého velvyslance Petra Koláře stále není hotová…