Ford Fiesta: 35 let a 15 milionů vyrobených vozů

Ford Fiesta: 35 let a 15 milionů vyrobených vozů

 
 

Ford Fiesta slaví a hned dvakrát. Vyrábí se již 35 let a za tu dobu jich vzniklo patnáct milionů v pěti generacích s dalšími dvěma radikálními modernizacemi.

Fiesta byla odpovědí evropské divize Fordu na palivovou krizi. Již ve své původní podobě byla malým vozem s předním pohonem a nízkou spotřebou. Modrý ovál ji hned od počátku vyráběl ve španělské Valencii, možná proto pro ni zvolil jméno ze španělštiny. Fiesta znamená slavnost. Továrnu ostatně postavil přímo pro ni. Výsledek čtyřletého projektu Bobcat začal vyjíždět k zákazníkům v říjnu 1976.

MkI a II

Benzinové motory objemů 1,0 a 1,1 l záhy doplnila třináctistovka. Již první generace se dočkala také soutěžní verze pro skupinu 5. Miliontá Fiesta spatřila světlo světa v roce 1979, o dva roky později si sportovně založení zákazníci mohli koupit sportovní variantu XR2 s tvrdším podvozkem a motorem 1,6 l, se kterou mohli upalovat přes 160 km/h.

Rok 1983 viděl premiéru nové Fiesty (MkII), která bývá uváděna jako nová generace. Šlo ale jen o modernizaci předchozího modelu, byť výraznou. Největší změny byly patrné na přídi, která se zakulatila ve stylu velké Sierry. Podobný čumák dostal také později Escort. Kromě malých benzinových motorů 1,0, 1,1 a 1,3 l se zájemci konečkě dočkali i dieselu 1,6 l. XR2 se v roce 1984 chlubila pětistupňovou převodovkou, později přišel na řadu i zážehový agregát 1,4 l a transmise CTX s plynulou změnou převodu.

MkIII

Koncem osmdesátých let byl již nejvyšší čas na výměnu. Nová Fiesta druhé generace (MkIII) měla větší karoserii a delší rozvor. Poprvé v historii také přibyl druhý pár dveří, předchozí modely byly jen třídveřové. Patří jí prvenství: jako první malý vůz byla na přání vybavována ABS. Nabídka pohonných jednotek sahala od litrů a jedenáctistovek přes objem 1,4 l až po 1,6 l, větší byly připraveny plnit přísné evropské emisní normy se sedmiletým předstihem!

V nabídce nemohla chybět XR2, tentokrát ještě přibylo písmenko i. Motor 1,6 l dostal vstřikování a rozvod DOHC. To ale nebylo zdaleka vše. V Turíně 1990 mohli návštěvníci poprvé vidět provedení RS Turbo. Mělo stejné srdce, ale dopované turbodmychadlem Garrett. Není divu, že ve sprintu na 100 km/h bylo o 1,6 s rychlejší než XR2i. Paletu ostrých Fiest později doplnila ještě verze RS1800 s motorem Zetec 16V.

Nejen sportem živ jest člověk. Drobní podnikatelé si od roku 1991 mohli koupit dodávku Courier. O dvě léta později se stal řidičův airbag standardem. Evropské prodeje tehdy trhaly rekordy, běžně překonávaly půl milionu vozů ročně, ve dvaadevadesátém dosáhly takřka 650 tisíc aut!

MkIV a V

Na IAA 1995 ve Frankfurtu byla k vidění třetí generace (MkIV). Většinou bývá uváděna jako modernizace či dokonce facelift, ale není to pravda. Auto mělo sice technický základ v MkIII, ve skutečnosti nezůstal ovšem kámen na kameni. Snad kromě střechy a základu skeletu bylo všechno jinak. Dokonce i rozvor náprav se změnil, byť minimálně. Srovnejte, prosím, tento domnělý facelift se Škodou Felicia a jejími rozdíly oproti Favoritu...

