Ford Fiesta: 35 let a 15 milionů vyrobených vozů

Ford Fiesta: 35 let a 15 milionů vyrobených vozů

 
 

Ford Fiesta slaví a hned dvakrát. Vyrábí se již 35 let a za tu dobu jich vzniklo patnáct milionů v pěti generacích s dalšími dvěma radikálními modernizacemi.

Fiesta byla odpovědí evropské divize Fordu na palivovou krizi. Již ve své původní podobě byla malým vozem s předním pohonem a nízkou spotřebou. Modrý ovál ji hned od počátku vyráběl ve španělské Valencii, možná proto pro ni zvolil jméno ze španělštiny. Fiesta znamená slavnost. Továrnu ostatně postavil přímo pro ni. Výsledek čtyřletého projektu Bobcat začal vyjíždět k zákazníkům v říjnu 1976.

MkI a II

Benzinové motory objemů 1,0 a 1,1 l záhy doplnila třináctistovka. Již první generace se dočkala také soutěžní verze pro skupinu 5. Miliontá Fiesta spatřila světlo světa v roce 1979, o dva roky později si sportovně založení zákazníci mohli koupit sportovní variantu XR2 s tvrdším podvozkem a motorem 1,6 l, se kterou mohli upalovat přes 160 km/h.

Rok 1983 viděl premiéru nové Fiesty (MkII), která bývá uváděna jako nová generace. Šlo ale jen o modernizaci předchozího modelu, byť výraznou. Největší změny byly patrné na přídi, která se zakulatila ve stylu velké Sierry. Podobný čumák dostal také později Escort. Kromě malých benzinových motorů 1,0, 1,1 a 1,3 l se zájemci konečkě dočkali i dieselu 1,6 l. XR2 se v roce 1984 chlubila pětistupňovou převodovkou, později přišel na řadu i zážehový agregát 1,4 l a transmise CTX s plynulou změnou převodu.

MkIII

Koncem osmdesátých let byl již nejvyšší čas na výměnu. Nová Fiesta druhé generace (MkIII) měla větší karoserii a delší rozvor. Poprvé v historii také přibyl druhý pár dveří, předchozí modely byly jen třídveřové. Patří jí prvenství: jako první malý vůz byla na přání vybavována ABS. Nabídka pohonných jednotek sahala od litrů a jedenáctistovek přes objem 1,4 l až po 1,6 l, větší byly připraveny plnit přísné evropské emisní normy se sedmiletým předstihem!

V nabídce nemohla chybět XR2, tentokrát ještě přibylo písmenko i. Motor 1,6 l dostal vstřikování a rozvod DOHC. To ale nebylo zdaleka vše. V Turíně 1990 mohli návštěvníci poprvé vidět provedení RS Turbo. Mělo stejné srdce, ale dopované turbodmychadlem Garrett. Není divu, že ve sprintu na 100 km/h bylo o 1,6 s rychlejší než XR2i. Paletu ostrých Fiest později doplnila ještě verze RS1800 s motorem Zetec 16V.

Nejen sportem živ jest člověk. Drobní podnikatelé si od roku 1991 mohli koupit dodávku Courier. O dvě léta později se stal řidičův airbag standardem. Evropské prodeje tehdy trhaly rekordy, běžně překonávaly půl milionu vozů ročně, ve dvaadevadesátém dosáhly takřka 650 tisíc aut!

MkIV a V

Na IAA 1995 ve Frankfurtu byla k vidění třetí generace (MkIV). Většinou bývá uváděna jako modernizace či dokonce facelift, ale není to pravda. Auto mělo sice technický základ v MkIII, ve skutečnosti nezůstal ovšem kámen na kameni. Snad kromě střechy a základu skeletu bylo všechno jinak. Dokonce i rozvor náprav se změnil, byť minimálně. Srovnejte, prosím, tento domnělý facelift se Škodou Felicia a jejími rozdíly oproti Favoritu...

Ano, zaoblená Fiesta byla vskutku novou generací. Elipsovitý chladič, zaoblené tvary, nový interiér. V České republice se jí zákazníci navíc dočkali až po roce od představení, na podzim 1996. Do té doby byl u nás v prodeji stávající model. Benzinové jednotky 1,4 a 1,6 l a diesel 1,8 l zděděný po předchůdci doplnil nový zážehový motor 1,25 l, standardem se staly dva čelní vzduchové vaky.

Fordův designérský styl New Edge se odrazil v modernizaci z podzimu 1999. Ač ji Ford uvádí jako pouhý facelift, zaslouží si naopak vlastní mark V. Oblé linie vyšly z módy rychle, a tak se nový model dočkal úprav vzhledu. Ale nejen jich, také nového turbodieselu 1,8 l.

MkVI

Kulaté tvary nahradily na IAA 2001 takřka funkcionalistické a hodně strohé linie. Fiesta MkVI se vyráběla znovu ve tří- a pětidveřovém provedení. Paletu zážehových agregátů představovaly Duratecy 1,3, 1,4 a 1,6 l, turbodiesel Duratorq TDCi 1,4 l se pochlubil vstřikováním common-rail a k dispozici byla i robotizovaná převodovka Durashift EST.

Ford nás zásoboval studiemi i prodejními verzemi soutěžních a závodních speciálů (Rallye Concept 2002, ST Cup 2003, JWRC Concept 2004). V roce 2005 nabídl po delší době opět sportovní Fiestu, konkrétně stopadesátikoňové ST i běžným zákazníkům. Samozřejmostí byla nabídka limitovaných sérií, ale i moderních komunikačních technologií. Vzhledové úpravy z konce letopočtu 2005 byly tentokrát skutečným faceliftem, což se ovšem nedalo říci o turbodieselu 1,6 TDCi.

MkVII

New Edge odvál čas, který přinesl tzv. kinetický design. Koncept Verve z IAA 2007 odhalil, jak bude vypadat Fiesta páté generace (MkVII). Pryč byly usedlé linie, které nahradily odvážné, až extravagantní tvary. Sériový vůz si odbyl premiéru v Ženevě 2008. Pod kapotou našly místo také zážehový Duratec Ti-VCT a přeplňovaný vznětový Duratorq TDCi, oba s objemem 1,6 l.

Malý Ford se vrátil na americký trh (prodávala se tam krátce už Fiesta MkI), kromě hatchbacků nabídl mimoevropským klientům také sedan. Letos se objevila prodejní edice S1600 se šestnáctistovkou o výkonu 99 kW (134 k). Pokračuje i účast v automobilových soutěžích. Kromě verze S2000, se kterou jezdí například náš Martin Prokop, nasazuje tovární tým od letošní sezony i Fiestu RS WRC s přeplňovaným motorem 1,6 a pohonem všech kol.

Prodejní úspěchy

Poslední generace slavila 28 měsíců po zahájení produkce již milion exemplářů a stala se nejprodávanějším evropským malým vozem v letech 2009 a 2010. Je ovšem pravdou, že čísel sezon 1992 a 1996, kdy znovu padla hranice 600 tisíc aut, se zatím znovu dosáhnout nepodařilo. I tak je ale Fiesta nadále úspěšná.

Patnáctimiliontý kus se narodil letos v červenci. V souvislosti s tím připravil Ford drobné změny exteriéru i interiéru, ale faceliftem se nazvat nedají, jde pouze o více chromu a doplnění výbav. Současná Fiesta se kromě španělské Valencie vyrábí též v Kolíně nad Rýnem, čínském Nanjingu, thajském Rayongu a mexickém Cuautitlánu.

Za 35 let vzniklo na základě malého Fordu všech generací í mnoho studií, které by si zasloužily samostatné ohlédnutí. To platí rovněž pro sportovně laděné kupé Puma.

JAKE.AUTO.CZ: Ford Fiesta: přehled všech článků

FORD.AUTO.CZ: všechny informace o vozech značky Ford na auto.cz

Spolupracujeme s TipCars.com
Spotřebitelská důvěra ve Spojených státech je nejslabší za téměř rok Spotřebitelská důvěra ve Spojených státech je nejslabší za téměř rok

Spotřebitelská důvěra ve Spojených státech v srpnu…

Komentář Miroslava Cermana: Kolik stojí vedra? Komentář Miroslava Cermana: Kolik stojí vedra?

Nemusíme se dívat daleko do minulosti, abychom našli…

Malta odmítla italskou loď se 177 migranty, ta čeká na instrukce Malta odmítla italskou loď se 177 migranty, ta čeká na instrukce

Loď italské pobřežní stráže Diciotti se 177 migranty na…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Kodiaq dostala nové motory. A také výrazně vyšší cenovky... Škoda Kodiaq dostala nové motory. A také výrazně vyšší cenovky...

V nabídce Škody Kodiaq se nově objevuje patnáctistovka…

 



Ojetý Ford Fiesta 6. generace (CB1/CCN): Proč je tak drahý? Ojetý Ford Fiesta 6. generace (CB1/CCN): Proč je tak drahý?

Že nejsou ojeté polo či fabia levné, na to jsme si už…

Tohle je nová generace Fordu Fiesta. Zatím jako speciál pro WRC Tohle je nová generace Fordu Fiesta. Zatím jako speciál pro WRC

Ford pracuje na nové generace fiesty, která bude…

 



 
Futuristické Ferrari 512S Modulo je stále plně funkční. A můžete jej potkat v provozu!

Futuristické Ferrari 512S Modulo je stále plně funkční. A můžete jej potkat v provozu!

Včera

Jeden z nejzvláštnějších exemplářů Ferrari se po delší době ukázal na veřejnosti. A co víc, rovnou se proháněl v uličkách města.




Blesk.cz

Plekancův vzdor vůči Vondráčkové: Spory kolem domu! Nechtěl tam s ní být

Plekancův vzdor vůči Vondráčkové: Spory kolem domu!…

V jejich vztahu to začalo skřípat už před dvěma roky! Deníku Aha! se podařilo zjistit, že Tomáš Plekanec (35)…

Babiš vytáhl bublifuk, hejtmanka z ANO si vzala člena ODS. Zahrál i Michal David

Babiš vytáhl bublifuk, hejtmanka z ANO si vzala…

Hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová (ANO) nekoukala na vládu a opozici a vzala si za muže politika z…

 

iSport.cz

Ekpai v Plzni sedí. Nechal se nachytat na pár korun, říká kouč Petržela

Ekpai v Plzni sedí. Nechal se nachytat na pár korun,…

Historicky první Afričan v Plzni zatím nedostal čuchnout. Má to těžké, jako každý průkopník. Ubong Ekpai,…

Icardi, Werner či koučův žolík? Real shání střelce, má na něj sedm miliard

Icardi, Werner či koučův žolík? Real shání střelce,…

Po prvním soutěžním duelu s Atléticem Madrid se v Realu museli otřást hrůzou. Po odchodu Cristiana Ronalda do…

 

Reflex.cz

Babiš, Zeman, Okamura… Jak se zbavit politiků, které nemáte rádi

Babiš, Zeman, Okamura… Jak se zbavit politiků, které…

Zlobí vás Babiš? Zeman? Okamura? Filip? Klaus? Někdo další? Otevřete každý článek, který informuje o tom, co…

10 nejlepších seriálů poslední dekády a důvody, proč je rozhodně nesmíte propásnout

10 nejlepších seriálů poslední dekády a důvody, proč…

Homeland. Sherlock. Peaky Blinders… Zatímco zbrusu nové seriály vám kriticky (OK, většinou spíš nekriticky)…