24.7. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Ford Fiesta slaví 40 let. Historie malého hatchbacku ve velké fotogalerii

 

Fiesta se už pomalu chystá na příchod nové generace. Prozatím si připomeňme historii dosavadních verzí.

Ford Fiesta je dnes už legendární malý hatchback, jehož první generace se začala prodávat před 40 lety. Fiesta je dnes nejprodávanějším malým vozem v Evropě a zároveň jedno z nejprodávanějších aut na starém kontinentu vůbec. Úspěšný se vůz stal již krátce po svém debutu.

Fiesta se začala vyrábět v květnu 1976. Automobil byl vyvíjen s interním označením Bobcat, pro sériovou verzi se však vybíralo mezi názvy Bravo, Amigo nebo Metro. Nakonec však tehdejší šéf automobilky Henry Ford II vybral španělský výraz pro párty, fiesta. Toto jméno sice vlastnilo konkurenční GM, od dob Oldsmobilu Fiesta jej však nepoužívalo, a tak jej Fordu umožnilo využít.

Vývoj malého hatchbacku byl zahájen již v roce 1972, kdy se konstruktéři rozhodli postavit auto, které by bylo alespoň o 100 dolarů levnější než tehdejší escort. Od takového vozu si Ford sliboval úspěch, a to i s ohledem na tehdejší novinky jako Fiat 127 a Renault 5. Právě fiatem byla automobilka nadšena, že jej používala jako referenční vůz. V jeho karoserii dokonce testovala vlastní motory.

Ford vyvíjenému autu věřil, což bylo patrné i na investicích do jeho vzniku. Do vývoje totiž vložil 870 milionů dolarů, což bylo nejvíce v dosavadní historii značky. Velká část investované částky byla použita na výstavbu nové továrny ve španělské Valencii, kde se vůz měl (mimo dalších lokalit) vyrábět. Ford si mohl takovou investici dovolit, a to díky výdělkům z obrovsky úspěšného mustangu.

Vložené peníze se automobilce vyplatily, protože krátce po zahájení prodeje (v září 1976) se fiesta stala úspěšnou. Nepochybně tomu pomohla masivní reklamní kampaň, nízká spotřeba v době zdražování paliv, ale také kladné hodnocení tehdejších novinářů. Ti se většinou shodli na tom, že fiesta možná v ničem proti konkurenci výrazně nevyčnívá, zároveň ale nemá žádných výrazných chyb. Všestranné dovednosti se zákazníkům zalíbily, a tak se fiesta rychle stala z globálního pohledu nejúspěšnějším fordem s pohonem předních kol. Už v roce 1978 totiž počet vyrobených exemplářů přesáhl milion. Mezi lety 1978 a 1981 se dokonce prodávala i v Severní Americe, kam se fiesta po dlouhé době opět vrátila až v roce 2009.

Video

První fiesta byla výhradně třídveřovým hatchbackem, jehož finální design navrhl Tom Tjaarda ze studia Ghia. Později následovalo užitkové provedení se zaslepenými zadními okny. Rozměry pak dokazují, jak automobily v průběhu let rostou. První fiesta na délku měřila 3.565 mm, což je proti dnešnímu čtyřmetrovému hatchbacku velký rozdíl. Z motorů byly nabízeny výhradně čtyřválce, litrový, 1,1litrový, 1,3litrový a dokonce 1,6litrový. Ten se třeba v roce 1981 objevil v hot hatchi Fiesta XR2. Agregáty byly spárovány se čtyřstupňovými převodovkami.

Druhá generace fiesty následovala v roce 1983. Technicky byla shodná s předchůdcem, a tak ji někteří fanoušci nazývají jen modernizací. Novinkou však byla přepracovaná, aerodynamičtější karoserie. Rozměry se nezměnily, pod kapotou se však mohl nově objevit turbodiesel, což tehdy v segmentu nebylo zvykem. Novinkou byl i pětistupňový manuál pro vybrané jednotky, později následovala také bezstupňová převodovka.

Další generace se začíná prodávat v roce 1989. Platforma je tentokrát nová, i díky tomu se vůz natahuje na více než 3,7 metru. Vůbec poprvé je k dispozici pětidveřová varianta, která už zákazníkům v předchozí generaci začala chybět. Třídveřová verze se prodává i nadále, stejně jako užitkové provedení. Důležitou technickou novinkou je ABS, fiesta jej dostává jako vůbec první malý vůz. Od roku 1993 se pak na vybraných trzích stává standardem airbag řidiče.

Čtvrtá generace už má přes 3,8 metru. Automobil s oblou karoserií byl v Evropě prodáván též jako Mazda 121, a to v rámci tehdejší japonsko-americké spolupráce. Mazdu totiž částečně vlastnil Ford. Od třídveřového a pětidveřového hatchbacku byla odvozena i dodávka (předchůdce dnešního transitu courier), sedan (Ford Icon) a dokonce i pick-up (Ford Courier). Facelift z roku 1999 pak sám Ford nazývá pátou generací.

