Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Focus 1.0 EcoBoost Trend Sport - Kdo šetří, má za 33.333 kilometrů průměr 6,3

David Šprincl Martin Vaculík
Diskuze (163)

Loučíme se s tebou, náš vínový kamaráde s logem Fordu na přídi a jménem Focus na zádi. A omlouváme se, litrový motůrku, že jsme tě v úvodu testu častovali nedůvěrou. Po roce a 33.333 ujetých kilometrech jsme na tebe právem hrdi.

Spotřeba


Ford Focus s litrovým tříválcem EcoBoost a výbavou Trend Sport strávil v naší redakci přesně rok: od 20. listopadu 2014 do 20. listopadu 2015.

O hlavním přednostech auta jsme napsali v průběhu dlouhodobého testu dost a dost, nejzajímavější postřehy a hlavní plusy a minusy nyní shrnujeme.

Rok a přes třicet tisíc ujetých kilometrů toho samozřejmě hodně prozradí. Dlouhodobá zkušenost je znát dvakrát tolik u litrového tříválce. Zvlášť když jeho výkon někdy překonával 100 kW, jak ukazují grafy.

Asi nejvíc může zarazit graf spotřeby během celého roku. Ač o papírových hodnotách víme v redakci své, přece jen nás na začátku testu rozhodil značný rozdíl mezi udávanou a skutečnou spotřebou paliva. U focusu byl ještě větší, než je u dnešních prolhaných aut obvyklé.

V závěru testu jsme se však dostali až na dlouhodobý průměr 6,3 l/100 km, a to náš provoz v žádném případě nebyl ekonomicky ideální – krátké jízdy, přeplněné silnice.

U tak malého motoru, kde i vliv tření je vzhledem k celkovému výkonu z principu menší, nevěříme, že by ten rozdíl udělalo mechanické zabíhání součástí.

ford focus testy svetmotoru nizsistredni ford focus testy svetmotoru nizsistredni

Takže čím to? Spíš se zaučila řídicí jednotka – takzvané adaptační hodnoty dnes posunou vlastnosti aut opravdu hodně.

A také jsme se zadaptovali my. Kdo léta jezdil se čtyřválci a řadí podle sluchu, ten pak tříválec s nižší kadencí točí víc, než je třeba. Srdnatě táhne už od 1500 otáček, ale v tu chvíli zní, jako když čtyřválec drhne na volnoběh. Ničemu to nevadí, jenom tak zní. A spíš tisíce kilometrů trvá, než tomu přestanete podléhat.

Litrový tříválec samozřejmě velmi málo brzdí motorem. Bez plynu při zařazeném převodu, kdy je spotřeba nulová, tak auto ujede stovky metrů. I tuto vlastnost jsme se plně naučili využívat až v průběhu testu.

Mít auto další rok, věříme, že bychom se pod šest litrů, kde jsme se pohybovali jen občas, dostali i dlouhodobě.

Jízdní vlastnosti, motor


Nadšení ze sportovního podvozku: Řidičská nirvána

Když v ceníku libovolného auta uvidíte klimatizaci, vyhřívané sedačky či tempomat, je vám jasné, co budou dělat. Ale položka „sportovní podvozek“ už žádnou jasnou definici nemá. U Fordu Focus je sportovní odpružení nedílnou součástí výbav Trend Sport a Red & Black. A po roční zkušenosti můžeme jasně říci, že jde o vzácně povedené naladění, které nám dalo vzpomenout na legendární čitelnost, přímočarost a agilitu první generace Fordu Focus.

Na dobrých silnicích je neochvějně směrově stabilní, s lehkým motorem v přídi jede, kam ho pošlete. Chová se jak staré BMW, tedy citlivou prací s volantem si hlídáte spíš přilnavost zadních kol, přední tam jedou vždy. Žádné zaklekávání na vnější přední kolo ani nedotáčivé hrnutí focusu vážně nehrozí.

Pohyby karoserie při pomalé jízdě po nerovné silnici jsou sice výraznější, ale nikdy ne příliš prudké. Auto prostě jen trochu natřásá, ale neozývají se žádné rány a rozhodně nedrkotáte zuby. Při rychlé jízdě po špatné cestě se však dostaví řidičská nirvána: kola přesně kopírují silnici a karoserie zůstává v rovině. Oceňujeme, že ladiči nesklouzli k dnes obvyklé konfiguraci s tlumiči tuhými ve stlačení a měkkými v roztažení à la aktuální BMW či peugeoty – to se pak auto na dobré silnici měkce houpe a je stabilní, ovšem na zvlněných silničkách se tlumiče nestíhají vracet a vůz se zmítá jak pytel hadů. Nic takového focus se sportovním podvozkem nedělá a my ho doporučujeme jak dravým, tak defenzivním řidičům.

