Ford Focus: Třetí generace, tři karoserie
Nový Focus si budeme moci koupit coby pětidveřový hatchback, sedan a kombi. V Paříži se všechny tři karosářské verze objevují poprvé společně na jednom místě. Další rozšiřování v plánu není, třídveřová tedy bude chybět vůbec poprvé, tentokrát ale přijdeme i o kupé-kabriolet. Varianta s pěti dveřmi se chlubí vyspělou aerodynamikou, o které svědčí součinitel odporu vzduchu 0,27.
S turbem i bez
Evropská modelová řada bude obsahovat zážehový čtyřválec řady EcoBoost. Přeplňovaná hliníková šestnáctistovka má přímé vstřikování a variabilní časování a zdvih ventilů Ti-VCT. Slabší varianta poskytuje 110 kW, silnější 132 kW (180 k) a chlubí se točivým momentem 240 Nm v širokém rozsahu otáček 1600-5000 min-1. Díky funkci overboost je krátkodobě k dispozici dokonce 270 Nm. Pětidveřový Focus s tímto motorem jede až 222 km/h, akceleraci z 0 na 100 km/h zvládne za 7,9 s, přitom spotřebuje v kombinaci jen 6 l benzinu na 100 km.
Zážehové motory samozřejmě nejsou jen přeplňované. Šestnáctiventilový celohliníkový Duratec Ti-VCT má také objem 1,6 l, ale turbodmychadlo postrádá. Dvě výkonové verze nabízejí 77 kW (105 k), respektive 92 kW (125 k). Američané se dočkají také přímovstřikového agregátu objemu 2,0 l se 118 kW (160 k), přenos síly bude obstarávat výhradně skříň PowerShift.
Vůně nafty
Turbodiesely Duratorq TDCi 1,6 a 2,0 l prošly kompletní modernizací, upravené je vstřikování i turbodmychadlo, došlo u nich ke zvýšení účinnosti spalovacího procesu. Zákazníci mohou volit mezi dvěma variantami: se 70 kW (95 k) a s 85 kW (115 k). Ta výkonnější poskytne točivý moment 270 Nm, díky overboostu pak ještě o 15 Nm více. Konzumace nafty přitom dosahuje jen 4,2 l/100 km. Dvoulitr TDCi je spřažen se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou, nebo s dvouspojkovým PowerShiftem se stejným počtem rychlostí. Dočkal se tří různých stupňů naladění: 85 kW (115 k), 103 kW (140 k) a 120 kW (163 k). Manuál se bude dodávat jen k silnějším, PowerShift ke všem variantám.
Benzinová i naftová šestnáctistovka mají standardně funkci Start-Stop, ultraúsporný Econetic bude následovat příští rok. Naopak prozatímní špičku představuje ST s výkonem 184 kW (250 k), o které píšeme na jiném místě. Už první Focus měl vynikající jízdní vlastnosti, novinka postavená na Fordově globální platformě C má zadní víceprvkovou nápravu Control Blade a vpředu pomocný rám. Torque Vectoring Control supluje mechanický diferenciál na přední poháněné nápravě. Posilovač řízení je výhradně elektrický.
MyFocus
V interiéru se u vyšších výbav dočkáme kromě jiného také systému MyFord, který nahrazuje shluky ovládacích tlačítek dotykovým displejem. Balíček Sync pak zahrnuje bezdrátové připojení mobilního telefonu, hlasové ovládání, navigaci a vstupy pro externí zdroje dat a hudby. Elektronikou je automobil doslova nabit.
Bezpečnostní prvky zastupuje například systém Low Speed Safety, který pomáhá předejít drobným kolizím do 30 km/h, pokud řidič nereaguje, sám aktivuje brzdy. V novém Focusu může být nainstalován také aktivní parkovací asistent, dále kontrola opuštění jízdního pruhu, Traffic Sign Recognition (rozpoznává dopravní značky), adaptivní tempomat, signalizace mrtvého úhlu, zadní parkovací kamera, elektrické dětské pojistky, či kontrola nezapnutých zadních bezpečnostních pásů.
Po celém světě
Výroba v Evropě začne na konci letošního roku, rodištěm nového Focusu bude německé Saarlouis. Ve stejné době vyjedou nové hatchbacky a sedany i z továrny v americkém státě Michigan. Později se přidají další závody Fordu: ruský Petrohrad, čínské Chongqing, následovat budou dokonce Afrika a Jižní Amerika. Neznamená to automaticky konec pro stávající druhou generaci, její produkce poběží ve španělské Valencii ještě do poloviny příštího roku.
Nový Focus se bude prodávat ve více než 120 zemích, vývoj probíhal ale pouze v Evropě. Bestseller dosud velmi dobře navázal na úspěšného předchůdce: řadu Escort. Za dvanáct let vzniklo přes 10 milionů vozů.