Ford Focus vs. VW Golf – Multilink Match

Ford Focus vs. VW Golf – Multilink Match

 
 
22.3. 2004 Ondřej Šuch

Osvědčená klasika, nebo moderna? I takto může znít váhání nad modely nižší střední třídy Ford Focus a VW Golf

Osvědčená klasika, nebo moderna? I takto může znít váhání nad modely nižší střední třídy Ford Focus a VW Golf. Mezi premiérami obou soků uplynulo šest let a pomyslné fankluby obou značek jsou takřka nesmiřitelné. Nová generace Golfu přišla konečně se čtyřprvkovým zavěšením zadní nápravy, což byl rozhodující impuls ke srovnání s dokonale vyzrálým kompaktním Fordem. Postavili jsme proti sobě praktické pětidveřové verze se stokoňovými common–raily a byli zvědavi.

Vzhled

Hodnocení designu je věcí subjektivní. Tvary, se kterými přišel Focus, svého času sklidily potlesk za odvahu, dnes jim říkáme nadčasové. Naopak Golf má v popisu práce vypadat jako Golf, což jej sice jednoznačně identifikuje, na druhou stranu trochu omezuje rozlet designérů. „Starý“ Focus – průkopník New Edge designu - má tedy ostře řezané linie okolo blatníků, světlometů a především zadních, vysoko umístěných svítilen, naopak Golf sází na střízlivou zaoblenost a konzervativnost. Poznávacím znamením Golfu je C-sloupek, u Focuse je to kombinace linií mezi střechou, víkem kufru a zadními světly. Oba konkurenti tedy vypadají „pořád stejně dobře“, Focus ztratil za svůj život jen málo z mladistvosti, Golf zase vypadá na první pohled jako facelift, nikoliv nová generace.

Výsledek - Focus 9 : Golf 9

Palubní deska

Na první pohled je patrný rozdíl generace, na druhý si začneme všímat praktičtějších detailů. Golf je tradičně na výši ve zpracování a použitých materiálech, naopak Focus se může chlubit interiérem, který se jen tak neokouká. Detaily typu ovládání světel či klimatizace jsou překvapivě podobné, ovšem zasazení do celkové architektury palubní desky vytváří naprosto rozdílný účinek. Volant je v Golfu oproti Focusu možná trochu příliš hranatý, výborně se ale drží. Golfu chyběl palubní počítač, život naopak usnadňovalo jednodotykové ovládání směrovek a samočinné setření zadního skla za deště při zařazení zpátečky. Plochy ve Focusu jsou rozčleněné masivnějšími ovladači ve větším množství než u Golfa, výhodou je ale intuitivní ovládání všech funkcí. Složitě ovládané audio ve Volkswagenu a Fordovy stěrače s obrácenou ovládací logikou vyžadují více řidičovy pozornosti, než je nezbytně nutné. Na modré podsvícení Golfu je v noci příjemný pohled, o Focusu s klasickým zeleným osvětlením ale zase můžeme říct, že ani trochu neodvádí pozornost. U Golfa jsme překvapivě zaznamenali nevelké mezery v kvalitě (několik nedokonale slícovaných plastů, stávkující CD přehrávač a částečně nefunkční centrální zámek v PP dveřích), které jsme přičetli rannému stádiu výroby a hodnotili jsme je s menší přísností. Až poběží sériová výroba naplno, zhodnotíme, zda se jednalo skutečně o mimořádnosti.