Ano, zaoblená Fiesta byla vskutku novou generací. Elipsovitý chladič, zaoblené tvary, nový interiér. V České republice se jí zákazníci navíc dočkali až po roce od představení, na podzim 1996. Do té doby byl u nás v prodeji stávající model. Benzinové jednotky 1,4 a 1,6 l a diesel 1,8 l zděděný po předchůdci doplnil nový zážehový motor 1,25 l, standardem se staly dva čelní vzduchové vaky.

Fordův designérský styl New Edge se odrazil v modernizaci z podzimu 1999. Ač ji Ford uvádí jako pouhý facelift, zaslouží si naopak vlastní mark V. Oblé linie vyšly z módy rychle, a tak se nový model dočkal úprav vzhledu. Ale nejen jich, také nového turbodieselu 1,8 l.

MkVI

Kulaté tvary nahradily na IAA 2001 takřka funkcionalistické a hodně strohé linie. Fiesta MkVI se vyráběla znovu ve tří- a pětidveřovém provedení. Paletu zážehových agregátů představovaly Duratecy 1,3, 1,4 a 1,6 l, turbodiesel Duratorq TDCi 1,4 l se pochlubil vstřikováním common-rail a k dispozici byla i robotizovaná převodovka Durashift EST.

Ford nás zásoboval studiemi i prodejními verzemi soutěžních a závodních speciálů (Rallye Concept 2002, ST Cup 2003, JWRC Concept 2004). V roce 2005 nabídl po delší době opět sportovní Fiestu, konkrétně stopadesátikoňové ST i běžným zákazníkům. Samozřejmostí byla nabídka limitovaných sérií, ale i moderních komunikačních technologií. Vzhledové úpravy z konce letopočtu 2005 byly tentokrát skutečným faceliftem, což se ovšem nedalo říci o turbodieselu 1,6 TDCi.

MkVII

New Edge odvál čas, který přinesl tzv. kinetický design. Koncept Verve z IAA 2007 odhalil, jak bude vypadat Fiesta páté generace (MkVII). Pryč byly usedlé linie, které nahradily odvážné, až extravagantní tvary. Sériový vůz si odbyl premiéru v Ženevě 2008. Pod kapotou našly místo také zážehový Duratec Ti-VCT a přeplňovaný vznětový Duratorq TDCi, oba s objemem 1,6 l.

Malý Ford se vrátil na americký trh (prodávala se tam krátce už Fiesta MkI), kromě hatchbacků nabídl mimoevropským klientům také sedan. Letos se objevila prodejní edice S1600 se šestnáctistovkou o výkonu 99 kW (134 k). Pokračuje i účast v automobilových soutěžích. Kromě verze S2000, se kterou jezdí například náš Martin Prokop, nasazuje tovární tým od letošní sezony i Fiestu RS WRC s přeplňovaným motorem 1,6 a pohonem všech kol.

Prodejní úspěchy

Poslední generace slavila 28 měsíců po zahájení produkce již milion exemplářů a stala se nejprodávanějším evropským malým vozem v letech 2009 a 2010. Je ovšem pravdou, že čísel sezon 1992 a 1996, kdy znovu padla hranice 600 tisíc aut, se zatím znovu dosáhnout nepodařilo. I tak je ale Fiesta nadále úspěšná.

Patnáctimiliontý kus se narodil letos v červenci. V souvislosti s tím připravil Ford drobné změny exteriéru i interiéru, ale faceliftem se nazvat nedají, jde pouze o více chromu a doplnění výbav. Současná Fiesta se kromě španělské Valencie vyrábí též v Kolíně nad Rýnem, čínském Nanjingu, thajském Rayongu a mexickém Cuautitlánu.

Za 35 let vzniklo na základě malého Fordu všech generací í mnoho studií, které by si zasloužily samostatné ohlédnutí. To platí rovněž pro sportovně laděné kupé Puma.

