Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Fiesta slaví 40 let. Historie malého hatchbacku ve velké fotogalerii

David Bureš
Diskuze (4)
Fiesta se už pomalu chystá na příchod nové generace. Prozatím si připomeňme historii dosavadních verzí.

Ford Fiesta je dnes už legendární malý hatchback, jehož první generace se začala prodávat před 40 lety. Fiesta je dnes nejprodávanějším malým vozem v Evropě a zároveň jedno z nejprodávanějších aut na starém kontinentu vůbec. Úspěšný se vůz stal již krátce po svém debutu.

Fiesta se začala vyrábět v květnu 1976. Automobil byl vyvíjen s interním označením Bobcat, pro sériovou verzi se však vybíralo mezi názvy Bravo, Amigo nebo Metro. Nakonec však tehdejší šéf automobilky Henry Ford II vybral španělský výraz pro párty, fiesta. Toto jméno sice vlastnilo konkurenční GM, od dob Oldsmobilu Fiesta jej však nepoužívalo, a tak jej Fordu umožnilo využít.

Vývoj malého hatchbacku byl zahájen již v roce 1972, kdy se konstruktéři rozhodli postavit auto, které by bylo alespoň o 100 dolarů levnější než tehdejší escort. Od takového vozu si Ford sliboval úspěch, a to i s ohledem na tehdejší novinky jako Fiat 127 a Renault 5. Právě fiatem byla automobilka nadšena, že jej používala jako referenční vůz. V jeho karoserii dokonce testovala vlastní motory.

Ford vyvíjenému autu věřil, což bylo patrné i na investicích do jeho vzniku. Do vývoje totiž vložil 870 milionů dolarů, což bylo nejvíce v dosavadní historii značky. Velká část investované částky byla použita na výstavbu nové továrny ve španělské Valencii, kde se vůz měl (mimo dalších lokalit) vyrábět. Ford si mohl takovou investici dovolit, a to díky výdělkům z obrovsky úspěšného mustangu.

Vložené peníze se automobilce vyplatily, protože krátce po zahájení prodeje (v září 1976) se fiesta stala úspěšnou. Nepochybně tomu pomohla masivní reklamní kampaň, nízká spotřeba v době zdražování paliv, ale také kladné hodnocení tehdejších novinářů. Ti se většinou shodli na tom, že fiesta možná v ničem proti konkurenci výrazně nevyčnívá, zároveň ale nemá žádných výrazných chyb. Všestranné dovednosti se zákazníkům zalíbily, a tak se fiesta rychle stala z globálního pohledu nejúspěšnějším fordem s pohonem předních kol. Už v roce 1978 totiž počet vyrobených exemplářů přesáhl milion. Mezi lety 1978 a 1981 se dokonce prodávala i v Severní Americe, kam se fiesta po dlouhé době opět vrátila až v roce 2009.

První fiesta byla výhradně třídveřovým hatchbackem, jehož finální design navrhl Tom Tjaarda ze studia Ghia. Později následovalo užitkové provedení se zaslepenými zadními okny. Rozměry pak dokazují, jak automobily v průběhu let rostou. První fiesta na délku měřila 3.565 mm, což je proti dnešnímu čtyřmetrovému hatchbacku velký rozdíl. Z motorů byly nabízeny výhradně čtyřválce, litrový, 1,1litrový, 1,3litrový a dokonce 1,6litrový. Ten se třeba v roce 1981 objevil v hot hatchi Fiesta XR2. Agregáty byly spárovány se čtyřstupňovými převodovkami.

Druhá generace fiesty následovala v roce 1983. Technicky byla shodná s předchůdcem, a tak ji někteří fanoušci nazývají jen modernizací. Novinkou však byla přepracovaná, aerodynamičtější karoserie. Rozměry se nezměnily, pod kapotou se však mohl nově objevit turbodiesel, což tehdy v segmentu nebylo zvykem. Novinkou byl i pětistupňový manuál pro vybrané jednotky, později následovala také bezstupňová převodovka.

Další generace se začíná prodávat v roce 1989. Platforma je tentokrát nová, i díky tomu se vůz natahuje na více než 3,7 metru. Vůbec poprvé je k dispozici pětidveřová varianta, která už zákazníkům v předchozí generaci začala chybět. Třídveřová verze se prodává i nadále, stejně jako užitkové provedení. Důležitou technickou novinkou je ABS, fiesta jej dostává jako vůbec první malý vůz. Od roku 1993 se pak na vybraných trzích stává standardem airbag řidiče.