Výsledek - Focus 8 : Golf 9

Sedadla a výhled

Golf již nenutí cestující k sezení ve strnulém pozoru jako kdysi, přední sedačky jsou již vyměkčené a bezchybně tvarované - tady Ford trochu ztrácí. Zatímco v Golfu jsme ujeli 1000 kilometrů bez únavy, křesla ve Focusu se v přímém porovnání ukázala poněkud měkčí a s horším bočním vedením. Na zadních sedadlech je pohodlný dostatek místa v obou vozech, do Golfu se díky vyšší střeše o trochu lépe nastupuje. Golf vyniká extrémním rozsahem seřiditelnosti předních sedadel, Focus vyzdvihujeme za tvar a polohu opěrek hlav. Výhled je jednoznačně lepší z Fordu, což se projevuje při pohledu šikmo dozadu a zejména při parkování či průjezdech úzkými místy. Golf má sice velmi příjemné boční blikače v zrcátkách, umožňující kontrolu funkce, ve velikosti odrazné plochy ale prohrává. Loketní opěrky ve dveřích u Fordu slouží svému účelu, v Golfu je konstruktéři umístili opět příliš nízko. Focus zbytečně ztrácí díky nižší účinnosti světlometů – Golf je osazen žárovkami H7 a H11 díky nimž je před autem světlo srovnatelné s xenony. Částečnou kompenzaci obstaraly mlhovky, které Golfu chyběly. Speciální zmínku si zasloužily velmi účinné (v nečinnosti ukryté) stěrače u Golfu.

Výsledek - Focus 8 : Golf 9

Prostor

I když interiér Focuse nezapře své relativní stáří, přímo hýří praktickými odkládacími prostory najde - především chválíme dva držáky nápojů, poličku před řadicí pákou s úchytkou pro tužku a domyšlené boční kapsy. Ideální např. pro papírové kapesníky je textilní kapsička na boku spolujezdcova opěradla. Golf nabízí ve dveřích sice více místa, před řadicí pákou je ale jen hladká ploška se dvěma neúčelnými šikmými vzpěrami a popelníkem, jehož víčko se sklopí pokaždé, když na něj něco položíte. Situaci nezachrání ani nevelká schránka s roletkou ve středovém tunelu a klimatizovaný prostor v loketní opěrce. Zbytečný handicap pak Golf ještě násobí nemožností sklopit zadní sedáky, výsledný schod v podlaze snižuje komfort při maximálním využití prostoru pro zavazadla. Zavazadelníky obou vozů jsou srovnatelně objemné i využitelné. Focus se sice chlubí o něco lepší přístupností, při zavírání je ovšem třeba dávat pozor na rozšiřující se páté dveře. Víko u zavazadelníku Golfu otevřete po zatlačení na sklopné logo, naopak Focus lze otevřít jen klíčkem nebo odjišťovacím tlačítkem vlevo od volantu. Golf vyžadoval na zavření všech dveří pořádný švih, naopak Focus se dal pozavírat s lehkým klapnutím dvěma prsty. Protiváhu tvoří plynové vzpěry kapoty Golfa, u konkurenta neznámé. Logika dálkového ovládaní centrálního zamykání Volkswagenu chtěla trochu zamyšlení, zkomplikovaného faktem, že u testovaného kusu se neodemykaly PP dveře. Ford se naopak dosud nevzdal odjišťování kapoty výhradně zvenku klíčem, což může občas zkomplikovat život.

Výsledek - Focus 8 : Golf 9

Motor

Konečně se ukazují rozdíly, kterých bychom si při samostatných testech všímali jen obtížně. Zatímco Golf s motorem TDI/77kW vynikal především elasticitou a minimalizovaným turboefektem, Focus vybavený agregátem TDCi/74kW zcela a na celé čáře zvítězil v disciplíně hluku, respektive ticha a k dobru je mu přičten i široký rozsah plynule využitelných otáček. Golf je hlučnější než Ford ve všech rychlostech, naopak Ford ztrácí na subjektivně vnímané jízdní dynamice. Tam, kde Golf celkem zdařile zakrývá prudkost nástupu turba, rozjíždí se Focus svižně, ale přece jen se sníženou razancí. Spotřeba 6,7 u Golfu a 6,5 u Focuse se zdá možná vysoká, do testu jsme ale tentokrát zahrnuli vysoký podíl rychlého dálničního provozu – právě kvůli předpokládanému charakteru provozu s turbodieselovými motory. Ford i Volskwagen nabízejí přesné řazení. Golf řadí zcela exaktně, zato se však nezbavil charakteristického dvojího zadrhnutí při změně převodu a synchronizace nižších stupňů vykazuje drobné rezervy. Fordova poněkud delší řadící páka chodí zcela plynule a příjemně tuze, zato nedosahuje přesnosti VW a má nepřirozený sklon. Oběma převodovkám schází šestý rychlostní stupeň, do Golfa si jej lze ale doobjednat za přijatelných 5.000 Kč. Spojka u Golfu je velice vstřícná, Focus vyžaduje k jejímu ovládání trochu více síly a současně citlivosti.

