29.9. 2017 Leoš Káňa

Ford Mondeo 5dv. 2.0 TDCi vs. Opel Insignia Grand Sport 2.0 CDTI – Mládí má zelenou

 

První test jasně ukázal, že nový Opel Insignia je povedené auto a ve střední třídě se může měřit s kýmkoliv. Jak se mu tedy povede v přímé konfrontaci s Fordem Mondeo, který si u nás za několik let prodejů vydobyl slušnou pozici?

Německá odnož americké automobilky Ford i Opel se mohou pochlubit bohatou historií. Jejich modely – například Taunus a Sierra na jedné straně a Ascona a Vectra na druhé – ještě v dobách, kdy u nás vládl tuhý socialismus, tvořily páteř zápaďácké střední třídy. A obě značky patří v segmentu D stále k výrazným hráčům. Svou část trhu by chtěl ještě více rozšířit zcela nový Opel Insignia, který k emotivnímu vzhledu přidává odlehčenou konstrukci a nejmodernější technologie. Jenže i Ford Mondeo má v rukávu řadu trumfů, i když si premiéru odbyl již na detroitském autosalonu v roce 2012 – průtahy se zavedením výroby v belgickém Genku a následné přestěhování produkce do Valencie se postaraly o to, že se do evropských showroomů dostal až o dva roky později.

Sprinter a vytrvalec

Když pozorujeme oba vozy stojící vedle sebe, vybavují se nám vzpomínky na nedávno ukončené londýnské mistrovství světa v atletice. Mondeo připomíná nahrbené svalnaté sprintery zakleknuté ve startovacích blocích, kteří se chystají rozdupat tartanovou dráhu. Mohutná maska jako by chtěla nasát všechny konkurenty. Přimhouřený výraz světlometů nebo výrazné prolisy na kapotě, které se jeví jako vystouplé žíly na čele, ukazují obrovské odhodlání. To vše doplňují vysoké boky, z nichž vystupují zrcátka, vytažené lemy podběhů kol nebo vyšší zadní část s dvojicí chromovaných koncovek výfuku. Insignia zase působí jako šlachovitý vytrvalec specializující se na dlouhé tratě. Aktuální styl značky Opel je totiž na hony vzdálen nabubřelé minulosti. Největší osobní model v nabídce německé značky optickou odlehčeností navazuje na design menší astry. Velký vliv na výsledný výraz má dlouhá a štíhlá příď, v porovnání s předchozí generací mnohem nižší. Jemné detaily a prolisy dodávají vozu uhlazené křivky a snad jen zezadu se nám insignia zdá být lehce nedotažená. To však nic nemění na tom, že opel je vyvážený a přitažlivý. Rozhodně se za ním na ulici otočíte. Ale musíme uznat, že ani originální mondeo s designem z roku 2012 v běžném provozu nepřehlédnete.

TEST 2017: Ford Mondeo 2.0 TDCi vs. Opel Insignia 2.0 CDTI – Je Insignia opravdu skvělá?

Roky nelze zastavit

Rozdílové body na nás čekají uvnitř obou vozů, kde je již věkový rozdíl zřetelný. Jednoduchá a strohá palubní deska fordu se snaží ohromit mohutností. Efekt velkých plastových panelů je však spíše opačný. Uvnitř nic nenasvědčuje tomu, že sedíte v největším osobním modelu značky a například obrazovka multimediálního systému umístěná na středový panel je z ergonomického hlediska překonána.

To dokazuje nejnovější přírůstek do střední třídy z dílny Opelu. Jeho displej je co nejvýše, aby byl co nejblíže zornému poli řidiče. Přitom nijak nenarušuje celistvost ani estetický dojem. Útulné kabině insignie vévodí vodorovně členěná palubní deska. Prolisy na ní plynule přecházejí do výplní dveří, čímž dotvářejí jednolitý a harmonický celek. Přichází také se zajímavými technickými řešeními, jakými je například indukční nabíječka mobilů pod loketní opěrkou ve svislém držáku za přijatelných 3000 Kč. To ve fordu k nabíjení chytrého telefonu potřebujete kabel.

