24.7. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Ford Fiesta slaví 40 let. Historie malého hatchbacku ve velké fotogalerii

 

Fiesta se už pomalu chystá na příchod nové generace. Prozatím si připomeňme historii dosavadních verzí.

Ford Fiesta je dnes už legendární malý hatchback, jehož první generace se začala prodávat před 40 lety. Fiesta je dnes nejprodávanějším malým vozem v Evropě a zároveň jedno z nejprodávanějších aut na starém kontinentu vůbec. Úspěšný se vůz stal již krátce po svém debutu.

Fiesta se začala vyrábět v květnu 1976. Automobil byl vyvíjen s interním označením Bobcat, pro sériovou verzi se však vybíralo mezi názvy Bravo, Amigo nebo Metro. Nakonec však tehdejší šéf automobilky Henry Ford II vybral španělský výraz pro párty, fiesta. Toto jméno sice vlastnilo konkurenční GM, od dob Oldsmobilu Fiesta jej však nepoužívalo, a tak jej Fordu umožnilo využít.

Vývoj malého hatchbacku byl zahájen již v roce 1972, kdy se konstruktéři rozhodli postavit auto, které by bylo alespoň o 100 dolarů levnější než tehdejší escort. Od takového vozu si Ford sliboval úspěch, a to i s ohledem na tehdejší novinky jako Fiat 127 a Renault 5. Právě fiatem byla automobilka nadšena, že jej používala jako referenční vůz. V jeho karoserii dokonce testovala vlastní motory.

Ford vyvíjenému autu věřil, což bylo patrné i na investicích do jeho vzniku. Do vývoje totiž vložil 870 milionů dolarů, což bylo nejvíce v dosavadní historii značky. Velká část investované částky byla použita na výstavbu nové továrny ve španělské Valencii, kde se vůz měl (mimo dalších lokalit) vyrábět. Ford si mohl takovou investici dovolit, a to díky výdělkům z obrovsky úspěšného mustangu.

Vložené peníze se automobilce vyplatily, protože krátce po zahájení prodeje (v září 1976) se fiesta stala úspěšnou. Nepochybně tomu pomohla masivní reklamní kampaň, nízká spotřeba v době zdražování paliv, ale také kladné hodnocení tehdejších novinářů. Ti se většinou shodli na tom, že fiesta možná v ničem proti konkurenci výrazně nevyčnívá, zároveň ale nemá žádných výrazných chyb. Všestranné dovednosti se zákazníkům zalíbily, a tak se fiesta rychle stala z globálního pohledu nejúspěšnějším fordem s pohonem předních kol. Už v roce 1978 totiž počet vyrobených exemplářů přesáhl milion. Mezi lety 1978 a 1981 se dokonce prodávala i v Severní Americe, kam se fiesta po dlouhé době opět vrátila až v roce 2009.

Video

První fiesta byla výhradně třídveřovým hatchbackem, jehož finální design navrhl Tom Tjaarda ze studia Ghia. Později následovalo užitkové provedení se zaslepenými zadními okny. Rozměry pak dokazují, jak automobily v průběhu let rostou. První fiesta na délku měřila 3.565 mm, což je proti dnešnímu čtyřmetrovému hatchbacku velký rozdíl. Z motorů byly nabízeny výhradně čtyřválce, litrový, 1,1litrový, 1,3litrový a dokonce 1,6litrový. Ten se třeba v roce 1981 objevil v hot hatchi Fiesta XR2. Agregáty byly spárovány se čtyřstupňovými převodovkami.

Druhá generace fiesty následovala v roce 1983. Technicky byla shodná s předchůdcem, a tak ji někteří fanoušci nazývají jen modernizací. Novinkou však byla přepracovaná, aerodynamičtější karoserie. Rozměry se nezměnily, pod kapotou se však mohl nově objevit turbodiesel, což tehdy v segmentu nebylo zvykem. Novinkou byl i pětistupňový manuál pro vybrané jednotky, později následovala také bezstupňová převodovka.

Další generace se začíná prodávat v roce 1989. Platforma je tentokrát nová, i díky tomu se vůz natahuje na více než 3,7 metru. Vůbec poprvé je k dispozici pětidveřová varianta, která už zákazníkům v předchozí generaci začala chybět. Třídveřová verze se prodává i nadále, stejně jako užitkové provedení. Důležitou technickou novinkou je ABS, fiesta jej dostává jako vůbec první malý vůz. Od roku 1993 se pak na vybraných trzích stává standardem airbag řidiče.

Čtvrtá generace už má přes 3,8 metru. Automobil s oblou karoserií byl v Evropě prodáván též jako Mazda 121, a to v rámci tehdejší japonsko-americké spolupráce. Mazdu totiž částečně vlastnil Ford. Od třídveřového a pětidveřového hatchbacku byla odvozena i dodávka (předchůdce dnešního transitu courier), sedan (Ford Icon) a dokonce i pick-up (Ford Courier). Facelift z roku 1999 pak sám Ford nazývá pátou generací.

Ta opravdu pátá generace je představena v roce 2001, do prodeje však jde až v roce následujícím. Auto se prodává i v Asii nebo Austrálii, kde nahrazuje Ford Festiva, který ve skutečnosti navrhla Mazda. I proto je tehdejší fiesta prezentována jako světové auto. Poprvé na trh přichází Fiesta ST, poháněná dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 110 kW. Sportovní verze fiesty byly nabízeny již dříve (vedle již zmíněného XR2 také třeba RS Turbo), označení ST ale bylo zachováno dodnes.

