Ford Fiesta: 35 let a 15 milionů vyrobených vozů

Ford Fiesta: 35 let a 15 milionů vyrobených vozů

 
 

Ford Fiesta slaví a hned dvakrát. Vyrábí se již 35 let a za tu dobu jich vzniklo patnáct milionů v pěti generacích s dalšími dvěma radikálními modernizacemi.

Fiesta byla odpovědí evropské divize Fordu na palivovou krizi. Již ve své původní podobě byla malým vozem s předním pohonem a nízkou spotřebou. Modrý ovál ji hned od počátku vyráběl ve španělské Valencii, možná proto pro ni zvolil jméno ze španělštiny. Fiesta znamená slavnost. Továrnu ostatně postavil přímo pro ni. Výsledek čtyřletého projektu Bobcat začal vyjíždět k zákazníkům v říjnu 1976.

MkI a II

Benzinové motory objemů 1,0 a 1,1 l záhy doplnila třináctistovka. Již první generace se dočkala také soutěžní verze pro skupinu 5. Miliontá Fiesta spatřila světlo světa v roce 1979, o dva roky později si sportovně založení zákazníci mohli koupit sportovní variantu XR2 s tvrdším podvozkem a motorem 1,6 l, se kterou mohli upalovat přes 160 km/h.

Rok 1983 viděl premiéru nové Fiesty (MkII), která bývá uváděna jako nová generace. Šlo ale jen o modernizaci předchozího modelu, byť výraznou. Největší změny byly patrné na přídi, která se zakulatila ve stylu velké Sierry. Podobný čumák dostal také později Escort. Kromě malých benzinových motorů 1,0, 1,1 a 1,3 l se zájemci konečkě dočkali i dieselu 1,6 l. XR2 se v roce 1984 chlubila pětistupňovou převodovkou, později přišel na řadu i zážehový agregát 1,4 l a transmise CTX s plynulou změnou převodu.

MkIII

Koncem osmdesátých let byl již nejvyšší čas na výměnu. Nová Fiesta druhé generace (MkIII) měla větší karoserii a delší rozvor. Poprvé v historii také přibyl druhý pár dveří, předchozí modely byly jen třídveřové. Patří jí prvenství: jako první malý vůz byla na přání vybavována ABS. Nabídka pohonných jednotek sahala od litrů a jedenáctistovek přes objem 1,4 l až po 1,6 l, větší byly připraveny plnit přísné evropské emisní normy se sedmiletým předstihem!

V nabídce nemohla chybět XR2, tentokrát ještě přibylo písmenko i. Motor 1,6 l dostal vstřikování a rozvod DOHC. To ale nebylo zdaleka vše. V Turíně 1990 mohli návštěvníci poprvé vidět provedení RS Turbo. Mělo stejné srdce, ale dopované turbodmychadlem Garrett. Není divu, že ve sprintu na 100 km/h bylo o 1,6 s rychlejší než XR2i. Paletu ostrých Fiest později doplnila ještě verze RS1800 s motorem Zetec 16V.

Nejen sportem živ jest člověk. Drobní podnikatelé si od roku 1991 mohli koupit dodávku Courier. O dvě léta později se stal řidičův airbag standardem. Evropské prodeje tehdy trhaly rekordy, běžně překonávaly půl milionu vozů ročně, ve dvaadevadesátém dosáhly takřka 650 tisíc aut!

MkIV a V

Na IAA 1995 ve Frankfurtu byla k vidění třetí generace (MkIV). Většinou bývá uváděna jako modernizace či dokonce facelift, ale není to pravda. Auto mělo sice technický základ v MkIII, ve skutečnosti nezůstal ovšem kámen na kameni. Snad kromě střechy a základu skeletu bylo všechno jinak. Dokonce i rozvor náprav se změnil, byť minimálně. Srovnejte, prosím, tento domnělý facelift se Škodou Felicia a jejími rozdíly oproti Favoritu...

Ano, zaoblená Fiesta byla vskutku novou generací. Elipsovitý chladič, zaoblené tvary, nový interiér. V České republice se jí zákazníci navíc dočkali až po roce od představení, na podzim 1996. Do té doby byl u nás v prodeji stávající model. Benzinové jednotky 1,4 a 1,6 l a diesel 1,8 l zděděný po předchůdci doplnil nový zážehový motor 1,25 l, standardem se staly dva čelní vzduchové vaky.

Fordův designérský styl New Edge se odrazil v modernizaci z podzimu 1999. Ač ji Ford uvádí jako pouhý facelift, zaslouží si naopak vlastní mark V. Oblé linie vyšly z módy rychle, a tak se nový model dočkal úprav vzhledu. Ale nejen jich, také nového turbodieselu 1,8 l.

MkVI

Kulaté tvary nahradily na IAA 2001 takřka funkcionalistické a hodně strohé linie. Fiesta MkVI se vyráběla znovu ve tří- a pětidveřovém provedení. Paletu zážehových agregátů představovaly Duratecy 1,3, 1,4 a 1,6 l, turbodiesel Duratorq TDCi 1,4 l se pochlubil vstřikováním common-rail a k dispozici byla i robotizovaná převodovka Durashift EST.

Ford nás zásoboval studiemi i prodejními verzemi soutěžních a závodních speciálů (Rallye Concept 2002, ST Cup 2003, JWRC Concept 2004). V roce 2005 nabídl po delší době opět sportovní Fiestu, konkrétně stopadesátikoňové ST i běžným zákazníkům. Samozřejmostí byla nabídka limitovaných sérií, ale i moderních komunikačních technologií. Vzhledové úpravy z konce letopočtu 2005 byly tentokrát skutečným faceliftem, což se ovšem nedalo říci o turbodieselu 1,6 TDCi.

