reklama


Ford Fiesta: 35 let a 15 milionů vyrobených vozů

Ford Fiesta: 35 let a 15 milionů vyrobených vozů

 
 

Ford Fiesta slaví a hned dvakrát. Vyrábí se již 35 let a za tu dobu jich vzniklo patnáct milionů v pěti generacích s dalšími dvěma radikálními modernizacemi.

Fiesta byla odpovědí evropské divize Fordu na palivovou krizi. Již ve své původní podobě byla malým vozem s předním pohonem a nízkou spotřebou. Modrý ovál ji hned od počátku vyráběl ve španělské Valencii, možná proto pro ni zvolil jméno ze španělštiny. Fiesta znamená slavnost. Továrnu ostatně postavil přímo pro ni. Výsledek čtyřletého projektu Bobcat začal vyjíždět k zákazníkům v říjnu 1976.

MkI a II

Benzinové motory objemů 1,0 a 1,1 l záhy doplnila třináctistovka. Již první generace se dočkala také soutěžní verze pro skupinu 5. Miliontá Fiesta spatřila světlo světa v roce 1979, o dva roky později si sportovně založení zákazníci mohli koupit sportovní variantu XR2 s tvrdším podvozkem a motorem 1,6 l, se kterou mohli upalovat přes 160 km/h.

Rok 1983 viděl premiéru nové Fiesty (MkII), která bývá uváděna jako nová generace. Šlo ale jen o modernizaci předchozího modelu, byť výraznou. Největší změny byly patrné na přídi, která se zakulatila ve stylu velké Sierry. Podobný čumák dostal také později Escort. Kromě malých benzinových motorů 1,0, 1,1 a 1,3 l se zájemci konečkě dočkali i dieselu 1,6 l. XR2 se v roce 1984 chlubila pětistupňovou převodovkou, později přišel na řadu i zážehový agregát 1,4 l a transmise CTX s plynulou změnou převodu.

MkIII

Koncem osmdesátých let byl již nejvyšší čas na výměnu. Nová Fiesta druhé generace (MkIII) měla větší karoserii a delší rozvor. Poprvé v historii také přibyl druhý pár dveří, předchozí modely byly jen třídveřové. Patří jí prvenství: jako první malý vůz byla na přání vybavována ABS. Nabídka pohonných jednotek sahala od litrů a jedenáctistovek přes objem 1,4 l až po 1,6 l, větší byly připraveny plnit přísné evropské emisní normy se sedmiletým předstihem!

V nabídce nemohla chybět XR2, tentokrát ještě přibylo písmenko i. Motor 1,6 l dostal vstřikování a rozvod DOHC. To ale nebylo zdaleka vše. V Turíně 1990 mohli návštěvníci poprvé vidět provedení RS Turbo. Mělo stejné srdce, ale dopované turbodmychadlem Garrett. Není divu, že ve sprintu na 100 km/h bylo o 1,6 s rychlejší než XR2i. Paletu ostrých Fiest později doplnila ještě verze RS1800 s motorem Zetec 16V.

Nejen sportem živ jest člověk. Drobní podnikatelé si od roku 1991 mohli koupit dodávku Courier. O dvě léta později se stal řidičův airbag standardem. Evropské prodeje tehdy trhaly rekordy, běžně překonávaly půl milionu vozů ročně, ve dvaadevadesátém dosáhly takřka 650 tisíc aut!

MkIV a V

Na IAA 1995 ve Frankfurtu byla k vidění třetí generace (MkIV). Většinou bývá uváděna jako modernizace či dokonce facelift, ale není to pravda. Auto mělo sice technický základ v MkIII, ve skutečnosti nezůstal ovšem kámen na kameni. Snad kromě střechy a základu skeletu bylo všechno jinak. Dokonce i rozvor náprav se změnil, byť minimálně. Srovnejte, prosím, tento domnělý facelift se Škodou Felicia a jejími rozdíly oproti Favoritu...