Výsledek - Focus 10 : Golf 9

Jízda

A je to tady. Čtyřprvkové zavěšení zadních kol zavedl po vzoru Focuse o generaci později i Golf, takže nájezdy do zatáček jsou hodně podobné a hodně příjemně jisté. O maličko suverénněji jsme se cítili v Golfu, ten se ale více nakláněl. Ford dá posádce pocítit odstředivé síly důrazněji, přesto je vykružování zatáček větším požitkem. Tady se možná projevuje i rozdíl v image obou vozů – zatímco Golf poskytuje téměř naprostou jistotu s maximálním komfortem a drží stopu poslušně, Focus se chová objektivně stejně, ale poskytuje i přiměřenou dávku emocí a vyloženě si říká o razantnější jízdu. Otázkou zvyku u Focuse je mírné boční kolébání, dané podstatně užším rozchodem kol. Při přejezdu příčných nerovností se chovají oba vozy stejně, ovšem Golf se může pochlubit ostřejšími brzdami. Golf je také excelentně ovladatelný při panickém brždění, u Focuse si zase užijete menší aerodynamickou hlučnost. Osazení 15“ koly je u obou automobilů vyloženě komfortní volbou, větší průměry disků by jistě přinesly ještě více řidičského nadšení nad poslušným podvozkem.

Výsledek - Focus 9 : Golf 9

Cena a výbava

Doslova propastný rozdíl v ceně obou prostorově i motoricky srovnatelných vozů vyznívá zprvu jednoznačně pro Ford, je ale třeba si uvědomit, že Golf je horká novinka a ceny modelu Focus jsou momentální akční nabídkou. S čím vyrážejí soupeři do boje?

Doménou Golfu jsou airbagy, kterých nabízí standardně plných šest a také v akci nabízená sériová poloautomatická klimatizace, ASR, autorádio s CD přehrávačem a všechna okna jednodotykově elektricky ovládaná.

Podobně je na tom i Ford, ten ale nabízí o dva airbagy a dvě elektrická okna méně a naopak součástí výbavy je například i skvělé vyhřívání předního skla, přední mlhovky a podstatně výkonnější audio s ovládáním u volantu. Ford také boduje nižší sazbou povinného ručení a podstatně nižším rizikem odcizení.

Výsledek - Focus 9: Golf 7

Celkový dojem

VW Golf má oproti Focusu navrch ve zpracování interiéru a hodnotnějších detailech. Plusem je také vnitřní prostor a bohatá bezpečnostní výbava v základu. Oproti Focusu ztrácí především na ceně a také je výrazně usedleji působící. Tradiční nectnosti motorů TDI se podařilo eliminovat, z negativ tak zůstala jen o trochu vyšší hlučnost.

Ford Focus potěší zvenku oko a výrazně také majitelovu peněženku. Motor vyniká nízkým hlukem a podvozek až sportovní tuhostí, naopak interiér i přes nadčasové tvary působí o trochu laciněji. Mezi klady patří podélný vnitřní prostor a sportovnější dojem z jízdy.

Výsledek - Focus 8: Golf 8

Celkem - Focus: 68 : Golf 69

Golf si může připsat nejtěsnější možné vítězství, ovšem fakt, že jej relativně snadno dohání šest let starý konkurent, jej nemůže nechat v klidu. V testu jsme také zjistili, že i přes celkem vyrovnaný výsledek nabízejí oba vozy zcela odlišné „stupnice hodnot“ a je jen na případném zájemci, které z charakteristických vlastností si zvolí jako prioritní. Až bude v Paříži představen Focus nové generace, bude volba zase o něco těžší.