MkVII

New Edge odvál čas, který přinesl tzv. kinetický design. Koncept Verve z IAA 2007 odhalil, jak bude vypadat Fiesta páté generace (MkVII). Pryč byly usedlé linie, které nahradily odvážné, až extravagantní tvary. Sériový vůz si odbyl premiéru v Ženevě 2008. Pod kapotou našly místo také zážehový Duratec Ti-VCT a přeplňovaný vznětový Duratorq TDCi, oba s objemem 1,6 l.

Malý Ford se vrátil na americký trh (prodávala se tam krátce už Fiesta MkI), kromě hatchbacků nabídl mimoevropským klientům také sedan. Letos se objevila prodejní edice S1600 se šestnáctistovkou o výkonu 99 kW (134 k). Pokračuje i účast v automobilových soutěžích. Kromě verze S2000, se kterou jezdí například náš Martin Prokop, nasazuje tovární tým od letošní sezony i Fiestu RS WRC s přeplňovaným motorem 1,6 a pohonem všech kol.

Prodejní úspěchy

Poslední generace slavila 28 měsíců po zahájení produkce již milion exemplářů a stala se nejprodávanějším evropským malým vozem v letech 2009 a 2010. Je ovšem pravdou, že čísel sezon 1992 a 1996, kdy znovu padla hranice 600 tisíc aut, se zatím znovu dosáhnout nepodařilo. I tak je ale Fiesta nadále úspěšná.

Patnáctimiliontý kus se narodil letos v červenci. V souvislosti s tím připravil Ford drobné změny exteriéru i interiéru, ale faceliftem se nazvat nedají, jde pouze o více chromu a doplnění výbav. Současná Fiesta se kromě španělské Valencie vyrábí též v Kolíně nad Rýnem, čínském Nanjingu, thajském Rayongu a mexickém Cuautitlánu.

Za 35 let vzniklo na základě malého Fordu všech generací í mnoho studií, které by si zasloužily samostatné ohlédnutí. To platí rovněž pro sportovně laděné kupé Puma.

JAKE.AUTO.CZ: Ford Fiesta: přehled všech článků

FORD.AUTO.CZ: všechny informace o vozech značky Ford na auto.cz

Spolupracujeme s TipCars.com
Pačes končí v dozorčí radě ČEZ Pačes končí v dozorčí radě ČEZ

V dozorčí radě energetické společnosti ČEZ končí její…

Malá chce jako ministryně pomoci zrychlit soudní řízení Malá chce jako ministryně pomoci zrychlit soudní řízení

Zrychlit soudní řízení a vymahatelnost práva chce…

Největší síť nemocnic v regionu Penta Hospitals mění šéfa Největší síť nemocnic v regionu Penta Hospitals mění šéfa

Třiatřicet nemocnic a další tři desítky ambulantních…

Hamáček ustoupil Zemanovi, diplomacii by mohl dočasně řídit sám Hamáček ustoupil Zemanovi, diplomacii by mohl dočasně řídit sám

Šéf sociální demokracie Jan Hamáček připustil možnost, že…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Studii kvality nových aut vévodí korejské značky. Němci se propadli Studii kvality nových aut vévodí korejské značky. Němci se propadli

Za první rok podle údajů od zákazníků některé značky…

První jízda s Kiou Ceed: Má povedený motor a myslí se i na řidiče První jízda s Kiou Ceed: Má povedený motor a myslí se i na řidiče

Novou Kiu Ceed jsme vyzkoušeli v Portugalsku. Kompletně…

 



Ojetý Ford Fiesta 6. generace (CB1/CCN): Proč je tak drahý? Ojetý Ford Fiesta 6. generace (CB1/CCN): Proč je tak drahý?

Že nejsou ojeté polo či fabia levné, na to jsme si už…

Tohle je nová generace Fordu Fiesta. Zatím jako speciál pro WRC Tohle je nová generace Fordu Fiesta. Zatím jako speciál pro WRC

Ford pracuje na nové generace fiesty, která bude…

 



 
Toyota Mega Cruiser (1995-2002): I Japonci měli  svůj Hummer

Toyota Mega Cruiser (1995-2002): I Japonci měli svůj Hummer

Včera

Časově nepříliš vzdálenou, ale zapomenutou historickou kapitolou je pokus Toyoty o vojenské vozidlo ve stylu amerického Humvee. Existovala i civilní verze...




Blesk.cz

Dcera Patrasové a Felixe Anička: Svině máme v rodině!

Dcera Patrasové a Felixe Anička: Svině máme v rodině!

Jablko nepadá daleko od stromu! Tomu věří mladá Anička Slováčková, která podle svých slov po matce Dagmar…

Petra Paroubková po 16 měsících venku! Ukázala luxus, za který už dříve sklidila kritiku

Petra Paroubková po 16 měsících venku! Ukázala…

16 měsíců nebyla Petra Paroubková (44) ve společnosti. Nepříjemný rozvod s manželem Jiřím (65), rozdělení…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Přestupy NHL ONLINE: Francouz má problém, přichází Grubauer

Přestupy NHL ONLINE: Francouz má problém, přichází Grubauer

Základní část ročníku 2017/18 je dávno pryč a také boje o Stanley Cup jsou za námi. Draft se letos koná v…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Angela Merkelová útočí a lže!

Václav Klaus ml.: Angela Merkelová útočí a lže!

Výrokem německé kancléřky o vyhnání sudetských Němců z poválečného Československa, návrhem rozpočtu,…

Andrej Babiš prozradil složení nové vlády

Andrej Babiš prozradil složení nové vlády

Osm změn ve srovnání s aktuálním kabinetem v demisi by měla doznat druhá vládní sestava Andreje Babiše (ANO),…