Ano, zaoblená Fiesta byla vskutku novou generací. Elipsovitý chladič, zaoblené tvary, nový interiér. V České republice se jí zákazníci navíc dočkali až po roce od představení, na podzim 1996. Do té doby byl u nás v prodeji stávající model. Benzinové jednotky 1,4 a 1,6 l a diesel 1,8 l zděděný po předchůdci doplnil nový zážehový motor 1,25 l, standardem se staly dva čelní vzduchové vaky.

Fordův designérský styl New Edge se odrazil v modernizaci z podzimu 1999. Ač ji Ford uvádí jako pouhý facelift, zaslouží si naopak vlastní mark V. Oblé linie vyšly z módy rychle, a tak se nový model dočkal úprav vzhledu. Ale nejen jich, také nového turbodieselu 1,8 l.

MkVI

Kulaté tvary nahradily na IAA 2001 takřka funkcionalistické a hodně strohé linie. Fiesta MkVI se vyráběla znovu ve tří- a pětidveřovém provedení. Paletu zážehových agregátů představovaly Duratecy 1,3, 1,4 a 1,6 l, turbodiesel Duratorq TDCi 1,4 l se pochlubil vstřikováním common-rail a k dispozici byla i robotizovaná převodovka Durashift EST.

Ford nás zásoboval studiemi i prodejními verzemi soutěžních a závodních speciálů (Rallye Concept 2002, ST Cup 2003, JWRC Concept 2004). V roce 2005 nabídl po delší době opět sportovní Fiestu, konkrétně stopadesátikoňové ST i běžným zákazníkům. Samozřejmostí byla nabídka limitovaných sérií, ale i moderních komunikačních technologií. Vzhledové úpravy z konce letopočtu 2005 byly tentokrát skutečným faceliftem, což se ovšem nedalo říci o turbodieselu 1,6 TDCi.

MkVII

New Edge odvál čas, který přinesl tzv. kinetický design. Koncept Verve z IAA 2007 odhalil, jak bude vypadat Fiesta páté generace (MkVII). Pryč byly usedlé linie, které nahradily odvážné, až extravagantní tvary. Sériový vůz si odbyl premiéru v Ženevě 2008. Pod kapotou našly místo také zážehový Duratec Ti-VCT a přeplňovaný vznětový Duratorq TDCi, oba s objemem 1,6 l.

Malý Ford se vrátil na americký trh (prodávala se tam krátce už Fiesta MkI), kromě hatchbacků nabídl mimoevropským klientům také sedan. Letos se objevila prodejní edice S1600 se šestnáctistovkou o výkonu 99 kW (134 k). Pokračuje i účast v automobilových soutěžích. Kromě verze S2000, se kterou jezdí například náš Martin Prokop, nasazuje tovární tým od letošní sezony i Fiestu RS WRC s přeplňovaným motorem 1,6 a pohonem všech kol.

Prodejní úspěchy

Poslední generace slavila 28 měsíců po zahájení produkce již milion exemplářů a stala se nejprodávanějším evropským malým vozem v letech 2009 a 2010. Je ovšem pravdou, že čísel sezon 1992 a 1996, kdy znovu padla hranice 600 tisíc aut, se zatím znovu dosáhnout nepodařilo. I tak je ale Fiesta nadále úspěšná.

Patnáctimiliontý kus se narodil letos v červenci. V souvislosti s tím připravil Ford drobné změny exteriéru i interiéru, ale faceliftem se nazvat nedají, jde pouze o více chromu a doplnění výbav. Současná Fiesta se kromě španělské Valencie vyrábí též v Kolíně nad Rýnem, čínském Nanjingu, thajském Rayongu a mexickém Cuautitlánu.

Za 35 let vzniklo na základě malého Fordu všech generací í mnoho studií, které by si zasloužily samostatné ohlédnutí. To platí rovněž pro sportovně laděné kupé Puma.