Kondice motoru: Co udělal jeden rok?

Adaptace řídicí jednotky je jasně vidět na grafu z válcové zkušebny výkonu. Od začátku měl litrový tříválec parametry na úrovni dobrého atmosférického dvoulitru, navíc s maximem točivého momentu v podstatně nižších otáčkách. Ale až v průběhu testu se dopracoval k plynulým křivkám. Graf ze závěru – tedy po roce a 33.333 ujetých kilometrech – překvapuje prudkým nástupem točivého momentu a jeho následným pozvolným ústupem, jenž se navíc mezi čtyřmi a pěti tisíci otáček úplně zastaví. Výkon tak až do šestitisícové hranice roste a motor kromě defenzivní jízdy na vlně točivého momentu umožňuje i sportovní vytáčení.

ford focus testy svetmotoru nizsistredni ford focus testy svetmotoru nizsistredni

Servis


Olej nebral a nezlobil

Překvapilo nás, že vysoce natlakovaný tříválec nesebral za celý test ani litr oleje. Celkově můžeme potvrdit zatím překvapivě dobrou spolehlivost revolučního motoru.

Pro přeplňovaný tříválec 1.0 EcoBoost se rozhoduje už 45 % českých zákazníků. Pátrání na internetových fórech či volání do firem, které flotily takto motorizovaných focusů provozují, však nepřináší žádné zajímavé výsledky. Vlastně žádné výsledky – nikdo si na nic nestěžuje. Zdá se tedy, že

obrovská inovace se povedla bez obvyklé mezifáze, kdy se z prvních zákazníků stávají neplacení zkušební jezdci.








Fixní ceny servisu
1. rok / 20 000 km 4400 Kč
2. rok / 40 000 km 6000 Kč
3. rok / 60 000 km 7200 Kč
4. rok / 80 000 km 6000 Kč
5. rok / 100 000 km 4400 Kč

Olej nemizel

Focus celý 33tisícový test zvládl bez náznaku problému. Zejména nás překvapilo, že motorového oleje spotřeboval nanejvýš dvě deci – doplňovat

jsme v průběhu výměnného intervalu 20.000 km zkrátka nemuseli. Přeplňované motory přitom mívají vyšší spotřebu oleje než atmosférické, dále

je vyšší konzumace oleje zcela přirozená v záběhu. U tříválcového focusu jsme se před testem spotřeby maziva obávali obzvláště, neboť dle normy

Ford WSS-M2C948-B jde o extrémně řídký olej SAE 0W-20 či 5W-20. Mechanika agregátu včetně všech vůlí a přesnosti tolerancí je zřejmě

řídkému mazivu (pomáhá snižovat spotřebu paliva) dobře přizpůsobena.

ford focus testy svetmotoru nizsistredni ford focus testy svetmotoru nizsistredni

Špínu nesbíral

Co je nejhoršího na servisu v Česku tolik oblíbené Škody Octavia? Že abyste vypustili olej, musíte demontovat kryt pod motorem. Jednak je to pro jednoho člověka dost pracné (zejména když jde o ocelové provedení určené pro špatné cesty), navíc na vás z krytu vypadne patnáct kil bláta, jež se tam dostane vinou vrtošivých zákonů aerodynamiky a víření.

Potěšilo nás, že ford má pod výpustním šroubem okénko. Kryt je lehký plstěný a není potřeba jej demontovat. Schválně jsme to udělali (při větších opravách se samozřejmě sundává) a za rok se na něj nenachytaly vůbec žádné nečistoty.

Brzdy nezničil

Velmi spokojeni jsme byli s účinností brzd, které nás neobtěžovaly pískáním ani mlecími zvuky drhnutí. Navíc z nich za celých 33.000 km ubyly jen dva milimetry.

ford focus testy svetmotoru nizsistredni ford focus testy svetmotoru nizsistredni

Bohatý byl jen při zrychlení

Účinnost malých motorů je často sabotována nutností chladit katalyzátor a turbodmychadlo obohacením směsi. Focus už má výfukové svody chlazené kapalinou, přebytkům paliva (a hodnotám lambda kolem 0,8) se přesto nevyhne. Musí si jimi pomoci při sešlápnutí plynu naplno, aby

zabránil detonačnímu spalování. Dynamická komprese (tlaky, teplota) jsou již příliš vysoké. Zkrátka jde o daň za vysoký točivý moment v nízkých

otáčkách (v nichž jsou sklony ke klepání výraznější než v otáčkách vysokých).

Plusy

  • Skvělý podvozek ve všech režimech
  • Silný a pružný tříválcový motor
  • Velmi nízká hladina hluku
  • Citlivé řízení
  • Komfortní sedadla
  • Líbivý design
  • Mnoho chytrých detailů
  • S motorem se musíte naučit jezdit, pokud se s ním sladíte, odmění se vedle svých kvalit i velmi dobrou spotřebou

Minusy

  • Méně pohodlné nastupování vpředu
  • Stísněný interiér, hlavně vpředu
  • Vzadu jen průměrný prostor
  • Nevelký zavazadelník


























Základní údaje
Motor Zážehový přeplňovaný tříválec
Rozvod DOHC, 4 ventily na válec
Zdvihový objem 993 cm3
Výkon 92 kW při 6000 ot./min
Točivý moment 170 N.m při 1400-4500 ot./min
Pohon Předních kol
Převodovka Šestistupňová manuální
Nejvyšší rychlost 193 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 11 s
Spotřeba město/mimo město 5,7/4,1 l/100 km
Emise CO2 108 g/km
Kombinovaná spotřeba 4,7 l/100 km
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor náprav 2648 mm
Délka x šířka x výška 4360 x 1823 x 1469 mm
Provozní/užitečná hmotnost 1280/620 kg
Objem palivové nádrže 55 l
Pneu 205/55 R 16
Objem kufru 316/1215 l
ZÁRUKY A CENY
Celková záruka 2 roky, na lak 2 roky, 12 let na neprorezavění karoserie.
Cena testovaného provedení 474 390 Kč Kč (Zimní sada 14 900 Kč, Stylová sada – denní diodová světla, zadní diodové lampy, tmavá zadní skla, reostat osvětlení přístrojů 6000 Kč, sada Audio 2 za 10 500 Kč, tempomat 9000 Kč, systém prevence nárazu 5600 Kč, zadní spoiler 5000 Kč, vysouvací chrániče hran dveří 3000 korun a další).
Základní cena 396 990 Kč
Zobrazit celý článek
David Šprincl Martin Vaculík
Diskuze (163)
10. 2. 2024 12:32
Re: Tříválec? Nikdy.
Souhlasím, ten motor je v pohodě. Kdybych s ním nejezdil, tak to neříkám.
10. 2. 2024 12:31
Re: Tříválec? Nikdy.
Čtyřválec stojí většinou víc
10. 2. 2024 12:30
Re: Tříválec? Nikdy.
Možná nežijou v minulosti, kdy byl HTP motor peklo. Ecoboost je úplně někde jinde. A kdo chce silnější motor nebo potřebuje 4 válce, ať si je koupí. Vždy je to přece na volbě každého.
10. 2. 2024 12:27
Slušné auto
Za mě dostačují vozidlo. 1.5 asi lepší pro výkon a reakci, ale jinak se s ním jezdí dobře. Zatím jsem nenašel žádný článek kde by ten 1.0., hanili. Jako každý motor má své mouchy. A každému to nemusí vyhovovat, ale tak si může koupit silnější 😉 za mě spokojenost
21. 1. 2016 11:57
Re: focus
Přesně tak, nad většinou názorů tady na tomto foru kroutím hlavou :-) Je vidět, že s tímto motorem nemají žádnou zkušenost. Už jsem byl majitelem několika aut, před focusem to byla oktávka, ale upřímně, s tímto motorem je radost jezdit a to hlavně po dálnicích! Tichý, výkonný, úsporný, 6 st. převodovka, 170 Nm (200 Nm s funkcí overboost), otáčky při 130 km kolem 2500 ... neporovnatelné např. s motorem htp od škody. Ne nadarmo vyhrál 3x po sobě v anketě motor roku, v roce 2015 druhý za hybridní tříválcovou jednotkou BMW TwinPower Turbo 1499 cm3. Raději se pořádně svezte, než hledět do tabulek na parametry :-)