Spolupracujeme s TipCars.com

Ford Focus

Cena v základní výbavě: 459 900 Kč Cena v testované výbavě: 472 600 Kč

Základní výbava:nárazníky v barvě karoserie, černé ochranné pryžové lišty, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, plné kryty kol 15“, přední mlhovky, 4x airbag, ABS, manuální klimatizace, posilovač řízení, imobilizér, centrální zamykání + odjišťování víka zav. prostoru na DO, elektrická okénka vpředu, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, dvouose nastavitelný volant, nekuřácká sada, rádio 5000 + 4 repro a ovládání u volantu.

Výbava testovaného vozu:vyhřívané čelní sklo + trysky ostřikovačů (+6.700,-), rádio s CD přehrávačem 6000 (+1.600,.), nemetalický lak červená Colorado (+4.400,-)

VW Golf

Cena v základní výbavě: 595 000 Kč Cena v testované výbavě: 629 700 Kč

Základní výbava:ABS včetně EBV, MSR, ASR a brzdového asistentu "dual rate", Airbag řidiče a spolujezdce, s možností deaktivace airbagu spolujezdce, Boční airbagy pro řidiče a spolujezdce, Hlavové airbagy vpředu i vzadu, Boční směrová světla integrovaná do vnějších zrcátek, Centrální zamykání s dálkovým ovládáním, Crash-aktivní opěrky hlavy vpředu, Čtecí lampičky vpředu, Dojezdové rezervní kolo, Držáky nápojů vpředu, 1 vzadu, "Easy Entry" (pouze pro 3dveřové provedení), Elektrické ovládání oken vpředu (pro 5dvéřové i vzadu), Elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, na straně řidiče asferické, Funkce komfortního blikání "trippling", "Isofix", příprava pro připevnění 2 dětských sedaček na vnějších sedadlech vzadu, Kotoučové brzdy vpředu i vzadu, vpředu s vnitřním chlazením, Kryty vnějších zpětných zrcátek lakované v barvě vozu, Make-up zrcátka ve slunečních clonách, Modré podsvětlení přístrojů s regulací jasu, červený noční design, Nárazníky lakované v barvě vozu s černými ochrannými lištami, 4 ocelová kola 6 J x 15, pneumatiky 195/65 R 15, Odkládací přihrádka ve stropní konsoli a ve středu přístrojové desky, Osvětlení zavazadlového prostoru, Posilovač řízení "servotronic" s proměnlivým účinkem, Přihrádka spolujezdce s osvětlením, Rádio "RCD 300" s CD přehrávačem, 6 reproduktorů, antena "diversity", Sedadlo řidiče s výškovým nastavením, Stěrač zadního skla s intervalovým cyklovačem, Tříbodové automatické bezpečnostní pásy vpředu s výškovým nastavením a předepínači, Tříbodové automatické bezpečnostní páy vzadu, Výškově i podélně nastavitelný volant, Zadní sedadlo nedělené, opěradlo dělené v poměru 1/3 ku 2/3 a sklopné, Zeleně tónovaná skla, Klimatizace "climatic" s poloautomatickou regulací, klimatizovaná přihrádka spolujezdce

Výbava testovaného vozu:5 dveří (+28.000,-), alarm s integrovaným nezávislým zdrojem Back up Horn (+6.700,-)

Praha chce zlevnit studentům a seniorům jízdné o polovinu Praha chce zlevnit studentům a seniorům jízdné o polovinu

Pražský magistrát chce zlevnit od 1. září 2018 jízdné v…

Kapsch žaluje člena rozkladové komise k mýtnému tendru Kapsch žaluje člena rozkladové komise k mýtnému tendru

Společnost Kapsch podala trestní oznámení na advokáta…

Piráti vytáhli proti Pochemu, chtějí mu zarazit práci na ministerstvu. Babiš souhlasí Piráti vytáhli proti Pochemu, chtějí mu zarazit práci na ministerstvu. Babiš souhlasí

Dvojí pracovní nasazení europoslance Miroslava Pocheho…

V Česku myšlenky pražského jara moc nerezonují, diví se francouzský Le Monde V Česku myšlenky pražského jara moc nerezonují, diví se francouzský Le Monde