Čtvrtá generace už má přes 3,8 metru. Automobil s oblou karoserií byl v Evropě prodáván též jako Mazda 121, a to v rámci tehdejší japonsko-americké spolupráce. Mazdu totiž částečně vlastnil Ford. Od třídveřového a pětidveřového hatchbacku byla odvozena i dodávka (předchůdce dnešního transitu courier), sedan (Ford Icon) a dokonce i pick-up (Ford Courier). Facelift z roku 1999 pak sám Ford nazývá pátou generací.

Ta opravdu pátá generace je představena v roce 2001, do prodeje však jde až v roce následujícím. Auto se prodává i v Asii nebo Austrálii, kde nahrazuje Ford Festiva, který ve skutečnosti navrhla Mazda. I proto je tehdejší fiesta prezentována jako světové auto. Poprvé na trh přichází Fiesta ST, poháněná dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 110 kW. Sportovní verze fiesty byly nabízeny již dříve (vedle již zmíněného XR2 také třeba RS Turbo), označení ST ale bylo zachováno dodnes.

Šestá generace se světu poprvé představila na ženevském autosalonu 2008, „kinetický“ design krátce předtím avizoval koncept Verve. Fiesta se stává opravdu globálním modelem, když se opět prodává i v USA. Navíc už její vývoj probíhal s ohledem na zájmy zákazníků z různých koutů světa. V rámci faceliftu pro rok 2013 přichází přeplňovaný litrový tříválec nebo sportovní Fiesta ST s čtyřválcem 1.6 EcoBoost (134 kW). Ostrá Fiesta RS nakonec podle všeho nedorazí, spokojit se tak zřejmě musíme s posílenou Fiestou ST200 s výkonem 158 kW.

Nyní už čekáme na příchod na sedmé generace, která se má představit už za rok. Fiesta má dále vyrůst, aby uvolnila prostor menšímu (a levnějšímu) modelu Ka+, který nově obohatil i evropskou nabídku značky. Ve srovnání s ním má být navíc luxusnější, dokonce se počítá i s ryze luxusním modelem Fiesta Vignale.

David Bureš
Diskuze (4)
Avatar - beibej
24. 7. 2016 19:15
Fiesta zetec se 1,25
Rok výroby 1997. 75 koní se nezdá jako moc, ale s autem jako celkem se jezdilo jedna báseň. Připadalo mi to jako by mě Fiesta očarovala. Jezdil jsem s ní jen krátce. Ale zcela mě dostala. Bavila mě. Chvíli jsem přemýšlel že bych si něco takového koupil. Dokonce jsem našel Sport s 1,6. Pak jsem koukal na Pumu s 1,7. Jenže dvě auta prostě nevyužiju. Ale fiesta :yes: :yes: :yes:
24. 7. 2016 15:04
Fiesta
Mám zkušenost s poměrně atypickou Fiestou - byla to 5.generace (hranatá) v 1.4 diesel automat v Ghie ... Jezdil jsem v ní první 3 měsíce v Rumunsku a docela to i šlo. Automat řadil fajn a spotřeba byla okolo 4l/100km. Jednou jsem ještě dostal v půjčovně upgrade (ze Smarta) na novou (předfaceliftovou) Fiestu, která měla 1.25 s 44 kW a můžu říct, že jsem se slabším autem nikdy nejel (Vídeň-Č.Krumlov-Vídeň) .... Jinak Fordy mám rád, měl jsem služebně 2x Mondeo (2. a 3. generaci) a byl jsem vždycky spokojený ...
24. 7. 2016 15:03
Název
Opět je nutno konstatovat, že čtyřicet let neslaví auto jako takové, ale pouze název Fiesta který firma Ford během této doby použila pro označení několika postupně vyráběných různých modelů aut, zařazovaných do stejného obchodního segmentu.
24. 7. 2016 12:16
Fiesta
S Fiestou druhé generace mám poměrně bohaté zkušenosti a to jsem ji měl před cca 14lety půjčenou jen na dva měsíce.
Hned při prvním usednutí a pokusu o nastavení zrcátka... upadlo ze skla, teklo do ní střešním oknem, mezi jedničkou a zpátečkou byl rozdíl půl druhého milimetru, takže na křižovatkách jsem se raději rovnou rozjížděl na dvojku. Na poprvé nestartovala nikdy, pravidelně selhávala komplet elektrika, což bylo vynikající v noci, když z ničeho celé auto zvenku i zevnitř zhaslo. Jindy statečnou městskou devítistovku jsem musel v kopci podřazovat až na dvojku, abych udolal Avie (neúspěšně) a jako bonus měla díru v nádrži, což jsem zjistil po prvním natankování, když zhruba 20 litrů benzinu bylo ráno všude po dvorku >:D
Kolem a kolem na ní rád vzpomínám :-) :yes: