24.7. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Ford Fiesta slaví 40 let. Historie malého hatchbacku ve velké fotogalerii

 

Fiesta se už pomalu chystá na příchod nové generace. Prozatím si připomeňme historii dosavadních verzí.

Ford Fiesta je dnes už legendární malý hatchback, jehož první generace se začala prodávat před 40 lety. Fiesta je dnes nejprodávanějším malým vozem v Evropě a zároveň jedno z nejprodávanějších aut na starém kontinentu vůbec. Úspěšný se vůz stal již krátce po svém debutu.

Fiesta se začala vyrábět v květnu 1976. Automobil byl vyvíjen s interním označením Bobcat, pro sériovou verzi se však vybíralo mezi názvy Bravo, Amigo nebo Metro. Nakonec však tehdejší šéf automobilky Henry Ford II vybral španělský výraz pro párty, fiesta. Toto jméno sice vlastnilo konkurenční GM, od dob Oldsmobilu Fiesta jej však nepoužívalo, a tak jej Fordu umožnilo využít.

Vývoj malého hatchbacku byl zahájen již v roce 1972, kdy se konstruktéři rozhodli postavit auto, které by bylo alespoň o 100 dolarů levnější než tehdejší escort. Od takového vozu si Ford sliboval úspěch, a to i s ohledem na tehdejší novinky jako Fiat 127 a Renault 5. Právě fiatem byla automobilka nadšena, že jej používala jako referenční vůz. V jeho karoserii dokonce testovala vlastní motory.

Ford vyvíjenému autu věřil, což bylo patrné i na investicích do jeho vzniku. Do vývoje totiž vložil 870 milionů dolarů, což bylo nejvíce v dosavadní historii značky. Velká část investované částky byla použita na výstavbu nové továrny ve španělské Valencii, kde se vůz měl (mimo dalších lokalit) vyrábět. Ford si mohl takovou investici dovolit, a to díky výdělkům z obrovsky úspěšného mustangu.

Vložené peníze se automobilce vyplatily, protože krátce po zahájení prodeje (v září 1976) se fiesta stala úspěšnou. Nepochybně tomu pomohla masivní reklamní kampaň, nízká spotřeba v době zdražování paliv, ale také kladné hodnocení tehdejších novinářů. Ti se většinou shodli na tom, že fiesta možná v ničem proti konkurenci výrazně nevyčnívá, zároveň ale nemá žádných výrazných chyb. Všestranné dovednosti se zákazníkům zalíbily, a tak se fiesta rychle stala z globálního pohledu nejúspěšnějším fordem s pohonem předních kol. Už v roce 1978 totiž počet vyrobených exemplářů přesáhl milion. Mezi lety 1978 a 1981 se dokonce prodávala i v Severní Americe, kam se fiesta po dlouhé době opět vrátila až v roce 2009.

Video

První fiesta byla výhradně třídveřovým hatchbackem, jehož finální design navrhl Tom Tjaarda ze studia Ghia. Později následovalo užitkové provedení se zaslepenými zadními okny. Rozměry pak dokazují, jak automobily v průběhu let rostou. První fiesta na délku měřila 3.565 mm, což je proti dnešnímu čtyřmetrovému hatchbacku velký rozdíl. Z motorů byly nabízeny výhradně čtyřválce, litrový, 1,1litrový, 1,3litrový a dokonce 1,6litrový. Ten se třeba v roce 1981 objevil v hot hatchi Fiesta XR2. Agregáty byly spárovány se čtyřstupňovými převodovkami.

Druhá generace fiesty následovala v roce 1983. Technicky byla shodná s předchůdcem, a tak ji někteří fanoušci nazývají jen modernizací. Novinkou však byla přepracovaná, aerodynamičtější karoserie. Rozměry se nezměnily, pod kapotou se však mohl nově objevit turbodiesel, což tehdy v segmentu nebylo zvykem. Novinkou byl i pětistupňový manuál pro vybrané jednotky, později následovala také bezstupňová převodovka.