Z nového průzkumu vypracovaného sociology České a…

 
Technické údaje
Motor Ford FocusVW Golf
Typ motoru: přeplňovaný vznětovýpřeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 24 / 2
Zdvihový objem (ccm): 17531896
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 74 / 385077 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1750250 / 1900
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 185187
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.611.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7 / 4.2 / 5.27 / 4.7 / 5.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 350 / 1205350 / 1305
Objem nádrže (l):5555
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1251 / 5401251 / 540
Rozměr pneu:195/60 R 15195/65 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 41744204
b) šířka (mm): 17021759
c) výška (mm): 14301485
d) rozvor (mm): 26152578
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1060890 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 840630 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 9901030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920960
k) šířka vpředu (mm): 14101440
l) šířka vzadu (mm): 14101380
délka sedáku vpředu (mm): 500510
délka sedáku vzadu (mm): 470470
výška opěradla vpředu (mm): 630610
výška opěradla vzadu (mm): 570580
místo vzadu pod předním sedadlem: anoano
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Kodiaq dostala nové motory. A také výrazně vyšší cenovky... Škoda Kodiaq dostala nové motory. A také výrazně vyšší cenovky...

V nabídce Škody Kodiaq se nově objevuje patnáctistovka…

Mercedes V Maybach Edition položí svým luxusem na lopatky i třídu S Mercedes V Maybach Edition položí svým luxusem na lopatky i třídu S

Francouzi nabízí v Paříži prohlídky města či „prostý“…

 



Ojetý Volkswagen Golf V: Skvělé auto! Vyberte však ten správný motor Ojetý Volkswagen Golf V: Skvělé auto! Vyberte však ten správný motor

Pokud hledáte golfa, který přinesl v celé řadě asi…

Volkswagen před deseti lety vyrobil nejšílenější auto. Nezkrotil ho ani Jeremy Clarkson Volkswagen před deseti lety vyrobil nejšílenější auto. Nezkrotil ho ani Jeremy Clarkson

Občas je až zarážející, co za kreace dokážou výrobci…

 



 
Škoda doplňuje nabídku motorů. Kolik stojí vylepšená Octavia RS a Superb s 1.5 TSI?

Škoda doplňuje nabídku motorů. Kolik stojí vylepšená Octavia RS a Superb s 1.5 TSI?

Dnes 17:51

Superb si už opět můžete nakonfigurovat i s benzinovými motory. Cenu odhalila i vylepšená Škoda Octavia RS.




Blesk.cz

Dieta láskou: Hana Gregorová (65) po návratu ke Koptíkovi mizí před očima!

Dieta láskou: Hana Gregorová (65) po návratu ke…

Mění se před očima! Herečka Hana Gregorová (65) během léta shodila několik kilo. Svoji hubenější postavu přišla…

Módní policie: Módní peklo i uhrané bitky se vkusem

Módní policie: Módní peklo i uhrané bitky se vkusem

Spousta party, komerčních prezentací, tiskovek. Také filmové a divadelní premiéry. Občas velkého gala hodný…

 

iSport.cz

Koller: Útok Sparty? Nikdo není jako Lafata. Matoušek míří do reprezentace

Koller: Útok Sparty? Nikdo není jako Lafata.…

Trvale žije na jihu Francie, o českém fotbale má však Jan Koller stále přehled. I v neděli sledoval, jak se jeho…

Proč Králův přestup stopli? Kouč Bordeaux se pustil do šéfa a skončil

Proč Králův přestup stopli? Kouč Bordeaux se pustil…

Alex Král měl v pátek podepsat smlouvu v Bordeaux. Jenže přestup byl náhle pozastaven a vrátil se domů. Důvodem…

 

Reflex.cz

Video, ze kterého mrazí. Bezpečnostní kamery zachytily pád janovského mostu

Video, ze kterého mrazí. Bezpečnostní kamery…

Italské bezpečnostní a záchranné složky dnes zveřejnily nejnovější video, které zachycuje pád mostu v Janově.…

Než přišla invaze. Ponořte se do posledního předokupačního Rudého práva

Než přišla invaze. Ponořte se do posledního…

V těchto dnech si připomínáme 50. výročí invaze vojsk Varšavské smlouvy na naše území. O osudové 23. hodině…