Šestá generace se světu poprvé představila na ženevském autosalonu 2008, „kinetický“ design krátce předtím avizoval koncept Verve. Fiesta se stává opravdu globálním modelem, když se opět prodává i v USA. Navíc už její vývoj probíhal s ohledem na zájmy zákazníků z různých koutů světa. V rámci faceliftu pro rok 2013 přichází přeplňovaný litrový tříválec nebo sportovní Fiesta ST s čtyřválcem 1.6 EcoBoost (134 kW). Ostrá Fiesta RS nakonec podle všeho nedorazí, spokojit se tak zřejmě musíme s posílenou Fiestou ST200 s výkonem 158 kW.

Nyní už čekáme na příchod na sedmé generace, která se má představit už za rok. Fiesta má dále vyrůst, aby uvolnila prostor menšímu (a levnějšímu) modelu Ka+, který nově obohatil i evropskou nabídku značky. Ve srovnání s ním má být navíc luxusnější, dokonce se počítá i s ryze luxusním modelem Fiesta Vignale.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Netradiční závod. Automobiloví veteráni zdolali kopec pod Cukrákem, podívejte se Netradiční závod. Automobiloví veteráni zdolali kopec pod Cukrákem, podívejte se

Jízda o pohár Elišky Junkové Zbraslav-Jíloviště se…

Z KLDR je hlášeno slabé zemětřesení, Čína hovoří o možném výbuchu Z KLDR je hlášeno slabé zemětřesení, Čína hovoří o možném výbuchu

V Severní Koreji bylo zaznamenáno zemětřesení o síle 3,4…

Praha je na kole geniálně průjezdná, říká Jakub Ditrich z bikesharingu Ofo Praha je na kole geniálně průjezdná, říká Jakub Ditrich z bikesharingu Ofo

Do České republiky v posledních týdnech oznámily expanzi…

Mexikem otřáslo další zemětřesení, znát bylo až v samotné metropoli Mexikem otřáslo další zemětřesení, znát bylo až v samotné metropoli

Ve chvíli, kdy záchranáři dosud pokračují v prohledávání…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč

Městské SUV se brzy stane jedním ze tří nejprodávanějších…

Armádní Jeep jsme zkoumali v postsovětských Milovicích. I v terénu Armádní Jeep jsme zkoumali v postsovětských Milovicích. I v terénu

Poctivý terénní automobil si dělá ambice nahradit v…

 



Euro NCAP 2017: Ford Fiesta – Pět hvězd, i když s lehkým zaváháním Euro NCAP 2017: Ford Fiesta – Pět hvězd, i když s lehkým zaváháním

Ford Fiesta ve své nejnovější podobě v testech Euro NCAP…

Šílené kousky ve Fiestě! Ken Block ve videu Terrakhana opět šokuje Šílené kousky ve Fiestě! Ken Block ve videu Terrakhana opět šokuje

Po téměř ročním odmlčení nám Ken Block opět ukáže, co…

 



 
Rychlé Fordy v Mostě: Mustangy, ještě silnější Mustangy a speciální Focus RS

Rychlé Fordy v Mostě: Mustangy, ještě silnější Mustangy a speciální Focus RS

Dnes 19:00

Byl jsem si v Mostě zajezdit s hodně pestrou partičkou od Fordu. Zábava to byla velká!




Blesk.cz

Milenka vyšetřovatele Nečesaného: K soudu nedorazila, Facebook ale plní selfíčky

Milenka vyšetřovatele Nečesaného: K soudu…

Na čtvrtečním soudním jednání u případu Lukáše Nečesaného měla vypovídat i velmi důležitá svědkyně. Milenka…

Severní Korea se otřásla: Způsobila to exploze, míní Čína. Norové nesouhlasí

Severní Korea se otřásla: Způsobila to exploze, míní…

V Severní Koreji bylo v sobotu zaznamenáno zemětřesení o síle 3,4 stupně, které mělo ohnisko nepříliš daleko od…

 

iSport.cz

CELÝ SESTŘIH: Olomouc - Dukla 3:0. Hanákům vystřelili výhru Plšek a Sladký

CELÝ SESTŘIH: Olomouc - Dukla 3:0. Hanákům…

Fotbalisté Sigmy Olomouc potvrdili dobrou formu a v 8. kole první ligy přehráli Duklu Praha 3:0. V tabulce…

Tenisová lekce krále Rogera. Ostatní mě hecovali k výhře, smál se Federer

Tenisová lekce krále Rogera. Ostatní mě hecovali k…

Po pátečních tiebreakových maratonech vzal poprvé v ostrém zápase během Laver Cupu raketu do ruky. A nenechal…

 

Reflex.cz

Sex, drogy a peep show: Slavné Times Square v New Yorku 80. let

Sex, drogy a peep show: Slavné Times Square v New…

V dnešní době navštíví nejproslulejší náměstí New Yorku přes 130 milionů turistů ročně. Stojí tu obří obchod s…

Za poznáním Ruska a pochopením ruské duše: Domov pravé víry

Za poznáním Ruska a pochopením ruské duše: Domov pravé víry

„Marino, slyšíte mne? Přijedete pro nás?“ snažím se z Moskvy dovolat do kláštera na Solovecké ostrovy…