JAKE.AUTO.CZ: Ford Fiesta: přehled všech článků

FORD.AUTO.CZ: všechny informace o vozech značky Ford na auto.cz

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Bývalého guvernéra Singera angažovali v Generali. Hledali respektovanou osobnost Bývalého guvernéra Singera angažovali v Generali. Hledali respektovanou osobnost

Bývalý guvernér České národní banky Miroslav Singer (48)…

Ceny u průmyslu loni klesly o 3,3 pct, dosud nejvíc. Je za tím cena ropy Ceny u průmyslu loni klesly o 3,3 pct, dosud nejvíc. Je za tím cena ropy

Ceny průmyslových výrobců se loni snížily dosud nejvíc,…

Naše plány narušila česká byrokracie, říká Steven Harman z Amazonu Naše plány narušila česká byrokracie, říká Steven Harman z Amazonu

Americký internetový gigant Amazon zaměstnává v Česku ve…

Nerovnost je větší než jindy. Osm boháčů má majetek jako polovina lidstva Nerovnost je větší než jindy. Osm boháčů má majetek jako polovina lidstva

Osm nejbohatších lidí vlastní stejný majetek jako chudší…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zapomenuté koncepty: Toto bylo první elektrické BMW. Je mu už 44 let Zapomenuté koncepty: Toto bylo první elektrické BMW. Je mu už 44 let

Na olympiádě v Mnichově překvapil v roce 1973 kromě…

Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují? Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují?

Tlumí náraz, usměrňuje naše tělo při nehodě, ale také nám…

 




Tohle je nová generace Fordu Fiesta. Zatím jako speciál pro WRC Tohle je nová generace Fordu Fiesta. Zatím jako speciál pro WRC

Ford pracuje na nové generace fiesty, která bude…

Ford Fiesta ST: Hot hatch chce být praktikem, nově nabídne pět dveří Ford Fiesta ST: Hot hatch chce být praktikem, nově nabídne pět dveří

Pětidveřová Fiesta ST není ničím novým, v USA se prodává…

 



 
Renault Mégane GrandCoupé Energy TCe 130 EDC – Nenechte se ošálit

TEST: Renault Mégane GrandCoupé – Nenechte se ošálit

Dnes 10:52

Krátce po představení karosářské verze kombi Grandtour přichází mégane s variantou GrandCoupé. Pod honosným názvem a atraktivními liniemi karoserie se však ukrývá čtyřdveřový sedan. Jde tak vlastně o nástupce modelu fluence.




Blesk.cz

„Popelka“ Eva Hrušková přiznala: Manželovi jsem oznámila rozchod!

„Popelka“ Eva Hrušková přiznala: Manželovi jsem…

Herečka Eva Hrušková (64) se proslavila díky roli Popelky. Nyní promluvila o krutém rozchodu, za kterým stál…

Turecký letoun se zřítil na vesnici. Nejméně 32 mrtvých, včetně dětí

Turecký letoun se zřítil na vesnici. Nejméně 32…

V Kyrgyzstánu se dnes ráno při pokusu o přistání v husté mlze zřítilo turecké nákladní letadlo. Zahynulo…

 

iSport.cz

Mrákoty, ošetřování, pak výhra. Počasí mě dostalo, řekla Plíšková

Mrákoty, ošetřování, pak výhra. Počasí mě dostalo,…

PŘÍMO Z MELBOURNE | V tom vedru na ni šly mrákoty, po druhém setu musela odejít z kurtu, pak jí lékař měřil…

SESTŘIHY: Výhru Liverpoolu odmítl Zlatan, City padlo, Chelsea vládne

SESTŘIHY: Výhru Liverpoolu odmítl Zlatan, City…

Nemít Ibru, nemají bod. Manchester United vybojoval ze šlágru 21. kola anglické Premier League proti Liverpoolu…

 

Reflex.cz

Historická majetková nerovnost: Osm miliardářů je stejně bohatých jako polovina lidstva

Historická majetková nerovnost: Osm miliardářů je…

Osm nejbohatších lidí vlastní stejný majetek jako chudší polovina světové populace, tedy 3,6 miliardy lidí.…

Vnitro, Orwell a nejasný cíl aneb Rizika Centra proti terorismu a hybridním hrozbám

Vnitro, Orwell a nejasný cíl aneb Rizika Centra…

Většina debat o vzniku Centra proti terorismu a hybridním hrozbám při ministerstvu vnitra byla tragicky…

 
 
reklama