Ta opravdu pátá generace je představena v roce 2001, do prodeje však jde až v roce následujícím. Auto se prodává i v Asii nebo Austrálii, kde nahrazuje Ford Festiva, který ve skutečnosti navrhla Mazda. I proto je tehdejší fiesta prezentována jako světové auto. Poprvé na trh přichází Fiesta ST, poháněná dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 110 kW. Sportovní verze fiesty byly nabízeny již dříve (vedle již zmíněného XR2 také třeba RS Turbo), označení ST ale bylo zachováno dodnes.

Šestá generace se světu poprvé představila na ženevském autosalonu 2008, „kinetický“ design krátce předtím avizoval koncept Verve. Fiesta se stává opravdu globálním modelem, když se opět prodává i v USA. Navíc už její vývoj probíhal s ohledem na zájmy zákazníků z různých koutů světa. V rámci faceliftu pro rok 2013 přichází přeplňovaný litrový tříválec nebo sportovní Fiesta ST s čtyřválcem 1.6 EcoBoost (134 kW). Ostrá Fiesta RS nakonec podle všeho nedorazí, spokojit se tak zřejmě musíme s posílenou Fiestou ST200 s výkonem 158 kW.

Nyní už čekáme na příchod na sedmé generace, která se má představit už za rok. Fiesta má dále vyrůst, aby uvolnila prostor menšímu (a levnějšímu) modelu Ka+, který nově obohatil i evropskou nabídku značky. Ve srovnání s ním má být navíc luxusnější, dokonce se počítá i s ryze luxusním modelem Fiesta Vignale.

Spolupracujeme s TipCars.com
Bitcoin brzy předežene Česko, už dnes spotřebovává stejně elektřiny jako Dánsko Bitcoin brzy předežene Česko, už dnes spotřebovává stejně elektřiny jako Dánsko

Zvýšený zájem o kryptoměny letos na podzim přirozeně…

Tejc se vrací, má se stát náměstkem Pelikána na ministerstvu spravedlnosti Tejc se vrací, má se stát náměstkem Pelikána na ministerstvu spravedlnosti

Politickým náměstkem ministra spravedlnosti Roberta…

Kreml: Díky varování od CIA jsme zmařili atentát v Petrohradu Kreml: Díky varování od CIA jsme zmařili atentát v Petrohradu

Teroristé plánovali útok na katedrálu Panny Marie…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je 10 nejlepších motorů roku 2018. Downsizing nečekejte, přeplňování ano Toto je 10 nejlepších motorů roku 2018. Downsizing nečekejte, přeplňování ano

Wards Auto vyhlašuje anketu Motor roku už více než dvacet…

VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru

Nový šestiválec vůz posune na úplně novou úroveň.…

 






 
Hamilton vs. Marquez vs. Ogier: Čím se liší velikáni?

Hamilton vs. Marquez vs. Ogier: Čím se liší velikáni?

Dnes 18:59

Hvězda F1 Lewis Hamilton, motocyklový fenomén Marc Marquez a rallyeové eso Sebastien Ogier mají dohromady patnáct titulů mistrů světa. V čem jsou si podobní?




Blesk.cz

V Letech vraždili Romy Češi. Novorozeňata dávali do kádě s vodou, říká aktivista

V Letech vraždili Romy Češi. Novorozeňata dávali do…

„Ono se mluví hlavně o židech a o Osvětimi. Ale že tady byl na území Československa tábor pro Romy, který vedli…

Plochu vzdáleného počítače můžete ovládat přes web, Google k tomu spustil nový nástroj

Plochu vzdáleného počítače můžete ovládat přes web,…

Společně s oznámením ukončení podpory aplikací pro Chrome přichází Google s náhradou vzdálené plochy, která byla…

 

iSport.cz

Senzace! Hearts obrali Celtic, ve Skotsku prohrál po 69 zápasech

Senzace! Hearts obrali Celtic, ve Skotsku prohrál po…

Fotbalisté Celticu Glasgow prohráli v rámci skotských soutěží poprvé po 69 utkáních. V 19. ligovém kole podlehli…

Paráda na Channel One Cupu! Češi vyhráli i potřetí, silné Švédy složili 4:1

Paráda na Channel One Cupu! Češi vyhráli i potřetí,…

Čeští hokejisté porazili ve svém závěrečném vystoupení na Channel One Cupu v Moskvě Švédsko 4:1 a na turnaji…

 

Reflex.cz

Volby v Katalánsku mohou podle průzkumů vyhrát separatistické strany, ale nemusí mít většinu

Volby v Katalánsku mohou podle průzkumů vyhrát…

Předvolební průzkumy se v mnoha zemích světa mýlily, proto je potřebné brát i poslední výsledky v ostře…

Utekl z Osvětimi v džípu esesáků, bojoval po boku generála Sikorského. Zemřel polský hrdina Kazimierz Piechowski

Utekl z Osvětimi v džípu esesáků, bojoval po boku…

Narodil se v roce 1919 v polském městě Rajkowy. Tehdy ještě nikdo z tohoto malého polského městečka netušil, že…