24.7. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Ford Fiesta slaví 40 let. Historie malého hatchbacku ve velké fotogalerii

 

Fiesta se už pomalu chystá na příchod nové generace. Prozatím si připomeňme historii dosavadních verzí.

Ford Fiesta je dnes už legendární malý hatchback, jehož první generace se začala prodávat před 40 lety. Fiesta je dnes nejprodávanějším malým vozem v Evropě a zároveň jedno z nejprodávanějších aut na starém kontinentu vůbec. Úspěšný se vůz stal již krátce po svém debutu.

Fiesta se začala vyrábět v květnu 1976. Automobil byl vyvíjen s interním označením Bobcat, pro sériovou verzi se však vybíralo mezi názvy Bravo, Amigo nebo Metro. Nakonec však tehdejší šéf automobilky Henry Ford II vybral španělský výraz pro párty, fiesta. Toto jméno sice vlastnilo konkurenční GM, od dob Oldsmobilu Fiesta jej však nepoužívalo, a tak jej Fordu umožnilo využít.

Vývoj malého hatchbacku byl zahájen již v roce 1972, kdy se konstruktéři rozhodli postavit auto, které by bylo alespoň o 100 dolarů levnější než tehdejší escort. Od takového vozu si Ford sliboval úspěch, a to i s ohledem na tehdejší novinky jako Fiat 127 a Renault 5. Právě fiatem byla automobilka nadšena, že jej používala jako referenční vůz. V jeho karoserii dokonce testovala vlastní motory.

Ford vyvíjenému autu věřil, což bylo patrné i na investicích do jeho vzniku. Do vývoje totiž vložil 870 milionů dolarů, což bylo nejvíce v dosavadní historii značky. Velká část investované částky byla použita na výstavbu nové továrny ve španělské Valencii, kde se vůz měl (mimo dalších lokalit) vyrábět. Ford si mohl takovou investici dovolit, a to díky výdělkům z obrovsky úspěšného mustangu.

Vložené peníze se automobilce vyplatily, protože krátce po zahájení prodeje (v září 1976) se fiesta stala úspěšnou. Nepochybně tomu pomohla masivní reklamní kampaň, nízká spotřeba v době zdražování paliv, ale také kladné hodnocení tehdejších novinářů. Ti se většinou shodli na tom, že fiesta možná v ničem proti konkurenci výrazně nevyčnívá, zároveň ale nemá žádných výrazných chyb. Všestranné dovednosti se zákazníkům zalíbily, a tak se fiesta rychle stala z globálního pohledu nejúspěšnějším fordem s pohonem předních kol. Už v roce 1978 totiž počet vyrobených exemplářů přesáhl milion. Mezi lety 1978 a 1981 se dokonce prodávala i v Severní Americe, kam se fiesta po dlouhé době opět vrátila až v roce 2009.

Video

První fiesta byla výhradně třídveřovým hatchbackem, jehož finální design navrhl Tom Tjaarda ze studia Ghia. Později následovalo užitkové provedení se zaslepenými zadními okny. Rozměry pak dokazují, jak automobily v průběhu let rostou. První fiesta na délku měřila 3.565 mm, což je proti dnešnímu čtyřmetrovému hatchbacku velký rozdíl. Z motorů byly nabízeny výhradně čtyřválce, litrový, 1,1litrový, 1,3litrový a dokonce 1,6litrový. Ten se třeba v roce 1981 objevil v hot hatchi Fiesta XR2. Agregáty byly spárovány se čtyřstupňovými převodovkami.

Druhá generace fiesty následovala v roce 1983. Technicky byla shodná s předchůdcem, a tak ji někteří fanoušci nazývají jen modernizací. Novinkou však byla přepracovaná, aerodynamičtější karoserie. Rozměry se nezměnily, pod kapotou se však mohl nově objevit turbodiesel, což tehdy v segmentu nebylo zvykem. Novinkou byl i pětistupňový manuál pro vybrané jednotky, později následovala také bezstupňová převodovka.

Další generace se začíná prodávat v roce 1989. Platforma je tentokrát nová, i díky tomu se vůz natahuje na více než 3,7 metru. Vůbec poprvé je k dispozici pětidveřová varianta, která už zákazníkům v předchozí generaci začala chybět. Třídveřová verze se prodává i nadále, stejně jako užitkové provedení. Důležitou technickou novinkou je ABS, fiesta jej dostává jako vůbec první malý vůz. Od roku 1993 se pak na vybraných trzích stává standardem airbag řidiče.

Čtvrtá generace už má přes 3,8 metru. Automobil s oblou karoserií byl v Evropě prodáván též jako Mazda 121, a to v rámci tehdejší japonsko-americké spolupráce. Mazdu totiž částečně vlastnil Ford. Od třídveřového a pětidveřového hatchbacku byla odvozena i dodávka (předchůdce dnešního transitu courier), sedan (Ford Icon) a dokonce i pick-up (Ford Courier). Facelift z roku 1999 pak sám Ford nazývá pátou generací.

Ta opravdu pátá generace je představena v roce 2001, do prodeje však jde až v roce následujícím. Auto se prodává i v Asii nebo Austrálii, kde nahrazuje Ford Festiva, který ve skutečnosti navrhla Mazda. I proto je tehdejší fiesta prezentována jako světové auto. Poprvé na trh přichází Fiesta ST, poháněná dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 110 kW. Sportovní verze fiesty byly nabízeny již dříve (vedle již zmíněného XR2 také třeba RS Turbo), označení ST ale bylo zachováno dodnes.