Vše v jednom, nebo skládat

Pokud porovnáme aktuální startovací ceny, jasně vítězí Ford Mondeo, který lze do konce září pořídit s benzinovou patnáctistovkou za 549.900 Kč, což je velmi lákavá částka. Nejlevnější insignia se stejně objemným agregátem vyjde na 569.900 Kč. Jenže u porovnatelných vznětových dvoulitrů se situace radikálně otáčí. Opel s výkonem 125 kW v provedení Selection startuje na 689.900 Kč. Tomu by mohl konkurovat ford s turbodieselem o výkonu 110 kW v trendu za 694.990 Kč. Jenže testovaný agregát disponující 132 kW je určen jen pro provedení Titanium – a to už je jiná liga. Za něj budete muset z peněženky či firemního účtu vytáhnout 828.990 Kč – tedy docela dost. Naštěstí je takové mondeo až na jednu výjimku vybaveno vším potřebným. Chybějí mu jen parkovací senzory za 9000 Kč, které nám při rozměrech vozů střední třídy připadají nezbytné. Takže dle našich požadavků na výbavu vyjde mondeo dokonce na 837.990 Kč. Naštěstí pro ford je insignia za základní cenu naprosté holátko a ani k ní nejde dokoupit prvky, bez nichž se Svět motorů neobejde. Proto míříme do vyšší řady Edition. Ta je na výbavu také skoupá, ale alespoň ji lze doplnit. Takže přidáváme parkovací senzory za 16.000 Kč, automatickou klimatizaci (dvouzónovou) za 10.500 Kč, navigaci za 15.000 Kč a čidla šera a deště za 6000 Kč. Výsledných 752.400 Kč je fajn, ale někoho by mohlo zamrzet, že i pro edition jsou některé komfortní a bezpečnostní prvky zapovězené. Například adaptivní tempomat, kamery kolem celého vozu, světlomety LED Matrix, průhledový displej či digitální přístrojová deska s osmipalcovým displejem jsou v příplatkovém seznamu od verze Dynamic.

Pořizovací náklady Peugeot 508 2.0 BlueHDi/110 kW (etalon) Ford Mondeo 5dv. 2.0 TDCi/132 kW Opel Insignia Grand Sport 2.0 CDTI/125 kW
Základní cena 655 000 Kč (Allure) 828 990 Kč (Titanium) 689 900 Kč (Selection)
Cena verze Světa motorů 671 500 Kč (Allure + příplatky) 837 990 Kč (Titanium + příplatky) 752 400 Kč (Edition + příplatky)
Výbava verze Světa motorů Čelní, boční a hlavové airbagy, rádio s bluetooth handsfree, připojení USB nebo SD, výškově a podélně stavitelný volant, dálkově ovládané centrální zamykání, automatická klimatizace, elektrické ovládání předních a zadních oken a vnějších zrcátek, palubní počítač, parkovací čidla vpředu a vzadu, tempomat, automatická aktivace světel a stěračů, kola z lehkých slitin, navigace, multifunkční volant.
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ
Kolenní airbag Ne Ano Ne
Dvouzónová klimatizace Ano Ano Ano
Xenony/světlomety LED Ne/30 000 Kč Ne/25 850 Kč Ne/Ne
Vyhřívání čelního skla/volantu/předních sedadel Ne/Ne/18 000 Kč S/2500 Kč/S 17 000 Kč
Parkovací kamera Ano 18 000 Kč 10 500 Kč
Elektrické ovládání víka kufru Ne 10 800 Kč Ne
Průhledový displej 13 000 Kč Ne Ne
Adaptivní tempomat Ne 39 100 Kč* Ne
Elektronicky nastavitelný adaptivní podvozek Ne 55 200 Kč** 26 000 Kč
Sledování mrtvého úhlu Ano 23 400 Kč*** 30 300 Kč****
Hlídání jízdních pruhů Ne Ano Ano
Prémiový audiosystém/příjem rádia DAB Ne/Ne 17 100 Kč 17 700 Kč/2000 Kč
Bezklíčkové odemykání/startování Ano/Ano Ano/Ano Ano/Ano
Metalíza 14 000 Kč 16 500 Kč 17 000 Kč
Porovnání cen 671 500 Kč (100 %) 837 990 Kč (o 25 % horší) 752 400 Kč (o 12 % horší)
ZNÁMKA 1,00 2,00 1,50
POŘADÍ  2. 1.
* Součástí paketu je také předkolizní systém a automatické nouzové brzdění, ** v paketu Technology Ultimate, *** v paketu Technology 1, **** součástí paketu je také automatické parkování a zadní kamera

Časy se mění

Předchozí generace Fordu Mondeo platila za jeden z nejprostornějších vozů střední třídy. Proti tomu z minulé insignie jsme byli lehce zklamáni, protože za masivní slupkou skrývala průměrný interiér. Jak se konstruktéři pochlapili u současných verzí?