JAKE.AUTO.CZ: Ford Fiesta: přehled všech článků

FORD.AUTO.CZ: všechny informace o vozech značky Ford na auto.cz

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com
Evropská unie žádá Rusko a Írán, aby zastavily Asadovo násilí v Sýrii Evropská unie žádá Rusko a Írán, aby zastavily Asadovo násilí v Sýrii

Evropská unie v pátek vyzvala k okamžitému příměří v…

Číňané se stali největšími akcionáři Daimleru Číňané se stali největšími akcionáři Daimleru

Čínský výrobce automobilů Geely získal téměř…

Demokrati se chovají jako v roce 1948, vůbec se nepoučili, říká historik Šebek Demokrati se chovají jako v roce 1948, vůbec se nepoučili, říká historik Šebek

Komunistické převzetí moci v únoru 1948 jako velké…

Prasklá kolej paralyzovala tramvajový provoz v Praze. Opravy se protáhnou do soboty Prasklá kolej paralyzovala tramvajový provoz v Praze. Opravy se protáhnou do soboty

Provoz tramvají v centru Prahy odpoledne paralyzovala…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový Hyundai Santa Fe konečně oficiálně. Je to korejské Infiniti? Nový Hyundai Santa Fe konečně oficiálně. Je to korejské Infiniti?

Hyundai odhalil první oficiální obrázky nového Santa Fe.…

Nový Peugeot 508 oficiálně! 4,8 metru velkoleposti umí vidět i v noci Nový Peugeot 508 oficiálně! 4,8 metru velkoleposti umí vidět i v noci

Po včerejším odhalení prvních snímků Peugeotu 508 dnes…

 



Ojetý Ford Fiesta 6. generace (CB1/CCN): Proč je tak drahý? Ojetý Ford Fiesta 6. generace (CB1/CCN): Proč je tak drahý?

Že nejsou ojeté polo či fabia levné, na to jsme si už…

Tohle je nová generace Fordu Fiesta. Zatím jako speciál pro WRC Tohle je nová generace Fordu Fiesta. Zatím jako speciál pro WRC

Ford pracuje na nové generace fiesty, která bude…

 



 
Vyzkoušeli jsme modernizovaný Citroën C4 Cactus. Opravdu je tak pohodlný?

Vyzkoušeli jsme modernizovaný Citroën C4 Cactus. Opravdu je tak pohodlný?

Dnes 14:51

Citroën u modernizovaného C4 Cactus láká na odvážný vzhled a vynikající komfort. Jak to funguje v praxi, jsme zjišťovali v okolí francouzského Marseille.




Blesk.cz

Kaki, ovoce bohů: 6 způsobů, jak nám vylepší zdraví + 1 recept na ovocnou mňamku

Kaki, ovoce bohů: 6 způsobů, jak nám vylepší zdraví…

Kaki je pro mnohé stále velkou neznámou. Přitom v naší kuchyni dokáže jen potěšit. A co víc! Je také vlemi…

Počasí s Honsovou: O víkendu přijdou kruté mrazy. Teploty spadnou až na -18 °C

Počasí s Honsovou: O víkendu přijdou kruté mrazy.…

Jeden z nejchladnějších víkendů letošní zimy čeká Česko nadcházející víkend. Chladné počasí, které lidé…

 

iSport.cz

ONLINE: Ledecká útočí na druhé zlato, na snowboardu jede kvalifikaci

ONLINE: Ledecká útočí na druhé zlato, na snowboardu…

Dopíše na olympiádě v Koreji svůj výjimečný příběh a získá druhé zlato? Česká závodnice Ester Ledecká přesně…

ONLINE: Česko - Kanada. Jandačův tým bojuje o olympijský bronz

ONLINE: Česko - Kanada. Jandačův tým bojuje o…

Naděje na medaili stále žije. Český národní tým se po semifinálovém neúspěchu proti olympijským sportovcům z…

 

Reflex.cz

Deset mužů z Hradu: Gustáv Husák, „buržoazní nacionalista“ a symbol normalizace v Československu

Deset mužů z Hradu: Gustáv Husák, „buržoazní…

Gustáv Husák je zapsán v historickém povědomí jako ikona normalizace, jako – dle charakteristiky spisovatele…

Kreativita sovětského člověka v praxi: Podívejte se na bizarní autobusové zastávky

Kreativita sovětského člověka v praxi: Podívejte se…

Existuje jen málo nudnějších věcí, než je čekání na autobus. Pokud bychom měli ale na zpožděný spoj čekat na…