Další generace se začíná prodávat v roce 1989. Platforma je tentokrát nová, i díky tomu se vůz natahuje na více než 3,7 metru. Vůbec poprvé je k dispozici pětidveřová varianta, která už zákazníkům v předchozí generaci začala chybět. Třídveřová verze se prodává i nadále, stejně jako užitkové provedení. Důležitou technickou novinkou je ABS, fiesta jej dostává jako vůbec první malý vůz. Od roku 1993 se pak na vybraných trzích stává standardem airbag řidiče.

Čtvrtá generace už má přes 3,8 metru. Automobil s oblou karoserií byl v Evropě prodáván též jako Mazda 121, a to v rámci tehdejší japonsko-americké spolupráce. Mazdu totiž částečně vlastnil Ford. Od třídveřového a pětidveřového hatchbacku byla odvozena i dodávka (předchůdce dnešního transitu courier), sedan (Ford Icon) a dokonce i pick-up (Ford Courier). Facelift z roku 1999 pak sám Ford nazývá pátou generací.

Ta opravdu pátá generace je představena v roce 2001, do prodeje však jde až v roce následujícím. Auto se prodává i v Asii nebo Austrálii, kde nahrazuje Ford Festiva, který ve skutečnosti navrhla Mazda. I proto je tehdejší fiesta prezentována jako světové auto. Poprvé na trh přichází Fiesta ST, poháněná dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 110 kW. Sportovní verze fiesty byly nabízeny již dříve (vedle již zmíněného XR2 také třeba RS Turbo), označení ST ale bylo zachováno dodnes.

Šestá generace se světu poprvé představila na ženevském autosalonu 2008, „kinetický“ design krátce předtím avizoval koncept Verve. Fiesta se stává opravdu globálním modelem, když se opět prodává i v USA. Navíc už její vývoj probíhal s ohledem na zájmy zákazníků z různých koutů světa. V rámci faceliftu pro rok 2013 přichází přeplňovaný litrový tříválec nebo sportovní Fiesta ST s čtyřválcem 1.6 EcoBoost (134 kW). Ostrá Fiesta RS nakonec podle všeho nedorazí, spokojit se tak zřejmě musíme s posílenou Fiestou ST200 s výkonem 158 kW.

Nyní už čekáme na příchod na sedmé generace, která se má představit už za rok. Fiesta má dále vyrůst, aby uvolnila prostor menšímu (a levnějšímu) modelu Ka+, který nově obohatil i evropskou nabídku značky. Ve srovnání s ním má být navíc luxusnější, dokonce se počítá i s ryze luxusním modelem Fiesta Vignale.

Spolupracujeme s TipCars.com
OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Ojetý Ford Fiesta 6. generace (CB1/CCN): Proč je tak drahý? Ojetý Ford Fiesta 6. generace (CB1/CCN): Proč je tak drahý?

Že nejsou ojeté polo či fabia levné, na to jsme si už…

Ford Fiesta odhaluje české ceny. Pod 300.000 Kč nejdou Ford Fiesta odhaluje české ceny. Pod 300.000 Kč nejdou

Nová generace fiesty i nadále nabízí výběr mezi…

 



 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Včera

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

Úchvatné záběry okem dronu: Jak vypadá svět z ptačí perspektivy?

Úchvatné záběry okem dronu: Jak vypadá svět z ptačí…

Snad každý z nás by se rád podíval na to, jak svět vypadá z výšky. Moderní technologie nám teď zpřístupňuje…

Bývalý manžel Cher, rocker Gregg Allman zemřel: Kvůli zdraví rušil koncerty

Bývalý manžel Cher, rocker Gregg Allman zemřel:…

Ve věku 69 let dnes zemřel americký rockový hudebník Gregg Allman, který se proslavil jako zpěvák a klávesista…

 

iSport.cz

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech proti Chelsea nechytal

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech…

Fotbalisté Arsenalu získali potřinácté v historii Anglický pohár a jsou novými rekordmany této nejstarší světové…

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal se brankáře Brna

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal…

Přišel na začátku sezony, když se Slavii nedařilo. Bojovat o titul? To byla tehdy v Edenu utopie. Tým měl pět…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…