Začněme přední částí, kde nám vzdušnější připadá opel. Jenže jak s metrem v ruce zjišťujeme, jde převážně jen o dojem, protože mondeo je vpředu o pár centimetrů širší. Insignia nás zmátla nejen odlehčeným stylem designu v interiéru, ale také velmi nízkým ukotvením předních sedadel. V opelu jsou totiž 53 cm nad zemí a ve fordu 58 cm. Pět centimetrů je výrazný rozdíl, který se potom projeví místem nad hlavou. A strop je v opelu příliš vysoko. Nízký až sportovní posez nad vozovkou s nataženýma nohama se nám zamlouvá. Zejména v ergonomickém sedadle AGR s možností prodlužování sedáku, výborným bočním vedením a ideální tuhostí, standardním u vyšších výbav. Díky velkému rozsahu nastavování volantu nacházíme okamžitě ideální řidičskou pozici. Jenže má to i jeden háček. Sedíme tak nízko, že jen stěží tušíme, kde končí přední a zadní část vozu. Proto považujeme za nezbytné vybavit insignii parkovacími senzory vpředu i vzadu. Ani vystupování není zrovna harmonické. Ve fordu jsou širší přední sedadla laděna spíše do pohodlí, ale určitě se nemají za co stydět. Vyšší posez zajišťuje i lepší výhled ven.

Druhé poloviny kabin obou vozů jasně dokazují lepší práci konstruktérů Opelu. Ačkoliv je insignia postavena na kratším rozvoru náprav, nabídne v podélném směru více místa. Figurantovi s výškou 174 cm tak zbývá před koleny ještě úctyhodných 20 cm, protože zadní lavice je vmáčknutá daleko mezi podběhy. Ani svažující se střecha tolik neomezuje prostor nad hlavou, kde nám zbývá 6 cm. Vyšší postavy sice budou drhnout o strop, ale mondeo je na tom ještě hůře. Ford také zaostává v šířce. Maximálních 156 cm měřených v loktech je ještě v pořádku, ale dozadu se zužující karoserie a masivní výplně dveří ubírají v ramenou důležité centimetry, které nakonec rozhodují.

V nabídce pohodlí jsou na tom zadní sedadla přibližně stejně. Délka sedáku 49 cm a dostatečná výška nad podlahou – v obou případech 36 cm – zajišťují dobrou podporu stehnům. Také sklon opěradla dovoluje pohodlné cestování.

Opel Insignia Grand Sport a Sports Tourer již znají české ceny (+video)

Drobné zaváhání

Při porovnávání zavazadelníků, které by měly pobrat nejen manažerský oblek, ale také všechny kufry a batohy početné rodinky vyrážející na dovolenou, je situace opačná. Kratší kabina fordu znamená delší ložnou plochu v zadní části a základní objem 541 litrů. Zmiňovaná hodnota se vztahuje k provedení s minirezervou, která je základní výbavou všech v Česku nabízených mondeí, nepočítáme-li okrajové hybridní provedení. Pokud tedy chceme porovnávat velikost kufru s konkurencí, musíme vzít hodnotu 550 l zahrnující i místo pod podlahou, protože ostatní automobilky s náhradním kolem nepočítají. Na rekordní Škodu Superb se 625 l to sice nestačí, ale i tak můžeme směle tvrdit, že přepravní kapacita mondea patří v segmentu do lepšího průměru. Po sklopení zadních opěradel se objem zvětší na 1437 l a při jeho využívání se nemusíte příliš omezovat, protože ford se pyšní i užitečným zatížením 767 kg. To Opel z insignie zřejmě žádného stěhováka dělat nechce. Uveze o 89 kg méně, takže jí vlastně stačí i menší kufr.

Za zadní sedadla opelu se vejde 490 l zavazadel, což je proti konkurenci málo. U testovaného vozu navíc nemůžeme počítat s prohlubní pro rezervu, protože v ní má schované dojezdové náhradní kolo za příplatek 1500 Kč. Opel navíc přidává vyšší nákladovou hranu a menší vstupní otvor, což zhoršuje manipulaci s nákladem. Proto mu dáváme známku 2,5. K oběma vozům máme ale několik praktických připomínek. Karoserie liftback v sobě spojuje eleganci sedanů či čtyřdveřových kupátek a praktičnost kombíků, což se nám líbí. Obří výklopné stěny však vyžadují hrubší zacházení a něžnější řidičky se s nimi budou hodně prát. Ani si neumíme představit, jak se natahují přes dlouhou ložnou plochu – u fordu 114 mm, u opelu 106 mm – až k zadním opěradlům a vyndávají nákup, který se jim tam jízdou posunul. Proto bychom u obou vozů uvítali síťový program či možnost rozdělit kufr přepážkami. Síťka ve fordu, který standardně nabízí i průvlak na lyže, stojí 1500 Kč. V opelu nic podobného nenajdete. Insignia ani nemůže mít elektrické ovládání pátých dveří – Ford si za něj účtuje 10.800 Kč.

Údaje o testovaných vozidlech Ford Mondeo 5dv. Opel Insignia Grand Sport
Místo podélné/před koleny zadního cestujícího (cm) 174/16 180/20
Výška interiéru nad sedákem P/Z (cm) 91-101/90 94-103/92
Místo nad hlavou cestujícího P/Z (cm) 5-15/4 8-17/6
Šířka interiéru v loktech P/Z; v ramenou P/Z (cm) 156/156; 147/136 154/149; 144/141
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) 49 x 50/49 x 53 50 x 49/49 x 57
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) 65 x 52 64 x 51
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) 120 x 102 106 x 99
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) 62/190 74/190

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě

Ministerstvo zahraničí Spojených států vyslovilo souhlas…

Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů

Britský hráč hodlá do konce roku zdvojnásobit počet svých…

Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví

Americký výrobce elektromobilů Tesla bude vyrábět v Číně,…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ford Mondeo 5dv. 2.0 TDCi vs. Opel…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před…

Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron? Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron?

Čekání je skoro u konce. Vážný soupeř pro superauto…

 



Ford Mondeo 2.0 TDCi vs. Opel Insignia 2.0 CDTI – Je Insignia opravdu skvělá? Ford Mondeo 2.0 TDCi vs. Opel Insignia 2.0 CDTI – Je Insignia opravdu skvělá?

Na adresu nového opelu střední třídy to byla zatím samá…

Ford Mondeo ST-Line představen v Goodwoodu Ford Mondeo ST-Line představen v Goodwoodu

Po modelech Fiesta ST-Line a Focus ST-Line dostalo…

 



 
Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Dnes 18:50

S rostoucí nabídkou je pro výrobce stále těžší vymýšlet názvy svých aut. Z toho důvodu najímají různé specialisty nebo zakládají speciální oddělení zaměřená na tuto problematiku.




Blesk.cz

Strasti Jandové nekončí: Bouračka, zlomenina, vši a teď nemoc jater!

Strasti Jandové nekončí: Bouračka, zlomenina, vši a…

Jedna pohroma na druhou se valí na zpěvačku Martu Jandovou (43). Poté, co si v létě zlomila nohu, pak měl její…

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest sdílí na internetu: Své vypracované tělo ukázal i v Praze

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest…

Matt Olesiak (28) je nejen úspěšný doktor, ale také miláček internetu. Matt, který pochází z Varšavy, ale…

 

iSport.cz

Brankář Koubek vychytal v Rennes první nulu. Učím se tu bránit, říká

Brankář Koubek vychytal v Rennes první nulu. Učím se…

Po turbulentním začátku to vypadá, že sezona Tomáše Koubka se začíná v dobrém slova smyslu ustalovat.…

Ztráta pro Spartu! Kadlec má trhlinu ve svalu, bude chybět několik týdnů

Ztráta pro Spartu! Kadlec má trhlinu ve svalu, bude…

Fotbalisté Sparty se budou muset v nejbližších zápasech obejít bez útočníka Václava Kadlece, který si v úvodu…

 

Reflex.cz

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

Začíná to vypadat, že sestavování nové vládní koalice není tentokrát až tak důležité jako po jiných volbách.…

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí, ale často volí zcela iracionálně. Smiřme se s tím

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí,…

Řečeno s klasikem – Volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Ano, autorem…