Šestá generace se světu poprvé představila na ženevském autosalonu 2008, „kinetický“ design krátce předtím avizoval koncept Verve. Fiesta se stává opravdu globálním modelem, když se opět prodává i v USA. Navíc už její vývoj probíhal s ohledem na zájmy zákazníků z různých koutů světa. V rámci faceliftu pro rok 2013 přichází přeplňovaný litrový tříválec nebo sportovní Fiesta ST s čtyřválcem 1.6 EcoBoost (134 kW). Ostrá Fiesta RS nakonec podle všeho nedorazí, spokojit se tak zřejmě musíme s posílenou Fiestou ST200 s výkonem 158 kW.

Nyní už čekáme na příchod na sedmé generace, která se má představit už za rok. Fiesta má dále vyrůst, aby uvolnila prostor menšímu (a levnějšímu) modelu Ka+, který nově obohatil i evropskou nabídku značky. Ve srovnání s ním má být navíc luxusnější, dokonce se počítá i s ryze luxusním modelem Fiesta Vignale.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Nové emisní testy zavařily plug-in hybridům. Automobilky je stahují z trhu Nové emisní testy zavařily plug-in hybridům. Automobilky je stahují z trhu

WLTP, tedy nový standard pro měření emisí u osobních…

Zaměstnanci Severočeských dolů demonstrovali za vyšší mzdy. Žádají navíc 3000 korun Zaměstnanci Severočeských dolů demonstrovali za vyšší mzdy. Žádají navíc 3000 korun

Zaměstnanci Severočeských dolů demonstrovali před budovou…

Komentář Heleny Horské: Proč Češi nechtějí euro Komentář Heleny Horské: Proč Češi nechtějí euro

Euro zatím nepřijmeme, zvolaly unisono ministerstvo…

Banky budou odvádět více do rezerv na ochranu úvěrového trhu Banky budou odvádět více do rezerv na ochranu úvěrového trhu

Banky budou od roku 2020 odvádět více peněz do rezerv na…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1 Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1

Zatímco Aston Martin stále pracuje na dokončení svého…

Britský expert nechce plug-in hybridy na veřejných dobíjecích stanicích. Proč? Britský expert nechce plug-in hybridy na veřejných dobíjecích stanicích. Proč?

Plug-in hybridní vozy by neměly mít umožněno dobíjet…

 



Juniorský soutěžní Ford Fiesta R2 2019: Závodit bude s litrovým tříválcem Juniorský soutěžní Ford Fiesta R2 2019: Závodit bude s litrovým tříválcem

Ford Performance a M-Sport cizelují Fiestu R2. Verze pro…

Fordy Fiesta ST v Mostě: Tříválec vs. čtyřválec. Kdo bude rychlejší? Fordy Fiesta ST v Mostě: Tříválec vs. čtyřválec. Kdo bude rychlejší?

Vzali jsme do Mostu novou Fiestu ST. Společnost jí dělala…

 



 
The Grand Tour se vrátí v čtvrté sezoně. Show Clarksona a spol. ale čeká radikální změna!

The Grand Tour se vrátí v čtvrté sezoně. Show Clarksona a spol. ale čeká radikální změna!

Dnes 12:45

Po třech sezonách bude automobilová show pánů Clarksona, Hammonda a Maye přece jen prodloužena. Na co se můžeme těšit?




Blesk.cz

Tajemství Karla Svobody (†68): Operace srdce měsíc před sebevraždou!

Tajemství Karla Svobody (†68): Operace srdce měsíc…

Nedává to smysl... Skladatel Karel Svoboda (†68), který by za týden oslavil osmdesátku, si nechal operovat srdce…

Peklo na D1: Filmaři Honza a Honza tu strávili 13,5 hodiny! „Hodně aut zhaslo, čekáme na vlky...“

Peklo na D1: Filmaři Honza a Honza tu strávili 13,5…

„Začíná tu být tma, hodně aut zhaslo. Čekáme na vlky.“ Tuhle lehce humornou zprávu posílali mobilem domů ve…

 

iSport.cz

ZNÁMKOVÁNÍ Slavie: Olayinka motal soupeře, Ngadeu působil jako zeď

ZNÁMKOVÁNÍ Slavie: Olayinka motal soupeře, Ngadeu…

Fotbalisté Slavie splnili úkol, když ve čtvrtek večer doma zdolali ruský Zenit Petrohrad 2:0 a postoupili do…

Možní soupeři pro Slavii a Plzeň? Chelsea, Inter i Vaclík, nebo Čech

Možní soupeři pro Slavii a Plzeň? Chelsea, Inter i…

Dvojice českých zástupců si zahraje evropské poháry i na jaře! Slavia v Evropské lize uhájila druhé postupové…

 

Reflex.cz

23 špatných odpovědí v testech, ze kterých by šílel každý učitel

23 špatných odpovědí v testech, ze kterých by šílel…

Snaha se cení. Občas by se měla cenit i ve školách. Protože nechat nepopsaný kus papíru kvůli tomu, že nevíte…

Vydali jsme knihu s mrtvým Zemanem v otevřené rakvi a křtil ji Ovčáček. Je to humor, říkají TMBK a Landsman

Vydali jsme knihu s mrtvým Zemanem v otevřené rakvi…

Spisovatel Dominik Landsman a umělec Tomáš Břínek, též známý jako TMBK, se opět spojili, aby společně vydali…